Gå til innhold

Katt-ute om natten om vinteren?


Tonemora

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har overtatt en katt på 2 år, som eier sier var ute hele natten uansett årstid. Men kan kattene være ute om vinteren når det er inntil -20 ute? Denne katten blir gal inne hvis vi ikke er i samme rom som henne (f.eks.om jeg tar meg et bad) mjauer og raser rundt i huset. Å ha henne på soverommet er helt utelukket. Da må det bli i hundeburet (stort)

Tåler katten -20 en hel natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pus bør helst ikke være ute lenger enn maks en halvtime-times tid av gangen når kvikksølvet krymper seg sammen under frysepunktet. Når det er -20 ute bør de helst ikke gå ut i det hele tatt. Veien til frostskader og hypotermi er ekstremt kort under sånne temperaturer.

Du sier dere har overtatt henne, hvor lenge siden kom hun til dere? Det kan ta noen måneder før pus er fullstendig trygg i nytt hus, og i mellomtiden er det mye mas og kjas og ekstremt oppmerksomhetstrengende pelsdott som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt har vært en god del ute i minusgrader, men kanskje ikke i -20.. Det var jo en ganske mild vinter her jeg bor, ifjor hvertfall..

Den led ingen nød, ingen antydning til frostskader eller andre plager :) Dette er en typisk norsk skogskatt vil jeg tru..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, katter tåler ikke kulde! Det er en helt forferdelig myte som fortsatt henger igjen i 2014. Katter kommer opprinnelig fra Egypt, og er ekstremt varmblodige. Ja, de overlever sikkert i noen minus, men de har det ikke godt! De mister mye varme gjennom potene bla og der er sjansen størst for frostskader. Det er ikke lett å oppdage frostskader på pus heller.

Ha katten inne på natten når det er under 0 grader, for kattens beste, hvis katten absolutt ikke herder å holde seg inne så lag til et kattehus med varmelampe og pledd som er vindtett som pus kan bruke om den må være ute om natten



Anonymous poster hash: 4f215...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine pleier å ha en isoporboks med en liten åpning i stående rett utenfor verandadøren (på ett lunt sted) med fleecepledd i. Funka knall det på vinterstid :)

Anonymous poster hash: 0ec83...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp kommentaren jeg skrev først..

Det skal forresten nevnes at jeg bor på en gård, og det er en låve han kan krype inn i. Her er det ikke satt på noe varme av noe slag, men det er flis forskjellige steder, og han ahr en kurv med et teppe.

Og igjen, katten min trives som bare det, selv etter et par vintre ute i kanskje 0-10 minus...

Nå tipper jeg at jeg blir hengt ut som tidenes fæleste katteeier :fnise:

Men som sagt, katta har det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Minya og AB sier, katter tåler kulde svært dårlig! Det er ikke bare synlige frostskader på poter, hale, snute og ører det er snakk om, men også smertefulle tilstander som ikke er så lett å få øye på for oss. Veldig mange eldre katter har forkalkninger i skjelettet og får store smerter når det blir for kaldt. Sjansen for urinveisinfeksjoner blir mangedoblet, og mange katter går i årevis rundt med urinveisinfeksjon og smerter uten at det blir oppdaget.. Katter som er ute om natten vinterstid, har gjerne heller ikke do inne slik at eieren følger med på urinen, og det oppdages gjerne ikke før katten blir "akutt" alvorlig syk, mens den i virkeligheten har lidd lenge i det stille.

Nei, hold pus inne i kulda! Eller lag et skikkelig kattehus med ordentlig varme. Og husk på vann! Katter spiser ikke snø som hunder, og vann fryser om vinteren. Dehydrering sammen med kulde og sarte urinveier er en særdeles dårlig kombinasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt ( og de vi har hatt før) er ute hele natten hele vinteren ( og det kan bli opp til 30 minus her. Den har katedral så den kan velge å gå inn, men det gjør den ikke. Så at alle katter ikke tåler kulde er noe tull. Dette er selfvølgelig forskjellig fra katt til katt og hva den er vandt til.

Anonymous poster hash: 36424...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt ( og de vi har hatt før) er ute hele natten hele vinteren ( og det kan bli opp til 30 minus her. Den har katedral så den kan velge å gå inn, men det gjør den ikke. Så at alle katter ikke tåler kulde er noe tull. Dette er selfvølgelig forskjellig fra katt til katt og hva den er vandt til.

Anonymous poster hash: 36424...c25

Ikke verst, min har bare en gammel stavkirke.. ;-) Endret av Karenina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst, min har bare en gammel stavkirke.. ;-)

Kattedør, din morroklump!

Anonymous poster hash: 36424...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...