Gå til innhold

Kjøpe kjæledyr på finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt av to kaninunger til 400 kroner hver på finn.no. Selgeren sier hun skal ha 400 kroner på kontoen hennes for depositum for å holde de av. Kan det være lureri eller svindel? Dette er en privat person.

De er ikke leveringsklare før om 4 uker så enten må jeg stole på henne nå eller så får jeg de nok ikke?

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 37fc0...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke betalt.

Betalte for hunden min etter jeg hadde fått han hjem. Vi skrev kontrakt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva jeg bør gjøre. Først så tenkte jeg at det kun er 400 kroner men folk kan jo lure og etterpå var jeg usikker på svindel.

Anonymous poster hash: 37fc0...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar depositum på valper, samme om personen tilfeldigvis har sett en finn annonse eller om de har funnet meg via andre kanaler. Hvorvidt selgeren/oppdretteren er seriøs bør man kanskje finne ut av før man avtaler et kjøp i det hele tatt. Jeg gir forøvrig depositumkontrakter med hundens opplysninger, selger, kjøper, full sum, betalt depositum og rest sum. Underskrevet selvsagt. Denne "kvitteringen" er jo da et bevis for at jeg har forpliktet meg til salget. Forøvrig står det også hvordan og under hvilke omstendigheter jeg kan trekke salget. Jeg forbeholder meg alltid retten til å trekke et salg, men da vil jo kjøper få pengene tilbake såklart. Samme gjelder om en ulykke eller uforutsett sykdom skulle inntreffe, jeg gir tilbake beløpet (heldigvis har ikke dette skjedd, men greit å ha det på papir om det skulle skje en gang). Det er også spesifisert hva som skjer om kjøper trekker seg fra salget, da gir jeg ikke hele depositumet i retur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det.. Det er ikke så vanlig å gjøre det før de er leveringsklare tror jeg.. Men vet mange gjør det om de er leveringsklare men enkelte ikke kan hente den første uken, da vil folk ha depositum sånn i tilfelle de ombestemmer seg å må ha dyret hos seg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositum er forsåvidt greit, men da ville jeg møtt oppdretter og kaninungene først. Og skrevet kontrakt der oppdretter bekrefter mottatt depositum.

Anonymous poster hash: 4196c...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke en regestrert oppdretter men bare en privat en.

Anonymous poster hash: 37fc0...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en regestrert oppdretter men bare en privat en.

Anonymous poster hash: 37fc0...ad9

Og så? Du kan jo likevel treffe mennesket og kaninene og skrive kontrakt. En oppdretter er per definisjon en som har kull på dyret sitt, det har ingenting med å være registrert å gjøre.

Anonymous poster hash: 4196c...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så langt å kjøre dit så jeg antar jeg bare kommer en gang for å hente de.

Anonymous poster hash: 37fc0...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjøpt ett dyr på denne måten? Erfaringer?

Anonymous poster hash: 37fc0...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har kjøpt rasekatter har jeg alltid betlt depositum på flere tusen kroner. Da får jeg en kontrakt alla det AUG UAG beskriver. Dette er uavhengig om jeg fant annonsen på finn.no eller nettside ellers.

Det er jo registrerte oppdrettere, uten at det egentlig har så mye å si. Men jeg føler meg ikke utrygg angående det økonomiske. At noen ønsker å ha et depositum og en forsikring på at du faktisk vil ha dyrene syns jeg er helt naturlig.



Anonymous poster hash: 876ca...0a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt to kaniner via Finn, og har betalt depositum på 200 kr begge gangene. Har inntrykk av at dette er den vanlige måten å gjøre det for kaninoppdrettere. En får ikke kjøpekontrakt på kanin, aldri hørt om det.

Kjøpet gikk supert, betalte depositum for å reservere kaninene 3-4 uker før de var leveringsklare. Hadde kontakt på mail og sms i løpet av ventetiden, og det var ingen problemer ved henting. Fikk friske og fine kaninunger begge gangene :-). Ta kontakt med oppdretteren, og jeg ville tatt sjansen om det virker ok. Lykke til med kaniner, det er kjempegøy!

Anonymous poster hash: f7f1f...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...