Gå til innhold

Angrer på kjøp av hund, for sent å levere tilbake..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, du har antakelig skaffet deg en selskapshund, de er naturlig nok meget selskapelige (og det kommer gjerne frem som avhengighet/klenging).

Men HAR DU VÆRT PÅ KURS?

Og hvilke tips kommer oppdretteren din med?

Anonymous poster hash: 3c412...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser alle dine forslag som bedre enn å ha hunden i bånd. Grunnen til at jeg i det hele tatt skrev det var nettopp pga dette, som jeg gjettet kunne bli et alternativ for TS:

Ja ok - nå leste jeg hele sammenhengen. Min feil.

Jeg får litt vondt av sånne råd som å stenge ute valpen når man vet hvor mye det betyr for kvalitetssøvn og helse å være/se resten av flokken. Problemet er likevel at det dessverre er noen der ute som kanskje leser svaret ditt om å binde i bånd, og mener det er en god idè...:-(

Alternativet som kanskje er best i denne situasjonen er å ha en grind foran døren til soverommet slik at hunden kan se eierne om natten og ikke bare stenge den ute. Personlig hadde jeg gladlig lagt meg på madrass på gulvet eller på sofaen i stua til valpen var tryggere og ikke hadde behovet for å hoppe opp i sengen, eller kunne være alene med grind mellom soverommet og resten. Det er jo som vi vet uansett det enkleste og ikke minst hyggeligste måten å gjøre det på.

Tror kunnskap om hunders atferd er et stikkord her. Med det, så kan vi tilrettelegge så mye bedre for alle parter istedenfor å gjøre livet så uendelig mye mer vanskelig enn man behøver. Ikke minst med tanke på fremtidige atferdsproblemer også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man tenker på å få hun i flere mnd holder ikke det, du må være klar over hva du tar på deg. Det er faktisk et barn du har, en som har behov for oppmerksomhet og kjærlighet. Stakkars hund sier jeg, og du burde skamme deg. Omplassering til noen som er skikket for å ha hund burde vel vært det beste. Og før du skaffer deg hun måtte du vel skjønne at en hund skal ha et bur i bil? Ikke sitte på fanget deres, hva hvis dere kjører av veien? Den er jo ikke sikra i det hele tatt! Du sier du er vandt til å ha hund, men virker ikke sånn. Man blir bundet av dyr, det er en hund ikke en teddybjørn du kan kose med når det passer deg og som sitter helt stille når du ikke gidder å bruke tid på den. Håper for hunden sin skyld at den blir omplassert til noen som liker å bruke tid på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør den trygg på buret. Du har fått mange gode råd. Siden det er en liten hund kan du bruke et lite bur og øve i hjemme i stua før du tar den med på biltur. Å bli kvitt seperasjonsangsten gjør du ved å begynne på nytt.

Hvorfor har du latt den ligge i senga fra dag en? Det faller naturlig å ligge sammen siden de er flokkdyr. Du sender utvirrende signaler hvis du ikke er konsekvent. Men det er ikke for sent å venne den av. Noen netter blir det kanskje mindre søvn fremover og du bør løfte den ned hver gang den hopper opp i senga. Lær den å bli trygg på buret, legg ved en t-skjorte du har brukt, belønn den og gi positiv forsterkning. Ha buret rett ved senga, men ikke før du har lært den å bli trygg på buret. Min hund fikk aldri lov å ligge i senga (stor rase), men rett ved siden av. Den hadde et bur som alltid stod åpent, men valgte å ligge i hundesenga på soverommet så nært at jeg kunne ha håndkontakt når den ble urolig og begynte å bite madrassen. Det var en omplasseringshund og den var preget av stress.

En liten hund er like krevende som en stor hund og at du har hatt hund før teller ikke siden mange som har hatt store hunder har brent seg når de har fått en liten miniatyr og behandlet den som en baby.



Anonymous poster hash: 212fb...4f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at TS får veldig mye ufortjent kritikk. Mulig jeg mener det for at jeg kjenner meg veldig igjen i hva hun skriver.

Jeg synes faktisk det må være lov å tenke "hvorfor i svarte gjorde jeg dette"?

Uansett hvor mye man prøver å lese seg opp og undersøke hvordan det er å anskaffe seg hund, så aner man ikke hvordan det faktisk fungerer før man står i det med begge beina.

Vi har også fått oss hund som nå er 7 mnd. Jeg har aldri hatt hund før, men vi leste og undersøkte mye før vi bestemte oss for om vi ville ha hund og hvilken rase som ville passe best i vår familie.

Ja, jeg hadde lest om at valpetiden og puberteten er slitsom, men at det var SÅ slitsomt og frustrerende som det har blitt hadde jeg null ide om. Hadde jeg visst det så skal jeg ærlig innrømme at jeg ALDRI hadde anskaffet meg hund.

Man kan forberede seg i hjel, men det er som å få et barn. De kommer ikke med bruksanvisning og det kan bli mye tøffere enn man tror... og jada, jeg vet at man ikke gir tilbake et barn, men det er heller ikke det som er tema. (bare så vi ikke lager en egen diskusjon på det)

Vi har vært både på valpekurs og videregående kurs, men til tider så er hunden både blind og døv og husker ingenting og er helt villmann.

Vi har bestemt oss for at vi har tatt han til oss og enten må vi omplassere han eller så gjør vi det beste ut av det både for hunden sin del (ikke minst) og for oss.

Vi har blitt utrolig glad i han og har ikke hjerte til å omplassere han. Derfor biter vi tennene sammen, trener og trener og tenker at han vil ikke forbli valp for bestandig.

Uansett så synes jeg at man skal ha lov til å tenke "kanskje vi aldri skulle gjort dette og han vil få det bedre hos noen andre" Det er da bedre å tenke det enn å være sint og frustrert rundt hunden hele tiden.

TS jeg synes du her skal gjøre det du føler er mest riktig for deg og hunden din å se bort fra alle de som tror du troller. Om du går for omplassering så vær veldig kritisk til hvem som overtar han. Det er ditt ansvar å være sikker på at han får det godt der han plasseres. Masse lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelcia: Bare fortsett å trene helt likt, det går mange måneder uten resultater når han er så full av hormoner, men plutselig en dag vil du se at han har fått det med seg, og lært det likevel! Det har vi merket veldig godt i passeringstrening. Fra oktober til kanskje juni, ingen reaksjon selv om vi gjorde likt hver gang. I juli løsna det, og nå er han oftere og oftere flink til å passere andre hunder. Ting tar tid, men det lønner seg å bare fortsette! Nå er han forresten litt over 16 mnd.



Anonymous poster hash: 5ccfa...ee3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet! Du gir den jo IKKE det den trenger! Bare det at du ikke ser at hunden ikke har det bra hos deg, sier mye om dine holdninger til saken!

Hva faen er problemet ditt? Hva er det huden ikke får som den trenger???

ts

Anonymous poster hash: 3cea4...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode tips til bilbur-trening. Når det gjelder at hunden din er klengete og sover i sengen, så synes jeg du skal tenke nøye over hva slags grenser du ønsker at hunden skal følge som voksen.

Hvis dere ikke vil ha hunden på soverommet, så anbefaler jeg å velge ut hvor hunden skal sove, for så å slå deg ned på madrass ved siden av. Hvis du sover tungt og hunden kryper opp på madrassen mens du sover, sett opp en midlertidig grind (kompostgrind) mellom dere. Det blir gjerne litt sutring i starten, men det går bra. Bor dere i leilighet kan det lønne seg å fortelle naboene at dere skal trene på dette, og at det derfor kan bli litt bråk i en kort periode.

En veldig viktig ting i hundeoppdragelse er å sette grenser. Jeg mener ikke at du skal kjefte eller si "nei" til alt den gjør, men hvis den går opp på fanget ditt når du ikke vil, så ta den rolig og bestemt ned på gulvet, og blokker den fra å komme opp igjen.

Og prøv å se på bilburtreningen som en lek dere gjør sammen. Hvis du ikke stresser med at hunden skal like det med en gang, og heller trener litt hver dag (5 minutters trening 2 ganger om dagen), så kan det bli en koselig stund dereh ar sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne noen som kan avlaste dere litt :)

Hvordan rase er det, og hvor bor dere?

Jeg har passet mange hunder som eier trenger avlastning fra, eller for at de skal dra på ferie og ikke kan ha med hunden.

Hadde selv en omplaseringshund som var 6år da jeg fikk han, og jeg elsket den lille rakkeren min ♡♡♡

Men må innrømme at det noen ganger hadde vært godt å kunne putte han i en skuff noen ganger, og bare legge han bort en dag...hehehe :)

Jeg var alene om alt med han, og alt måtte planlegges.

Bare det at når på tiden av døgnet jeg kunne reise kollektiv med han måtte planlegges. For han var litt usikker, så en stappfull trikk eller buss gikk ikke.

Var det kveldsmøte på jobb måtte jeg bytte vakt for å rekke hjem å lufte han osv.

Snakket med ei venninne av mamma i dag som etter å ha mistet hunden sin i sykdom, har fått en ny hund av samme rase. Å hun er veldig frustrert om dagen. For han har en helt annen personlighet enn det den forrige hadde, og er veldig krevende i forhold til det som er vanlig for rasen.

Hun er jo utrolig glad i han, men sa at hun har lyst til å skrike i frustrasjon noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en ungjhund som fint kan omplasserers til et nytt hjem. Typisk her inne å kaste seg over at du burde ha visst bedre osv...vel, det er slik med oss mennesker at livet består av en rekke valg og noen ganger velger vi feil. Selv overtatt en flott tispe på 5 år. Hun er trygg og god og bytte av hjem har vært helt uten problemer. Jeg har også tatt over et menneskebarn, og det går også fint. Her har det vært andre mennesker som har gjort feil, og jeg er så heldig å ha overtatt det de har sett på et problem, som for meg er den største lykke i verden! Ikke stå i et problem fordi du i utgangspunktet burde visst bedre og fordi andre dømmer deg for valgene du har tatt, denne hunden kan konme til et nytt hjem med masse tid og kjærlighet- ditt problem kan være en annens lykke!

Anonymous poster hash: 04251...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over her igjen..folk som kritiserer deg for og ikke gi hunden det den trenger av omsorg tar selvsagt feil. Det er jo der hele konflikten ligger. Min tispe fikk jeg fordi tidligere eier slet med det samme som deg , men ingen tvil om at hunden har hatt det bra! Hun har et trygt og godt lynne, kosete og glad! Vi har kontakt med dd tidligere eierene, sender bilder og prater- de elsket hunden sin men så at tiden ikke strakk til og de hadde sett det lenge men knuget seg fast!

Anonymous poster hash: 04251...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...