Gå til innhold

Angrer på kjøp av hund, for sent å levere tilbake..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper virkelig du skrev dette på tull, men dessverre er det du skriver virkelighet for fryktelig mange unghunder. Mange angrer når de skjønner hvilket ansvar de har tatt på seg. At sånn dumskap skal gå ut over en uskyldig hund er grusomt. Ikke planer om å komme med noen tirade her, og det er sjelden jeg råder folk til å omplassere hunden sin. Her derimot vil jeg absolutt råde deg til å kontakte den som solgte deg hunden eller omplassere den selv. En hund takler som regel å få nye eiere, og her er det greit å gjøre det så raskt som mulig slik at hunden får en familie som ikke angrer på ham og ønsker å bruke tid og krefter.

At du allerede tenker at hunden din stjeler din tid og er klengete sier vel egentlig sitt om at det ikke vil fungere å beholde ham i mange år! Gjør det som er best for hunden, gi ham bort til en som har tid, kjærlighet og energi. Og ikke skaff deg dyr igjen. Du sier du visste hva du gikk til, men nå ser du jo at det ikke stemte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg overtok selv en 7 mnd. gammel valp som var blitt levert tilbake til oppdretter fordi dens opprinnelige nye eiere hadde tatt seg vann over hodet. Det gikk ikke mange dagene før valpen var et lykkelig medlem i min familie. Det er nå over seks år siden og jeg har en trygg og god hund. En 5 mnd. gammel valp fikser et bytte av hjem helt utmerket hvis det gjøres på en god måte, dvs. gjennom oppdretter som vil være nøye på at neste hjem blir det riktige og varige.

Det er mye jobb å ha hund. Hunden bør og kan, slik som andre påpeker, gjøres mer selvstendig enn det den er i dag, men man kommer ikke fra at en hund krever tid og oppmerksomhet og nei, både du og samboeren kan ikke dra bort på kvelden dersom dere begge har vært på jobb hele dagen. Sånn er det bare og sånn vil det fortsette å være. Spørsmålet nå er om dere har ork til å jobbe ordentlig med det som kan forbedres i hundeholdet, eller om dere resignerer fordi dere er lei av situasjonen. Er det siste tilfellet, bør dere levere valpen tilbake til oppdretter. Personlig synes jeg valper i 5 månedersalderen er enkle i forhold til hva som kommer rundt kjønnsmodningen. Ha også dette i tankene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg fikk vondt av hunden din :( Stakkar ! Du sier at dere har tenkt godt før dere skaffet dere hund, det er løgn! Tydeligvis ikke godt nok når du allerede klager nå. Det er IKKE hunden selv som har valgt dere men dere hn, så slutt å oppfør deg som drittunge og gjør noe med saken. Siden du tydeligvis ikke er klar over det så er hunder også levende vesen som sprer glede og gir ubetinget kjærlighet så skaff han et hjem hvor hn vil bli elsket.

Anonymous poster hash: 858aa...d14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg fikk vondt av hunden din :( Stakkar ! Du sier at dere har tenkt godt før dere skaffet dere hund, det er løgn! Tydeligvis ikke godt nok når du allerede klager nå. Det er IKKE hunden selv som har valgt dere men dere hn, så slutt å oppfør deg som drittunge og gjør noe med saken. Siden du tydeligvis ikke er klar over det så er hunder også levende vesen som sprer glede og gir ubetinget kjærlighet så skaff han et hjem hvor hn vil bli elsket.

Anonymous poster hash: 858aa...d14

Forstår ikke hvorfor du mener TS ikke er klar over at hunder er levende vesner? Hun skriver jo selv at hun ikke ønsker å omplassere den fordi hun mener den har det best hos henne. Den går helt klart ikke for lut og kaldt vann.

Tror det er normalt at man angrer eller tviler litt innimellom. Det er jo et stort ansvar og valpeperioden er utrolig slitsom! At man angrer litt innimellom er ikke ensbetydende med at hunden lider eller at man selv er dum.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste jeg kom til å få mye pes for innlegget mitt, og det tar jeg selvsagt til meg. Men, jeg må også bare få lov å si at det faktisk er lov til å angre. Jeg er bare et menneske som alle dere andre, og ikke alle valg jeg har tatt har vært like gjennomtenkte. Men som sagt; jeg trodde ikke det ville bli så slitsomt og tidskrevende som det har blitt.

Først av alt vil jeg bare si at jeg gir valpen min masse kjærlighet, og dekker de behovene han trenger. Jeg vil ikke gi ham i fra meg, bare lufte litt frustrasjon.

For det andre ønsker jeg gjerne tips på hvordan jeg kan avvenne han å sove i sengen? Hvis han ligger på gulvet hopper han selv opp i sengen. Og hvordan kan jeg venne han til å sitte i bur i bilen? Når jeg setter han i buret og lukker igjen blir han helt rabiat. Han vil helst sitte på fanget hele tiden. :(

TS



Anonymous poster hash: 3cea4...a4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du kan virkelig ikke ha tenkt så langt som du tror før du skaffet denne hunden. Naturligvis trenger den MYE oppmerksomhet, og nei, naturligvis kan dere ikke bare hoppe på ferieturer som det passer dere lenger. Herrejesus, det burde du da virkelig skjønt før dere skaffet hund. Jeg blir så provosert av sånne som deg som absolutt skal skaffe hund, men å oppdra den ordentlig, nei det gjør dere ikke, og så blir dere skuffet når hunden ikke oppfører seg eller blir alt for avhengig!

Det er ikke noe vits i å begynne på kurs og oppdra den nå hvis du er sliten og lei allerede. Dette vil også ta mye tid. Omplasser den hunden deres asap og dra på disse ferieturene som tydeligvis er så viktige.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns mange overdriver kraftig her, og jeg er sannsynligvis over gjennomsnittlig opptatt av dyrevelferd.

Hun gjør ikke noe direkte slemt mot hunden. Virker som om hun gjør det hun kan for hunden, kanskje hun heller er for snill. Om hun har tråkket litt feil når det gjelder oppdragelse 1. vi kan ikke vite sikker med så lite info 2. bortimot alle nye hundeeiere gjør det og syns ikke det er noe man burde bruke det som en unnskyldning for å gi TS ekstra mye pes.

TS viser en ansvarlig og reflektert holdning til problemet, jeg tror mange her inkludert TS selv svartmaler situasjonen litt.

Dersom man er relativt sikker på at hunden ville fått det bedre en annen plass, da burde man gi den et nytt hjem. MEN dersom ting faktisk kan bli bedre, at man har tatt sorgene litt på forskudd, da er det faktisk mulig at valpen kan bli og at både den og eierne blir fornøyde til slutt.

Så til TS. Det er en valp, den blir mer selvstendig. Og selv om det er ulike personligheter på hundene, så kan de fleste læres til å bli mindre klengete og klare seg litt mer selv. Tror du må prøve å avvenne han litt fra deg. Konkret hvordan man gjør det kan jeg ikke si så mye om da jeg ikke er oppdatert på hundehold (har ingen selv). Men som andre har nevnt, dersom du kan kontakte noen som har peiling, som kan vise deg hvordan du gradvis venner hunden til transportkasse i bil, ikke klenger på deg hele tiden og sånn. Og ja, det kan være vanskelig fordi man synes så synd på hundene for at de ikke for sitte på fanget bil e.l, men i lengden er det ofte det beste.

Har du noen venner med hund? Da kan dere kanskje være hundevakt for hverandre dersom dere vil på ferie. Eller kanskje du blir kjent med noen hundemennesker på hundekurs, valpetreff. Kanskje dere kan finne en ungdom e.l i nabolaget som dere kan betale litt for å passe den dersom dere skal reise vekk en helg, for eks.

Broren min fikk bo i leiligheten vår for å passe kattene en uke vi reiste vekk, for eksempel. Hjelper at de er unge og fortsatt bor med foreldrene, da blir det mer stas med en egen leilighet en uke :P

Lykke til om dere bestemmer dere for å beholde eller ei.

Redigert etterpå: Jeg vil for øvrig også si at jeg noen ganger blir sliten av å ha katt, at de av og til kan komme for å kose når jeg vil ha fred, eller at det er vanskelig å planlegge reiser. At jeg tviler på om jeg kommer til å få nye når disse en gang dør (forhåpentligvis av alderdom). Men jeg har alltid gitt kattene mine det de trenger av oppmerksomhet, mat og dyrlegestell.

Endret av ord deling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Veldig trist å lese. Stakkars hunden, for den betyr du alt mens du tenker bare på "viktige" eventer som du går glipp av. Dette burde du tenkt over før du skaffet deg hund! Du får kjøpe gullfisk i stedet om du har tid til å mate dem da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til bilturen: Du MÅ bruke bilbur, eller kollisjonstestet sele. Det må være et solid bur av typen Variocage eller Hercules, evt et helsveiset bur, av typen man får fra Kelabur eller Trønderbur. Sånne hengslete bur som er sammenleggbare er livsfarlige i kollisjon. For ikke å snakke om hvor ekstremt livsfarlig det er for både deg og hunden å ha den på fanget når du kjører! :hakeslepp:

Når du setter ham i bilburet, sørg for at det er noe han kjenner godt der, for eksempel et plagg som lukter av deg siden han er så opptatt av deg. Så er det bare å kjøre. Ikke gi noe oppmerksomhet på at han hyler og bråker og maser. Bare kjør. Når han er rolig kan du rose ham og snakke til ham. Når du skal ta ham ut, sitt stille i bilen til han er stille. Om det så er et sekund mellom et hyl og et nytt, da kan du åpne døra, gå ut og ta ham ut. Da lærer han at det skjer ingenting om han bråker, men om han er stille kommer han ut.



Anonymous poster hash: 5ccfa...ee3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig rart å føle at man er lei midt oppi den krevende valpeperioden. Hun sier jo at hun ikke vil gi fra seg valpen.

Kompostgrinder (du får det på Clas Ohlson og Plantasjen blant annet) er fine til å avgrense områder hunden kan være på når du ikke har mulighet til å korrigere og passe på hele tiden selv (som når du sover).

Du kan avgrense et område på soverommet som hunden får lov til å ligge på hvis hunden ikke takler at dere stenger døren til soverommet.

Har du noen du kan alliere deg med som er glad i hunden og kunne tenke seg å være hundepasser innimellom? Vi har noen familiemedlemmer som eeelsker hunden vår og han elsker å være sammen med dem. Hvis han ser at jeg/vi drar så blir han litt "sur", men det går over veldig fort og han koser seg sammen med de andre.

Jobb mye med å sosialisere hunden med andre hunder/dyr og mennesker nå, da slipper dere forhåpentligvis problemer med slikt senere.

Det ER slitsomt å ha valp, og det kan være slitsomt lenge, men hunden blir voksen etter hvert og da vil du være glad for å ha investert mye tid tidlig.



Anonymous poster hash: 9bd19...0f2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Ts, jeg skal ikke gi deg pes, for jeg husker valpetiden som utrolig slitsom. Men så ble det bra.

Du skal venne deg til et litt annet liv, akkurat det MÅ du ha tenkt på på forhånd?

Og du må få hjelp til å lære hvordan du skal håndtere dette. Valpekurs?

Håper det går seg til over tid - det gjør gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

JEg synes du er kjempeflott TS. Det er alt for mange i din situsajon som omplasserer hunden og truer med avlivning hvis inen vil ha den.

Det med energien går nok bedre etter hvert, hunden er jo på sitt verste nå, og det er vel ingen ting i veien for at du fortsatt kan dra på jenteturer og han på gutteturer. Og så går det sikkert an å finne hundepass til 1 ferie sammen i året, og hvis dere ferierer i Norge kan jo hunden være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste jeg kom til å få mye pes for innlegget mitt, og det tar jeg selvsagt til meg. Men, jeg må også bare få lov å si at det faktisk er lov til å angre. Jeg er bare et menneske som alle dere andre, og ikke alle valg jeg har tatt har vært like gjennomtenkte. Men som sagt; jeg trodde ikke det ville bli så slitsomt og tidskrevende som det har blitt.

Først av alt vil jeg bare si at jeg gir valpen min masse kjærlighet, og dekker de behovene han trenger. Jeg vil ikke gi ham i fra meg, bare lufte litt frustrasjon.

For det andre ønsker jeg gjerne tips på hvordan jeg kan avvenne han å sove i sengen? Hvis han ligger på gulvet hopper han selv opp i sengen. Og hvordan kan jeg venne han til å sitte i bur i bilen? Når jeg setter han i buret og lukker igjen blir han helt rabiat. Han vil helst sitte på fanget hele tiden. :(

TS

Anonymous poster hash: 3cea4...a4d

Jeg har hørt det blir bedre :) Du er kanskje oppe i den vanskeligste tiden akkurat nå, så det kan være at det roer seg om en liten stund. Også er jeg helt enig med deg i at det må være lov å angre/tvile. Gjør det innimellom selv når valpen virker helt håpløs og samtidig døv... Det er forresten en egen valpetråd på forumet, og der kan du lese en del frustrasjon og gleder :)

Jeg googla "avvenne hunden å sove i sengen" og fikk en del relevante treff, så gjør det og se om du kan bruke noe av det som kommer opp.

Med bur i bilen fikk vi tips om at vi skulle kjøre korte turer til steder han likte for så å gjøre noe artig. Feks en liten biltur til parken hvor vi lekte med noe gøy. Da vil hunden tenke at når vi skal ut å kjøre tur så vil det skje noe artig så fort vi er fremme :) Vi har ikke hatt så store problemer med det, men tror det kan være et godt tips å ta med seg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger hund for å få noe annet inn i livet sitt. Du sier du sitter inne og passer hunden..

Meld deg på kurs. Jeg tror både du og hunden har godt av det.

Du vil treffe ande i miljøet, og da kan instillingen din endre seg.

Det er alvorlig å skaffe seg hund. ti år skriver du. Du kan faktisk ha den i 12-15 år.

Som en skrev til deg, hunden har ikke valgt deg. Du valgte den. Hunden har bare deg, og kun deg. Skjerp deg, sier jeg.

Prøv å snu situasjonen. Hva kan du gjøre selv?



Anonymous poster hash: 34f07...f13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Valpeperioden er slitsom og mange føler nok at man har tatt vann over hodet. Jeg synes det er bra at du er bestemt på å beholde hunden, og selvsagt gi den det den trenger. DET er en god eier, folk må roe ned nøttene her inne...

Hvilken rase har du? Små selskapshunder er avlet for å være med eieren sin 24/7, og er ofte vanskeligere å trene til å være alene i forhold til en annen type hund.

Om 6-7 mnd vil du nok le når du ser tilbake på denne episoden, og være lykkelig med din voksne, rolige og snille hund :)



Anonymous poster hash: beb3b...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper VIRKELIG at ts troller. Jeg kan ikke for alvor tro at h*n er seriøs når det kommer til å ikke omplassere/selge hunden.

Anonymous poster hash: e80a6...fc3

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg har flere hunder og den ene angrer jeg på. Men jeg klarer å omplassere henne heller, er så redd for at hun ikke skal få det godt.

Anonymous poster hash: 4b820...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at jeg har lyst til å filleriste deg. Også lurer jeg på hvor i huleste du var mens dere hadde hund i barndomshjemmet ditt? Du må jo ha hatt en viss anelse om hvordan det kom til å bli..?

Du har to valg:

1. omplasser hunden

2. jobb med deg selv for å endre fokus totalt, og engasjer deg skikkelig i hunden

Om du velger å beholde den må du gi den det livet den fortjener, altså.

Når det gjelder sovingen i sengen deres, så foreslår jeg at du begynner med å etablere et nytt sovested til den. Det kan f.eks være en hundeseng i stua, ved siden av sofaen, også kan du sove der mens hunden venner seg til å sove på sin plass.

Du ternger ikke nødvendigvis bruke bur i bilen, du kan bruke godkjent sikkerhetssele. Da kan du ha hunden festet til beltet i baksetet, og i starten kan du sette deg ved siden av den baki der, til den vennes til å sitte der alene. Ikke la den komme opp på fanget ditt. (Det greier dere fint med ros og godbiter)

Håper dere fikser dette på en god måte, sånn at tilværelsen blir bra for både dere og valpen.



Anonymous poster hash: 5e1ab...e31
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...