Gå til innhold

Rydde og vanne på fremmedes graver. Er det greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er koselig at du steller litt og "rydder" ved andres graver. Syns det er litt Trist når jeg ser graver som ikke har hatt besøk på lenge.

Men tenne lys syns jeg ikke er ok - jeg hadde faktisk nesten syns det hadde vært upassende om jeg kom på graven, og lyset var tent. For oss symboliserer det noe eget å tenne lyset når vi kommer, og vil ikke at ukjente skal gjøre det på "vår grav".

Heller ikke ok at noen planter der.

Snill er du :)

Anonymous poster hash: e23c7...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lagt merke til at de på kirkegårder av og til planter like planter på alle graver. Dvs når påtørende har betalt for dette og ikke har mulighet til å besøke graven selv.

Har slått meg at når de kjøper inn en haug av samme planten blir jo mange graver helt like. Synes det ser upersonlig ut. Det er selvfølgelig kun estetisk og ikke noen stor sak. Synes bare de som steller graver ig er ansatte kunne variere plantevalget noe. Sist jeg var på en kirkegård i Drammen så jeg mange graver med nøyaktig den samme planten. Syntes det var fantasiløst selv om det sikkert er billigst for kirkegårdsgartneren. Roser i ulike farger er feks penere enn 100 stk like Erikaer bare som et eks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Har lagt merke til at de på kirkegårder av og til planter like planter på alle graver. Dvs når påtørende har betalt for dette og ikke har mulighet til å besøke graven selv.

Har slått meg at når de kjøper inn en haug av samme planten blir jo mange graver helt like. Synes det ser upersonlig ut. Det er selvfølgelig kun estetisk og ikke noen stor sak. Synes bare de som steller graver ig er ansatte kunne variere plantevalget noe. Sist jeg var på en kirkegård i Drammen så jeg mange graver med nøyaktig den samme planten. Syntes det var fantasiløst selv om det sikkert er billigst for kirkegårdsgartneren. Roser i ulike farger er feks penere enn 100 stk like Erikaer bare som et eks.

Det er da bedre at graven er stelt og beplantet enn at den er fullstendig ustelt, selv om gravene er like. Når man har satt bort gravstell mot betaling fordi man ikke har mulighet selv, synes jeg det er bedre med like blomster enn ingenting i det hele tatt.

TS: Å vanne og rette opp ting som er veltet er ok, noe mer enn det ville ikke jeg synes var ok, hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bedre at graven er stelt og beplantet enn at den er fullstendig ustelt, selv om gravene er like. Når man har satt bort gravstell mot betaling fordi man ikke har mulighet selv, synes jeg det er bedre med like blomster enn ingenting i det hele tatt.

TS: Å vanne og rette opp ting som er veltet er ok, noe mer enn det ville ikke jeg synes var ok, hvert fall.

Jeg er selvsagt enig i dette (lik belantning vs. ingen) men kirkegårdstjenere tar seg ganske godt betalt for denne tjenesten, det må gå an å variere litt for syns skyld. Selv om dette ikke er en stor sak. Det var nettopp et innslag på forbrukerinspektørene på TV om hvor stor variasjon det er i hva gravlunder og begravelsesbyråer tar seg betalt for tjenester. Erika, røslyng el. er rimelige planter. Ressonerer meg fram til at å drive krikegårstjenester er god butikk. Upassende utrykk i denne sammenheng, men sørgende er ikke akkurat den forbrukergruppen som klager mest. Vil ikke spekulere i om kirkegårder spekulerer i dette, men de går nok i pluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns det høres ut som du er et fint menneske, TS :) Jeg håper folk som går forbi søsteren min sin grav ville gjort det samme, om noe hadde veltet der..
Hver ettermiddag på julaften drar vi opp å tenner lys hos henne, og for to år siden hadde jeg to lys til overs, så da gikk jeg bort til pappaen til barndomsvennen min å tente lys der for ingen hadde vrt der enda, men ville ikke gjort det om jeg ikke kjente han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke TS, men jeg lurer, er tenning av lys OK? Jeg er ofte å tenner i lys hos "mine", frister ofte å tenne på alle lyktene som står, men er usikker?!

Anonymous poster hash: b9345...165

I jula blåste det veldig her jeg bor og jeg valgte å ta med mamma på gravlunden noen dager etter selve julaften. Vanslig vis tenner vi lys hos våre som ligger på denne kirkegården. Når vi kom dit var det veldig mange lys som hadde blåst ut og var fulle av vann. VI valgte å tømme og tenne alle de vi så, uten at det så ut som vi løp rundt som en flokk med høner. Det blir jo kjempefint, og jeg tenker at de lysene skulle jo brenne ut allikevel. Hadde noen ryddet, vannet og tent lys ville jeg synes det var veldig sympatisk og hyggelig gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest alegria

Min bestefar døde for ikke lenge siden, og jeg har alltid vært veldig nær min bestefar. Min bestemor er blitt syk og er nok ikke ofte innom graven hans. Jeg ville vært takknemlig om noen vannet graven hans så lenge de ikke ødela/flyttet på noe. Kanskje pyntet den med noen blomster også. Bor over 6 timer unna, så har ikke muligheten..

Endret av alegria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet stell enn vanning på andres grav er ikke ok.



Anonymous poster hash: d0e77...7cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alegria

Annet stell enn vanning på andres grav er ikke ok.

Anonymous poster hash: d0e77...7cf

Jeg synes det hadde vært fint for min del, da ingen andre i min familie har muligheten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært fint for min del, da ingen andre i min familie har muligheten.

Joda, det er deg. Men man skal huske på at det ligger masse følelser bak et gravsted, å mange vil føle seg tråkket på om noen ukjente går å steller "deres" grav.

Anonymous poster hash: d0e77...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo se an graven litt. Om den er velstelt og det ser ut som noen ordner med den ganske ofte så kan du jo kanskje la være, for da kommer det kanskje en etterlatt innom graven senere en dag.. men om graven er helt knusktørr og ser ikke ut til at noen er innom kan man jo kanskje slenge på litt vann. Men jeg selv hadde satt pris på om noe hadde blåst vekk, veltet eller noe sånt om noen hadde satt det fint plass for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid innom alle gamle venners graver og "hilser på". Altså vanner, fjerner ugress, børster av sne og tenner på lys som har slukket. Tenner aldri på lys med ny veke, eller hvis lyset ikke har brent stort. Tenker også på om det har blåst mye i det siste før jeg eventuelt tenner andres lys.

Jeg steller min oldefars grav og hans nærmeste nabo er en gjengrodd grav og i de 25 årene jeg har stelt hos oldefar har det aldri vært blomster på den. Jeg spurte på kirkegårdskontoret og de sa at det ikke er noen etterlatte så jeg har noen ganger satt ned en liten blomst, men med blandede følelser. Det kjennes så intimt, men samtidig synes jeg det er så trist å se at dette ekteparet aldri får besøk.

Anonymous poster hash: caeea...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...