Gå til innhold

Hvor gamle er hunder når de slutter med løpetid?


Polly Ester

Anbefalte innlegg

Vi har en tispe som blir 8 år i sommer.

For noen uker siden begynte hun å slikke seg sånn som hun alltid gjør når løpetiden nærmer seg. Men, det varte bare den ene dagen - og så skjedde det igjen noen dager etterpå...

Men, så skjedde det ikke noe mer... Ikke noe løpetid, gitt... Det var så lenge siden sist hun hadde hatt det, så vi bare ventet på at hun skulle få løpetid nå på våren, men...

Og da lurer jeg på hvor lenge det er vanlig at de har løpetid, jeg. Når er de for gamle for løpetid?

Hun er en Irsk Setter - om det har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg trodde ikke hunder gjennomgikk noe klimakterium? Katter har iallefall ikke overgangsalder.

Slik jeg har forstått det så er det kun mennesker som har utviklet dette, siden vi i lever lenger enn reproduktiv alder. Andre dyr bli i naturtilstanden ikke så gamle og dør ikke så lenge etter de har reprodusert seg.

Men at dyr kan få nedsatt og manglende fruktbarhet på sine eldre dager er jo ikke uvanlig, men det er vel ikke noe systematikk i det, slik som hos mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har søkt rundt på nettet, men jeg finner ikke noe om overgangsalder for hund, så det er nok ikke noe som heter det... bare jeg som trodde det siden det virker som hun ikke får ordentlig løpetid lengre.

Det er noen mnd siden jeg skrev innlegget mitt her, og etter det har hun heller ikke hatt noen normal løpetid. Hun slikker seg innimellom - kan vare et par dager, og så er det over.

Hun er ikke syk heller - ikke som vi kan se ihvertfall. Hun virker frisk og rask og er akkurat som før. Bare at hun ikke har løpetid som hun pleide før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gamle hund som ble 12 år hadde løpetid som alltid helt til slutten. Jeg tror nesten jeg ville ringt en veterinær og hørt jeg, særlig hvis hun har vært regelmessig tidligere. Det kan jo hende at hun trenger å undersøkes, det er ikke alt som syns utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper blør som regel mindre under løpetiden, når de blir eldre, så det er mulig hun har løpetid, uten at dere merker det. Hvis hun vasker seg ofte, og blør lite, så kan det fort skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tispe som blir 8 år i sommer.

For noen uker siden begynte hun å slikke seg sånn som hun alltid gjør når løpetiden nærmer seg. Men, det varte bare den ene dagen - og så skjedde det igjen noen dager etterpå...

Men, så skjedde det ikke noe mer... Ikke noe løpetid, gitt... Det var så lenge siden sist hun hadde hatt det, så vi bare ventet på at hun skulle få løpetid nå på våren, men...

Og da lurer jeg på hvor lenge det er vanlig at de har løpetid, jeg. Når er de for gamle for løpetid?

Hun er en Irsk Setter - om det har noe å si...

hvis tispa slikker seg bak bør du være obs på om hun har begynt å drikke mer eller er slapp. om du forventer løpetid på tispa og den ikke kommer, men tispa slikker seg bak ville jeg tatt kontakt med veterinær.

tisper går ikke inn i klimakteriet slik som vi. jeg har selv tatt keisersnitt på en puddel tispe på 15 år. om det illustrerer saken litt =)

hilsen veterinær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...