Gå til innhold

Kosthold ved autoimmun sykdom? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er det noen her på KG som har en autoimmun sykdom? Har lest at det kanskje kan hjelpe å kutte ut visse matvarer... I så fall, hvilke? Og har du merket noen bedring? 



Anonymous poster hash: 38307...cb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere autoimmune sykdommer, og noen av dem har krevd en kostholdsomlegging.

Men det som hjelper for min ene autoimmune sykdom hjelper ikke nødvendigvis på noen av de andre.

 

Det er derfor umulig å svare på spørsmålet ditt om du ikke forteller hvilken type autoimmun sykdom det er snakk om.



Anonymous poster hash: 9fd51...f71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har flere autoimmune sykdommer, og noen av dem har krevd en kostholdsomlegging.

Men det som hjelper for min ene autoimmune sykdom hjelper ikke nødvendigvis på noen av de andre.

 

Det er derfor umulig å svare på spørsmålet ditt om du ikke forteller hvilken type autoimmun sykdom det er snakk om.

Anonymous poster hash: 9fd51...f71

 

 

Jeg har ME, og har hørt mye snakk om at det kan komme av autoimune sykdommer... Så har ikke noen diagnose eller noe. 

Anonymous poster hash: 38307...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mageproblemer? Da må du muligens gjøre mer drastiske tiltak enn om du bare vil prøve å spise annerledes for å se om det hjelper på formen ellers

 

Kutt alle typer korn, quinoa og den slags.

Noen blir dårlig av melkeprodukter

Lag mat fra bunnen

 

 

http://menin.no/informasjon/kosthold_ved_me/

http://www.serendipitycat.no/?p=12680



Anonymous poster hash: 07cb4...e41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ME, og har hørt mye snakk om at det kan komme av autoimune sykdommer... Så har ikke noen diagnose eller noe. 

Anonymous poster hash: 38307...cb4

 

 

 

Nå vet jeg ingenting om dine symptomer. Men sett deg litt inn i hva ME før du selvdiagnoserer deg selv. ME er en autoimun sykdom. Den kommer ikke AV annen sykdom. I alle fall tror man ikke det, forskningen vet lite om hvorfor noen får ME.

 

For øvrig hjelper ikke kosthold på den type sykdom. Om man har gluten intoleranse, chrons, eller lignende, så er kostholdet viktig.

 

MEN godt kosthold kan hjelpe på symptomer og den allmenne helsen, men der må du bare forsøke deg frem selv. Skriv matdagbok med symptomer i helsen, for å se om det finnes et mønster.

Anonymous poster hash: 9c893...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ME, og har hørt mye snakk om at det kan komme av autoimune sykdommer... Så har ikke noen diagnose eller noe. 

Anonymous poster hash: 38307...cb4

 

ME kan gi mange symptomer som kan lindres ved kosthold, og som på den måten kan gi et mer håndterbart sykdomsbilde, men sykdommen i seg selv blir ikke borte ved hjelp av kosthold.

 

FODMAP kan være greit å prøve for lindring av symptomer, spesielt fra magen, men det er ikke noe som er påvist å hjelpe ved ME.

Anonymous poster hash: 9fd51...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...