Gå til innhold

Vikariat - Egen juleturnus - Rettigheter..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier og går for tiden i et vikariat.
Min seksukers turnus gjør at jeg jobber bl.a lille julaften og julaften på dagen.
Jeg har spurt min sjef om jeg kan forholde meg til dette, og planlegge deretter.

Jeg fikk til svar at det kunne jeg ikke, da de hadde egne juleturnuser for å få det til å gå opp med rød-dager osv. Juleturnusen kommer 14 dager før den trer i kraft har jeg fått beskjed om.

Dette er den første julen jeg (i teorien) skal ha med min samboers familie, og det betyr virkelig mye for meg. Imidlertid er ikke sjefen min til å snakke med når det kommer til sånt.

Siden jeg begynte i dette vikariatet nå i september har jeg ikke noen rød-dager e.l. tilgode fra tidligere.

Må jeg virkelig bare vente til ut i desember før jeg kan få noe som helst å forholde meg til, og så kan de bare sette meg opp julaften kveld om de vil det..?

Jeg har full forståelse med det å ta sin turn osv. Hadde jeg hatt/fått en fast stilling der skulle jeg jammen jobbet både jul, nyttår og påske for jeg trives godt. Jeg bare synes det er så bittert bare å skulle ha vikariat fra sept-jan og så måtte ofre jula for dem, når det betyr såpass mye for meg.



Anonymous poster hash: e7620...76a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleTusenfryd

Håpet at noen her kunne svare, siden den tillitsvalgte på jobben er på en annen avdeling - og går av med pensjon neste uke, og derfor er i en overgangsfase.. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at det settes opp egen juleturnus, og du må forholde deg til denne på lik linje med alle andre, vikariat eller ei. Syns faktisk det er utrolig frekt at du forventer fri fordi du går i vikariat, og mener at bare de fast ansatte skal jobbe julen. Hører du virkelig hva du sier?? Hvis du går i et annet vikariat neste år så skal det sikre deg fri da også eller? Ingen har lyst å jobbe julaften, alle syns det er akkurat like kjipt, men det er fremdeles en del av jobben. Du høres ut som en naiv nyutdannet som ikke har tenkt gjennom hva det faktisk vil si å faktisk jobbe i turnus, og nå slår det deg for første gang. Vel, du får bare akseptere at i turnusjobbing kan du ikke forvente fri når du har lyst, og at du må ta din del, vikariat eller ei. Unnskyldninger som "mine foreldre/hans foreldre/er fra en annen kant av landet/har barn/har ikke lyst og syns det er urettferdig" har alle erfarne ledere hørt tusen gangen før, og det betyr ingenting. Du kan ønske deg fri som alle andre, men kreve fri og dra inn tillitsvalgt kommer du ingen vei med. Det eneste du oppnår er enten en forbannet leder som setter deg opp på trass, eller at du blir stemplet som kranglevoren og ikke får fortsette vikariatet.



Anonymous poster hash: b284c...b66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, første jobb eller?? Tror du ikke det betyr like mye for alle andre å ha fri i jula? Å bruke det som argument at det er første jul med hans familie el kommer du ikke langt med. Spør sjefen eller tillitsvalgt når turnusen for jula skal være ferdig, og forhold deg til det.

Anonymous poster hash: 4bb41...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din holder seg innenfor loven så lenge turnusen legges ut minst 14 dager før den starter. Bare å finne seg i det når en jobber turnus, dessverre. Jobber også jul i år, i et annet land uten familie. Trist, men det går for da har jeg fri neste år. Sånn er det



Anonymous poster hash: 9b5f4...8d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilleTusenfryd

Jeg synes faktisk ikke dette er rart å spørre om i det hele tatt. Som jeg sier; hadde jeg visst at her skulle jeg kunne få jobbe også etter januar - så hadde jeg hatt 0 problemer med å ta min turn nå. Da vet man også at det er et par år til neste gang.

Men jeg synes at når jeg kun skal være der i 5 måneder, og samtlige andre vet om de skal jobbe julaften eller ikke fordi de har lister over når de sist jobbet, og dette går på rundgang, så synes jeg det er veldig spesielt at jeg ikke skal kunne ha et utgangspunkt å kunne gå ut i fra, bare fordi jeg er ny - og må vente til 14 dager før, mens alle andre har noe å belage seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville sagt at "beklager, men jeg har allerede bestilt hotellopphold og fly for å feire sammen med min samboers familie". Ikke så mye de kan gjøre da. Dessuten er 14 dager for julaften utrolig sent å få vite hvordan turnusen blir. Man vil jo planlegge julen litt. Du kan også legge til at oppholdet var bestilt før du begynte i jobben (hvis det ikke er så lenge siden du begynte).

På min jobb, tror jeg vi har fått vite det 4-6uker før. Og da har man gjerne en anelse om hvordan det blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nyansatt er man også "nederst på rangstigen" hva gjelder å ha god vaktene i jula, hvert fall slik jeg har opplevd det, så jeg ville nok beregnet at du jobber kveld juleaften og heller blitt positivt overrasket om det viste seg at du fikk dagvakt eller fri. Forøvrig holder sjefen seg innenfor tidsfristen lovmessig med å gi deg ny turnus 14 dager før den starter.

Anonymous poster hash: 03757...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...