Gå til innhold

Feil studie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Selv om jeg bare har vært student i 1 måned, er jeg allerede lei.. Startet på skolen med godt mot og flyttet til en by flere timer fra hjembyen. Merker nå at dette ikke er noe for meg og føler jeg har valgt helt feil studieretning. Gruer meg til å gå til skolen hver dag. Har startet på studie for å bli grunnskolelærer 1-4 klasse. Føler jeg sløser bort dagene og pengene mine på noe jeg egentlig ikke føler for :( har lyst til å slutte, deretter begynne og jobbe igjen fram til neste høst. Og heller bruke tiden framover på å tenke nøye gjennom hva jeg egentlig vil bli.

Men tør ikke å ta dette steget. Har snakket med foreldrene mine og noen slektinger om det, de mener jeg må tenke på hva jeg selv vil. Men jeg tør ikke å si noe om dette til vennene mine, og later som alt går fint. Er rett og slett alt for redd for hva andre folk kommer til å si om meg bak ryggen min og direkte til meg.

Noen som har noen erfaringer med å slutte på studie?

Anonymous poster hash: fa9bc...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner meg veldig igjen! Jeg begynte på grafisk design i fjor, i håp om at det skulle være riktig. Hadde veldig lite erfaring, men var motivert som bare det og syns det virka veldig spennende og gøy. Og joda, det var forsåvidt greit, men jeg var hele tiden litt usikker, og syns vel det var mer slit enn gøy, og oppgavene vi fikk var heller ikke helt som jeg hadde forventa. Begynte likevel på 2.året nå. tenkte at "jeg kan jo bare gå ferdig, er bare to år igjen" liksom. men merka med en gang jeg begynte igjen at det ikke var rett. mista motivasjonen helt og så ikke for meg meg selv jobbende med grafisk design når jeg er ferdig. Var veldig "redd" for å slutte selv, tenkte veldig på hva andre kom til å tenke, pluss at jeg er 23 og føler jeg kaster bort enda et år. Men jeg valgte til slutt å droppe ut og jeg er såååå glad for det nå. Har ikke angra i det hele tatt, og tenker at jeg bare er en erfaring rikere.

Høres ut som du burde slutte, og spesielt når du føler på det etter så kort tid! Alle studier er jo selvfølgelig litt tørre og kjedelige i blant, men hvis du ikke trives eller er motivert for fagene så er det ingen vits å fortsette. Da anbefaler jeg heller å ta et friår og prøve å finn ut av hva du vil :) og ikke bry deg om hva andre tenker, det er mye bedre å slutte når du skjønner det er feil enn å træle seg gjennom tre år for å "tilfredstille" andre, og ende opp med en jobb du ikke liker. :)



Anonymous poster hash: be91a...72e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt heller nå enn etter to år, sånn som jeg gjorde... Klarte aldri å opparbeide meg motivasjon og lyst å jobbe med stoffet, så jeg strøk i mange fag og opparbeidet meg mye unødvendig studielån. Først da jeg mistet studiestøtten pga forsinkelsen i planen innså jeg at det var helt hinsides å fortsette, så jeg sluttet og fikk meg etterhvert fulltidsjobb. Det tok meg fire år å opparbeide meg motivasjon og lyst å begynne å studere igjen, og denne gangen er det helt annerledes! Har fortsatt ikke all verdens interesse for å studere, men jeg opplever ikke den totalen mangelen på interesse og motivasjon som jeg hadde sist. Første gang gikk jeg rett fra videregående, og det føltes som om jeg studerte kun pga andres forventninger om det. Jeg hadde gode karakterer på videregående, og alles spørsmål ble "hva skal du studere, da?" Også mine foreldre har alltid fortalt hvor mye de ønsket at vi skulle ta høyere utdanning, de har selv yrkesfaglige jobber og ville at vi skulle gjøre det "bedre"... Så jeg var også ekstremt redd for å skuffe dem, men de tok det heldigvis veldig fint og støttet meg i avgjørelsen. Blandt vennene mine var jeg heldigvis ikke den første som sluttet på studiene, så det gikk også fint. Det kjipeste var faktisk å si det til lærerne fra videregående, som alltid spurte hvordan det gikk med studiene når jeg støtte på dem... Men det var likevel så utrolig mye lettere enn å tvinge meg videre i studiet kun for å slippe å si at jeg hadde slutta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje anbefale deg å holde ut et par uker til mens du reflekterer rundt hva du vil. Dersom du etter noen uker fortsatt ikke trives, og ikke ønsker å bli grunnskolelærer, så gjør det du selv sier at du vil (jobbe og tenke på fremtiden). Er ikke noen vits å utdanne seg til noe du uansett ikke ønsker å bli. Det er, som du sier, bortkastet tid og bortkastede penger.

Hilsen ei som sluttet på to studier, før hun fant ut hva hun ville bli :)



Anonymous poster hash: 55126...6ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at fagene på førsteåret til veldig mange studier er utrolig generelle, og du treffer ikke helt på de tngene du faktisk bruker i jobben i fremtiden.Det at du ikke trives helt nå trenger ikke nødvendigvis å bety at studiet ikke er noe for deg. Men selvfølgelig, om du faktisk tenker at det å JOBBE som lærer for de minste skolebarna ikke appelerer til deg så blir det en annen sak..



Anonymous poster hash: edd9a...7e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at fagene på førsteåret til veldig mange studier er utrolig generelle, og du treffer ikke helt på de tngene du faktisk bruker i jobben i fremtiden.Det at du ikke trives helt nå trenger ikke nødvendigvis å bety at studiet ikke er noe for deg. Men selvfølgelig, om du faktisk tenker at det å JOBBE som lærer for de minste skolebarna ikke appelerer til deg så blir det en annen sak..

Anonymous poster hash: edd9a...7e1

Det er väl sant, men jeg tror ikke man føler så mye misnøye for det. Jeg har nettopp startet på medisin, og 1. året har jeg kun basalfag, altså ikke fag jeg synes er direkte spennende (f.eks biokjemi, statistikk, etc.). Likevel stortrives jeg og jeg ELSKER studiet.

Anonymous poster hash: f8d0f...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er väl sant, men jeg tror ikke man føler så mye misnøye for det. Jeg har nettopp startet på medisin, og 1. året har jeg kun basalfag, altså ikke fag jeg synes er direkte spennende (f.eks biokjemi, statistikk, etc.). Likevel stortrives jeg og jeg ELSKER studiet.

Anonymous poster hash: f8d0f...482

Vet hva du snakker om, da jeg selv studerer medisin, men du vil føle at studiet treffer deg mye mer når du kommer litt lengre, og da vil du faktisk tenke tilbake og lure på hvordan du egentlig kom igjennom førsteåret med motivasjonen oppe. Jeg syntes selv at biokjemien og fysiologien var gøy, men slet veldig med motivasjonen i cellebiologi fordi det føltes så fjernt.

Men jeg har hørt mye verre tilfeller med folk som studerer ulike lærerfag, både barneskole og opp mot vgs, og mange har sagt at de slet seg igjenom første året, blant anet fordi innføringsfagene i pedagogikk var helt forferdelige.

Anonymous poster hash: edd9a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør vente til dere har vært i praksis. Jeg følte selv at det var ganske meningsløst det vi holdt på med (studerer lærer 5. - 10. trinn), men det ble ganske annerledes etter første praksisperiode.



Anonymous poster hash: 95266...c06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjentes læreryrket riktig ut for deg før studieoppstart? Er det noe du har tenkt på over lengre tid at du kunne tenke deg å bli? I såfall ville jeg ventet et par uker, er som sagt mye generelt første året + en endring i livssituasjon.

Men dersom dette er noe du bare har valgt av grunner som å komme seg bort/til stor by og starte studentlivet og så var dette den linja med ok snitt å komme inn på, eller bare fordi du har flere venniner som tar linja, ville jeg sluttet fort som fy. Utdannelse koster mye penger, og bedre å slutte nå enn om 2-3år.

Håper du finner ut av det:) Er ingen skam å snu, så ikke bry deg om hva folk måtte mene bak ryggen din. Dette betyr lite i det store bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare. Det setter jeg stor pris på! :) Ble litt klokere etter å ha lest deres erfaringer. Blir bare mer og mer sikker på at det riktigste valget for meg er å slutte. Har kun kjøpt 2 bøker enda, og det sier vell litt.

Ts.

Anonymous poster hash: fa9bc...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...