Gå til innhold

Utdannet lærer, jobbe innenfor PPT, Bufetat, Barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig utdannet adjunkt, grunnskolelærer 1.-7. trinn. Jeg har fordypning i RLE og tar nå samfunnsfag og spesialpedagogikk som en del av mitt siste år av utdannelsen.

Jeg ønsker å jobbe med barn/unge og deres foresatte, feks. som PP-rådgiver, familieterapaut/rådgiver, innenfor barnevernet eller noe lignende.

Kvalifiserer jeg til noe av dette? Hva kan jeg evt. ta videre for å kvalifisere til slikt arbeid? Jeg er ikke interessert i å begynne på en ny bachelorgrad.

Noen tips til hva jeg bør satse på videre, eller bør jeg bare legge dette fra meg?



Anonymous poster hash: c8ea1...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha master i pedagogikk, retning pedagogisk psykologisk rådgivning og testkompetanse, Eventuelt kan psykologer også søke. Og master i ped/spes.ped dersom ikke det er andre søkere. Kommer ikke langt med bare en bachelorgrad dessverre.



Anonymous poster hash: a548e...1b8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha master i pedagogikk, retning pedagogisk psykologisk rådgivning og testkompetanse, Eventuelt kan psykologer også søke. Og master i ped/spes.ped dersom ikke det er andre søkere. Kommer ikke langt med bare en bachelorgrad dessverre.

Anonymous poster hash: a548e...1b8

Delvis sant. Man er kvalifisert med master i spesped på lik linje med andre søkere, dersom man har rådgivings- og testkompetanse. Master i spesped ved UiO gir dette.

Anonymous poster hash: befe5...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha master i pedagogikk, retning pedagogisk psykologisk rådgivning og testkompetanse, Eventuelt kan psykologer også søke. Og master i ped/spes.ped dersom ikke det er andre søkere. Kommer ikke langt med bare en bachelorgrad dessverre.

Anonymous poster hash: a548e...1b8

Jeg finner ikke et masterprogram med direkte denne tittelen?

Kan jeg ikke f.eks ta et årsstudium med psykologi og evt. testkompetanse utenom dette?

Anonymous poster hash: c8ea1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har det på UIO. Nei, det er ikke nok, Da må du komme inn bakveien ved at ingen kvalifiserte søker på stillingen. Men da skal du ha flaks, eventuelt søke på et bittelite kontor på landet.



Anonymous poster hash: a548e...1b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så er det mange kommuner som har "ufaglærte" (ikke riktig ord kanskje, men iallefall ikke ped./barnevernutdannede) ansatte. Så jobb innenfor de nevnte felt kan du alltids få med lærerutdanning også, selv om det nok neppe er den best utdanningen uten noe ped. f.eks. i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ufaglærte i PPT? Kan si de kommunene dette er snakk om?



Anonymous poster hash: a548e...1b8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufaglærte i PPT? Kan si de kommunene dette er snakk om?

Anonymous poster hash: a548e...1b8

Som jeg skrev er vel ikke ufaglærte riktig ord, men iallefall folk som ikke er relevant utdannet. Nå har ikke jeg kjennskap til PPT, men bufetat og bv.tjenesten. Der er det folk med "annen utdanning" i flere kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er PPT du ønske å jobbe innenfor så bør du nok ha en master i spesped for å få en jobb. Grunnen til det er at man som lærer - selv om du har litt spesped i graden din og evt. bygger på med psykologi nok blir alt for bredt utdannet til et så spesialisert felt. Ansatte i PP-tjenesten fungerer som sakkyndige i elevsaker, og da bør feltet ditt være spesialpedagogikk og på master-nivå. Både lærerutdanningen og et årsstudie i psykologi vil være alt for bredt for dette. Jeg jobber selv som lærer og kunne nok aldri tenkt meg å begi meg ut i dette uten en skikkelig spesialisert utdannelse da dette er et felt som krever stor kompetanse innenfor psykologi/spesialpedagogikk.

Hvis master er uaktuelt for deg og du fortsatt ønsker å jobbe tett på PPT så ville jeg anbefalt deg å heller bli sosiallærer.



Anonymous poster hash: 3cf24...35c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev er vel ikke ufaglærte riktig ord, men iallefall folk som ikke er relevant utdannet. Nå har ikke jeg kjennskap til PPT, men bufetat og bv.tjenesten. Der er det folk med "annen utdanning" i flere kommuner.

Hvis det er PPT du ønske å jobbe innenfor så bør du nok ha en master i spesped for å få en jobb. Grunnen til det er at man som lærer - selv om du har litt spesped i graden din og evt. bygger på med psykologi nok blir alt for bredt utdannet til et så spesialisert felt. Ansatte i PP-tjenesten fungerer som sakkyndige i elevsaker, og da bør feltet ditt være spesialpedagogikk og på master-nivå. Både lærerutdanningen og et årsstudie i psykologi vil være alt for bredt for dette. Jeg jobber selv som lærer og kunne nok aldri tenkt meg å begi meg ut i dette uten en skikkelig spesialisert utdannelse da dette er et felt som krever stor kompetanse innenfor psykologi/spesialpedagogikk. Hvis master er uaktuelt for deg og du fortsatt ønsker å jobbe tett på PPT så ville jeg anbefalt deg å heller bli sosiallærer. Anonymous poster hash: 3cf24...35c

Hva vil det si å være sosiallærer? Hvor jobber jeg da?

Anonymous poster hash: c8ea1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si å være sosiallærer? Hvor jobber jeg da?

Anonymous poster hash: c8ea1...238

I skolen, men tett opp mot PPT med oppfølging etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er PPT du ønske å jobbe innenfor så bør du nok ha en master i spesped for å få en jobb. Grunnen til det er at man som lærer - selv om du har litt spesped i graden din og evt. bygger på med psykologi nok blir alt for bredt utdannet til et så spesialisert felt. Ansatte i PP-tjenesten fungerer som sakkyndige i elevsaker, og da bør feltet ditt være spesialpedagogikk og på master-nivå. Både lærerutdanningen og et årsstudie i psykologi vil være alt for bredt for dette. Jeg jobber selv som lærer og kunne nok aldri tenkt meg å begi meg ut i dette uten en skikkelig spesialisert utdannelse da dette er et felt som krever stor kompetanse innenfor psykologi/spesialpedagogikk.

Hvis master er uaktuelt for deg og du fortsatt ønsker å jobbe tett på PPT så ville jeg anbefalt deg å heller bli sosiallærer.

Anonymous poster hash: 3cf24...35c

Jeg er enig med deg, man bør ha god dybdekunnskap innen spesped for å kunne utøve en god jobb som PP-rådgiver.

Samtidig er det, spesielt i de store stedene og forstedene, vanskelig å få jobb i PPT med master i spesped, selv om det er relevant. Det er mange nyutdannede psykologer som søker de samme stillingene, og jeg har inntrykk av at de blir vurdert høyere enn folk med master i spesped.

Anonymous poster hash: befe5...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, man bør ha god dybdekunnskap innen spesped for å kunne utøve en god jobb som PP-rådgiver. Samtidig er det, spesielt i de store stedene og forstedene, vanskelig å få jobb i PPT med master i spesped, selv om det er relevant. Det er mange nyutdannede psykologer som søker de samme stillingene, og jeg har inntrykk av at de blir vurdert høyere enn folk med master i spesped. Anonymous poster hash: befe5...874

Jeg jobber i ppt i en storby og har motsatt erfaring, det er ikke lett for psykologer å få jobb her, de foretrekker master i spes ped.

Anonymous poster hash: ca2b9...817

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det komme an på sammensetningen det aktuelle PP-kontoret har fra før. Men psykologer blir som regel ikke foretrukket framfor master i PPR. Men det finnes unnatak, hvis de ikke har psykolog fra før.



Anonymous poster hash: a548e...1b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner fremdeles ikke helt hva en sosiallærer er/ gjør. Jeg har hørt om termen før, men trodde ikke dette hadde noe med skolen og gjøre, og heller ikke at termen ble brukt lengre.

Har de master i PPR på Vestlandet?



Anonymous poster hash: c8ea1...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ta den utdannelsen som passer til det du ønsker å jobbe med? Hvorfor satse på å komme inn bakveien?



Anonymous poster hash: a548e...1b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ikke bare ta den utdannelsen som passer til det du ønsker å jobbe med? Hvorfor satse på å komme inn bakveien?

Anonymous poster hash: a548e...1b8

Fordi vi skal få barn etc. og jeg av den grunn ikke vil ta master nå med det første. Det har jeg ikke kapasitet til. Jeg kan evt. ta et årsstudium eller noen kurs på siden, men ikke to års master.

Noen som vet mer om sosiallærer?

Anonymous poster hash: c8ea1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare jobbe som lærer? Og heller ta de fagene du mangler og master etterpå når du er ferdig med permisjonen? Er sjelden noen stillinger som sosiallærer. Helsesøster har som regel tatt over denne funksjonen på skolene.



Anonymous poster hash: a548e...1b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare jobbe som lærer? Og heller ta de fagene du mangler og master etterpå når du er ferdig med permisjonen? Er sjelden noen stillinger som sosiallærer. Helsesøster har som regel tatt over denne funksjonen på skolene.

Anonymous poster hash: a548e...1b8

Hva mener du med dette? Jeg har aldri opplevd at sosiallærer har en bakgrunn som helsesøster. De er stort sett spesped

Anonymous poster hash: ca2b9...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiallærer jobber med det sosiale miljøet på skolen. Tar seg tunge elevsaker, jobber med klasseoppfølging, bistår lærere i vanskelige situasjoner med elever hva gjelder atferd eller barnevernssaker osv osv osv.Søk på nettet:)



Anonymous poster hash: a236c...b63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...