Gå til innhold

Naturfag eller samf som privatist?


Gjest andersio

Anbefalte innlegg

Gjest andersio

Hei, er det noen som har tatt naturfag og/eller samfunnsfag som privatist? Jeg hadde fagene i vg1 og fikk hendoldsvis 5 og 4.

Nå før jul, tok jeg opp kjemi 1 fra i fjord og fikk 5. Tok også biologi 1 som privatist uten og ha hatt det før, leste i en mnd og fikk seks. Jeg har søkt på et studie i utlandet, og trenger egentlig en 6 til for å ha en god mulighet (De konverterer fra norske til deres eget på en weird måte) Siden det er nesten umulig å få 6 i standpunkt og skriftlig eksamen, satser jeg på å få det i muntlig biologi 2 som jeg tar som privatist eller den ene muntlige eksamen jeg kommer til å bli trukket ut til.

For å øke sjangrene mine mer, har jeg vurdert å ta opp samf og eller naturfag. Det jeg lurer på, blir det nødvendig for meg å lese så fryktelig mye til naturfag? Jeg har jo hatt det før, pluss at jeg har hatt kjemi 1 og biologi 1 og leser biologi 2 nå. Får jeg ikke mye gratis herfra?

Ellers noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturfag er muntlig praktisk eksamen, som krever at du skal gjennomføre et av ca 10 forsøk på stedet for så og svare på muntlig spørsmål.

Samfunnsfag er det faget som mange ser på som en garantert 6'er som privatist, det er svært lite komplisert og så lenge du følger med på nyhetene og leser igjennom boken en gang går det stort sett fint.



Anonymous poster hash: 9bc8c...ee6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andersio

Oki, tror jeg går for samf. Husker ikke helt boka, er den stor? Må man kunne drøfte mye? Mye begreper? Eneste begreper jeg husker fra vg1 er primær sosialisering hahahahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok samfunnsfag som privatist. hadde planer om å lese masse, men endte opp med å sprenglese litt dagen før, jeg fikk 6.. oppgavene du får er f.eks å reflektere rundt to tema som f.eks kriminalitet og terrorisme. Veldig enkelt om man er normalt oppegående :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samfunnsfag er veldig enkelt om du lærer deg begrepene i boka, og bruker dem masse når du svarer på oppgaven på eksamen!

Naturfag skal også være greit for deg når du har hatt kjemi og biologi, men om du ikke har mulighet til å gjøre noen labøvelser før eksamen (eks ved å melde deg på labkurs på sonans) kan det kanskje være litt vanskelig. Men jeg for min del fikk ikke labøvelse på min naturfageksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt samfunnsfag!

Som nevnt er dette veldig greit om man følger med på nyhetsbildet. Også letter å "ro seg inn" om det er noe man ikke kan nok om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest andersio

Da blir det samf, tror det blir litt lettere. Har ikke egentlig så mye tid til å lese det da jeg har mange andre fag. Blir nok å gå igjennom boka gjøre oppgaver og lage flashcards til begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Da blir det samf, tror det blir litt lettere. Har ikke egentlig så mye tid til å lese det da jeg har mange andre fag. Blir nok å gå igjennom boka gjøre oppgaver og lage flashcards til begrepene.

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samfunnsfag er veldig enkelt om du lærer deg begrepene i boka, og bruker dem masse når du svarer på oppgaven på eksamen!

Naturfag skal også være greit for deg når du har hatt kjemi og biologi, men om du ikke har mulighet til å gjøre noen labøvelser før eksamen (eks ved å melde deg på labkurs på sonans) kan det kanskje være litt vanskelig. Men jeg for min del fikk ikke labøvelse på min naturfageksamen.

Hva fikk du på naturfagseksamen?

Anonymous poster hash: df7a1...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk du på naturfagseksamen?

Anonymous poster hash: df7a1...604

Jeg fikk 6 :)

Hadde kun én feil på multiple choice-delen, og av en eller annen grunn (streng sensor kanskje? eller gjøres det på alle?) så ble jeg bedt om å svare på det spørsmålet på nytt på den muntlige eksamen. Da ble det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...