Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke til å ha bilde på CV'en. Jeg vil komme på intervju og snakke for meg, jeg vil vise at jeg kan noe før de kaster bort søknaden min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også jobbsøkende for tiden, og har vel egentlig vært det siden juli. Siden jeg er litt nysjerring på dere andre og har tenkt å spørre litt kan jeg jo si litt om min situasjon:

Jeg har en mastergrad i et samfunnsvitenskapelig fag, med varierende resultater. Fra selve mastergraden har jeg gode karakterer i fagene, men selve masteroppgaven gikk det dårlig med, og det gir en ekstra klump i magen når det kommer til jobbsøknader og eventuelle intervju.

Forøvrig betaler jeg husleien ved å ta alt jeg får av ekstravakter i jobben jeg har hatt siden tidlig i studiene. At jeg aldri sluttet der selv om jeg gjerne skulle sagt opp for et år siden sparer meg i hvertfall for å måtte søke jobber jeg overkvalifisert og underintressert i. En slik jobb har jeg jo alt.

Samtidig er jeg fryktelig sliten av den jobben (serviceyrke), og det begynner å gå inn på meg å treffe folk som kommer innom og sier "hei, er du her fortsatt" og lignende...

Drømmer om en jobb i kommune/stat eller en rådgiverstilling i en eller annen NGO, men følger med på mye forskjellig, både i studiebyen min, på hjemsted og i andre byer.

Hva slags bakgrunn har dere andre? Har dere søkt lenge, og hva lever dere av nå? Hva slags jobb håper dere på å få?

Jeg er samfunnsviter med gode resultater, og har nok bedre erfaring enn mange andre i "mitt sjikt". Både NGOer, organisasjoner og konsern.

Problemet mitt er at jeg har spesialisert meg alt for mye på et spesifikt område, i en bransje som kutter i ansatte - og får grunnet denne spesialiseringen ikke de jobbene jeg tror du muligens har mer sjanse for å få innenfor saksbehandling eksempelvis.

Jeg har vært på intervju til stillinger som krever sterk fagkompetanse og analytiske egenskaper - men veldig mye blir jeg overhodet ikke kalt inn på.

Jeg har søkt siden mars......kun 2 intervjuer, hvor jeg er blitt innstilt som nr 2 eller 3.

Jeg har rett på dagpenger, og tør heller ikke helt ta veldig korte vikariater pga det som AB under beskriver her....det handler ikke om manglende arbeidslyst(jeg blir veldig nedstemt av å ikke jobbe uansett) - men at jeg er hovedforsørger og har boliglån jeg ikke kan ligge tilbake på.

Jeg tør ikke ta sjangsen på å havne i stor gjeld(mislighold av boliglån) pga uærlige eller dårlige arbeidsvilkår hos vikarbyrå, og må sjekke ut hvilke rettigheter jeg har i den forbindelse.

Ergo må jeg har et ordinært vikariat eller fast stilling.

Jeg har akkurat havnet på sosialen pga. et bemanningsbyrå. Jeg tok et oppdrag via et bemanningsbyrå tidlig på vinteren, men slutta fordi jeg fikk en yrkesrelevant jobb. Det var prosjektbasert, som ofte er i min bransje, så jeg fikk ikke mer jobb etter august. Da jeg skulle søke dagpenger fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk noe fordi jeg fremdeles er ansatt hos bemanningsbyrået. Det som viste seg var at den type kontrakt jeg hadde med bemanningsbyrået gjorde at jeg fremdeles er ansatt hos dem, men uten stillingsprosent, krav på lønn eller noe forpliktelser fra deres side, og at jeg må si den opp for at den ikke skal være gjeldende. Men siden jeg er "ansatt" hos bemanningsbyrået har jeg ikke rett på dagpenger. Så jeg må si opp kontrakten (1 mnd oppsigelsetid) og så få 8 uker dagpengekarantene hos nav etter det før jeg kan få dagpenger. "Gøy" å få vite ut av det blå.

Anonym poster: dc95c81fd03ff9ca9230398a7550f1aa

utrolig kjipt.....! Vet du noe om regelverket ifht dagpenger og vikarbyrå - er det noen kontrakttyper som fører til at man kan gjenoppta dagpenger som vanlig dersom man ikke får en annen jobb eller vikarbyråstilling går ut?

Er det slik at dersom man først benytter vikarbyrå så mister man rett på gjenopptaking av dagpenger fordi de ansetter deg?

Da blir man jo straffet om man sier opp selv ved karanteretid, og jeg har iallefall ikke økonomi til å håndtere karanteretid nå :S

Anonym poster: ade698d3492045b7c4d7f1da0a8aca59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke søkt aktivt på en stund, men har fått endene til å møtes med flere deltidsjobber (bla i vikarbyrå). Utrolig slitsomt når man jobber til 24 ene dagen på ene jobben, og så ringer de fra andre jobben klokken 8 neste morgen og man ikke har råd til å si nei. Får også dårlig samvittighet når jeg blir bedt om å jobbe to steder samtidig og må prioritere den ene foran den andre :trist: . Ferie og helgefri er det forøvrig bare å glemme først som sist.

Egentlig har jeg blitt veldig glad i den ene jobben (sesongbasert), men det er vanskelig å finne en jobb som lar seg kombinere med denne og gir mat på bordet utenom sesongen. Heltidsjobb virker bare som en fjern drøm. Jeg har 7 års utdannelse, men ingenting av det er etterspurt. Lavtlønnsyrkene er jeg overkvalifisert til så de hører jeg ingenting ifra. Vurderer å stryke all utdannelse fra CV'en og se om det hjelper

Knirke, kan jeg spørre hva det er for en retning dine 7 år med skole er i? Finnes det virkelig så lange utdannelser som det er helt umulig å jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purelove

Jeg har til nå hatt uten, men har ikke fått noe napp, men nå vurderer jeg å ta et (forhåpentligvis fint) bilde av meg selv og sette det på CV-en.

Jeg har en deltidsstilling (35 %), og ser etter enda en deltidsstilling som kan passe sammen med den jeg har, eller en 100 % stilling.

Tror jeg må legge til bilde på CV'n jeg også.. Har også en deltidsstilling, men tjener nesten ingenting, så må nesten ha en jobb... men er så kjedelig å vente, har søkt nå i ca 2 mnd.. Send ca 8 søknader.. Vet det ikke er mye, men jeg kan ikke søke hva som helst heller, trenger en 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig kjipt.....! Vet du noe om regelverket ifht dagpenger og vikarbyrå - er det noen kontrakttyper som fører til at man kan gjenoppta dagpenger som vanlig dersom man ikke får en annen jobb eller vikarbyråstilling går ut?

Er det slik at dersom man først benytter vikarbyrå så mister man rett på gjenopptaking av dagpenger fordi de ansetter deg?

Da blir man jo straffet om man sier opp selv ved karanteretid, og jeg har iallefall ikke økonomi til å håndtere karanteretid nå :S

Anonym poster: ade698d3492045b7c4d7f1da0a8aca59

Det NAV fortalte meg når jeg snakket med dem om situasjonen var at de var "ute etter vikarbyråene om dagen" og at folk i min situasjon var collateral damage i den kjedelige "striden". (de på vikarbyrået hadde på den andre siden aldri hørt om agendaen til NAV sa de..). Det var visst to typer kontrakter i omløp, der den ene sorten var en slik jeg hadde, der du er ansatt "fast" i vikarbyrået, som leier deg videre ut til oppdrag uten at du skriver spesifikke kontrakter for hvert oppdrag. Den andre typen var du bare ansatt i tiden oppdraget varte, og arbeidsforholdet endte uten oppsigelse for noen parter når kontrakten går ut. Så antar jeg du kan få en ny kontrakt for neste oppdrag (jeg har jobbet slik for en annen arbeidsgiver som ikke er vikarbyrå, det bør ikke være noe problem.). Du kan altså være litt føre var og forsikre deg at de bruker denne siste typen kontrakt.

Anonym poster: dc95c81fd03ff9ca9230398a7550f1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også arbiedssøker. For tiden jobber jeg som vikar, men det er antakelig bare ut neste uke. Søker på sekretæratillinger, men det er ikke lett altså. Vært aktiv arbiedssøker siden midten av juni. I begynnelsen kom jeg inn til intervjuer hos alle, nå får jeg bare avslag. Til og med de som sendte Mail og sa at de var kjempepositive til meg og skulle ta kontakt etter at søknadsfristen gikk ut sendte meg avslagsbrev uten å kalle meg inn på intervju. Selvtilliten har fått seg en gedigen knekk altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere turd å høre hvorfor dere ikke fikk jobben?

Jepp, når jeg ble nr.2(og de hadde ringt referansene mine) spurte jeg på en ryddig måte om de kunne gi en tilbakemelding da det er fint å ha med seg videre i prosessen.

Jeg avsluttet med at jeg hadde forståelse om dette ikke var mulig, og takket for hyggelige intervju.

Da ringte direktøren opp(han var en av de som intervjuet og var nærmeste overordnet for den stillingen) til meg etter en stund, og gav standardsvaret "nr.1 var mer kvalifisert", noe jeg så fra Linkedin at ikke var heeeelt riktig.

Altså; jeg hadde mer erfaring, men den andre hadde kanskje noe mer spot-on, men det er vanskelig å vurdere.

En følge av dette var at jeg byttet ut den referansen jeg ikke var 100% sikker på om gir meg veldig gode skussmål(jeg vet nemlig at de andre gir veldig, veldig bra tilbakemelding på meg).

Jeg vet ikke om h*n gav dårlige/lunkne tilbakemeldinger på meg, men jeg tør ikke ta sjansen på det da jeg hadde en annen referanse jeg vet blir bedre fra samme arbeidsplass(også høyere i systemet, som jo bare er et pluss uansett).

Ellers legger ikke jeg ved bilde, jeg har hørt det kan gi varierende resultat.

Anonym poster: 55772764ef6044bf2f37880d9c04c38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ha bilde på CV'en. Jeg vil komme på intervju og snakke for meg, jeg vil vise at jeg kan noe før de kaster bort søknaden min

Hvorfor ville de kastet søknaden din hvis du hadde hatt bilde av deg selv? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en humanistisk mastergrad og blir arbeidsledig til nyttår. Forrige gang jeg var mellom jobber forsøkte jeg meg på et vikarbyrå og fikk kun tilbud om sentralbord. Jeg innser at utdannelsen min ikke er den som passer de fleste jobber vikarbyråer har, men noe bedre enn sentralbord burde de vel klare? Har noen tips om hvilke vikarbyråer som kan ha jobber som passer humanistutdannelse?

Håper jeg slipper å gå til vikarbyrå, selvfølgelig, men må jo være forberedt på worst case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom et vikarbyrå idag. Har fått jobb i 2 dager neste uke. Så får man se hva som skjer etter det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Interessant å høre hvilken erfaring dere har med vikar-/bemanningsbyrå. Jeg er registrert hos Manpower, men har gitt beskjed om at jeg ikke er interessert i å bli tilbudt stillinger ala halv stilling hos call senter, siden jeg allerede har en butikkjobb som jeg klarer meg på. Ser ingen grunn til å slutte i den for noe midlertidig som er like dårlig betalt og like uintressant. Håper bare de ikke helt har sluttet å vurdere meg etter at jeg ringte for å presisere at jeg var ute etter en heltidsstilling (selv om det er for en begrenset tidsperiode)...

Skal definitivt være obs på kontrakter med tanke på nav-rettigheter i hvertfall, selv om jeg har spart opp en liten buffer og ikke har noen å forsørge, og dermed mener jeg heller bør klare meg med en såkalt drittjobb fremfor å motta støtte jeg ikke trenger for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å høre hvilken erfaring dere har med vikar-/bemanningsbyrå. Jeg er registrert hos Manpower, men har gitt beskjed om at jeg ikke er interessert i å bli tilbudt stillinger ala halv stilling hos call senter, siden jeg allerede har en butikkjobb som jeg klarer meg på. Ser ingen grunn til å slutte i den for noe midlertidig som er like dårlig betalt og like uintressant. Håper bare de ikke helt har sluttet å vurdere meg etter at jeg ringte for å presisere at jeg var ute etter en heltidsstilling (selv om det er for en begrenset tidsperiode)...

Skal definitivt være obs på kontrakter med tanke på nav-rettigheter i hvertfall, selv om jeg har spart opp en liten buffer og ikke har noen å forsørge, og dermed mener jeg heller bør klare meg med en såkalt drittjobb fremfor å motta støtte jeg ikke trenger for å overleve.

Ikke at du mente det slik, men jeg den setningen hører jeg ofte.

Det virker som om endel trorat jeg som har mastergrad og god kompetanse kan velge å vrake i alt som er "under" mitt nivå, men det er da altså ikke tilfelle.

Dette er det jeg oftest får høre, faktisk.

Tross at jeg har utrolig god kompetanse fra før er det ingen som spør "hva ønsker du karrieremessig", de konstaterer bare at "man må da søke seg til drittjobber".

Man får ikke hva som helst selv om man er godt kvalifisert ;) Faktisk er det ingen som gidder ansette noen uten erfaring i et yrke som krever lav utdanning når de har 90 andre kandidater med masse erfaring innenfor den bransjen.

Igjen; det var ikke ment til deg direkte altså, men jeg måtte bare utheve den setningen ;)

Anonym poster: 55772764ef6044bf2f37880d9c04c38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Tar det på ingen måte ille opp :) Jeg er "heldig" i den forstand at det ikke har vært rimelig å forvente mye støtte hjemmenfra, og jeg har heller ikke hatt kontaktene til å få relevante deltidsjobber, så jeg har vært innom både vasking, kantine og call senter i tidligere sommer/ekstrajobber (blant annet gjennom Kelly Srvices), så derfor forventer jeg av meg selv at jeg klarer å skaffe en slik jobb igjen om den skulle knipe. Men så har jeg jo også butikkjobben min som jeg har tviholdt på gjennom masteren nettopp av frykt for å være arbeidsledig, så jeg er jo i en litt annen situasjon sånn sett. Vil bare så veldig gjerne videre derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min jobb via Manpower, ble ansatt rett i bedriften og ikke via Manpower sånn sett. Følte meg ekstremt heldig, da det er en veldig godt betalt ekstrajobb i 50%-stilling. Jeg har nok hatt litt griseflaks hvis jeg skal være helt ærlig. Har egentlig bare gode erfaringer med bemanningsbyrå. Her jeg bor nå slet jeg lenge med å i det hele tatt jobb, virket som de fleste bedrifter helst ville at man skulle gå via bemanningsbyrået. Søkte nemlig på den stillingen jeg har nå uten å gå via Manpower, fikk da ikke et svar engang, men da jeg dro til Manpower ble jeg innkalt til intervju hos bedriften tre dager senere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere turd å høre hvorfor dere ikke fikk jobben?

Nei, jeg har bare tent at de vil ha noen med mer erfaring siden jeg er nyutdannet. Men kanskje jeg skal spørre neste gang jeg får avslag (ehh, bare sånn passe positiv ja...). Foreløpig er jeg fornøyd med Adecco selv om jeg ikke har fått noe som har med utdannelsen min å gjøre (bare nesten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det går an å få en jobb med en bachelor i historie? Ja, jeg vet at man kan ta master/PPU/etc., men altså med bare bacheloren.

Anonym poster: eca3fe38b94b3a251a5f6da03ac718ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det går an å få en jobb med en bachelor i historie? Ja, jeg vet at man kan ta master/PPU/etc., men altså med bare bacheloren.

Anonym poster: eca3fe38b94b3a251a5f6da03ac718ea

Jeg har (nesten) det. Og fant ut at nei, det er fryktelig vanskelig. Tenk på alle de som tar det, og alle de som tar en master. Jeg ante ikke hva slags jobber jeg kunne være kvalifisert til, så jeg tok ettårig fagskole etterpå i stedet (noe helt annet altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fått en tlf om jeg kan komme på intervju i løpet av denne uka. Rart å ringe så sent men.. Vi ble enig om imorgen formiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...