Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Er det virkelig mulig?

Jeg søkte jobb og var på intervju nå i sommer. Jeg gjorde ikke noe særlig godt intervju, men det varte og rakk allikevel i nesten 2 timer. Da vi skiltes var alle fantastisk blide og jeg måtte endelig ringe hvis jeg hadde noen spørsmål. Det gjorde jeg også, men uten svar....

Så hørte jeg ikke noe mer, før nå hvor de kan fortelle at stillingen er besatt, valget var vanskelig blah blah, etter over 2 måneder, når de skulle ha kommet med tilbakemelding rett over ferien.

Jeg bare skjønner ikke hvordan de har greid å komme til den konklusjonen at jeg fremdeles lurer på om jeg fikk jobben eller ikke, nå når det har gått så lang tid......

Måtte bare ha en liten utblåsning her.......




Anonymous poster hash: d2372...a63
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig mulig?

Jeg søkte jobb og var på intervju nå i sommer. Jeg gjorde ikke noe særlig godt intervju, men det varte og rakk allikevel i nesten 2 timer. Da vi skiltes var alle fantastisk blide og jeg måtte endelig ringe hvis jeg hadde noen spørsmål. Det gjorde jeg også, men uten svar....

Så hørte jeg ikke noe mer, før nå hvor de kan fortelle at stillingen er besatt, valget var vanskelig blah blah, etter over 2 måneder, når de skulle ha kommet med tilbakemelding rett over ferien.

Jeg bare skjønner ikke hvordan de har greid å komme til den konklusjonen at jeg fremdeles lurer på om jeg fikk jobben eller ikke, nå når det har gått så lang tid......

Måtte bare ha en liten utblåsning her.......

Anonymous poster hash: d2372...a63

Jeg har hatt jobb i snart et halvt år og fikk et avslag i går. :-p

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir snart opp.

i sommer søkte jeg på jobber i hele oslo uten å få noe. var på ett intervju, han skrøyt av søknaden min da han ringte og spurte om jeg kunne komme på intervju, og på selve intervjuet følte jeg det gikk dritbra. han var veldig positiv han også. men jobben fikk jeg ikke. (forsåvidt ok siden det var sykt mange som hadde søkt og få stillinger). resten av jobbene jeg søkte på hørte jeg aldri noe fra en gang. nå har jeg flytta til byen jeg "studerer" i (slutta), og har søkt på to jobber her. i butikk. skulle få svar i dag om jeg ble innkalt til intervju men den gang ei.

skjønner ikke hva jeg gjør galt? møter jo opp på stedene med cv og søknad, og er positiv og har alltid en kort men god samtale med den jeg leverer det til. nå har jeg jo ikke prøvd så veldig mye her i byen, så burde vel ikke forvente å få noe med en gang, men det er litt frustrerende når jeg aldri fikk noe i sommer heller. frykter at jeg snart må gå på gamlehjemmet her og søke om jobb, det har jeg en del erfaring fra så sikkert en sjanse for meg å få jobb der kanskje, men jeg er så leeeei og det frister så lite. men jeg burde kanskje gjøre det likevel? er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes/hvordan jeg kan få en eller annen jobb? har ingen utdanning, men er supertilgjengelig og kan jobbe hver dag alle dager. NOE må det vel gå an å få?



Anonymous poster hash: 7a7d9...9ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest står det at man ikke kan det uten å ha avklart det med sin leder. Det går jo an å spørre sjefen om det er greit å jobbe begge steder?

Anonymous poster hash: 5aac8...820

Nå går jeg kun ut ifra de kontraktene jeg har sett av venner sine samt de fem jeg selv har hatt og der har det stått i klar tekst at det ikke er er alternativ, så regnet egentlig med at det var standard :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt jobb i snart et halvt år og fikk et avslag i går. :-p

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Ja, det er helt utrolig. Lurer på hva de tenker på, eller for den saks skyld med, når de sender tilbakemeldingene så langt etter. Da har jo søker for lengst slått ifra seg jobben liksom. Hvis det er for å virke seriøs, så gikk jo det toget på en måte da de ikke kom med tilbakemelding som avtalt......

Jeg har heldigvis også fått jobb :).

Anonymous poster hash: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andregangsintervju i dag. Jeg er pissnervøs. Håper bare ikke nervene ødelegger for meg. Har fått vite at to til skal på videre intervju, så sånn i utgangspunktet burde jeg ha 33% sjanse i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig mulig? Jeg søkte jobb og var på intervju nå i sommer. Jeg gjorde ikke noe særlig godt intervju, men det varte og rakk allikevel i nesten 2 timer. Da vi skiltes var alle fantastisk blide og jeg måtte endelig ringe hvis jeg hadde noen spørsmål. Det gjorde jeg også, men uten svar.... Så hørte jeg ikke noe mer, før nå hvor de kan fortelle at stillingen er besatt, valget var vanskelig blah blah, etter over 2 måneder, når de skulle ha kommet med tilbakemelding rett over ferien. Jeg bare skjønner ikke hvordan de har greid å komme til den konklusjonen at jeg fremdeles lurer på om jeg fikk jobben eller ikke, nå når det har gått så lang tid...... Måtte bare ha en liten utblåsning her....... Anonymous poster hash: d2372...a63

Du fikk i alle fal tilbakemelding, jeg har ofte opplevd at de ikke gir noen tilbakemelding i det hele tatt. Jeg fikk ikke vite at stillingen var besatt før jeg ringte og purret.

Anonymous poster hash: e5661...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andregangsintervju i dag. Jeg er pissnervøs. Håper bare ikke nervene ødelegger for meg. Har fått vite at to til skal på videre intervju, så sånn i utgangspunktet burde jeg ha 33% sjanse i alle fall...

Jeg var førstemann, to andre skal intervjues senere. Ble lovet tilbakemelding i løpet av oktober. Kryss fingra for meg!

Virkelig interessant jobb som jeg gjerne vil ha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående din stilling som .....

Hei.

Vi takker så masse for din søknad på stillingen som .... ved ..... Søknadsfristen har nå gått ut og vi fikk tilsammen 48 søkere.

Vi har invitert 11 av søkerne til intervju og vil i løpet av de 2 neste ukene lage en innstilling som vil bli endelig behandlet i regionens tilsettingsråd den 20. oktober.

Dersom du har spørsmål kan du kontakte undertegnede på telefon .....

HVA betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske flere intervjuere bare sier det rett ut når man ikke er særlig aktuell og HVORFOR det er slik.

Ofte kunne de spart både seg selv og andre for mye bryderi, hvis de selv eller jobbannonsen hadde vært ærlig om hvilke type mennesker de er ute etter og hva som faktisk er minstekravet til utdannelse/erfaring.

(Ihvertfall har jeg opplevd veldig mye flyktig her siden jeg begynte jobbsøket før sommerferien.)

Med tilbakemeldinger kunne man kanskje gjort noe for å endre på det som er feil. Eller så innser man kanskje at man bør søke på en litt annen type jobb istedetfor. Istedet går de bare rundt grøten - konfliktskye som de er, og gir en falske forhåpninger hvor man etterhvert blir sittende igjen som et spørsmålstegn.

Man fortjener vel bedre enn en verbal tommel opp og et usynlig skuldetrekk når man utleverer seg selv til de grader som man gjør i en jobbsøkerprosess. I tillegg svir man av en eller flere dager og kanskje flere hundre kroner på drivstoff, bare for å komme seg på intervjuene.
Endret av laffehansen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske flere intervjuere bare sier det rett ut når man ikke er særlig aktuell og HVORFOR det er slik.

Ofte kunne de spart både seg selv og andre for mye bryderi, hvis de selv eller jobbannonsen hadde vært ærlig om hvilke type mennesker de er ute etter og hva som faktisk er minstekravet til utdannelse/erfaring.

(Ihvertfall har jeg opplevd veldig mye flyktig her siden jeg begynte jobbsøket før sommerferien.)

Med tilbakemeldinger kunne man kanskje gjort noe for å endre på det som er feil. Eller så innser man kanskje at man bør søke på en litt annen type jobb istedetfor. Istedet går de bare rundt grøten - konfliktskye som de er, og gir en falske forhåpninger hvor man etterhvert blir sittende igjen som et spørsmålstegn.

Man fortjener vel bedre enn en verbal tommel opp og et usynlig skuldetrekk når man utleverer seg selv til de grader som man gjør i en jobbsøkerprosess. I tillegg svir man av en eller flere dager og kanskje flere hundre kroner på drivstoff, bare for å komme seg på intervjuene.

Sånn som jeg ser det, så er det jo ikke egentlig deres jobb å bruke tid og ressurser på en haug mennesker de hverken kjenner eller har noen selvvalgt relasjon i forhold til.

Selvfølgelig er det veldig ålreit å få en konstruktiv tilbakemelding, men som sagt, føler i alle fall ikke jeg at noen skylder meg dette.

I forhold til firmaet selv, er det i egen interesse å være profesjonell i tilbakemeldingene i alle fall. Siden sinte søkere kommer til å gi firmaet negativ omtale i fremtiden, noe som vil påvirke firmaets evne til å tiltrekke seg den kompetansen de trenger i fremtiden. I tillegg så er jo Norge et ganske lite land, så det er en ganske stor risiko for at man på et eller annet senere tidspunkt skal forholde seg til den som søkte jobben, og da er det jo ikke akkurat noen fordel om man har blitt opplevd som direkte useriøs på et tidligere tidspunkt.

Jeg syntes i alle fall spesielt en søknadsprosess jeg nylig var borti var uprofesjonell og det at intervjuerne også stilte så uforberedt som de gjorde hadde ganske mye å si for effektiviteten i hele prosessen.

Anonymous poster hash: d2372...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det, så er det jo ikke egentlig deres jobb å bruke tid og ressurser på en haug mennesker de hverken kjenner eller har noen selvvalgt relasjon i forhold til.

Selvfølgelig er det veldig ålreit å få en konstruktiv tilbakemelding, men som sagt, føler i alle fall ikke jeg at noen skylder meg dette. [..]

Anonymous poster hash: d2372...a63

Jeg mener ikke heller at de skal bruke ekstra tid og ressurser. Det klarer seg lenge med èn setning hvorfor de sier nei. Dette koster dem ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke heller at de skal bruke ekstra tid og ressurser. Det klarer seg lenge med èn setning hvorfor de sier nei. Dette koster dem ingenting.

Jeg syntes også at bedriftene bør holde det de lover, men hvis man ikke får jobben, så er det vel ofte underforstått at årsaken er fordi det har vært en kandidat de mener vil gjøre en bedre jobb.

Dette avhenger jo av smak og behag og selv om du blir slått an en person i en søknadsprosess er det fremdeles mulig at du slår den samme personen i en ny prosess. Alt avhenger av situasjonen, men får man ikke jobben, betyr det jo bare at det var en annen person som var sterkere denne runden. Det trenger jo ikke være noe galt ved deg som gjør at du ikke vinner hver gang.

Noen runder vinner man, andre runder er det andre som vinner.

Anonymous poster hash: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere en ok frase man kan bruke når man får avslag etter intervju? Jeg har jo aller mest lyst til å skrike og banne, men det går nok ikke. Noe ala: Takk for at jeg fikk sjansen, håper dere kan tenke på meg neste gang det er ledig stilling hos dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en ok frase man kan bruke når man får avslag etter intervju? Jeg har jo aller mest lyst til å skrike og banne, men det går nok ikke. Noe ala: Takk for at jeg fikk sjansen, håper dere kan tenke på meg neste gang det er ledig stilling hos dere

Jeg pleide å takke for at jeg fikk en tilbakemelding. Det var så mange jobber jeg ikke hørte noenting i etterkant, så satt veldig pris på det hvis de sendte en mail eller ringte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt flere intervjuer med aktuelle kandidater som har god CV. Det vi ofte gjør i tillegg til å sjekke referanser er rett og slett å google vedkommede.

Det er jo svært uheldig at enkelte fremstår som "fleksible,punktlige og profesjonelle" og på facebooken så ligger det bilder som ikke virker særlig profesjonelle og statusoppdateringer som "var så jæææævla drita igår,heftig hodepine idag,tror jeg ringer meg inn syk imorgen,jeg dæver!"....det er ikke sånn at man får avslag hvis man har noen partybilder(med mindre firmaet er veldig konservativt)men å avsløre seg selv med at man er en som ringer ofte inn syk og generelt er mye syk er nok ganske uheldig. Finnes jo nok av historier på nettet der spesielt kvinner som har lagt ut nakenbilder av seg selv blir droppet som en potensiell arbeidstager,uansett hvor bra CV hun måtte ha. Se for dere selv at Marit(26)søker på jobb ved en gourmetrestaurant og når hun googles kommer det opp flere nakenbilder,svært uheldig.

Det samme gjelder om du har skrevet kontroversielle meninger. Skriver du under fullt navn på diskusjonsforaer at du hater feks innvandrere så er det mange som vil droppe deg.

En bra huskeliste for intervju er å se fresh ut,det er nummer 1. Kle deg pent,smink deg NATURLIG,ha håret oppsatt osv og pass på språket. Å kaste ut masse "liksom,bare,ikkesant,ass,asså +++"høres svært lite profesjonelt ut. Ha øyekontakt,sitt rett og smil, gi et fast håndtrykk og hvis interesse, still spørsmål, ikke bare sitt der og svar på spørsmålene som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt flere intervjuer med aktuelle kandidater som har god CV. Det vi ofte gjør i tillegg til å sjekke referanser er rett og slett å google vedkommede.

Det er jo svært uheldig at enkelte fremstår som "fleksible,punktlige og profesjonelle" og på facebooken så ligger det bilder som ikke virker særlig profesjonelle og statusoppdateringer som "var så jæææævla drita igår,heftig hodepine idag,tror jeg ringer meg inn syk imorgen,jeg dæver!"....det er ikke sånn at man får avslag hvis man har noen partybilder(med mindre firmaet er veldig konservativt)men å avsløre seg selv med at man er en som ringer ofte inn syk og generelt er mye syk er nok ganske uheldig. Finnes jo nok av historier på nettet der spesielt kvinner som har lagt ut nakenbilder av seg selv blir droppet som en potensiell arbeidstager,uansett hvor bra CV hun måtte ha. Se for dere selv at Marit(26)søker på jobb ved en gourmetrestaurant og når hun googles kommer det opp flere nakenbilder,svært uheldig.

Det samme gjelder om du har skrevet kontroversielle meninger. Skriver du under fullt navn på diskusjonsforaer at du hater feks innvandrere så er det mange som vil droppe deg.

En bra huskeliste for intervju er å se fresh ut,det er nummer 1. Kle deg pent,smink deg NATURLIG,ha håret oppsatt osv og pass på språket. Å kaste ut masse "liksom,bare,ikkesant,ass,asså +++"høres svært lite profesjonelt ut. Ha øyekontakt,sitt rett og smil, gi et fast håndtrykk og hvis interesse, still spørsmål, ikke bare sitt der og svar på spørsmålene som kommer.

Mange gode tips her! +1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...