Gå til innhold

Stølhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at om man ikke er støl etter trening, så har man ikke trent nok/hardt nok? har det ingen effekt da?

Jeg har forøvrig gått ned 10kg i vekt uten å ha trent meg støl og sår, og ser jo tydelig at kroppen er mindre og ikke noe spesielt mer slapp enn den var før.

Men lurer på dette med stølhet, for har begynt å trene litt mer ordentlig nå, ikke bare gåing. Og i begynnelsen ble jeg jo støl av å løpe litt på elipsemaskin, men nå blir jeg sjelden støl andre steder enn i "armfestene" :P Så lurer på om jeg ikke trener nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det sånn at om man ikke er støl etter trening, så har man ikke trent nok/hardt nok? har det ingen effekt da?

Jeg har forøvrig gått ned 10kg i vekt uten å ha trent meg støl og sår, og ser jo tydelig at kroppen er mindre og ikke noe spesielt mer slapp enn den var før.

Men lurer på dette med stølhet, for har begynt å trene litt mer ordentlig nå, ikke bare gåing. Og i begynnelsen ble jeg jo støl av å løpe litt på elipsemaskin, men nå blir jeg sjelden støl andre steder enn i "armfestene" :P Så lurer på om jeg ikke trener nok?

Stølhet etter trening er ikke i seg selv en sikker indikator på om du har trent bra eller ikke. Kroppene våre reagerer forskjellig, og man kan som utrent være mer støl av uvante øvelser enn hvis man er trent og er kjent med øvelsene.

Generelt bør du kjenne at det verker mildt i musklene når du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at om man ikke er støl etter trening, så har man ikke trent nok/hardt nok? har det ingen effekt da?

Jeg har forøvrig gått ned 10kg i vekt uten å ha trent meg støl og sår, og ser jo tydelig at kroppen er mindre og ikke noe spesielt mer slapp enn den var før.

Men lurer på dette med stølhet, for har begynt å trene litt mer ordentlig nå, ikke bare gåing. Og i begynnelsen ble jeg jo støl av å løpe litt på elipsemaskin, men nå blir jeg sjelden støl andre steder enn i "armfestene" :P Så lurer på om jeg ikke trener nok?

Hvis du trener muskelgrupper du bruker sjelden eller trener muskler på en ny og uvant måte vil du som regel bli veldig støl de neste dagene. Fordi øvelsene er uvante for muskulaturen får du et stort antall muskelrupturer som det tar tid å lege. Mens de gror blir de sterkere enn de var, fordi du har stimulert muskulaturen.

Etter at du har gjort øvelsene over noen uker og måneder har muskulaturen blitt sterkere, og du får mye færre muskelrupturer i løpet av en økt. Dermed kjenner du deg ikke særlig støl etterpå, men det er fremdeles god trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det verke i musklene når du trener?

Les om Delayed Onset Muscle Soreness på wikipedia forresten (det engelske begrepet for "stølhet")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker muskler du sjelden bruker, eller ikke trener ofte, blir man støl eller lemster. Når man er vant til å trene de samme gruppene blir man ikke så støl lenger, jeg vil det så og si aldri og jeg løper 7-10 km 3-4 ganger i uken. I starten var det helt forferdelig i dagene etter de første turene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...