Gå til innhold

Problemer med automatgirkasse V70


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har enVolvo V70 2,4d m/automat 2008 mod. og denne har i den senere tid begynt å jukse litt.

Girer litt tregt og har litt problemer mellom 5. og 6. gir. Der går den opp i et høyt turtall før den roer ned og finner riktig gir.

Har hatt den på spesialverksted og fått en litt uklar diagnose og har hatt den hos Volvo uten at de kunne si noen om årsaken.

Spesialisten ville begynne med å bytte ventilhus og hvis ikke det fikset problemet så måtte de gå dypere inn i girkassa. Han kunne ikke gi noen fast pris men sa fra 25 000,- og oppover.... Og da kan det fort bli veldig dyrt ;).

Volvo hadde ikke den minste anelse og jeg har derfor ikke fått noen råd derifra, men en bekjent mener at å skifte olje på girkassa sannsynligvis vil løse problemet.

Jeg kan ikke se ut i fra serviceheftet at det er gjort noen gang, men vedkommende som mente dette sa at det ble anbefalt på de bilene hver 60 000 km dersom den går som drosje.

Er det noen her inne som har noen råd, tanker eller tips?

Syns det er litt skummelt å sette den på verksted og la de reparere på måfå.

På forhånd takk for svar :).

Anonymous poster hash: 7c2bb...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les litt her og se om du får noen tips.

Snakk gjerne med 'gutta' der inne, for miljøet er bra.



Anonymous poster hash: 4dbf8...450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk akkurat skylt girkassen på Toyotaen vår - å bare skifte olje har ingen effekt - og den girer nå hakket mykere. Grunnen var at den på kalde vintermorgener ikke ville gire opp og derfor gikk på høyt turtall. Det er bare til vinteren vi vil se om problemet ble løst. Prisen var 4500kr.

Anonymous poster hash: 07916...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift kan hjelpe hvis den ikke er blitt skiftet på lenge. Du kan sjekke oljen ved å ta peilepinnen på girkassen ut og se hvordan oljen ser ut. Er den gjennomsiktig og ren så er det ikke oljen. Men er den uren og mørk kan det ha effekt å skifte den.

Det er olje og ikke tannhjul og kløtsj som gjør jobben i en automatkasse. Og derfor må den være ren og passe flytende.

Grunnen til at den er uren kan være stor slitasje slik at det er metallpartikler i den som tetter dyser og ventilhus. Da kan det hende du må bytte mer enn bare oljen. Hvis oljen glittrer som metalliclakk når du lyser på den, så er det metallpartikler i den og betyr at dette mest sannsynlig blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med brukte girkasser på disse forresten? Ser for meg at 25000 lett kan finansiere en ny kasse...litt gambling da om den er i god stand. Ellers er dette kanskje anledningen til å oppgradere til manuelle gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift kan hjelpe hvis den ikke er blitt skiftet på lenge. Du kan sjekke oljen ved å ta peilepinnen på girkassen ut og se hvordan oljen ser ut. Er den gjennomsiktig og ren så er det ikke oljen. Men er den uren og mørk kan det ha effekt å skifte den.

Det er olje og ikke tannhjul og kløtsj som gjør jobben i en automatkasse. Og derfor må den være ren og passe flytende.

Grunnen til at den er uren kan være stor slitasje slik at det er metallpartikler i den som tetter dyser og ventilhus. Da kan det hende du må bytte mer enn bare oljen. Hvis oljen glittrer som metalliclakk når du lyser på den, så er det metallpartikler i den og betyr at dette mest sannsynlig blir dyrt.

Det er ikke peilepinne på den nye V70-modellen, så jeg måtte på et verksted og få den opp på en bukk for å sjekke oljen nedenifra. Den viste seg å være svart som tjære og har tydligvis aldri vært byttet.

Nå har vi byttet olje og de hadde skyllet ordentlig igjennom til det som kom ut var gjennomsiktig og klar rød. Det gikk med nesten 18 liter, selv om det bare går ca syv på girkassa. Og nå er den som ny igjen :).

Hadde sett for meg en utgift på 50-70 000,- og endte opp med rett over 5 000,-

Det kritikkverdige er jo at det står i service-manualen til Volvo at oljen skal byttes hver 90 000 km service og jeg har foretatt alle servicer på merkeverksted uten at de har gjort det eller så mye som spurt om de skulle gjøre det.

Anonymous poster hash: 7c2bb...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke peilepinne på den nye V70-modellen, så jeg måtte på et verksted og få den opp på en bukk for å sjekke oljen nedenifra. Den viste seg å være svart som tjære og har tydligvis aldri vært byttet.

Nå har vi byttet olje og de hadde skyllet ordentlig igjennom til det som kom ut var gjennomsiktig og klar rød. Det gikk med nesten 18 liter, selv om det bare går ca syv på girkassa. Og nå er den som ny igjen :).

Hadde sett for meg en utgift på 50-70 000,- og endte opp med rett over 5 000,-

Det kritikkverdige er jo at det står i service-manualen til Volvo at oljen skal byttes hver 90 000 km service og jeg har foretatt alle servicer på merkeverksted uten at de har gjort det eller så mye som spurt om de skulle gjøre det.

Anonymous poster hash: 7c2bb...c50

Tenkte det ja. Men hvis du har følgt alle servicer og de ikke har gjort det de skal så ville jeg ha klagd og krevd pengene for oljeskylling/skift tilbake. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kritikkverdige er jo at det står i service-manualen til Volvo at oljen skal byttes hver 90 000 km service og jeg har foretatt alle servicer på merkeverksted uten at de har gjort det eller så mye som spurt om de skulle gjøre det.

Anonymous poster hash: 7c2bb...c50

Det er her du får 5000kr igjen, vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det ja. Men hvis du har følgt alle servicer og de ikke har gjort det de skal så ville jeg ha klagd og krevd pengene for oljeskylling/skift tilbake. ;-)

  

Det er her du får 5000kr igjen, vel? :)

Jeg har vært i kontakt med forhandleren der vi har kjøpt bilen og foretatt alle servicer og de stilte seg helt uforstående til dette. Alle servicer er tatt på anbefalte tidspunkt, men det hjelper tydligvis ikke når de ikke gjør det de skal gjøre.

Er Naf medlem så skal kontakte advokaten deres og høre hva han sier.

Anonymous poster hash: 7c2bb...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatkassene til Volvo er dessverre lite solide greier. Det er ganske vanlig at V70/XC70/XC90 2.4D raser girkassene unormalt tidlig, så Volvo-verkstedet vet nok hvor feilen ligger.

Jeg anbefaler ingen å kjøpe brukt Volvo med automat, for det kan bli et dyrt bilhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...