Gå til innhold

Kremt.... jeg har ett spørsmål!


Kjærringen_mot_str

Anbefalte innlegg

Dette er litt smålig å spørre om, men likevel viktig for meg å vite :)

 

Jeg har en nyere bil som har dyr forsikring. Det siste mnd har den vært uten forsikring. Men vurdere nå denne sommeren å betale ut hele forsikringen for hele den neste året på hele 10 000,-. Det passer meg bra pga at jeg er student og blir for dyrt å ha måndelig betaling.

 

Mitt spørsmål er som følgende: Jeg vet at jeg trenger også å EU godkjenne bilen. Og det er planen også. Men hvis jeg kjører bilen slik som den er i dag til et verksted for EU godkjenning - varsler de Statens Vegvesen når de ser at det ikke er forsikring på den? Jeg har nemlig skiltene fortsatt på - men har ikke brukt bilen.

 

Det som jeg er usikker på er. Hvis jeg ført betaler forsikringen for hele det neste året, men likevel ikke får brukt bilen i sommer pga at den ikke går i gjennom EU... ok skjønner dere tanken...

 

Hva tenker dere? Ikke kommenter hvor så dyr og hvorfor jeg velger å gjøre som jeg gjør. Bare hold fokus på spørsmålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang EU: hvis det viser seg noen feil på EU kontrollen, må de rettes på med det samme? Eller kan jeg kjøre lovlig fram til eks studielån kommer?

 

Nå er dette en 2005 modell som har gått knapt 100 000 så mye feil kan det ikke være. Men kanskje det er noe likevel. BMW har dyre deler har jeg hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du blir stoppet på vei til....?

Hva om du kjører på et menneske på vei til...?

Loven er enkel, du har ikke lov til å flytte en bil uten forsikring så mye som en meter. Alle som kjenner til dette har et ansvar om å melde fra. Selv KG, spør du meg.

Anonymous poster hash: 05f3f...bc5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet varsler ikke Statens vegvesen om manglende forsikring. Det vet nemlig vegvesenet veldig godt selv. Det er sannsynligvis en avskiltingsbegjæring på bilen din, og blir du stoppet, blir du avskiltet. (Da koster det ca 1400 kr å få skiltene ut igjen.) Men frykt mest hva som kan skje om du havner i en ulykke uten å være forsikret.

Alle personbiler må eugodkjennes annet hvert år. Siden din bil er registrert i 2005, må den kontrolleres i år. Jeg vet ikke hvilken mnd som er din kontrollmnd (siste siffer i kjennemerket sier noe om det.) har du ikke eu-godkjent bilen innen fristen, får du en ny avskiltingsbegjæring på bilen.

Om du betaler forsikringen for hele året på en gang, eller om du deler opp, spiller vel ikke så stor rolle. Det er en smakssak. Men husk at det lønner seg å kontakte flere selskaper for å få best pris.

Men det viktigste: Ikke kjør bil uten forsikring!

Anonymous poster hash: ac9c3...1b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen er uten forsikring så ligger du dårlig an dersom noe skjer, så å kjøre uten forsikring anbefales ikke.

 

Du betaler forsikringen og så kjører du bilen på verksted/NAF for PKK (kalt EU kontroll på folkemunne).

Om det er feil så avhenger det av typen feil hvorvidt bilen kan kjøres eller ikke før feilene er rettet.

Feil på kritiske systemer (kategori 2 feil) gir status "Ikke godkjent",  og må rettes før bilen tillates kjørt med. 

 

Hvis du bekymrer deg for at du føler du betaler 'unødig' forsikring dersom bilen ikke blir godkjent og du ikke får brukt den i sommer, så fortsett å betale forsikring på månedsbasis, - men betal forsikringen før du kjører på kontroll.



Anonymous poster hash: b7c00...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får noen feil på EU-kontrollen heter de ener-, toer- og treer-feil. Husker ikke hvilken rekkefølge, men den ene betyr avskiltning på stedet, den andre betyr at du må fikse feilen før du får kjøre videre, og den tredje er at du må fikse feilen og EU-godkjenne den på nytt (maks en mnd. etter fristen er gått ut). Husk at du kan ta den første kontrollen opptil fire (?) måneder før fristen er, da har du jo god tid til å utbedre evt. feil.

 

Når det er sagt - så MÅ du ha ansvarsforsikring når du kjører rundt. Det har du vel, hvis ikke hadde vegvesnet krevd inn skiltene for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekkefølgen, eller kritikaliteten om du vil, finner du i §17 i Forskrift om periodisk kjøretøykontroll.

 

 

 

Følgende skala brukes ved bedømming av mangler:

1: Feil/mangel som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan godkjennes.

2: Feil/mangel som vil føre til at regionvegkontoret ikke kan godkjenne kjøretøyet.

3: Feil/mangel som vil føre til at regionvegkontoret ikke kan godkjenne kjøretøyet og som kan innebære at det vedtas bruksforbud umiddelbart.

 

Alle feil som ikke er kategori 1 betyr at bilen ikke er i godkjennbar stand.



Anonymous poster hash: b7c00...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bed kærmere ettertanke; For mye betalt forsikring pleier forsikringsselskapene å refundere enten det er snakk om avskilting, bytte til ny bil eller medlemskap i organisasjoner eller foreninger som gir rabatter.

Så dette er ts sitt minste problem.

Anonymous poster hash: 05f3f...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang EU: hvis det viser seg noen feil på EU kontrollen, må de rettes på med det samme? Eller kan jeg kjøre lovlig fram til eks studielån kommer?

Nå er dette en 2005 modell som har gått knapt 100 000 så mye feil kan det ikke være. Men kanskje det er noe likevel. BMW har dyre deler har jeg hørt...

2005-modell er vel ikke akkurat en nyere bil? Vi fikk eu-godkjent vår 2003-modell i år, altså to år eldre, og der måtte vi fikse på en del småting som totalt kom på ca 8000 kr. Hadde også gått rundt 100 000.

Anonymous poster hash: 367b3...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke betalt forsikring, vil du få brev i posten hvor det er begjæring om avskilting.

 

Jeg fikk det grunnet at forsikringsselskapet hadde gjort en feil (alt var betalt), men likevel fikk jeg begjæring om avskilting. Dette fikk jeg en fredag, og jeg kjørte ikke bilen før etter at alt var ordnet opp og oppdatert i systemene til Statens Vegvesen.



Anonymous poster hash: a0cc0...aee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ikke utav garasjen engang uten forsikring

Anonymous poster hash: 20ca5...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere reagerer på at jeg ikke har levert skiltene. Men så er dere heller ikke mine foreldre. Og det er nettopp derfor jeg er glad at det finnes en side som dette - hvor jeg nettopp kan spørre om slike ting som dette her. Og bilen blir IKKE brukt.

 

Men mitt andre spørsmål er (håper at noe faktisk svarer på spørsmålet). Jeg fikk steinsprut i fører siden av ruten. Men den steinspruten gjorde at ... flekken fortsatte videre med en sprekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Men andre ord. Ruten er hel - men mistenker sterkt at hele front ruten må byttes. Kan denne type feil ventes med å rette? Tenker på evt EU kontroll. 

 

Det ble så mye diskusjoner her om noe helt annet, men må skadene rettes opp med det samme hvis det er noen mangel på EU kontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på å kjør bilen uten forsikring engang. Det er det dummeste du kan gjøre!

Hvis bilen din hadde vært forsikret, kunne det hende forsikringsselskapet ditt hadde dekket frontrute skiftingen. Andre selskaper opererer med en egenandel. Hvor dyrt det er uten forsikring vet jeg ikke, men det blir garantert en feil. Usikker på om det et en ener eller 2 er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at dere reagerer på at jeg ikke har levert skiltene. Men så er dere heller ikke mine foreldre. Og det er nettopp derfor jeg er glad at det finnes en side som dette - hvor jeg nettopp kan spørre om slike ting som dette her. Og bilen blir IKKE brukt.

 

Men mitt andre spørsmål er (håper at noe faktisk svarer på spørsmålet). Jeg fikk steinsprut i fører siden av ruten. Men den steinspruten gjorde at ... flekken fortsatte videre med en sprekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Men andre ord. Ruten er hel - men mistenker sterkt at hele front ruten må byttes. Kan denne type feil ventes med å rette? Tenker på evt EU kontroll. 

 

Det ble så mye diskusjoner her om noe helt annet, men må skadene rettes opp med det samme hvis det er noen mangel på EU kontrollen?

Hvis skaden/sprekken er i synsfeltet til fører så er det 2'er feil.

Synsfeltet er normal å regne som det området som dekkes av vindusviskerne.

 

Når du har forsikringen i orden igjen (har gyldig forsikring) så dekker delkasko både brann, glass og tyveri.

Om du har delkasko (eller full kasko)  er rep. av steinsprutskader kostnadsfritt for deg uten å påvirke bonusen eller forsikringspremien din.

 

 

De 

Anonymous poster hash: b7c00...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere reagerer på at jeg ikke har levert skiltene. Men så er dere heller ikke mine foreldre. Og det er nettopp derfor jeg er glad at det finnes en side som dette - hvor jeg nettopp kan spørre om slike ting som dette her. Og bilen blir IKKE brukt.

 

Men mitt andre spørsmål er (håper at noe faktisk svarer på spørsmålet). Jeg fikk steinsprut i fører siden av ruten. Men den steinspruten gjorde at ... flekken fortsatte videre med en sprekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Men andre ord. Ruten er hel - men mistenker sterkt at hele front ruten må byttes. Kan denne type feil ventes med å rette? Tenker på evt EU kontroll. 

 

Det ble så mye diskusjoner her om noe helt annet, men må skadene rettes opp med det samme hvis det er noen mangel på EU kontrollen?

 

Skal du bruke bilen, når den kommer og du har fått fiksa på eventuelle feil, må nok frontruta også skiftes. Er en i rute for å krysse av på den også, oppdaga jeg når jeg hadde min på PKK i mai :) Har du kasko på bilen? I så fall dekker den et skifte, mot at du betaler en egenandel(Jeg betalte ikke noe på min forrige bil)

Og det med at BMW deler er dyre, er ikke alltid det er noe hold i. De kan noen ganger være overraskende billige mot det man skulle tro :)

Forsikring, du vil nok motta en begjæring av avskilting når du ikke har forsikring i orden, og skiltene fortsatt sitter på. Om de vil prøve å spore opp bilen, og klippe der den står veit jeg ikke. Men blir du stoppa på veien ryker de med en gang, om du ikke har mulighet for å gjøre opp der og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke bilen, når den kommer og du har fått fiksa på eventuelle feil, må nok frontruta også skiftes. Er en i rute for å krysse av på den også, oppdaga jeg når jeg hadde min på PKK i mai :) Har du kasko på bilen? I så fall dekker den et skifte, mot at du betaler en egenandel(Jeg betalte ikke noe på min forrige bil)

Og det med at BMW deler er dyre, er ikke alltid det er noe hold i. De kan noen ganger være overraskende billige mot det man skulle tro :)

Forsikring, du vil nok motta en begjæring av avskilting når du ikke har forsikring i orden, og skiltene fortsatt sitter på. Om de vil prøve å spore opp bilen, og klippe der den står veit jeg ikke. Men blir du stoppa på veien ryker de med en gang, om du ikke har mulighet for å gjøre opp der og da :)

 

Tusen takk for svar. Jeg har i dag prøvd å ringe mange forskjellige verksted for å bestille time til EU-kontroll. Men det viser seg at det skulle bli vanskelig. Det er jo ferie tid samt at de fleste var full boket for de neste ukene.

 

Hvordan er det om å kontakte Statens Vegvesen for å spørre om utsettelse av EU-kontroll - eks til august? Det er nok ikke så lettvidt, men går det an å spørre?

 

Jeg planlegger å reise på ferie om ei ukes tid, og da forhåpentligvis med bilen. Eller så blir det kollektivt. Man blir i allfall mer kjent med folk på den måten, har jeg merket :) Men går det ekt forklare for statens vegvesen om problemet og ta eu godkjenningen når man kommer hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar. Jeg har i dag prøvd å ringe mange forskjellige verksted for å bestille time til EU-kontroll. Men det viser seg at det skulle bli vanskelig. Det er jo ferie tid samt at de fleste var full boket for de neste ukene.

Hvordan er det om å kontakte Statens Vegvesen for å spørre om utsettelse av EU-kontroll - eks til august? Det er nok ikke så lettvidt, men går det an å spørre?

Jeg planlegger å reise på ferie om ei ukes tid, og da forhåpentligvis med bilen. Eller så blir det kollektivt. Man blir i allfall mer kjent med folk på den måten, har jeg merket :) Men går det ekt forklare for statens vegvesen om problemet og ta eu godkjenningen når man kommer hjem?

Du får ikke utsettelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har i dag prøvd å ringe mange forskjellige verksted for å bestille time til EU-kontroll. Men det viser seg at det skulle bli vanskelig. Det er jo ferie tid samt at de fleste var full boket for de neste ukene.

 

Hvordan er det om å kontakte Statens Vegvesen for å spørre om utsettelse av EU-kontroll - eks til august? Det er nok ikke så lettvidt, men går det an å spørre?

 

Jeg planlegger å reise på ferie om ei ukes tid, og da forhåpentligvis med bilen. Eller så blir det kollektivt. Man blir i allfall mer kjent med folk på den måten, har jeg merket :) Men går det ekt forklare for statens vegvesen om problemet og ta eu godkjenningen når man kommer hjem?

Har du ringt nærmeste NAF-senter og hørt om de kan ha en ledig time til deg?

 

Jeg antar siste siffer i registreringsnummeret er 7 ? Da har du i prinsippet de kommende 3 ukene på deg.

Ring også verksteder og NAF-sentere langs den planlagte reiseruten din og hør om noen av dem har en time ledig. Om de har det så bør du ta den timen, og heller legge inn en dag ekstra (en ekstra overnatting) på det stedet. 

Det er ferietider nå, og du kunne fått tatt PKK'en 3 måneder før fristen gikk ut, så utsettelse tviler jeg sterkt på at du får.

Anonymous poster hash: b7c00...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til posten over: sluttsiffer 7 er november.

Hvis siste sluttsiffer er 4 har du ut juni på deg.

Hvis siste siffer er 5 har du ut juli på deg.

Hvis siste sluttsiffer er 6 har du ut august på deg.

Du får ikke utsettelse på kontrollen fordi du ikke har giddet å ta den tidligere. Man har et halvt år på seg til å få godkjent eu-kontroll (fire mnd før kontrollmnd og to mnd etter). Det burde være lenge nok.

Anonymous poster hash: ac9c3...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til posten over: sluttsiffer 7 er november.

Hvis siste sluttsiffer er 4 har du ut juni på deg.

Hvis siste siffer er 5 har du ut juli på deg.

Hvis siste sluttsiffer er 6 har du ut august på deg.

Du får ikke utsettelse på kontrollen fordi du ikke har giddet å ta den tidligere. Man har et halvt år på seg til å få godkjent eu-kontroll (fire mnd før kontrollmnd og to mnd etter). Det burde være lenge nok.

Anonymous poster hash: ac9c3...1b3

Ja, det har du selvsagt helt rett i. Min feil i farten her. Takk for at du klarerte den ut så raskt :)

 

Resten av rådene mht. å forsøke å finne et verksted som i teorien kanskje kan ha en time (om tidspunktet ikke er den optimale) sår ved lag.

Anonymous poster hash: b7c00...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...