Gå til innhold

Kjørerute Bergen-Kristiansand


OleTho

Anbefalte innlegg

Heisann! Meg og frøknen planlegger en kjøretur i sommer, og lurer litt på om noen har noe tanker om hvilken vei som er best sørover til Kristiansand fra Bergen. Slik eg ser det, så er Haukeli den raskeste, men ser for meg at da blir timesvis med kjøring gjennom skau :P Kystveien er vel både lengre og dyrere, men i mitt hode er dette det bedre alternativet. Tar eg feil? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E-39 er kjekkere å kjøre enn E-134 over Haukeli. Dersom du vil oppleve litt på turen, så kan det anbefales å legge inn en liten omvei via Jæren, og etterpå kjøre innom Egersund, Jøssingfjord og Flekkefjord.

Anonymous poster hash: 66fa8...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kysten er desidert best å ta. Om dere skal raskt fra A til B og det treffer med ferjene klarer dere turen på 7 timer. Om dere har bedre tid, anbefaler jeg at dere pingler dere innom både Mandal og Flekkefjord på veien.



Anonymous poster hash: 98f0b...c4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nettopp den turen. Ned kjørte jeg kysten, fergene er dyre! Pga veiarbeid gikk det 8 timer ned, kjørte om ettermiddagen.

Hjem igjen tok jeg Haukeli, også om ettermiddagen, og brukte 7 timer og slapp unna med en ferge (billigere enn Hardangerbroen da jeg har fergekort)

Anonymous poster hash: 657e7...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nettopp den turen. Ned kjørte jeg kysten, fergene er dyre! Pga veiarbeid gikk det 8 timer ned, kjørte om ettermiddagen.

Hjem igjen tok jeg Haukeli, også om ettermiddagen, og brukte 7 timer og slapp unna med en ferge (billigere enn Hardangerbroen da jeg har fergekort)

Anonymous poster hash: 657e7...0ad

Ja, har jo tenk tanken selv angående fergepriser osv. Men tror fergene blir fine "pauser" :P Turen kommer til å bli gjort i en liten cabriolet, så å sitte mange timer i den i strekk, kan fort bli ubehagelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i hvert fall lurt å kjøpe et Fjord1-kort om du tar ofte ferge :) Gode rabatter. Jeg personlig ville valgt E39, synes det er en veldig fin og behagelig vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt over fjellet. Billigere og tar kortere tid.

Anonymous poster hash: 3197d...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjørt cab, hadde jeg tatt fjellet (eller hatt taket igjen). De undersjøiske tunnelene er fæle nok på MC mtp bråk (og da har jeg hjelm på) og eksos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukeli er den veien hvor det helt klart er flottest natur og slikt å se.

Hvis dere ser på kjøreturen som en del av ferien.

Anonymous poster hash: 8ba0a...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...