Gå til innhold

Er det ikke meningen at man skal skifte lyspære selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg er litt irritert nå. Pæra på det ene nærlyset gikk og ikke pokker om det var mulig å gå ut den pæra. Vi var tre stykker som prøvde, men det var så trangt og krøkkete å komme til og i tillegg satt pæra så bom fast så det var ikke mulig å få den ut. Jeg ringte verkstedet i formiddag og spurte om det var mulig å komme innom for å bytte den og uttrykte samtidig min frustrasjon over at det tilsynelatende var umulig å få ut pæra. Joda, det var bare å komme innom. Kom dit og fikk beskjed om å bare sette med å vente. Kaffe skulle jeg få, og. Jeg sa i fra om at jeg gjerne ville få greie på hvordan jeg skulle få løs pæra så jeg kunne skifte den selv neste gang.  Satt og ventet en stund og så kom damen og sa at nå var bilen klar og det kom på 150 kr. Javel, sa jeg, men kunne ikke noen vise meg hvordan de skiftet pæra? Måtte de ta ut batteriet? Nei, det visste hun ikke og mekanikeren hadde gått til lunsj. Er det ikke meningen at folk skal skifte lyspærer selv, eller? 150 kr er ikke akkurat mye penger, men dog. Føler meg litt snytt.



Anonymous poster hash: ba77f...2e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er det blitt slik på nyere biler at man ikke skal gjøre noe som helst selv.. Ikke skifte dekk engang. Jekk og reservehjul er ekstrautstyr, som man blir sett rart på om man vil kjøpe.. Jeg kjenner flere som har samme erfaring som deg. Lyspære = neida, da må du på verksted, gitt. Noe skit, rett og slett. 



Anonymous poster hash: e6758...b19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessverre er det blitt slik på nyere biler at man ikke skal gjøre noe som helst selv.. Ikke skifte dekk engang. Jekk og reservehjul er ekstrautstyr, som man blir sett rart på om man vil kjøpe.. Jeg kjenner flere som har samme erfaring som deg. Lyspære = neida, da må du på verksted, gitt. Noe skit, rett og slett. 

Anonymous poster hash: e6758...b19

 

Ja, jeg skjønte i grunnen det når spørsmålet mitt om å få forklart hvordan jeg kunne gjøre det selv ble ignorert. Bare for å tjene 150 kr. Jaja...

Anonymous poster hash: ba77f...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok helt mulig å gjøre selv på bilen, men på mange biltyper har de blitt plassert ganske trangt til. Når det er sagt var 150,- veldig billig for selv 15 min arbeid når du først har den inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den første til å irritere deg over dette. Neppe den siste heller. NAF tok bare pæras pris den ene gangen, neste gang på en annen NAF stasjon skulle de ha nesten 500 ! Kr. Ved protest, kunne de være greie, og slå av, siden jeg hadde vært heldig og fått det billig sist gang! Og da skal man være NAF medlem, fordi det svarer seg.....?

Anonymous poster hash: 90498...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så ofte disse pærene går, heldigvis. Dette er den første pæra jeg må skifte og jeg har hatt bilen i nesten to år. Men det er veldig sleipt av fabrikanten, og det irriterer meg. Håper det ikke blir sånn at jeg må ringe etter elektriker for å få skiftet lyspærer hjemme.



Anonymous poster hash: ba77f...2e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den første til å irritere deg over dette. Neppe den siste heller. NAF tok bare pæras pris den ene gangen, neste gang på en annen NAF stasjon skulle de ha nesten 500 ! Kr. Ved protest, kunne de være greie, og slå av, siden jeg hadde vært heldig og fått det billig sist gang! Og da skal man være NAF medlem, fordi det svarer seg.....?

Anonymous poster hash: 90498...c67

Drit i hele NAF! Svarer seg ikke på noen måte!

Var medlem der selv i mange år, helt til jeg fant ut at jeg hadde berging gjennom kaskoen. Riktignok en egenandel på 540,-......men hva så?? Har spart mange tusenlapper på å ikke være NAF-medlem før bilen stopper :) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å google, kanskje noen har vært så vennlig å legge ut en video av hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTFM? Hvis ikke det hjelper...kjøpt feil bil. :)

Det er noen konservative merker som inntil nylig utmerket seg med at de la til rette for at man kan gjøre slikt sjøl: Volvo og Toyota i alle fall. Tyskerne har for lengst skjønt at dette kan være en gullgruve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går går an med mye tålmodighet, engangshansker og inspeksjonsspeil, å bytte de fordømte pærene. Men jeg vil vel si det er vel så mye bilfabrikantenes feil at så mange "enøyde banditter" er på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTFM? 

 

Jupp.

Venninna mi ble fortalt at det tok 3 timer på verksted for å bytte pære i frontlykt på hennes ganske nye Mondeo.

Etter å ha lest litt i instruksjonsboka fant vi ut at det tok ca 10 minutter å gjøre jobben selv ved å ta ut hele lykta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTFM? Hvis ikke det hjelper...kjøpt feil bil. :)

Det er noen konservative merker som inntil nylig utmerket seg med at de la til rette for at man kan gjøre slikt sjøl: Volvo og Toyota i alle fall. Tyskerne har for lengst skjønt at dette kan være en gullgruve.

Har gjort det, ja. Mulig at jeg har kjøpt feil bil. Neste gang skal jeg sjekke om jeg klarer å bytte pære før jeg kjøper bilen.

Anonymous poster hash: ba77f...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ørten videoer på Youtube som viser hvordan man gjør slike ting.



Anonymous poster hash: d0109...451
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...