Gå til innhold

Jeg blir tvunget til å kjøre uten forsikring...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom du har forsikring som kun er for de over 25 er det ofte slik at det er et tillegg eller dobling av egenandel dersom sjåføren likevel er under 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en forsikringer hun har som krav at ingen under kjører bilen?

1. Din mor er ansvarsfølelse som lar deg kjøre

2. Du er ansvarsløs som låner bilen

Dere settercdere begge to i en j...situasjon om noe skjer

Anonymous poster hash: 8e007...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarsforsikringen på bilen dekker all skade utenom på moren din sin bil. Hadde ikke bilen hatt ansvarsforsikring så hadde den ikke vært lov å ha på veien i det hele tatt, uansett sjåfør. Ansvarsforsikring er lovpålagt forsikring som alle kjøretøy skal ha.

Det du mener du ikke er forsikret for er kaskoforsikring, det vil si skade på egen bil, så om du krasjer, så må moren din dekke skade på egen bil selv.

Anonymous poster hash: 5d873...b0d

Faktisk så kan forsikringsselskapet kreve at du som ikke er 25år å betale skadene selv når bilen er forsikret fra 25år og oppover.

Ja de betaler ut til de du har krasjet i, men de kan altså kreve at du betaler tilbake til dem og de annmelder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i ca. 1 år og 6 mnd, og gjennom hele denne tiden har jeg kjørt bil ca. 2 ganger i måneden. Moren min lar meg ikke bruke bilen sin så ofte, og ei heller har hun orker å skaffe forsikring som dekker for meg. Derfor er jeg, som en sjåfør under 25 år, uforsikret hver gang jeg setter meg i bilen. Hun mener det er dyrt, og jeg har selv tilbudt henne å dekke mellomlegget hundrevis av ganger, men hun nekter....

For meg er det helt greit å ikke kjøre bil så ofte. Vi bor nærme sentrum, jeg flytter ut i august og jeg har venner som kan kjøre meg steder. Situasjonen er at jeg blir tvunget til å kjøre den bilen da moren min ikke orker å kjøre småsøskene mine på trening nå som jeg har lappen, eller at jeg må kjøre henne til venninner og slikt, og hente henne midt på natten. Om jeg nekter, blir hun drittsur og sier at alle pengene for førerkortet var bortkastet. Jeg liker jo å kjøre bil, men jeg er alltid redd for at hvis noen krasjer i meg, så får jeg ALL skyld og mister lappen da jeg er uforsikret. Jeg har ikke råd til å ha en gjeld for resten av livet, og jeg blir så irritert over at moren min er så egoistisk...

I sommer så reiser moren min bort i 2 uker, og jeg er alene med den eldste av småsøskene mine. Jeg må kjøre moren min til flyplassen, og hjem alene, og hver vei tar 2 timer og det er 90 sone en stor del av strekningen. Kjenner jeg gruer meg ekstremt allerede. I tillegg må jeg sikkert kjøre mye hvis søsteren min skal langt eller trengs å bli hentet. Vil jo ikke ende opp med avklippet skilt, eller at jeg må betale skade på bil og alt slikt selv om jeg faktisk krasjer en gang. Og det å krasje kan skje alle, uansett hvor forsiktig jeg er.

Hva kan jeg si til henne? Pappa har liksom forsikret sin bil for meg, og han ser jeg bare 4 ganger i året... Jeg er så lei av å være redd, og dette ødelegger så mye av gleden av å kjøre bil alene.

Anonymous poster hash: 50efa...557

Det er eieren av bilen som er ansvarlig for at en bil er i forskriftsmessig stand.

Det er sjåføren som er ansvarlig for at bilen er i FORSVARLIG stand. Bilen er således ikke i forsvarlig stand når forsikringen ikke dekker deg som fører pga at du er under 25 år. Du tar en enorm risiko om noe skjer. Det trenger ikke engang være din skyld at uhellet skjer. Du kjører i praksis uten forsikring. Og du har da egen fri vilje? Ingen tvinger deg vel med makt inn i den bilen??

Lykke til om noe skulle skje, da kan du være økonomisk ruin for resten av ditt liv.

Anonymous poster hash: d4701...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eieren av bilen som er ansvarlig for at en bil er i forskriftsmessig stand.

Det er sjåføren som er ansvarlig for at bilen er i FORSVARLIG stand. Bilen er således ikke i forsvarlig stand når forsikringen ikke dekker deg som fører pga at du er under 25 år. Du tar en enorm risiko om noe skjer. Det trenger ikke engang være din skyld at uhellet skjer. Du kjører i praksis uten forsikring. Og du har da egen fri vilje? Ingen tvinger deg vel med makt inn i den bilen??

Lykke til om noe skulle skje, da kan du være økonomisk ruin for resten av ditt liv.

Anonymous poster hash: d4701...63d

Så bra at det er flere i denne tråden som har motbevist det du sier. Dvs, eier av bilen risikerer "ruin" om en belånt bil ikke får kaskodekning, men nå skjer jo ikke det. Det som skjer er at utbetaling av erstatning avkortes, i varierende grad fra selskap til selskap.

 

Jeg må si at jeg stiller meg sterkt skeptisk til juridiske råd fra noen som ikke engang har lest hele tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nekte deg mat og flyttehjelp?

Har du ikke penger har du rett på hjelp fra NAV og sosialstønad, hvor de dekker livsopphold. Mat, husleie osv. Så jeg ville tatt en prat med de om hjelp til nytt bosted og livsopphold til du begynner i den nye jobben.

 

Hva i alle dager, hvorfor snakker du om Nav? TS er 18 år og myndig. Hun har plikt til å forsørge seg selv, og må ta ansvar for sitt eget liv. Hun er ikke mors eller Navs ansvar!

Anonymous poster hash: b9c8e...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slappe helt av, du har lov å kjøre bilen og du kan tilogmed kræsje den. Siden moren din eier bilen og står som forsikringseier (håper jeg) så i evnt kræsj som er din feil så må du betale 10% av skaden (hvis det skulle skjedd så hadde eg tvunget mor til å betAle). Det vil si hvis skaden du har foråsaket er på 50000, så må du betale 5000 i egenandel. Hvis din venninne hadde lånt samme bil, så hadde det blitt full regress. Så det er ikke så ille hvis noe skulle skje. Du mister ikke lappen i evnt politikontroll og får ingen form for straff. Er det noen som kræsjer i deg så er det ingenting som skjer annet at moren din får forsikringspengene, du får ingen straff. Du burde evnt ringe forsikringsselskapet til din mor å høre. Dette gjelder for hvertfall min fars forsikringsselskap :) så min far og jeg har en muntlig avtale om at pappa skal betale hvis noe skjer, soden han ikke vil sette ned forsikringen. Så ikke hør på de ovenfor her som sier at du får stooor straff, du gjør ikke det. Du har ikke ansvar for forsikringer er i orden, det er det eier som har

Endret av sweethoneyboo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva i alle dager, hvorfor snakker du om Nav? TS er 18 år og myndig. Hun har plikt til å forsørge seg selv, og må ta ansvar for sitt eget liv. Hun er ikke mors eller Navs ansvar!

Anonymous poster hash: b9c8e...b85

 

 

Hun hadde tydeligvis ikke ressurser for å klare seg selv, da er det faktisk lov å bruke NAV til å komme seg opp og ut på beina. At du ikke er enig er revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Ts, betalte moren din mellomlegget etter hvert, eller fortsetter du å kjøre uten gyldig forsikring?

Anonymkode: a45dc...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts, betalte moren din mellomlegget etter hvert, eller fortsetter du å kjøre uten gyldig forsikring?

Anonymkode: a45dc...760

hvorfor drar du frem denne gamle tråden? dessuten er personen godt over 25 år nå..

Anonymkode: c4ee7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2015 den 23.55):

Så jeg bryter ikke loven med andre ord? Nå ble jeg utrolig lettet. Bilen er selvfølgelig forsikret, men kaskoen er for sjåfører over 25 år da! 

Er dere helt sikre på dette?

 

Anonymous poster hash: 50efa...557

Ja, dette går kun utover din mor. 

Anonymkode: b2621...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2015 den 23.55):

Så jeg bryter ikke loven med andre ord? Nå ble jeg utrolig lettet. Bilen er selvfølgelig forsikret, men kaskoen er for sjåfører over 25 år da! 

Er dere helt sikre på dette?

 

Anonymous poster hash: 50efa...557

100% riktig. Du bryter ikke loven, bilen er forsikret. Men moren din er ikke så veldig lur som ikke melder inn at det er sjåfør under 23 år som bruker bilen. Det er ikke veldig mye dyrere, men det blir det for henne hvis uhellet skulle være ute.

Skjedde min sønn på 18 år i forrige uke, jeg har kasko. Men jeg hadde meldt fra til forsikringsselskapet da han fikk lappen, så da unngikk jeg en smell på 15 000,-

Uansett så er det hun som får regninga.

Anonymkode: fcc41...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100% riktig. Du bryter ikke loven, bilen er forsikret. Men moren din er ikke så veldig lur som ikke melder inn at det er sjåfør under 23 år som bruker bilen. Det er ikke veldig mye dyrere, men det blir det for henne hvis uhellet skulle være ute.

Skjedde min sønn på 18 år i forrige uke, jeg har kasko. Men jeg hadde meldt fra til forsikringsselskapet da han fikk lappen, så da unngikk jeg en smell på 15 000,-

Uansett så er det hun som får regninga.

Anonymkode: fcc41...f9f

Hvordan i all verden klarte du å grave frem et innlegg som er 8 år gammelt? Antar ts har kjøpt seg egen bil nå 😅

Anonymkode: d0aaf...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i all verden klarte du å grave frem et innlegg som er 8 år gammelt? Antar ts har kjøpt seg egen bil nå 😅

Anonymkode: d0aaf...8a0

typisk Kvinneguiden.....     

Anonymkode: 911d5...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2015 den 23.55):

Så jeg bryter ikke loven med andre ord? Nå ble jeg utrolig lettet. Bilen er selvfølgelig forsikret, men kaskoen er for sjåfører over 25 år da! 

Er dere helt sikre på dette?

 

Anonymous poster hash: 50efa...557

Tja... du skal jo sikre at alt er i orden med både papirer og bil før du kjører avgårde.

Ring vegvesenet du så får du sikrere svar enn du gjør her.

Anonymkode: 3fddd...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...