Gå til innhold

Jeg blir tvunget til å kjøre uten forsikring...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar ikke feil, men jeg sitter heller ikke med en fasitt, for dette er ikke mattematikk men juss og forsikringsrett.

Jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapet i dag, og fått bekreftet at den som overlater en bil til noen under 24 år, når bilens forsikring har klausul om at den ikke skal kjøres av noen under 24 år, i praksis har en bil på veien uten gyldig forsikring.

Den som viser til bilansvarsforsikringen over her, misforstår hva både ts situasjon er og hva bilansvarsforsikringen er.

Jeg tror og at jeg er betydelig mer erfaren og har kunnskap på et annet nivå enn de fleste andre i tråden her hva temaet angår.

Hva skulle hensikten med å ha en begrensning på 24 år i forsikringen være, dersom denne klausulen ikke er noe å bry seg om? Opptrer man ikke i henhold til vilkårene i en forsikring, så gjør man seg skyldig i svik mot selskapet. Og svik mot et forsikringsselskap er det samme som forsikringssvindel og ingen forsikring.

Jeg er rystet over at det er mulig å ikke ha kunskapmom dette.

Så jeg tipser Personskadeforbundet om denne tråden.

Anonymous poster hash: 154f9...bda

 

Jøss. Hva skal det være godt for? En gjeng anonyme som diskuterer på nett? Høres ut som en "trussel"? Rareste jeg har lest på lenge.

Anonymous poster hash: b4f0d...83f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg bryter ikke loven med andre ord? Nå ble jeg utrolig lettet. Bilen er selvfølgelig forsikret, men kaskoen er for sjåfører over 25 år da!

Er dere helt sikre på dette?

Anonymous poster hash: 50efa...557

Ja. Den eneste som løper en risiko, er din mor som ikke har kasko når du kjører. Men siden det er hun som nekter, får hun ta konsekvensene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke feil, men jeg sitter heller ikke med en fasitt, for dette er ikke mattematikk men juss og forsikringsrett.

Jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapet i dag, og fått bekreftet at den som overlater en bil til noen under 24 år, når bilens forsikring har klausul om at den ikke skal kjøres av noen under 24 år, i praksis har en bil på veien uten gyldig forsikring.

Den som viser til bilansvarsforsikringen over her, misforstår hva både ts situasjon er og hva bilansvarsforsikringen er.

Jeg tror og at jeg er betydelig mer erfaren og har kunnskap på et annet nivå enn de fleste andre i tråden her hva temaet angår.

Hva skulle hensikten med å ha en begrensning på 24 år i forsikringen være, dersom denne klausulen ikke er noe å bry seg om? Opptrer man ikke i henhold til vilkårene i en forsikring, så gjør man seg skyldig i svik mot selskapet. Og svik mot et forsikringsselskap er det samme som forsikringssvindel og ingen forsikring.

Jeg er rystet over at det er mulig å ikke ha kunskapmom dette.

Så jeg tipser Personskadeforbundet om denne tråden.

Anonymous poster hash: 154f9...bda

Javel? Tror de blir mer glade over å se at jeg prøver å ordne med forsikring/kasko, enn at jeg faktisk kjører uten...

Anonymous poster hash: 50efa...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke feil, men jeg sitter heller ikke med en fasitt, for dette er ikke mattematikk men juss og forsikringsrett.

Jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapet i dag, og fått bekreftet at den som overlater en bil til noen under 24 år, når bilens forsikring har klausul om at den ikke skal kjøres av noen under 24 år, i praksis har en bil på veien uten gyldig forsikring.

Den som viser til bilansvarsforsikringen over her, misforstår hva både ts situasjon er og hva bilansvarsforsikringen er.

Jeg tror og at jeg er betydelig mer erfaren og har kunnskap på et annet nivå enn de fleste andre i tråden her hva temaet angår.

Hva skulle hensikten med å ha en begrensning på 24 år i forsikringen være, dersom denne klausulen ikke er noe å bry seg om? Opptrer man ikke i henhold til vilkårene i en forsikring, så gjør man seg skyldig i svik mot selskapet. Og svik mot et forsikringsselskap er det samme som forsikringssvindel og ingen forsikring.

Jeg er rystet over at det er mulig å ikke ha kunskapmom dette.

Så jeg tipser Personskadeforbundet om denne tråden.

Anonymous poster hash: 154f9...bda

 

Teskjetid. 

 

Når man forsikrer en bil, har man MINST 2 forsikringer som selv om de kommer i samme regning, i all praksis betydning er helt separate.

 

Den ene er ansvarsforsikring. Denne dekker all skade BILEN kan gjøre på andre. Denne er lovpålagt, er ett krav for å ha skilter på bilen, og KAN ikke ha aldersgrense. Vilkårene til denne forsikringen er heller ikke noe forsikringselskapet kan tukle med; de er nedskrevne i LOVEN om Ansvarsforsikring.

 

Så når du sier at du har blitt skadet av en bil, og ikke fått pengene dine, så betyr det at motparten ikke har hatt ansvarsforsikring; det finnes ikke noe forsikringsselskap å hente penger fra, følgelig blir det en ren ansvarssak. (med tilhørende pengeproblemer, dette er hele grunnlaget for loven og for at alle biler i trafikk skal ha den)

 

Selv om fyren hadde kjørt i fylla og sånn ugyldiggjort ansvarsforsikringen sin, ville hans selskap betalt ut erstatningen, og så tatt regress hos forsikringstaker, siden loven gir rom for det.

 

De andre delene av bilforsikringen er derimot de som faktisk varierer med alder, og som forsikringsagenten du snakket med har rett i er ugyldiggjordt ved at TS kjører. Vilkårene her er bestemt av forsikringsselskapet, og de står helt fritt innen avtaleloven for å formulere seg som de vil. Det betyr at noen forsikringselskaper regner det som avtalebrudd, andre gjør avkortning, og i mitt selskap sitt tilfelle dobbel egenandel. her må man bare lese vilkårene for å kunne si noe fornuftig.

 

Dette er de delene som dekker Kasko (skade på egen bil), tyveri, men mye viktigere, førerulykke og passasjerulykke (egen skade ved ulykke).  

 

Kan det at TS kjører bilen føre til at mora for ett Regresskrav? Ja, det kan skje. Men det kan ikke trekkes tilbake til TS så lenge det er mora som er forsikringstaker.    

Endret av Druid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som å ringe forsikringsselskapet, presentere seg som sin mor, si at bilen kjøres av personer under 24 år, også ta regningen når den kommer. Eller diskusjonen.

Førere under en viss alder anses å ha en høyere risiko for skader, derfor får man rabatt.

Skjer det noe, er det mora som får smellen, hennes bil, hennes forsikring, og hun som lånte den bort.

Anonymous poster hash: aa352...425

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som å ringe forsikringsselskapet, presentere seg som sin mor, si at bilen kjøres av personer under 24 år, også ta regningen når den kommer. Eller diskusjonen.

Førere under en viss alder anses å ha en høyere risiko for skader, derfor får man rabatt.

Skjer det noe, er det mora som får smellen, hennes bil, hennes forsikring, og hun som lånte den bort.

Anonymous poster hash: aa352...425

Her oppfordrer du til en ulovlig handling. Tsktsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ikke feil, men jeg sitter heller ikke med en fasitt, for dette er ikke mattematikk men juss og forsikringsrett.

Jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapet i dag, og fått bekreftet at den som overlater en bil til noen under 24 år, når bilens forsikring har klausul om at den ikke skal kjøres av noen under 24 år, i praksis har en bil på veien uten gyldig forsikring.

Den som viser til bilansvarsforsikringen over her, misforstår hva både ts situasjon er og hva bilansvarsforsikringen er.

Jeg tror og at jeg er betydelig mer erfaren og har kunnskap på et annet nivå enn de fleste andre i tråden her hva temaet angår.

Hva skulle hensikten med å ha en begrensning på 24 år i forsikringen være, dersom denne klausulen ikke er noe å bry seg om? Opptrer man ikke i henhold til vilkårene i en forsikring, så gjør man seg skyldig i svik mot selskapet. Og svik mot et forsikringsselskap er det samme som forsikringssvindel og ingen forsikring.

Jeg er rystet over at det er mulig å ikke ha kunskapmom dette.

Så jeg tipser Personskadeforbundet om denne tråden.

Anonymous poster hash: 154f9...bda

Så koselig at jeg sitter med fasit da. Du kan ikke ha vært spesielt edru da du kontaktet forsikringsselskapet, siden du fikk helt feil svar av dem. 

Men; Vi kan jo kikke på ett av de største selskapene i landet, og vilårene der: 

 

Jeg vil gjerne henlede din oppmerksomhet mot dette dokumentet, som er avtalevilkårene for bilforsikring fra If. https://portal.if.no/Terms/mot1-5.pdf

 

Spesielt punktene 5.1.1 og 5.1.2, hvor selskapets regressmuligheter er nevnt, men begrenset til 5 ganger årspremien for ansvarsforsikring uten bonus. 

 

Så kan vi gå til Kompletts forsikring, hvor følgende står skrevet om førere under 25 år:

"Forsikringen gjelder for alle førere av bilen.

Du får gunstigere pris hvis alle førere har fylt 25 år.

Husk å melde fra om yngre førere skal bruke bilen, slik at forsikringsprisen blir korrigert.

Er det avtalt at kjøretøyet ikke skal brukes av fører under 25 år, og fører i skadeøyeblikket er yngre enn dette, økes den avtalte egenandelen med kr 10.000."

Kilde: https://www.komplettforsikring.no/bil/vilk%C3%A5r/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l_og_svar

 

I sum; Jeg stoler mye mer på (min egen viten), og store selskapers forsikringsvilkår enn dine angivelige samtaler til et forsikringsselskap.

 

TL,DR; Du er, fremdeles, ikke uforsikret om du kjører en bil med en aldersgrense på 25 i forsikringen, det er kun eier av bilen som kan oppleve en avkortning i utbetaling på kasko, eller et regresskrav på (litt omtrentlig) rundt 10000.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man blir sikkert straffet hardt for å betale mer i forsikringspremie. Mmmhm.

Jeg greide forøvrig helt fint å tegne forsikring på bil jeg disponerte, men ikke eide.

TS bør ringe forsikringsselskapet fremfor å høre på en del av rakettforskerne her inne!! Og da snakker jeg ikke om innlegget rett over meg her.

Anonymous poster hash: aa352...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at jeg sitter med fasit da. Du kan ikke ha vært spesielt edru da du kontaktet forsikringsselskapet, siden du fikk helt feil svar av dem. 

Men; Vi kan jo kikke på ett av de største selskapene i landet, og vilårene der: 

 

Jeg vil gjerne henlede din oppmerksomhet mot dette dokumentet, som er avtalevilkårene for bilforsikring fra If. https://portal.if.no/Terms/mot1-5.pdf

 

Spesielt punktene 5.1.1 og 5.1.2, hvor selskapets regressmuligheter er nevnt, men begrenset til 5 ganger årspremien for ansvarsforsikring uten bonus. 

 

Så kan vi gå til Kompletts forsikring, hvor følgende står skrevet om førere under 25 år:

"Forsikringen gjelder for alle førere av bilen.

Du får gunstigere pris hvis alle førere har fylt 25 år.

Husk å melde fra om yngre førere skal bruke bilen, slik at forsikringsprisen blir korrigert.

Er det avtalt at kjøretøyet ikke skal brukes av fører under 25 år, og fører i skadeøyeblikket er yngre enn dette, økes den avtalte egenandelen med kr 10.000."

Kilde: https://www.komplettforsikring.no/bil/vilk%C3%A5r/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l_og_svar

 

I sum; Jeg stoler mye mer på (min egen viten), og store selskapers forsikringsvilkår enn dine angivelige samtaler til et forsikringsselskap.

 

TL,DR; Du er, fremdeles, ikke uforsikret om du kjører en bil med en aldersgrense på 25 i forsikringen, det er kun eier av bilen som kan oppleve en avkortning i utbetaling på kasko, eller et regresskrav på (litt omtrentlig) rundt 10000.

 

Det var dette jeg fikk beskjed om av mitt forsikringsselskap den gangen min bror spurte om å få låne bilen min med seg på ferie. Husker ikke hvilket selskap dette var da jeg har byttet litt rundt. Bilen ville fremdeles være forsikret, men egenandelen ved kaskoskade ville bli betydelig høyere. Vi valgte for den perioden å forsikre bilen også for førere under 25 år.

 

Ring forsikringsselskapet dette gjelder du TS. Det er ufattelig kjedelig for deg å stole på fremmede på nettet dersom det skulle vise seg at "ditt" selskap følger helt andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke uforsikret selv om mora di betaler for forsikring som er ment for sjåfører over 25 år.

Men du eller mora di får ekstra egenandel på 10 000 - 20 000 kr ved skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, og det er derfor jeg er så fotvilet. Jeg er over 18 ja, men du trenger ikke å presisere for meg at jeg må begynne å ta ansvar for mitt eget liv og blablabla. Du vet ikke hva jeg må gå gjennom pga. dette, og det er ikke enkelt å nekte å kjøre bilen når jeg er den eneste som kan hente moren min fra legen pga. behandlinger som gjør at hun ikke kan kjøre bil på flere timer etterpå. Vi har ikke verdens beste forhold fra før av, og hun må virkelig hate meg når hun, som eier av bilen, nekter å forsikre den. Hvis jeg begynner å nekte, så kommer hun til å nekte meg mat eller nekte å hjelpe meg med å flytte når den tiden kommer. Dette har hun truet med flere ganger allerede. Hvorfor i helvete skal jeg melde inn meg selv for politiet? Hvordan skal jeg ringe forsikringselskapet og forsikre bilen når den ikke står i mitt navn? Jeg spurte etter hvordan jeg kunne gå frem med moren min for å overtale henne til å fikse forsikring, ikke om hvordan jeg skal gå og melde inn meg selv til politiet for å så få fradratt førerkortet... Anonymous poster hash: 50efa...557

Det er moren din sitt ansvar å forsikre bilen.

Ta en telefon til forsikringsselskapet og spør om hvilke konsekvenser det vil få for deg personlig å kjøre en bil som har forsikring med aldersbegrensning.

Det koster faktisk ikke mange kroner å endre forsikringen til å omfatte sjåfører under 23 år.

Du har fått mange useriøse svar, sjekk dette opp selv så får du korrekt informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått mange merkelige svar.

 

Det er to typer forsikring på biler, den ene er ansvarsforsikring, og den er lovpålagt. Vilkårene for den finner du faktisk i bilansvarslova, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03?q=bilansvarsloven#KAPITTEL_1, disse har ikke forsikringsselskapene lov til å endre. Her er det ingen aldersgrense. Og i motsetning til det som er blitt hevdet tidligere i tråden er også du som sjåfør og passasjerer i bilen dekket.

 

Den andre typen bilforsikring er forskjellige varianter av kasko. Her står selskapet mer fritt til å sette sine egne vilkår, og her er det vanlige å differensiere pris etter alder på sjåføren. Det er her aldersgrensen på 25 år kommer inn. Konsekvensen finner du i forsikringsvilkårene, men det vanlige er høyere egenandel eller at utbetalingen ved skade reduseres. Det er opp til din mor om hun vil kaskoforsikring skal gjelde også når du kjører, og når hun ikke vil det får hun selv ta regningen hvis noe skulle skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et billån på bilen, så må du ha gyldig kasko. Og bryter man forsikringsvilkårene på kasko, så kan konsekvensen bli at banken tar bilen - og sier opp lånet. Dvs du må betale alt med en gang for å få igjen bilen, evt så banken kreve mellomlegget på restverdi og gjeld. Dette kan du faktisk oppleve selv om du ikke har en skade ved ugyldig kasko



Anonymous poster hash: cabc1...3c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gadd ikke lese mer enn de tre første svarene, her var det mye tull! 

 

Via gjensidige kostet det med hele 72 kr ekstra i mnd å forsikre min bmw med fullkasko for sjåfører under 23 år. Og husk at bilen fortsatt er forsikret selv om man ikke har denne delen, eneste forskjellen er at det er større egenandel om man kræsjer. 



Anonymous poster hash: 9b8bc...9f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke moren til TS råd til bilforsikring, så har moren heller ikke råd til å ha bil. Forsikring er ikke store summen (avhengig av bil og årsmodell), når man tenker på hva det koster å ha bil, alt i alt.... :) 

 

Jeg hadde aldri i verden turt å kjøre rundt uten bilforsikring. Da får heller TS nekte å kjøre der moren vil hun skal kjøre, til hun får ordnet med forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke moren til TS råd til bilforsikring, så har moren heller ikke råd til å ha bil. Forsikring er ikke store summen (avhengig av bil og årsmodell), når man tenker på hva det koster å ha bil, alt i alt.... :)

 

Jeg hadde aldri i verden turt å kjøre rundt uten bilforsikring. Da får heller TS nekte å kjøre der moren vil hun skal kjøre, til hun får ordnet med forsikring. 

Fantastisk at du har lest to sider av denne tråden uten å få med deg noen av poengene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fantastisk at du har lest to sider av denne tråden uten å få med deg noen av poengene..

Man trenger vel ikke det. Jeg leste hovedinnlegget og der stod den infoen jeg trengte... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det et billån på bilen, så må du ha gyldig kasko. Og bryter man forsikringsvilkårene på kasko, så kan konsekvensen bli at banken tar bilen - og sier opp lånet. Dvs du må betale alt med en gang for å få igjen bilen, evt så banken kreve mellomlegget på restverdi og gjeld. Dette kan du faktisk oppleve selv om du ikke har en skade ved ugyldig kasko

Anonymous poster hash: cabc1...3c9

 

Dette stemmer, men det er moren det går ut over, det er hun som blir sittende med kravet fra banken. Så lenge ansvarsforsikringen er i orden risikerer ikke ts å bli sittende med et enormt regresskrav i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke det. Jeg leste hovedinnlegget og der stod den infoen jeg trengte... :)

Men.. hun kjører jo ikke rundt uten forsikring. Bilen er ansvarsforsikret, og kaskoen er gyldig, forsikringstager vil bare oppleve en avkortning om en under aldersgrensen har vært fører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifs forsikring er rimeligere hvis alle er over 30 år selv om man bare har ansvarsforsikring, så å blande inn kasko forvirrer unødvendig. Selskapene står relativt fritt til å sette sine egne vilkår også for ren ansvarsforsikring.



Anonymous poster hash: cafaa...08e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...