Gå til innhold

Hva er det med folk som absolutt må skrive på dialekt, f.eks. på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Elseby13

Det er jo det samme som om jeg skulle ha skrevet "hæi, hær ær jei!". Men det gjør jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skriver dialekt på min egen facebook og i chatten, jeg synes det er unaturlig å gjøre noe annet. Det blir for upersonlig og kunstig for meg å skrive på bokmål eller nynorsk med de jeg kjenner når det ikke ligner hvordan jeg snakker.

Det som blir sagt om at de som skriver dialekt ikke er de skarpeste knivene i skuffen er kanskje sant om noen, for det er mange med skrivefeil og kanskje de derfor føler seg tryggere med dialekt. Likevel kan man ikke gre alle over en kam fordi mange tar et bevisst valg.

Offentlige grupper, forum og meldinger og epost i forbindelse med skole/jobb er en annen sak. Der skriver jeg bokmål, for målet er ikke å være "personlig", men heller å få fram synspunkt uten at noen strever med å skjønne hva du sier.

:)

Endret av totes_mc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Det er jo det samme som om jeg skulle ha skrevet "hæi, hær ær jei!". Men det gjør jeg jo ikke.

Det er ikke sånn verken jeg eller mine venner skriver dialekt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Her har jeg tenkt å poste en kommentar om et interessant fenomen, men så er det bare i vanlig kg-stil:

"De er dumme!"

"Nei, DU er dum!"

"Hvorfor sier du det, din tosk. det er DU som er dum."

"Jeg er i alle fall ikke så dum som deg!"

Joda, din tosk!"

"Dust!"

"Dust selv!"

*tusle ut av tråden igjen*



Anonymous poster hash: 2e8c1...845
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Måtte inn å se på min egen Facebook vegg nå og jeg fant til og med en status hvor jeg skriver både dialekt og engelsk i samme setning! Jeg må være et skikkelig brødhue :fnise:

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke er så sterk skriftlig, men det er ikke derfor jeg skriver dialekt. Jeg bruker dialekt på Facebook og i sms fordi jeg synes det blir mere personlig. Når jeg skriver alle andre plasser bruker jeg alltid bokmål.

Jeg har aldri opplevd at noen ikke har forstått det jeg skriver, men så har jeg også en liten venteliste med mennesker som stort sett kun er fra samme område som meg. Mulig jeg hadde gjort det annerledes hvis jeg hadde mange hundre venner og folk fra hele landet på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...