Gå til innhold

Hvor kommer man fra når man skriver og sier noe så idiotisk som "typa mi"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det høres ut som hun har flere :fnise: . Typa=typene. Jvf. gutta=guttene.

Da ær jei jaggu gla' jei ikke kommer fra Grenland, hvis det er der uttrykket kommer fra opprinnelig. Holder med én type for meg :fnise:

I Grenland sier de mye "rart" og selv om jeg er Telemarking og jobber i Grenland så har jeg ikke så god styring på dialekta til "de innfødte" at jeg vet om de hovedsakelig sier typa der nede. Men kan fint se at det er noe som passer i dialekten elles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

I don't care. Nordlendinger sier sånt.

Jeg er nordlending og har heldigvis aldri hørt noen si noe sånt (det må i så fall være i betydningen "ho hadde flere typa på en gang!"). "Typa mi" får øynene mine til å klø. Usj.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig, siden minst halve Oslo er innflytta... errr... innflyttet.

Riktignok er jeg fra landet, men jeg holder ved at det er naturlig å si typa mi for meg (fortsatt.. OM jeg i det hele tatt bruker det uttrykket). Men jeg ville sagt typen hennes. Typen min er det derimot helt utnaturlig å si. Høres litt ut som jeg plutselig slår om midt inni der og prøver å snakke pent.

Og fortsatt: Jeg ville ikke brukt typa mi skriftlig, men jeg er 100% sikker på at det blir brukt muntlig i flere dialekter og at det er der det kommer fra (som jo er spørsmålet).

Ville du sagt "sønna mi" også? :klo: Bare for å ta et annet hankjønnsord som eksempel.

Anonymous poster hash: 30801...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du sagt "sønna mi" også? :klo: Bare for å ta et annet hankjønnsord som eksempel.

Anonymous poster hash: 30801...884

Ville sagt "sønn min". Bruker veldig få -en endinger muntlig og de som ikke blir -a ender gjerne opp med å (nesten miste) -en totalt: Bil-n, ball-n, hatt-n. Og Typ-n blir merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlending og har heldigvis aldri hørt noen si noe sånt (det må i så fall være i betydningen "ho hadde flere typa på en gang!"). "Typa mi" får øynene mine til å klø. Usj.

En narviking jeg kjenner ender alt på a. Bila mi, båta mi, typa mi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

En narviking jeg kjenner ender alt på a. Bila mi, båta mi, typa mi osv.

Jeg har bodd der selv og begynte selv med a-endinger, men "typa" hørte jeg lite av, gitt. Men kanskje de fleste var single. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd der selv og begynte selv med a-endinger, men "typa" hørte jeg lite av, gitt. Men kanskje de fleste var single. ;)

Kan selvsagt være freak-hendelse. Noen fra Trmsø jeg kjenner er fæl på a også, men ikke sikker på typa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I don't care. Nordlendinger sier sånt.

Det gjør vi så visst ikke.

Anonymous poster hash: 47442...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Hedmarken og kan fint si at jeg "skær gå å hente nåe i bila/bilæ". Altså bruke -a-endelse på ordet bil. Men har aldri hørt noen si typa. Da tror jeg i så fall at det måtte vært snakk om flere personer. "Dæssæ typa deer" (de typene der), liksom. Da kunne den nok komme.



Anonymous poster hash: 34ff0...1c5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De som sier typa kommer ikke fra noe spesielt geografisk sted, fordi typa er feil på både nynorsk/bokmål og samtlige dialekter. Det er ikke geografisk betinget å utrykke seg feil i det norske språk.

Til og med når vi prater om jenter/damer, f.eks. " det er en spesiell type damer som..." fordi "en" her viser til hannkjønnsordet type. Videre blir det altså "den typen damer som..."

Når vi prater om en kjæreste, så er motstykkene til hverandre typen/dama(damen).

Ei type er ikke mulig å velge i noen sammenheng, med mindre man ønsker å gjøre feil. Og det kan man gjøre over hele landet.



Anonymous poster hash: 8f2a7...867
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei rar type er også ganske naturlig å si for meg.. "Han der var ei rar type!"

Men det er muntlig og ikke skriftlig. Det kommer mest sannsynlig fra "ein" og ikke "ei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier typa kommer ikke fra noe spesielt geografisk sted, fordi typa er feil på både nynorsk/bokmål og samtlige dialekter. Det er ikke geografisk betinget å utrykke seg feil i det norske språk.

Til og med når vi prater om jenter/damer, f.eks. " det er en spesiell type damer som..." fordi "en" her viser til hannkjønnsordet type. Videre blir det altså "den typen damer som..."

Når vi prater om en kjæreste, så er motstykkene til hverandre typen/dama(damen).

Ei type er ikke mulig å velge i noen sammenheng, med mindre man ønsker å gjøre feil. Og det kan man gjøre over hele landet.

Anonymous poster hash: 8f2a7...867

Men mange slike "feil" er typiske for et geografisk sted - og blir dermed en del av en dialekt. Typa og skola (i stedetfor typen og skolen) er typisk for Grenland-distriktet og en del av dialekten der.

Jeg kommer fra Vestfold, og her er det vanlig å si et strikk - strikket i stedetfor det skriftlig korrekte en strikk - strikken. Det er en masse eksempler på slike grammatiske feil som har blitt til en del av en dialekt.

Anonymous poster hash: 4345d...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker flere sa det da jeg bodde på Sørlandet, men det betyr så klart ikke at alle sier det der eller at det ikke blir brukt andre steder. Synes forøvrig at ordet høres helt feil ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

I dialekter som har rester av dativ får hankjønnsord ofte hunkjønnsendelse i bestemt form entall, og eiendomspronomenet blir også ofte hunkjønn da. I hvilken situasjon ble ordet brukt?

En del inntrønderske dialekter har slik dativ og også deler av østlandet, men det er spredt litt rundt omkring. Husker ikke akkurat grensene nå. De ville for eksempel sagt "Der er vegen.", men "han går på vega."

Er fra Hedmarken og kan fint si at jeg "skær gå å hente nåe i bila/bilæ". Altså bruke -a-endelse på ordet bil. Men har aldri hørt noen si typa. Da tror jeg i så fall at det måtte vært snakk om flere personer. "Dæssæ typa deer" (de typene der), liksom. Da kunne den nok komme.



Anonymous poster hash: 34ff0...1c5

Eksempel på dativ i dialekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...