Gå til innhold

Personer som dør alene og er alene i livet


Gjest EnFyr

Anbefalte innlegg

Og være alene er bare grussomt om man er det ufrivillig.

Det er viktig å skille mellom det å være alene ufrivillig og være alene fordi man liker det



Anonymous poster hash: f45a7...fa1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ganske få ønsker å være så alene som disse menneskene ...

Jeg leste denne VG reportasjen, og i flere av tilfellene valgte de helt frivillig å leve og dermed også å dø alene i følge både familien og naboer. Hva skal en da gjøre? Tvangssosialisere voksne mennesker? Hmm ja sikkert veldig produktiv løsning der.

I vårt samfunn med fb og andre sosiale medier hvor det er om å gjøre å ha flest "venner", i dette samfunnet hvor det er om å gjøre å ha mest mulig sosial kapital og hvem du er og ofte hvor mye du er verdt måles i hvor stor din sosiale omgangskrets er så er det kanskje lett å glemme at det faktisk er ganske mange som oppriktig og ærlig ønsker å være aleine. Hvorfor det er et så stort problem for mange at folk ønsker dette vet jeg ikke kanskje du kan svare på det, hvorfor du mener dette er et problem for de som ønsket det? Hvorfor tror du at de lyger? Hvorfor er det viktig for deg at alle mennesker skal ønske sosial kontakt?

Selvsagt finnes det mange enslige som er ensomme og som ikke velger det selv, dette er en gruppe det selvsagt er synd i. Men i disse tilfellene; gjør de noe selv for å få mer kontakt med folk? Vi har røde kors sin frivillighetssentral, vi har også mange andre tilbud i samfunnet, kommunale og frivillige organisasjoner så hvor mye gjør disse menneskene selv for å unngå ensomhet?

I forfjor satt en eldre dame inn en annonse i avisen fordi hun ikke ønsket å feire jul alene, hun gjorde noe aktivt med et problem hun hadde, og problemet løste seg, men det nytter sjelden å sitte i en stol å tvinne tommeltotter og forvente at folk skal komme å banke på døren din uten at du gjør noe aktivt selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste har behov for sosial kontakt..., og en kan jo få nye personer en kan bry seg om og ha tilhørighet til. Forstår virkelig ikke hvorfor dere argumenterer i mot.

Jeg tror at alle mennesker har behov for sosial kontakt. Dette understøttes jo også av forskning som viser at ensomme mennesker dør tidligere. Selv om ensomme mennesker nok også er utsatt for flere andre risikofaktorer.

Her har vi flere elementer. Det begynner med to som så deler seg.

De som ønsker å være alene, de som ikke ønsker å være alene. Spørsmålet som deler opp den første gruppen er hvorfor de ønsker å være alene. Er det fordi de mangler følelse av egenverdi eller har de mest utbytte av å være i fred? Begge disse to gruppene har så følgespørsmål om hvorfor de er slik.

Så kan vi fortsette å dele opp og analysere. Uansett så mener jeg at dette er en viktig problemstilling å få belyst. En må bare akseptere før en setter igang at alle er forskjellige og har forskjellige behov.

Tror du har helt rett i at problemet er temmelig kompleks. Og ønsket om å være alene trenger ikke nødvendigvis å komme av lyst, men kan i en del tilfeller være en slags forsvarsmekanisme. De som velger å være alene, har nok problem med å føle tilknyttning til andre mennesker. Og som regel, kommer nok det av negative erfaringer fra tidligere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle mennesker har behov for sosial kontakt. Dette understøttes jo også av forskning som viser at ensomme mennesker dør tidligere. Selv om ensomme mennesker nok også er utsatt for flere andre risikofaktorer.

Tror du har helt rett i at problemet er temmelig kompleks. Og ønsket om å være alene trenger ikke nødvendigvis å komme av lyst, men kan i en del tilfeller være en slags forsvarsmekanisme. De som velger å være alene, har nok problem med å føle tilknyttning til andre mennesker. Og som regel, kommer nok det av negative erfaringer fra tidligere i livet.

Det er stor forskjell på å være aleine og å være ensom. Ensom kan en være selv med et stort sosialt nettverk og i et rom med mange gode venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være aleine og å være ensom. Ensom kan en være selv med et stort sosialt nettverk og i et rom med mange gode venner.

Skjønner godt hva du mener. Det er fullt mulig å være ensom selv om man har selskap av andre. Og det er nettopp det jeg tror mennesker som velger å være alene har følt på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste har behov for sosial kontakt..., og en kan jo få nye personer en kan bry seg om og ha tilhørighet til. Forstår virkelig ikke hvorfor dere argumenterer i mot.

Det finnes mennesker som ikke trives spesielt godt med å ha kontakt med andre mennesker, og som faktisk er mest komfortable med å være alene det meste av tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt hva du mener. Det er fullt mulig å være ensom selv om man har selskap av andre. Og det er nettopp det jeg tror mennesker som velger å være alene har følt på også.

Vi har alle forskjellige personligheter, og det er mennesker som er introverte samt ekstroverte. Og for et menneske å Tvangssosialisere seg som introvert er like jævlig og føles intet mindre grusomt enn for et menneske som er ekstrovert å være aleine. Mennesker er forskjellige og å tvinge mennesker på folk fordi det liksom skal være den O store normen ser jeg virkelig ikke på som en god fasit.

Å nedgradere mennesker med ulike behov som noen som bare driver med forsvarsmekanisme og følelsesmessig tilknyttning problemet blir for meg litt svada. Men igjen så ser en hvor mye sosial kontakt har å si for kapitalen til menneske, liker du det ikke i så stor grad så driver en med forsvarsmekanisme.. Trist at samfunnet er blitt slik er min mening til det.

Jeg tror som sagt mange kan være ensomme med mange rundt seg og jeg tror mange kan kjenne på det å ønske å være aleine. Og jeg tror generelt at folk har forskjellige ønsker og forskjellige behov vedrørende sosial kontakt og det ser jeg iallefall på som helt normalt.

Noen vil bo i tykkeste byen og ha daglig kontakt med mange, dess flere dess bedre. Og mange vil bosette seg i distriktene, eller oppe på en fjellhylle "der ingen skulle tru nokon kunne bu"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellige personligheter, og det er mennesker som er introverte samt ekstroverte. Og for et menneske å Tvangssosialisere seg som introvert er like jævlig og føles intet mindre grusomt enn for et menneske som er ekstrovert å være aleine. Mennesker er forskjellige og å tvinge mennesker på folk fordi det liksom skal være den O store normen ser jeg virkelig ikke på som en god fasit.
Å nedgradere mennesker med ulike behov som noen som bare driver med forsvarsmekanisme og følelsesmessig tilknyttning problemet blir for meg litt svada. Men igjen så ser en hvor mye sosial kontakt har å si for kapitalen til menneske, liker du det ikke i så stor grad så driver en med forsvarsmekanisme.. Trist at samfunnet er blitt slik er min mening til det.
Jeg tror som sagt mange kan være ensomme med mange rundt seg og jeg tror mange kan kjenne på det å ønske å være aleine. Og jeg tror generelt at folk har forskjellige ønsker og forskjellige behov vedrørende sosial kontakt og det ser jeg iallefall på som helt normalt.
Noen vil bo i tykkeste byen og ha daglig kontakt med mange, dess flere dess bedre. Og mange vil bosette seg i distriktene, eller oppe på en fjellhylle "der ingen skulle tru nokon kunne bu"

Jeg har meget god innsikt i jungiansk tenkning og vet godt hva du snakker om. Du vet du diskuterer med en som selv er introvert?
Det er ikke snakk om tvangssosialisering. Mennesker har ulike behov. Vi er enige om det.
Jeg antar at du selv er introvert? Sannsynligvis så er ikke smalltalk særlig givende for deg. Men møter du noen som deler dine interesser og lidenskaper, så knytter du forhåpentligvis bånd. Ikke slik at du trenger å se og snakke med dem hver dag, men at du føler en viss tilknyttning til de? Poenget mitt er, at når folk blir så alene at de ligger døde i måneder og år, så føler de ikke denne tilknyttningen til andre mennesker. Og da er det et problem.
Endret av Juggler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget god innsikt i jungiansk tenkning og vet godt hva du snakker om. Du vet du diskuterer med en som selv er introvert?

Det er ikke snakk om tvangssosialisering. Mennesker har ulike behov. Vi er enige om det.

Jeg antar at du selv er introvert? Sannsynligvis så er ikke smalltalk særlig givende for deg. Men møter du noen som deler dine interesser og lidenskaper, så knytter du forhåpentligvis bånd. Ikke slik at du trenger å se og snakke med dem hver dag, men at du føler en viss tilknyttning til de? Poenget mitt er, at når folk blir så alene at de ligger døde i måneder og år, så føler de ikke denne tilknyttningen til andre mennesker. Og da er det et problem.

Verken du eller meg kjenner disse menneskene, men når ts snakker om at disse menneske nesten er beviset på et kynisk samfunn og lurer på om alle bør snakke med alle så høres det ut som tvangssosialisering uten at man vet noe om disse menneskene. Det er veldig lett å sitte på gjerde og mene og synes, men som sagt jeg leste i helgens (tror det var helgens ) VG om 3-4 stykker som hadde dødd slik. På sosiale medier fikk familien deres gjennomgå med kommentarer som "hvor var familien?" Ingen liker å leve slik" Og familien gav klar melding om at jo, denne/disse menneskene ønsket å leve slik. En av disse kvinnene hadde levd slik siden hun var 15-16 og det synes jeg faktisk en skal respektere.

Vi har et samfunn med mange ordninger som jeg har nevnt for de som er ufrivillig ensom, kunne vi hatt flere? Jo helt sikkert men hva er vitsen med å opprette enda flere muligheter som ikke blir brukt av de de gjelder? Igjen, ønsker man kontakt med andre må man faktisk gjøre en innsats selv. Poenget mitt er at i dag så kan en faktisk ta kontakt med "alle" som ts nevner, men det er helt og holdent frivillig og opp til deg selv. Det finnes mange interesseorganisasjoner, kirkens sos, røde kors, besøk venner osv osv. Men som sagt å sitte i sin egen stol hjemme og forvente at alle skal ta kontakt med deg fordi du vil det, det er ikke slik samfunnet er og det er det nok like mange som er glade for som det er folk som ikke er dét nettopp fordi mange lever et liv aleine ganske frivillig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste har behov for sosial kontakt..., og en kan jo få nye personer en kan bry seg om og ha tilhørighet til. Forstår virkelig ikke hvorfor dere argumenterer i mot.

Nei alle har ikke behov for sosial kontakt. Jobber bl.a med eldre og har sett mange opp i gjennom som heller velger å være alene enn å ha kontakt med slekt eller gamle venner. Mange vil være alene og dør dermed alene. De velger det helt og holdent selv. Les boka På Vegne Av Venner av Cristoffer Schau, der får man god innsikt i disse tilfellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken du eller meg kjenner disse menneskene, men når ts snakker om at disse menneske nesten er beviset på et kynisk samfunn og lurer på om alle bør snakke med alle så høres det ut som tvangssosialisering uten at man vet noe om disse menneskene. Det er veldig lett å sitte på gjerde og mene og synes, men som sagt jeg leste i helgens (tror det var helgens ) VG om 3-4 stykker som hadde dødd slik. På sosiale medier fikk familien deres gjennomgå med kommentarer som "hvor var familien?" Ingen liker å leve slik" Og familien gav klar melding om at jo, denne/disse menneskene ønsket å leve slik. En av disse kvinnene hadde levd slik siden hun var 15-16 og det synes jeg faktisk en skal respektere.

Vi har et samfunn med mange ordninger som jeg har nevnt for de som er ufrivillig ensom, kunne vi hatt flere? Jo helt sikkert men hva er vitsen med å opprette enda flere muligheter som ikke blir brukt av de de gjelder? Igjen, ønsker man kontakt med andre må man faktisk gjøre en innsats selv. Poenget mitt er at i dag så kan en faktisk ta kontakt med "alle" som ts nevner, men det er helt og holdent frivillig og opp til deg selv. Det finnes mange interesseorganisasjoner, kirkens sos, røde kors, besøk venner osv osv. Men som sagt å sitte i sin egen stol hjemme og forvente at alle skal ta kontakt med deg fordi du vil det, det er ikke slik samfunnet er og det er det nok like mange som er glade for som det er folk som ikke er dét nettopp fordi mange lever et liv aleine ganske frivillig.

Du har mange interessante vinklinger.

På sosiale medier fikk familien deres gjennomgå med kommentarer som "hvor var familien?" Ingen liker å leve slik" Og familien gav klar melding om at jo, denne/disse menneskene ønsket å leve slik. En av disse kvinnene hadde levd slik siden hun var 15-16 og det synes jeg faktisk en skal respektere.

Slike kommentarer er sladder fra de som kommenterer. Mange uttaler seg om ting de ikke har erfaringsgrunnlag til å uttale seg om. Og kommentarer av en slik art, har ingenting konstruktivt ved seg.

Vi har et samfunn med mange ordninger som jeg har nevnt for de som er ufrivillig ensom, kunne vi hatt flere? Jo helt sikkert men hva er vitsen med å opprette enda flere muligheter som ikke blir brukt av de de gjelder? Igjen, ønsker man kontakt med andre må man faktisk gjøre en innsats selv. Poenget mitt er at i dag så kan en faktisk ta kontakt med "alle" som ts nevner, men det er helt og holdent frivillig og opp til deg selv.

Man har ansvaret for seg selv. Det er riktig. Men man kan være frivillig ufrivillig alene, i den forstand at man har ønsket kontakt med andre, men ikke har lykkes. Dette er imidlertid et kompleks felt.

I de første leveårene dannes identiteten. Man skaper seg et bilde på hvem man er og hva man skal forvente av omverdenen. Hvis det bilde som skapes er negativt, så vil man gjerne dra det med seg hele livet. Det er f.eks. vitenskapelig bevist at hvis man ikke får den nærheten og omsorgen man har behov for, det første leveåret, så utvikler man en slags immunitet for oksytocin - et hormon som er viktig i etableringen av bånd med andre mennesker.

I slike tilfeller er ikke det å være alene et valg. Men et resultat av personens oppvekst og bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt samfunn med fb og andre sosiale medier hvor det er om å gjøre å ha flest "venner", i dette samfunnet hvor det er om å gjøre å ha mest mulig sosial kapital og hvem du er og ofte hvor mye du er verdt måles i hvor stor din sosiale omgangskrets er så er det kanskje lett å glemme at det faktisk er ganske mange som oppriktig og ærlig ønsker å være aleine. Hvorfor det er et så stort problem for mange at folk ønsker dette vet jeg ikke kanskje du kan svare på det, hvorfor du mener dette er et problem for de som ønsket det? Hvorfor tror du at de lyger? Hvorfor er det viktig for deg at alle mennesker skal ønske sosial kontakt?

Her er du inne på noe, for jeg tror de som vokser opp i dag med liv som sirkulerer rundt å få flest mulig likes på facebook, de vil ha vanskelig for å forstå at noen trives best alene.

Anonymous poster hash: 740db...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noe, for jeg tror de som vokser opp i dag med liv som sirkulerer rundt å få flest mulig likes på facebook, de vil ha vanskelig for å forstå at noen trives best alene.

Anonymous poster hash: 740db...7c0

Flere i milleniumsgenerasjonen som trives alene skal jeg si deg. Blir litt dumt å dømme alle sammen på bakgrunn av de du ser skriker høyest på sosiale medier. Vi som liker å være alene er her enda, du ser oss bare ikke like godt, fordi vi liker å være i fred ;)

Anonymous poster hash: 69e0c...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er en av dem jeg lett kan se at det skjer med. Jeg lider av parfyme intoleranse og blir veldig syk av selv små mengder. Jeg lever helt isolert og familie og venner skyr meg. Det blir for vanskelig å være sammen med meg fordi det krever for store forberedelser.
Jeg blir bare verre og verre av intoleransen min. Jeg får brennende slimhinner, og invalidiserende migrene med oppkast av selv små mengder med hårspray hvis jeg ikke kommer meg vekk i for eksempel mat butikken.
Så jeg handler når det er minst mennesker, og prøver å overleve med å se på dere andre fra vinduet.



Anonymous poster hash: b4aaa...fa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere i milleniumsgenerasjonen som trives alene skal jeg si deg. Blir litt dumt å dømme alle sammen på bakgrunn av de du ser skriker høyest på sosiale medier. Vi som liker å være alene er her enda, du ser oss bare ikke like godt, fordi vi liker å være i fred ;)

Anonymous poster hash: 69e0c...2ae

Du misforstår, jeg er selv en av de som liker å være alene. Og jeg dømmer ikke alle på bakgrunn av de som skriker høyest, jeg sier bare at de som skriker høyest ikke klarer sette seg inn i vår situasjon. Har tross alt sett opp til flere tråder her inne fra folk som lurer på hvorfor de ikke får nok likes, og om de bør slette et bilde om det ikke har fått så mange likes som de håper, etc.

Anonymous poster hash: 740db...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...