Gå til innhold

Personer som dør alene og er alene i livet


Gjest EnFyr

Anbefalte innlegg

I de senere årene har det verte flere som har dødd alene, slik som denne mannen, som ble pratet om av VG: http://www.vgtv.no/#!/video/100877/kjell-hjalp-alle-men-ingen-stilte-i-begravelsen-hans

Her kan dere lese mer: http://www.vg.no/spesial/2014/en-verdig-dod/?chapter=0

Det er mange i dag som går i graven alene. Kanskje det er en liten vekker om at det er mange som er ensomme i livet i dag. Ofte er det eldre kvinner som har en avdød mann. Og litt oftere enn det igjen menn uten nær familie, som ikke er så flinke selv til å ha kontakt med kjente.

Hva tenker dere om dette, har vi et alt for lite åpent samfunn. Burde folk egentlig kunne ta kontakt med alle?

Endret av EnFyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de senere årene har det verte flere som har dødd alene, slik som denne mannen, som ble pratet om av VG: http://www.vgtv.no/#!/video/100877/kjell-hjalp-alle-men-ingen-stilte-i-begravelsen-hans

Her kan dere lese mer: http://www.vg.no/spesial/2014/en-verdig-dod/?chapter=0

Det er mange i dag som går i graven alene. Kanskje det er en liten vekker om at det er mange som er ensomme i livet i dag. Ofte er det vel eldre kvinner som har en avdød mann. Og litt oftere enn det igjen menn uten nær familie, som ikke er så flinke selv til å ha kontakt med kjente.

Hva tenker dere om dette, har vi et alt for lite åpent samfunn. Der alle burde kunne ta kontakt med alle?

Jeg tenker at hvis man ønsker å være alene så skal man få lov til det.

At man, både kjente og ukjente, skal sitte i etterkant å si stakkars h*n som døde alene, så trist, ingen fortjener det. Det tror jeg den personen som velger å leve alene synes er ganske ydmykende hvis de hadde visst hva som ble sagt.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man ønsker å være alene så skal man få lov til det.

At man, både kjente og ukjente, skal sitte i etterkant å si stakkars h*n som døde alene, så trist, ingen fortjener det. Det tror jeg den personen som velger å leve alene synes er ganske ydmykende hvis de hadde visst hva som ble sagt.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

Jeg tror ganske få ønsker å være så alene som disse menneskene ...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farfaren min er en av disse som kommer til å dø alene. Han ønsker ikke å feire jul, bursdager, ha selskap eller noe som helst av hverken sine barn eller barnebarn. Kona døde for 14 år siden, og han har aldri brydd seg om hverken barn eller barnebarn.

jeg kommer jo til å gå i begravelsen, men jeg ser han toppen en gang i året, og dette velger han helt selv.



Anonymous poster hash: 65bae...96e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ganske få ønsker å være så alene som disse menneskene ...

Jeg vet ikke... Hvis de ikke har flere mennesker igjen i livet som betyr masse for dem, så ser jeg ikke bort ifra at man heller ønsker å være alene enn å bruke tid med mennesker man egentlig ikke føler tilhørighet til.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke... Hvis de ikke har flere mennesker igjen i livet som betyr masse for dem, så ser jeg ikke bort ifra at man heller ønsker å være alene enn å bruke tid med mennesker man egentlig ikke føler tilhørighet til.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

Jeg tror at de fleste har behov for sosial kontakt..., og en kan jo få nye personer en kan bry seg om og ha tilhørighet til. Forstår virkelig ikke hvorfor dere argumenterer i mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at de fleste har behov for sosial kontakt..., og en kan jo få nye personer en kan bry seg om og ha tilhørighet til. Forstår virkelig ikke hvorfor dere argumenterer i mot.

De argumenterer imot fordi det å være alene er ikke det samme som å være ensom.

Anonymous poster hash: 69e0c...2ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De argumenterer imot fordi det å være alene er ikke det samme som å være ensom.

Anonymous poster hash: 69e0c...2ae

Ja vel, noen har vel ikke behov for sosial kontakt med andre, og liker å sitte alene uten å åpne kjeften andre ganger enn når de er i butikken. Men disse er så langt der i fra majoriteten. De aller fleste ser noe godt i det å prate og ha en tilhørighet blant andre, og føler seg ikke godt når de ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ganske få ønsker å være så alene som disse menneskene ...

Ja, de er få, men de eksisterer. Enkelte mennesker har rett og slett ikke den samme belønningsfølelsen av å være sammen med andre som folk flest har. De føler ikke samvær på samme måte og er kanskje ikke "i stand" til å føle ensomhet når de er alene heller. Tvert imot kan sosial kontakt gjøre dem slitne fordi de krever mye av dem som de ikke er interessert i.

Det som kanskje er problematisk er de personene som blir isolert av for eks sterk angst og som ikke klarer å få hjelp på grunn av det. Hva skal man gjøre når en person skyr all kontakt og kanskje nekter å ta imot hjelp, men det er ganske tydelig at noe er galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste har behov for sosial kontakt..., og en kan jo få nye personer en kan bry seg om og ha tilhørighet til. Forstår virkelig ikke hvorfor dere argumenterer i mot.

Hæ? Er du seriøs? Hvorfor lager du en tråd om det?

Det bør ikke være så tabu å være alene!

Som det er skrevet over, å være alene er ikke det samme som å være ensom.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er få, men de eksisterer. Enkelte mennesker har rett og slett ikke den samme belønningsfølelsen av å være sammen med andre som folk flest har. De føler ikke samvær på samme måte og er kanskje ikke "i stand" til å føle ensomhet når de er alene heller. Tvert imot kan sosial kontakt gjøre dem slitne fordi de krever mye av dem som de ikke er interessert i.

Det som kanskje er problematisk er de personene som blir isolert av for eks sterk angst og som ikke klarer å få hjelp på grunn av det. Hva skal man gjøre når en person skyr all kontakt og kanskje nekter å ta imot hjelp, men det er ganske tydelig at noe er galt.

Her er det ikke prat om kun belønningsfølelsen av det. Det er jo noe bra i seg selv å være blant andre og ha sosial kontakt. Uansett prater vi ikke om disse som velger selv å ikke være i lag med andre. Mange mennesker, med f.eks. angst osv., men også folk som bare ikke har noen situasjoner der de kan prate med andre. F.eks. folk ca. 50 og oppover kan ha det litt slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er du seriøs? Hvorfor lager du en tråd om det?

Det bør ikke være så tabu å være alene!

Som det er skrevet over, å være alene er ikke det samme som å være ensom.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

Det er slik her i Norge at folk ikke tar så lett kontakt med andre. Vi burde ha et samfunn der det blir lettere for folk å kunne ta kontakt eller at noen tar kontakt med disse som blir veldig alene. Eller som bare ikke har overskudd/greier å bli kjent med andre på eget initiativ. Pga alder eller helse.

Jeg skjønner virkelig ikke logikken i det å ikke ønske fokus på slike ting som dette. Det minner om lav egenskap til å sette seg inn i andre sin situasjon. Jeg har selv vert ganske ensom, forstår godt disse det er prat om!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt i hjerte av å lese om de som er så ensomme og dør ensomme. Forstår også at noen virkelig VIL være alene. Men er grusomt at det finnes folk som er ufrivillig alene og dør alene i all ensomheten. Ingen burde hatt det sånn. Ser for meg at jeg kommer til å ende opp sånn, og det er en grusom tanke. Jeg liker ikke å være alene men.. Ingen fortjener det ufrivilligt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik her i Norge at folk ikke tar så lett kontakt med andre. Vi burde ha et samfunn der det blir lettere for folk å kunne ta kontakt eller at noen tar kontakt med disse som blir veldig alene. Eller som bare ikke har overskudd/greier å bli kjent med andre på eget initiativ. Pga alder eller helse.

Jeg skjønner virkelig ikke logikken i det å ikke ønske fokus på slike ting som dette. Det minner om lav egenskap til å sette seg inn i andre sin situasjon. Jeg har selv vert ganske ensom, forstår godt disse det er prat om!

Hvem er det som ikke ønsker fokus på det?

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke ønsker fokus på det?

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

Alle de her som skriver at "de vil være alene", "de driter i om de ikke har noen å ha kontakt med", "det skal ikke være tabu å være alene, derfor må vi ikke snakke om slike ting" osv. Storparten av kommentarene ovenfor bærer preg av misnøye om at det skal være litt fokus på disse menneskene. Det minner om mangel på empatiske evner og et problem i å se verdien i andre folk.

Endret av EnFyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De argumenterer imot fordi det å være alene er ikke det samme som å være ensom.

Anonymous poster hash: 69e0c...2ae

Det forstår de fleste, likevel er det veldig mange ensomme rundt omkring i samfunnet. De aller fleste (ikke alle, nei, men de fleste) vil føle behov for mer menneskelig kontakt enn å svare på kassapersonalets spørsmål om kvittering og pose.

Anonymous poster hash: 9b589...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brutal_mann

Her har vi flere elementer. Det begynner med to som så deler seg.

De som ønsker å være alene, de som ikke ønsker å være alene. Spørsmålet som deler opp den første gruppen er hvorfor de ønsker å være alene. Er det fordi de mangler følelse av egenverdi eller har de mest utbytte av å være i fred? Begge disse to gruppene har så følgespørsmål om hvorfor de er slik.

Så kan vi fortsette å dele opp og analysere. Uansett så mener jeg at dette er en viktig problemstilling å få belyst. En må bare akseptere før en setter igang at alle er forskjellige og har forskjellige behov.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man ønsker å være alene så skal man få lov til det.

At man, både kjente og ukjente, skal sitte i etterkant å si stakkars h*n som døde alene, så trist, ingen fortjener det. Det tror jeg den personen som velger å leve alene synes er ganske ydmykende hvis de hadde visst hva som ble sagt.

Anonymous poster hash: 3ebdf...10c

Veldig enig, det er en skam at avisene kan henge ut disse menneskene som ensomme stakkarer, uten å vite om det var tilfelle. Jeg kan godt komme til å bli en av de som dør alene. Hvis ingen sørger over meg så er jo det en god ting. Blir det slik i fremtiden at man må skrive i sitt testamente at man ikke ønsker artikler om seg selv i avisen etterpå?

Anonymous poster hash: 740db...7c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, det er en skam at avisene kan henge ut disse menneskene som ensomme stakkarer, uten å vite om det var tilfelle. Jeg kan godt komme til å bli en av de som dør alene. Hvis ingen sørger over meg så er jo det en god ting. Blir det slik i fremtiden at man må skrive i sitt testamente at man ikke ønsker artikler om seg selv i avisen etterpå? Anonymous poster hash: 740db...7c0

Hvem har hengt de ut? Jeg ser ikke ned på de, jeg ser ned på at vi har et samfunn som vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har hengt de ut? Jeg ser ikke ned på de, jeg ser ned på at vi har et samfunn som vi har.

Avisene har hengt dem ut. Disse menneskene fikk aldri velge om de skulle bli fremstilt som ensomme og stakkarslige i avisene. Meget dårlig presseetikk.

Anonymous poster hash: 740db...7c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...