Gå til innhold

Hvorfor lærer vi ikke Islam i grunnskolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men mange unge i dag er jo muslimer! Vi diskriminerer jo deres rett til å praktisere religion når vi ikke lar de lære om dette. Skal ikke skolen være med på å hjelpe mennesker?, den Islamske troen er jo utrolig viktig for disse!

Anonymous poster hash: 98440...c41

Nei, vi gjør ikke noe som helst med deres rett til å praktisere sin religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du si det? Religion er grunnlaget for at verden så ut som den gjorde da for eksempel Inkvisisjonen fantes.

Det i seg selv er en veldig god grunn til å lære OM religion. Men ikke noen god grunn til å fordype seg i den. Religionsopplæring og religion som tema i samfunnsfag er to veldig forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer man ikke allerede om islam i grunnskolen? Husker at jeg hadde fremføring om islam på ungdomsskolen.

Det er utrolig viktig at man lærer om alle religionene på skolen, fra et objektiv standpunkt, selvsagt. Selv om mange ikke er religiøse, så er det faktisk milliarder av mennesker som er det, og hvis man skal klare å forstå disse menneskene på noen måte, så må man vite hva religion er. Man har ikke rett til å uttale seg om islam om man ikke forstår hva det er for noe. Skjønner ikke hvorfor man skal få fritak bare fordi man ikke er religiøs, religion er jo en viktig del av i historien. Barn blir ikke hjernevasket av å lære litt om religion på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør lære fakta om religion (religionshistorie), ikke læres opp til å bli troende.

Dette. I teorien skulle jeg ønske vi kunne holdt religion langt unna skolen, men religion er faktisk en viktig del av historien. Så jeg synes vi bør lære litt om alle, men sett ut fra et historisk perspektiv selvfølgelig, ikke forkynnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...