Gå til innhold

Hundehaterlandet Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at Norge har et så negativt syn på hunder? Om man har med seg en hund der det er mer enn to mennesker samlet må man nærmest ha munnkurv og dobbel lenke for at man ikke skal få stygge blikk etter seg.

I for eksempel Danmark står det vannskål til hunden utenfor butikken, folk er blide og hyggelige og ingen ser stygt på hunden fordi den lager en lyd.

Hvorfor er det blitt slik?

Anonymous poster hash: 05ed4...201

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som gjør at Norge har et så negativt syn på hunder? Om man har med seg en hund der det er mer enn to mennesker samlet må man nærmest ha munnkurv og dobbel lenke for at man ikke skal få stygge blikk etter seg.

I for eksempel Danmark står det vannskål til hunden utenfor butikken, folk er blide og hyggelige og ingen ser stygt på hunden fordi den lager en lyd.

Hvorfor er det blitt slik? Anonymous poster hash: 05ed4...201

Ikke vet jeg hvor i landet du befinner deg, men vi har to hunder. De er stort sett med på alt som skjer og overalt og jeg har aldri sett noe av det du beskriver.

Har man relativt veloppdratte hunder og plukker opp møkka etter seg så er vel folk flest vennligsinnede :).

Anonymous poster hash: 263d7...4af

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok noe med at vi har fått mange store pressesaker enten knyttet til de svært mange hundeeiere som ikke skulle hatt hund, eller folk som rett og slett ikke kan forholde seg til hun og blir skadet av det.

Folk er rett og slett litt redde.

Det man kan spørre seg er hva det er som gjør at man har såpasss mange færre stygge saker i Danmark, eller om det handler om at Danskene er såpass vandt med dyr at de har høyere toleranse for prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler dette er et hysteri som har kommet de siste tyve årene eller så. Da jeg vokste opp, så gikk nabohunden løs i gata mens barna lekte rundt. Ingen som hylte om "båndtvang" og slikt, hunden gikk der og labbet og gjorde ingen fortred og ingen brydde seg.

Da jeg var bare 4-5 år så ble jeg "overfalt" av en overlykkelig golden som ville hilse. Liten som jeg var så ramlet jeg og var ute av stand til å komme meg opp av meg selv pga den store, ivrige hunden. Jeg hylte og gråt, og foreldrene mine og hundeier kom løpende til for å hjelpe - mens de lo og tok det hele på en avslappet måte. Ingen traumer, ingen kjefting på hundeier, ingen hyling om "du må ha kontroll på hunden din". De tok det som den bagatellen det var - hadde det vært i dag tror jeg sjansen hadde vært større for at foreldrene hadde reagert med mer hysteri.

For all del - selvsagt skal hundeeiere ha kontroll på hundene sine og vise hensyn. Og selvsagt finnes det idioter av hundeeiere som aldri skulle hatt hund og som ikke tar hensyn til noe. De har vi like mye i dag som for tyve år siden (antagelig flere av dem siden flere har hund enn før). Men samtidig synes jeg vi har mistet litt den naturlige kontaken med dyr, og folk blir så fort hysteriske for den minste ting.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så ille, og opplever egentlig ikke noe problem med ikke-hundeiere. Har mer problem med andre hundeeier :P

Helt forståelig at man ikke kan ha med hunden på butikken og lignende steder. Men det er vel noen som ødelegger for mange. Jeg har stor forståelse for at det ikke er gøy å bli løpt ned av en hund, hvor eieren kommer heseblesende 5 minutter etter, eller å tråkke i hundemøkk for ente gangen. Ja, også er det noen som overdramatiserer så klar. Noen som mener hunden er agresiv fordi den gav fra seg et voff, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg føler dette er et hysteri som har kommet de siste tyve årene eller så. Da jeg vokste opp, så gikk nabohunden løs i gata mens barna lekte rundt. Ingen som hylte om "båndtvang" og slikt, hunden gikk der og labbet og gjorde ingen fortred og ingen brydde seg.

Da jeg var bare 4-5 år så ble jeg "overfalt" av en overlykkelig golden som ville hilse. Liten som jeg var så ramlet jeg og var ute av stand til å komme meg opp av meg selv pga den store, ivrige hunden. Jeg hylte og gråt, og foreldrene mine og hundeier kom løpende til for å hjelpe - mens de lo og tok det hele på en avslappet måte. Ingen traumer, ingen kjefting på hundeier, ingen hyling om "du må ha kontroll på hunden din". De tok det som den bagatellen det var - hadde det vært i dag tror jeg sjansen hadde vært større for at foreldrene hadde reagert med mer hysteri.

For all del - selvsagt skal hundeeiere ha kontroll på hundene sine og vise hensyn. Og selvsagt finnes det idioter av hundeeiere som aldri skulle hatt hund og som ikke tar hensyn til noe. De har vi like mye i dag som for tyve år siden (antagelig flere av dem siden flere har hund enn før). Men samtidig synes jeg vi har mistet litt den naturlige kontaken med dyr, og folk blir så fort hysteriske for den minste ting.

Dette er et av de klokeste innleggene jeg noen gang har lest om hunder og hundehold! :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fins vel noen innimellom, men ellers får jeh et smil når jeg er ute med hunden. Ser barn som er vokst opp med mange dyr er utrolig avslappet og hærlige når de er med dyr, det ligger så naturlig til dem:) Men noen er livredde også, selv om de ikke har opplevd noe/har traumer. Sånne syns jeg er slitsomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler dette er et hysteri som har kommet de siste tyve årene eller så. Da jeg vokste opp, så gikk nabohunden løs i gata mens barna lekte rundt. Ingen som hylte om "båndtvang" og slikt, hunden gikk der og labbet og gjorde ingen fortred og ingen brydde seg.

Da jeg var bare 4-5 år så ble jeg "overfalt" av en overlykkelig golden som ville hilse. Liten som jeg var så ramlet jeg og var ute av stand til å komme meg opp av meg selv pga den store, ivrige hunden. Jeg hylte og gråt, og foreldrene mine og hundeier kom løpende til for å hjelpe - mens de lo og tok det hele på en avslappet måte. Ingen traumer, ingen kjefting på hundeier, ingen hyling om "du må ha kontroll på hunden din". De tok det som den bagatellen det var - hadde det vært i dag tror jeg sjansen hadde vært større for at foreldrene hadde reagert med mer hysteri.

For all del - selvsagt skal hundeeiere ha kontroll på hundene sine og vise hensyn. Og selvsagt finnes det idioter av hundeeiere som aldri skulle hatt hund og som ikke tar hensyn til noe. De har vi like mye i dag som for tyve år siden (antagelig flere av dem siden flere har hund enn før). Men samtidig synes jeg vi har mistet litt den naturlige kontaken med dyr, og folk blir så fort hysteriske for den minste ting.

Jepp, det henger vel sammen med foreldrenes overbeskyttelse av barna. I dag oppdrar foreldrene fremtidens tapere som kommer til å være redd for alt og alle når de selv blir voksne, i det tøffe arbeidslivet i konkurranse med andre nasjoner. Naturlig utforskning er erstattet av begrenset lek med sykkelhjelm og knebeskyttere. Alt er farlig, inkludert dyrene vi omgir oss med. Og disse holdningene tar dessverre ungene med seg videre gjennom oppveksten. Det betyr på ingen måte at hundeiere ikke skal respektere båndtvangen, men den naturlige omgangen med dyr har som du sier blitt begrenset. Istedet for å lære å lese dyrene så har premisset blitt at alt er farlig. Syntes det bare er trist, og det er egentlig verst for den oppvoksende generasjonen. De kommer til å bli tygd levende (no pun intenden :P) i konkurranse med arbeidstakere fra andre land som har blitt oppdratt med en vesentlig tøffere og mer robust psyke.

Anonymous poster hash: d8a0d...d0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler dette er et hysteri som har kommet de siste tyve årene eller så. Da jeg vokste opp, så gikk nabohunden løs i gata mens barna lekte rundt.

Da jeg var bare 4-5 år så ble jeg "overfalt" av en overlykkelig golden som ville hilse.

Da jeg var like gammel så hadde jeg en i familien som hadde en liten puddel. Den var svært glad i å hoppe opp- for å glefse etter meg. Jeg ble livredd hver gang jeg var på besøk og hun som eide tok hunden i et annet rom slik at jeg slapp å måtte forholde meg til den. En gang senere hadde en gutt som var på samme alder som meg kommet til hundeeier for å spørre om noe, og hunden hadde hoppet opp og bitt ham over øyet slik at han silblødde. Det ble ikke tatt noen affære med hunden. Dog endte den sine dager som trafikkoffer.

Greia er at den hunden og dens virkemåte på å "hilse" på meg, traumatiserte meg i nesten alle årene siden og jeg er ikke begeistret for hunder som er løse og kommer halsende mot meg eller skal hoppe opp. Da blir jeg på grensen til hysterisk. :cry3:

Derimot har jeg ingen problemer med hunder som er løse og som ikke gjør det som ovenfor.

Anonymous poster hash: ff441...c27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er oppvokst på et lite sted, med masse dyr i "omløp", og siden jeg kjente alle visste jeg at de ikke var farlige. Så jeg lot meg ikke skremme som liten.

Jeg er fortsatt ikke spesielt redd for dyr, tvert imot, men etter en del episoder med hunder som går til angrep, enten det er skinnangrep eller faktisk angrep, så har jeg blitt skeptisk. Dette er i en større by, jeg kjenner ikke dyrene, og forventer faktisk at folk tar hensyn. Jeg vet ikke om du er en idiot som aldri burde hatt hund eller ikke, nettopp fordi det er mange hundeeiere her, derfor forventer jeg faktisk at de viser ekstra hensyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var bare 4-5 år så ble jeg "overfalt" av en overlykkelig golden som ville hilse. Liten som jeg var så ramlet jeg og var ute av stand til å komme meg opp av meg selv pga den store, ivrige hunden. Jeg hylte og gråt, og foreldrene mine og hundeier kom løpende til for å hjelpe - mens de lo og tok det hele på en avslappet måte. Ingen traumer, ingen kjefting på hundeier, ingen hyling om "du må ha kontroll på hunden din". De tok det som den bagatellen det var - hadde det vært i dag tror jeg sjansen hadde vært større for at foreldrene hadde reagert med mer hysteri.

Ikke bare hysteri, hunden ville blitt avlivet dagen etter, fordi den er visst ''aggressiv''.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hysteri, hunden ville blitt avlivet dagen etter, fordi den er visst ''aggressiv''.

Med sinte poster på Facebook og på forum om traumatiserte barn og at dette var et argument for båndtvang året rundt. :P

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sinte poster på Facebook og på forum om traumatiserte barn og at dette var et argument for båndtvang året rundt. :P

Det er sånt jeg av og til ser av hundeeier som er sinte på andre hundeeier fordi de har gjort noe som de mener er feil.

Det blir jo litt av samme greia: ikke-hundeieren mener at hundeieren gjør noe feil, ettersom hunden hopper opp og sleiker vedkommende i ansiktet, og poster det på facebook. Hundeier mener at hundeeier nr. 2 gjør noe feil, fordi han har en annen oppdragelses metode på hunden sin enn hundeier nr. 1, og poster det på facebook (eller skriker høyt om i stede for facebook).

Både hundefolket har blitt mer obs på en del ting, og har sterkere meninger, og det samme for ikke-hundeiere. Sammen så er det kanskje ikke så bra match?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før ble hunder som viste agressive tendenser bare avlivet uten noe stort drama... Nå hyler og skrikes det med en gang en hund skal avlives, de må ompasseres og omskoleres (som regel uten at det lykkes). Svært mange av de som hund trener heller ikke hundene sine, hundene blir behandlet som og likestilt som barn, men om noe skjer er det alltid alle andres feil.

For ikke så snakke om hundedritten overalt...... Og det som faktisk er verre enn hundedritt er de som slenger fulle drittposer overalt! Før regnet dritten vekk, men disse posene blir liggende i årevis eller til noen plukker de opp.



Anonymous poster hash: c2b5b...8bd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så snakke om hundedritten overalt...... Og det som faktisk er verre enn hundedritt er de som slenger fulle drittposer overalt! Før regnet dritten vekk, men disse posene blir liggende i årevis eller til noen plukker de opp.

Anonymous poster hash: c2b5b...8bd

Det flyter langt mindre hundedritt enn annen søppel der jeg ferdes. Men det er det ingen som hisser seg opp over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du mener Norge er et hundehaterland. Er det båndtvangen? At vi ikke lar hundene løpe fritt? At noen er redde? Mitt inntrykk er at i Norge er folk flest glad i hunder og behandler dem bra.

Jeg bor i et land der det så vidt jeg vet ikke finnes båndtvang (kanskje i nærheten av fuglereservat eller nasjonalparker). Det er heller ikke noe vilt å snakke om i dette landet. Hundene løper fritt rundt omkring, og i stedet for å gå tur med hundene slippes de for det meste ut for seg selv. Resultatet er at hundene løper fritt omkring, parrer seg fritt, det blir bastarder, folk får valper de ikke vil ha, hunder gis bort gratis/dumpes, noe som igjen gir folk en dårlig holdning ovenfor hunder (de er ikke verdt noe, man kan bare skaffe ny), og sånn har vi det gående. Det er også noen villhunder i flokk her. Jeg er glad i hunder, jeg, men ville hunder (i flokk) er ikke noe trivelig! Er det slik vi vil ha det i Norge?



Anonymous poster hash: 3f14b...e5d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du mener Norge er et hundehaterland. Er det båndtvangen? At vi ikke lar hundene løpe fritt? At noen er redde? Mitt inntrykk er at i Norge er folk flest glad i hunder og behandler dem bra.

Jeg bor i et land der det så vidt jeg vet ikke finnes båndtvang (kanskje i nærheten av fuglereservat eller nasjonalparker). Det er heller ikke noe vilt å snakke om i dette landet. Hundene løper fritt rundt omkring, og i stedet for å gå tur med hundene slippes de for det meste ut for seg selv. Resultatet er at hundene løper fritt omkring, parrer seg fritt, det blir bastarder, folk får valper de ikke vil ha, hunder gis bort gratis/dumpes, noe som igjen gir folk en dårlig holdning ovenfor hunder (de er ikke verdt noe, man kan bare skaffe ny), og sånn har vi det gående. Det er også noen villhunder i flokk her. Jeg er glad i hunder, jeg, men ville hunder (i flokk) er ikke noe trivelig! Er det slik vi vil ha det i Norge?

Anonymous poster hash: 3f14b...e5d

I Norge er utgangspunktet at hunder er noe negativt, hunder er farlige og en belastning for samfunnet. Det er det som er grunnlaget for diskusjonen.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er utgangspunktet at hunder er noe negativt, hunder er farlige og en belastning for samfunnet. Det er det som er grunnlaget for diskusjonen.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Men er det virkelig utgangspunktet? Jeg oppfatter det overhodet ikke slik, så jeg reagerer på grunnlaget for hele diskusjonen. Jeg er positiv til hunder, selv om jeg mener at eierene innimellom bør skjerpe seg. Og når man bor i større byer, er det som noen nevnte over her, ikke like lett å vite hvilke eiere som er ansvarlige, dermed blir man kanskje mer negativ til hundeeiere som helhet.

Anonymous poster hash: 83aa1...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig utgangspunktet? Jeg oppfatter det overhodet ikke slik, så jeg reagerer på grunnlaget for hele diskusjonen. Jeg er positiv til hunder, selv om jeg mener at eierene innimellom bør skjerpe seg. Og når man bor i større byer, er det som noen nevnte over her, ikke like lett å vite hvilke eiere som er ansvarlige, dermed blir man kanskje mer negativ til hundeeiere som helhet.

Anonymous poster hash: 83aa1...735

Ja det er det som er mitt inntrykk, og det var meg som startet diskusjonen. Om du mener noe annet står det deg selvsagt fritt å skrive det. Det er det som er en diskusjon.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det som er mitt inntrykk, og det var meg som startet diskusjonen. Om du mener noe annet står det deg selvsagt fritt å skrive det. Det er det som er en diskusjon.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Tja, det er ganske håpløst å diskutere to "inntrykk" uten et mer konkret grunnlag. Kan du si noe om hvorfor du mener Norge er et hundehaterland? Og tror du det gjelder et flertall, eller er det et mindretall som alltid roper høyt?

Jeg har aldri fått stygge blikk eller kommentarer når jeg har med hunden til mine foreldre rundt, enten det er på fotballkamp for å se min niese spille, eller utenfor diverse kjøpesentere (trening med forstyrrelser). Jeg innrømmer derimot at jeg er skeptisk til en del hunder etter en del episoder der eier tydeligvis ikke har kontroll og hunden har vært aggresiv og angrepet. Det gjør at jeg ønsker at alle hundeeiere skal vise hensyn og ha kontroll på hunden sin, men det betyr over hodet ikke at jeg hater hunder :)

Anonymous poster hash: 83aa1...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...