Gå til innhold

Bare jeg som ikke går av skaftet i vilt sinne av denne saken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser dette slaget dreier som et slag i ansiktet, og selv om det helt sikkert var med flathånda, så er det jo det selvsagt uakseptabelt. Når det er sagt er jeg "gammeldags" på den måten at jeg synes smekk på fingrene er helt greit i visse situasjoner. Vi har den typen folk som likestiller smekk med slag. En smekk har aldri vært et slag - det var derfor vi fant opp ordet smekk.



Anonymous poster hash: 8d1b3...435
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er så sta at du nekter å se andre synspunkter enn at mor har rett uansett og at barnet antakeligvis er et englebarn som ikke har oppført seg annerledes enn et gjennomsnittlig barnehagebarn på den alderen, så gidder jeg faktisk ikke diskutere med deg. Men dersom du tar av deg "barnehageannsatte er drittfolk" brillene dine og leser igjennom posten min en gang til så ser du at det kan være en mikroskopisk sjanse for at det er en liten drittunge og at de barenhageansatte ikke er der for å lage hverdagen til et helvette for en uheldig liten femåring.

Du påstår ting jeg aldri har sagt.

1)at moren har rett uansett har jeg aldri sagt

2)at barnet er et englebarn har jeg aldri sagt

Ja, så lenge noen sier at det er riktig av barnehagepersonale å slå til en unge og spytte den i ansiktet, som reaksjon på noe barnet gjør, så nekter jeg å se andre synspunkter enn at jeg ikke er enig på en flekk, ja. Det er helt riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik oppførsel er ikke akseptabel og bør tas tak i. På en ordentlig måte. Ikke ved å spytte og slå et barn! Hvordan skal barnet lære at det er dumt å bite og spytte når voksne spytter og slår tilbake? Og når moren forsvarer slik oppførsel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var bevisst: Hvorfor sa personen opp jobben sin og dro sin vei, i stedet for å bidra til å få oppklart en misforståelse og få en beklagelse fra mor? Fordi mor ikke tar feil.

Jeg vil tro at personen ble tvunget til dette eller sparket. Jeg ble utsatt for tyveri på en tidligere arbeidsplass hvor jeg ble frastjålet reisekort og et par hundre lapper fra jakkens lomme. Fant ut at jeg manglet dem på vei hjem. Tok det opp med sjefen først, h*n gjorde det h*n gjorde og det viste seg at det var en av de andre ansatte som plutselig forsvant fra jobben. Vi ble fortalt at h*n sa opp frivillig, men så fant jeg ut senere at h*n ble sparket etter at sjefen hadde funnet den skyldige.

Selvfølgelig vil mødre fremstille sine barn som englebarn som er aldri skyldige i noe som helst. Har sett det til og med når det er barn som mobber andre barn på skolen. ''Nei da, umulig. Mitt barn? Aldri i verden.''

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i min nærmeste familie jobbet en gang i en barnehage hvor en liten gutt var fæl til å spytte på både andre barn og ansatte hele tiden. En dag han spyttet han i min familie i ansiktet, tok han å spyttet gutten tilbake i ansiktet. Og gutten gjorde det aldri igjen. Verken mot ansatte eller andre barn.

Skal sies at dette er mange år siden, og vedkommende fikk ikke sparken eller tilsnakk for å ha gjort dette. Hadde nok blitt hysteri idag. Han og gutten hadde et godt forhold etter at dette skjedde. Men gutten lærte seg vel på den harde måten at slikt ikke var greit å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de ansatte i barnehagen har gjort feil synes jeg moren burde gå mer i seg selv. Jeg synes hun er dum som står frem og forteller at barnet hennes er en ordentlig pøbelunge som får voksne til å miste fatning. Når det ikke hafr skjedd i forhold til andre barn så må jo hennes barn være spesielt ille.



Anonymous poster hash: 671c1...de0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar de som sitter å skylder på ungen har svin på skogen selv.

Det er nemlig ikke normalt å peke på en femåring og sutre om at "Han slo føøørst" når man er et voksent menneske.

Er det noen spesell grunn til at du lyver så det renner av deg?

Har du en personlig relasjon med moren i denne saken?

Ja, så lenge noen sier at det er riktig av barnehagepersonale å slå til en unge og spytte den i ansiktet, som reaksjon på noe barnet gjør, så nekter jeg å se andre synspunkter enn at jeg ikke er enig på en flekk, ja. Det er helt riktig.

Så derfor nekter du også å høre på de som ikke sier det er riktig å slå eller spytte å en unge, bare fordi de er uenige med deg i enkelte detaljer?

Patetisk.

Endret av jabx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det viser at moren ikke eier skam. Hun har (ikke) oppdratt en skikkelig møkkaunge, videre går hun til pressen. Hun har faen meg ikke mye selvinnsikt.

Litt på siden, men jeg har noen i familien som jobber som lærer i småskolen. Det blir flere å flere utagerende barn på skolen, som både slår, kaller lærere de utroligste stygge ord, og lyver til foreldre om at de, barna, er de snille og lærerne de "slemme". Ikke at det var saken her, men poenget er at foreldrene til disse barna ikke eier selvinnsikt når det gjelder barneoppdragelse. I stedet legger de ansvaret på skolen, og klager og bærer seg til blant annet media, og kaller lærerne udugelige. De tror selv at barna deres er engler som "ødelegges" av en "dårlig skole"...

Dette ser ut til å bli mer og mer vanlig, dessverre. :( Ressurssvake foreldre som ikke evner å lære barna sine folkeskikk, og som mener alle andre må ta skylden for at deres barn er drittunger.

Dette ble litt avsporing, beklager.

Anonymous poster hash: d1722...5bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir opprørt av å lese denne saken og om at folk mener at han fortjente det.

Dette er antagelig et utrygt barn som ikke har det bra. Jeg var et slikt barn selv, helt usmakelig og stolte ikke på voksenpersoner. Var alene om nettene fordi foreldrene mine var på byen. Gikk i butikken og handlet uten penger når jeg ble sulten og jeg var alene og ikke hadde spist på lang tid.

Husker en episode der jeg bet og slo barnehagetanten min, men at hun holdt rundt meg og roet meg og jeg gråt. Det er slike mennesker som har gitt meg trygghet og gjort at jeg har klart meg bra, ikke mennesker som har tatt igjen på meg når jeg var et utrygt, utagerende barn som ikke visste hva som var naturlig atferd.

Anonymous poster hash: 2a990...4ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår ting jeg aldri har sagt.

1)at moren har rett uansett har jeg aldri sagt

2)at barnet er et englebarn har jeg aldri sagt

Ja, så lenge noen sier at det er riktig av barnehagepersonale å slå til en unge og spytte den i ansiktet, som reaksjon på noe barnet gjør, så nekter jeg å se andre synspunkter enn at jeg ikke er enig på en flekk, ja. Det er helt riktig.

Er enig i at du ikke ordrett har sagt det, men det skinner veldig igjennom av innleggene ditt at det er det du mener. Det er liksom ikke en aktuell mulighet for deg at kanskje det ikke var et slag med vilje, men heller en ufrivillig reaksjon som er blåst ut av proporsjon.

Jeg har aldri sagt at det er greit å slå et barn, det jeg har sagt er at det ikke er sikkert at ting er helt som de fremstår i denne artikkelen. Hvem som helst kan klare å holde hånden i ro når de blir bitt dersom de er klar over når ungen skal bite, men hvis den biter helt uten forvarsel så vil de aller fleste trekke til seg hånden i ren refleks. Dersom ungen da har satt tennene i denne hånden vil han da automatisk få vondt når hånden like uforutsett dras bort.

Det var barnehagen selv som opplyste moren, noe som betyr at det ikke kan ha hatt for stor innvirkning på denne gutten, ellers ville vel han ha kommet løpene for å sladre så fort moren kom. Ellers ville vel barnehagen ha ringt henne tidligere? Og barnehagen kan ha sagt noe sån som dette til moren:

"Gutten din var uenig i noe vi skulle, så en ansatt tok en arm rundt ham. Gutten din bet da den annsatte som dro armen til seg og uheldigvis var borti gutten din. Gutten din oppfattet dette som et slag, men det var absolutt ikke ment som det, men jeg tenkte bare du skulle vite det."

Moren derimot kan ha tolket det som at det som ble sagt var mer som

"Vi prøvde å tvinge gutten din til noe han ikke ville, så han bet da i selvforsvar. Vår ansatt så rødt og klappet til gutten i annsiktet."

Du velger også glatt å overse hele faktumet at det faktisk er 2 forskjellige barnehagearbeidere i de to forskjellige situasjonene og at den eneste fellesnevneren er gutten. Du påpeker at den eneste fellesnevneren er at et barn ikke er ansvarlig for at barnehageansatte ikke kan jobben sin og slår og sparker barn. Spyttingen er jeg enig i at ikke hører hjemme noen plass, og at den ansatte skulle holdt seg for god for.

Du spør også hvorfor den ansatte sa opp jobben sin om det ikke skulle ha vert et bevisst slag. Hva med at det var andre hendelesen på kort tid med samme gutten, og at barnehagen ikke trengte eller ønsket den negative medieoppslutningen den fikk av denne saken. Det er stor mulighet for at han ble tilbudt en mulighet til å si opp med gode oppsigelsesbetingelser fremfor at han skulle sparkes. Det hadde blitt mye vanskeligere for han å finne seg ny jobb dersom han hadde fått sparken fremfor at han sier opp selv. Og før du sier at han aldri fortjener ny jobb igjen så skriver jeg dette avsnittet med en antakelse om at han er uskyldig i denne saken.

Den andre grunnen til at han kan si opp selv om det ikke var bevisst er at han ikke gidder denne ungen mer rett og slett. Eller andre unger for den saks skyld. I og med at dette var andre hendelsen med denne ungen er det naturlig å tro at det har vert mange flere hendleser der denne gutten har slått seg vrang men som ikke har resultert i noe som er verdt å fortelle hjem om. Dersom det var 2 eller 3 barn itl av dete kaliberet så er det forståelig at han ikke gidder mer når han uskyldig henges ut i media, riktignok uten navn, men dog.

Hvorfor gjør han dette istedet for å oppklare en missforståelse og en beklagelse fra mor?

Fordi det nå er spredt over nettet, og som alle vet, det som er spredt over nettet blir liggende der. Kanskje de har gjort det og mor har beklaget tli han privat allerede. Jeg hadde heller ikke ønsket noe mer mediedekning utav denne saken hadde det vert meg. Det er bare et spørsmål om tid før navn begynner å dukke opp dersom det fortsetter. Jo lengre denne saken drar ut, jo mer går det utover barnehagearbeideren dersom han er uskyldig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at du ikke ordrett har sagt det, men det skinner veldig igjennom av innleggene ditt at det er det du mener. Det er liksom ikke en aktuell mulighet for deg at kanskje det ikke var et slag med vilje, men heller en ufrivillig reaksjon som er blåst ut av proporsjon.

Jeg har aldri sagt at det er greit å slå et barn, det jeg har sagt er at det ikke er sikkert at ting er helt som de fremstår i denne artikkelen. Hvem som helst kan klare å holde hånden i ro når de blir bitt dersom de er klar over når ungen skal bite, men hvis den biter helt uten forvarsel så vil de aller fleste trekke til seg hånden i ren refleks. Dersom ungen da har satt tennene i denne hånden vil han da automatisk få vondt når hånden like uforutsett dras bort.

Det var barnehagen selv som opplyste moren, noe som betyr at det ikke kan ha hatt for stor innvirkning på denne gutten, ellers ville vel han ha kommet løpene for å sladre så fort moren kom. Ellers ville vel barnehagen ha ringt henne tidligere? Og barnehagen kan ha sagt noe sån som dette til moren:

"Gutten din var uenig i noe vi skulle, så en ansatt tok en arm rundt ham. Gutten din bet da den annsatte som dro armen til seg og uheldigvis var borti gutten din. Gutten din oppfattet dette som et slag, men det var absolutt ikke ment som det, men jeg tenkte bare du skulle vite det."

Moren derimot kan ha tolket det som at det som ble sagt var mer som

"Vi prøvde å tvinge gutten din til noe han ikke ville, så han bet da i selvforsvar. Vår ansatt så rødt og klappet til gutten i annsiktet."

Du velger også glatt å overse hele faktumet at det faktisk er 2 forskjellige barnehagearbeidere i de to forskjellige situasjonene og at den eneste fellesnevneren er gutten. Du påpeker at den eneste fellesnevneren er at et barn ikke er ansvarlig for at barnehageansatte ikke kan jobben sin og slår og sparker barn. Spyttingen er jeg enig i at ikke hører hjemme noen plass, og at den ansatte skulle holdt seg for god for.

Du spør også hvorfor den ansatte sa opp jobben sin om det ikke skulle ha vert et bevisst slag. Hva med at det var andre hendelesen på kort tid med samme gutten, og at barnehagen ikke trengte eller ønsket den negative medieoppslutningen den fikk av denne saken. Det er stor mulighet for at han ble tilbudt en mulighet til å si opp med gode oppsigelsesbetingelser fremfor at han skulle sparkes. Det hadde blitt mye vanskeligere for han å finne seg ny jobb dersom han hadde fått sparken fremfor at han sier opp selv. Og før du sier at han aldri fortjener ny jobb igjen så skriver jeg dette avsnittet med en antakelse om at han er uskyldig i denne saken.

Den andre grunnen til at han kan si opp selv om det ikke var bevisst er at han ikke gidder denne ungen mer rett og slett. Eller andre unger for den saks skyld. I og med at dette var andre hendelsen med denne ungen er det naturlig å tro at det har vert mange flere hendleser der denne gutten har slått seg vrang men som ikke har resultert i noe som er verdt å fortelle hjem om. Dersom det var 2 eller 3 barn itl av dete kaliberet så er det forståelig at han ikke gidder mer når han uskyldig henges ut i media, riktignok uten navn, men dog.

Hvorfor gjør han dette istedet for å oppklare en missforståelse og en beklagelse fra mor?

Fordi det nå er spredt over nettet, og som alle vet, det som er spredt over nettet blir liggende der. Kanskje de har gjort det og mor har beklaget tli han privat allerede. Jeg hadde heller ikke ønsket noe mer mediedekning utav denne saken hadde det vert meg. Det er bare et spørsmål om tid før navn begynner å dukke opp dersom det fortsetter. Jo lengre denne saken drar ut, jo mer går det utover barnehagearbeideren dersom han er uskyldig.

Det var da voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et barn spytter en ansatt i ansiktet er totalt uakseptabelt. Jeg synes det er greit at hun spyttet tilbake. Da fikk jo gutten selv erfare hvor slemt det var at han spyttet.

Av og til lurer jeg virkelig på hva foreldrene tenker på når de ikke gidder å lære barna sine folkeskikk.

Anonymous poster hash: 7c997...54d

Da er det greit å ha i bakhodet at det er ulovlig, både hvis du er forelder, og hvis du er ansatt i barnehage.

Jeg synes det er greit å slå voksne som spytter på unger, for den voksne kan ihvertfall ikke skylde på bare dårlug oppdragelse. Der mangler det noe vesentlig.

Anonymous poster hash: ece94...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer dere alle felles her, jeg er enig med de to siste. (Og ja, jeg signerer med nick, er ikke redd for å innrømme dette.)

Reflekser kommer brått og uten at man rekker å tenke over det. Jeg kløp min da 6 måneder gamle baby hardt i kinnet i refleks da hun klappet sine to nye, skarpe tenner rett i brystvorten min og bet hardt. Jeg hylte ut, prøvde å dra ungen bort, men det ble verre, og jeg kløp deretter i desperasjon for å få henne til å slippe. Dette skjedde selvfølgelig under amming, og jeg skvatt til skikkelig i tillegg til at det gjorde grusomt vondt. Hun bet en gang til da hun var åtte måneder, da kløp jeg som førstereaksjon. (Og kuttet ammingen!)

Dette er ikke en handling som straff, men en refleksreaksjon som kommer av smerte man ikke er forberedt på. Om det hadde vært en to-åring, fem-åring eller en voksen som hadde gitt meg slik smerte brått hadde jeg reagert likt, i desperasjon etter å få bort smerten. Det er ikke en handling som er tenkt gjennom på forhånd, og absolutt noe jeg kan forstå at kan skje. Jeg ler av det nå, og jeg står for det (fordi jeg mener det er en helt naturlig reaksjon jeg ikke "kan noe for"). Tror faktisk jeg fortalte det til helsesøster også da hun ville ha med til å amme lenger.

Biting gjør vondt.

Du kløp ikke barnet i refleks. noe du skriver selv.

Stakkars unge! Jeg forstår at det var vondt, men du kunne fint fått henne til å slippe uten å klype. Du tenkte på å dra henne bort, da det ikke gkk, så kløp du. Det er ikke refleks. Det er en overveid handling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kløp ikke barnet i refleks. noe du skriver selv.

Stakkars unge! Jeg forstår at det var vondt, men du kunne fint fått henne til å slippe uten å klype. Du tenkte på å dra henne bort, da det ikke gkk, så kløp du. Det er ikke refleks. Det er en overveid handling.

Dette må så lang være en av de dummeste postene som er skrevet i denne tråden så langt... mener du dette eller troller du?

Anonymous poster hash: 7cf72...fbc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må så lang være en av de dummeste postene som er skrevet i denne tråden så langt... mener du dette eller troller du?

Anonymous poster hash: 7cf72...fbc

Hvorfor er det dumt? En refleks er det første man gjør som en reaksjon på en hendelse. Hun skriver jo selv at hun først prøvde å dra ungen vekk, og det er vel det nærmeste vi kommer en refleks i den situiasjonen hun beskriver. Da det ikke hjalp å dra ungen vekk, kløp hun den i kinnet. Det var da ingen refleks, men, som Brunhilde skriver, en overveid handling. Refleksen er den første, automatiske reaksjonen.

For øvrig: det smarteste å gjøre for å løsne babyens kjever rundt brystvorten er å lirke inn en finger fra sidenn og åpne kjeven, før man trekker brystvorten ut. ;)

Anonymous poster hash: f8259...783

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er det greit å ha i bakhodet at det er ulovlig, både hvis du er forelder, og hvis du er ansatt i barnehage.

Jeg synes det er greit å slå voksne som spytter på unger, for den voksne kan ihvertfall ikke skylde på bare dårlug oppdragelse. Der mangler det noe vesentlig.

Anonymous poster hash: ece94...cd2

Er det i mot loven å spytte på et barn?

Jeg husker at foreldrene mine fortalte meg når jeg var liten at lærerne deres på barneskolen pleide å slå dem på hånden med nøkleknipper for dårlig oppførsel. Skal si verden har forandret seg.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: det smarteste å gjøre for å løsne babyens kjever rundt brystvorten er å lirke inn en finger fra sidenn og åpne kjeven, før man trekker brystvorten ut. ;)

Anonymous poster hash: f8259...783

Ja jeg vil gjerne se den personen som klarer å gjøre det når man sitter der og hyler ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sant skal sies bør man ikke jobbe i barnehage eller med barn sånn generelt om man har som refleks å slå/spytte tilbake. Refleks? Really? Ro ro til fiskeskjær.

Nja... Når f.eks. hesten min tråkker og legger all sin vekt på foten min er ikke min første tanke ''hm, det var vondt. Hvordan skal jeg få han vekk nå tro?''. Det er mer ''auauaaaaugåvekkNÅ'' med påfølgende handling som får han vekk så fort som mulig. Man har noe som heter reflekser, det er ikke noe man har ''funnet på''.

Dersom den ansatte slo barnet som hevn etter h*n kom seg løs er det selvsagt galt. Dersom den ansatte slo for å slippes løs er det også galt, men hakket mer naturlig reaksjon. Dersom den ansatte kom borti barnet i samme bevegelse som h*n forsøkte å komme seg løs (altså ikke et bevisst slag, men et uhell) synes jeg det er greit nok; og jeg tror ikke det er så veldig usannsynlig at det var det som skjedde heller.

Nå synes ikke jeg gutten fortjener det, absolutt ikke. Det er ikke hans skyld at han ikke er tilstrekkelig oppdratt. Men jeg vet at folk kan overreagere og se for seg det verste, når den ansatte kanskje ikke mente å gjøre noen form for skade - ikke vet vi om det var hardt, bevisst, om barnet virkelig syntes det var vondt, etc. Her har man jo bare hørt en side av saken, fra en som ikke var tilstede.

Moren min har jobbet i barnehage så lenge jeg kan huske... Husker jeg var innom en dag for å hilse på, da hun ble bitt skikkelig hardt av et barn, begynte å fossblø og måtte ta stivkrampevaksine i etterkant. Kan se for meg at det var rimelig vondt, i en slik eller lignende situasjon tror jeg det kan være litt vanskelig å kontrollere kroppen totalt i løpet av de få sekundene det skjer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil gjerne se den personen som klarer å gjøre det når man sitter der og hyler ;)

De som har det inne at man ikke påfører barnet sitt smerte med vilje ville valgt den metoden. De som kanskje har litt mindre impulskontroll reagarer kanskje annerledes?

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...