Gå til innhold

Bare jeg som ikke går av skaftet i vilt sinne av denne saken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror dette er en gjennomført supertrist sak for alle parter. Det sitter en liten gutt og er skamfull, en mor som kanskje leser om seg selv i denne tråden i dette øyeblikk, og (tidligere) barnehageansatte som har måttet gi tapt for reflekser, og som skammer seg enda mer en femåringen.

Jeg håper i hvert fall det er sånn det er.

PS! Digger hvordan Varden ikke klarer å bestemme seg for om de skal anonymisere eller ikke. Ett kjapt Google-søk, så var den barnehagen identifisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke de ansatte håndterte barnet rett. Ikke på langt nær. Kan ikke behandle barn slik, uansett hvor vanskeligstilt de er, og ja jeg velger å tro at dette barnet er vanskeligstilt for 5-åringer burde vite bedre.

Alle vet at femåringer kan bli sinte, men å provosere to barnehageansatte med en slik oppførsel? Vel, det vitner om dårlig oppdragelse eller en eller annen diagnose. Jeg har per dags dato ALDRI møtt en femåring som oppfører seg slik.

Nevøen min er en skikkelig ramp, men han ville aldri gjort noe slikt, minner mer om barnet mitt på to som er i sin verste trass, men fortsatt ikke like ille.

At moren unnskylder barnet med at "det er slik alle barn gjør". Vel.. som mor og tante kan jeg ikke stille meg bak dette. For det er ikke sant, og moren bør ta tak i det snarest.

Nå vil jeg ikke henge ut mor, og i hvert fall ikke barnet, men jeg syns også mor bør ta en runde med seg selv og få gjort noe med det.

"Hun gikk gråtkvalt hjem.." - Kanskje problemet ligger i at hun trenger å bli tøffere. Jeg ville heller skjelt ut barnehagen enn å gå gråtende til avisa.

Det sagt, disse to som jobbet i BHG burde kunne håndtere vanskelige barn, og uansett hva et barn gjør så skal man aldri la seg provosere på den måten. Det er helt uakseptabelt!

Edit: Mente uakseptabelt ikke uaktuelt,

Endret av seductive
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold mot barn er ikke greit, men som foreldre får man søren meg oppdra ungene sine som folk også.



Anonymous poster hash: 5da01...843
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit å slå barn. Men en 5 åring som oppfører seg så ufordragelig som denne gutten, kjenner jeg at jeg blir så provosert over at jeg ikke klarer å føle sympati med hverken han eller mora.

Snakk om en dårlig oppdratt unge!

http://www.varden.no/nyheter/lines-sonn-5-ble-slatt-av-ansatt-i-barnehagen-1.1324531

Anonymous poster hash: 3a1a0...b56

Her er det 2 feil, som ikke blir rett på noen som helst måte. En 5-åring såpass dårlig oppdratt at han spytter (!) på andre, er så feil som det bare kan bli. Moren bør ta en kikk på sin egen barneoppdragelse, som åpenbart er mangelvare. Likevel: En voksen som spytter, det er virkelig ikke noe bedre det, men om ungen oppfører seg over stokk og stein, er det bedre å involvere barnevernet.

Anonymous poster hash: c81b6...707

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvalme dere er som sitter her og snakker dritt om en liten gutt som spytter en voksen i ansiktet samtidig som dere viser deres store medfølelse for en voksen som gjør akkurat det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spyttingen har jeg ikke noe til overs for, men jeg er litt overrasket over hvor få som viser forståelse for at man reagerer på smerte med en refleks. En refleks er altså en uvilkårlig bevegelse og ikke noe man bestemmer seg for å gjøre eller ikke gjøre.

Anonymous poster hash: f25ba...deb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Spyttingen har jeg ikke noe til overs for, men jeg er litt overrasket over hvor få som viser forståelse for at man reagerer på smerte med en refleks. En refleks er altså en uvilkårlig bevegelse og ikke noe man bestemmer seg for å gjøre eller ikke gjøre.

Anonymous poster hash: f25ba...deb

Man må da ha litt kontroll over sin egen kropp om man jobber med barn. Det er ikke greit å slå barn, uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt skikkelig sint hvis en unge hadde spyttet meg i fjeset eller bitt meg. Jeg hadde vel mest sannsynlig tatt mora eller faren for å ikke lære ungen deres folkeskikk!!

Endret av Baby_Blue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyttingen har jeg ikke noe til overs for, men jeg er litt overrasket over hvor få som viser forståelse for at man reagerer på smerte med en refleks. En refleks er altså en uvilkårlig bevegelse og ikke noe man bestemmer seg for å gjøre eller ikke gjøre.

Anonymous poster hash: f25ba...deb

Refleksen i den situasjonen ville vært å dra til seg hånden, men det den ansatte gjorde var å slå ungen i ansiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei:

"En ansatt i barnehagen spyttet på femåringen. Senere ble han slått av en annen ansatt. "

Ja, jeg har oppfattet det for lengst. Hvis du leser hele tråden, så ser du også at jeg både har fått det opplyst og kommentert det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvalme dere er som sitter her og snakker dritt om en liten gutt som spytter en voksen i ansiktet samtidig som dere viser deres store medfølelse for en voksen som gjør akkurat det samme.

Ingen av dem burde ha spyttet, men et barn som spytter trenger nok mer hjelp enn bare klapp på skulderen og forståelse. En voksen kan bli sendt på kurs for å lære seg å håndtere slikt (hva forventer man egentlig når barnehagene renner over av ufaglærte, egentlig?), eller å finne seg en annen jobb. Det er derimot barnet jeg er bekymret for.

Anonymous poster hash: c81b6...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo forskjell på å gi et barn et klaps eller en ørefik, og det å slå med knyttneve. Det går ikke frem fra saken hvor hardt dette "slaget" faktisk var.

Er jo ikke greit med såkalt "vold" mot barn, selvsagt, men føler at det nødvendigvis må skorte litt på oppdragelsen hjemme dersom barnet oppfører seg slik i barnehagen. Det skal ikke være barnehagens ansatte sin jobb å oppdra barna, men dersom de blir sittende med en ufordragelig drittunge (blant 30 andre unger som de må holde styr på) åtte timer til dagen, kan jeg godt forstå at det blir nok på et tidspunkt.

Uansett bra at de stod frem ovenfor moren og beklaget seg, heller enn å prøve å skjule det eller noe. Men mener nok at moren burde gå litt inn i seg selv. Jeg husker godt når jeg gikk i barnehagen, og det ville aldri ha falt meg inn å være så respektløs mot en av "tantene" der.



Anonymous poster hash: 0e206...5a7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes absolutt ikke at " det er slik unger er".slik moren sier. Har aldri opplevd en 5-åring som biter og spytter folk i ansiktet, da tenker jeg mer på 2-åringer. Har opplevd en ansatt som fikk en spyttklyse i ansiktet av en pasient, han spyttet tilbake, men selvfølgelig var den ansatte lei seg etterpå, det hele var gjort i refleks. Hvis jeg plutselig hadde blitt bitt i hånden ( regner med at det ikke var et kose-bitt) så kan det godt være at jeg hadde slått tilbake i ren refleks for å komme unna smerten? Men det som undrer meg her, er at moren ikke viser noe ansvar for sønnens oppførsel? Hvis det er normalt at hennes sønn både spytter og biter i en alder av 5-år, og det mot voksne som vanligvis blir sett på som autoritetspersoner av barn så hadde jeg selv blitt meget bekymret! Selvfølgelig er det ikke akseptabelt at voksne oppfører seg på en slik måte, men nå har den ene ansatte sluttet av egen vilje, altså har han tatt ansvar for situasjonen. Hva som har skjedd med den voksne som spyttet tilbake, vet jeg ikke, men det virker som styreren ser alvoret i situasjonen, håper moren også etter hvert gjør det, og da tenker jeg på hennes sønn.

Anonymous poster hash: 88d8e...33d

Jeg undres om ikke dette er nettopp grunnen til at sønnen er blitt så ufordragelig som han er?

Når barnet blir eldre og reaksjonene fra omsorgspersoner etterhvert kommer, er slike ubrukelige foreldre snare til å skylde på disse personene, enn å legge skylden der den hører hjemme.

Hos seg selv.

Anonymous poster hash: c5590...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvalme dere er som sitter her og snakker dritt om en liten gutt som spytter en voksen i ansiktet samtidig som dere viser deres store medfølelse for en voksen som gjør akkurat det samme.

Veldig enig. Kan ikke få sagt hvor enig jeg er.

Hva er det med folk i denne tråden som mener voksne er berettiget til å hevne seg på et utagerende barn ved bruk av vold?

Det var noen som mente det er en refleks alle har å slå til noen som biter deg.

Nei, en refleks nervesystemet har når noe gjør vondt i hånden, er å trekke hånden til seg.

Det vet alle som har et nervesystem.

Man trekker hånden til seg og ser på den. Det er en refleks, laget for å beskytte oss.

Alle som har skåret seg på kniv, puttet hånden i varmt vann, stukket seg på en nål, vet dette.

Man langer ikke ut.

En som langer ut mot et barn har ingenting som ansatt i en barnehage å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo forskjell på å gi et barn et klaps eller en ørefik, og det å slå med knyttneve. Det går ikke frem fra saken hvor hardt dette "slaget" faktisk var.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

Nei. Vold mot barn kan ikke forsvares og skal ikke "graderes slik at det kan forsvares"

Her er det null-toleranse.

Å slå barn, eller "klapse dem" er straffbart, og er det av en grunn.

Det avler voldelige personer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uoppdragen unge? Ja. Greit å slå barn? Nei. Bør barnehage ansatte ha kompetanse til å håndtere slike situasjoner bedre? Ja.



Anonymous poster hash: 3cba4...ff3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det viser at moren ikke eier skam. Hun har (ikke) oppdratt en skikkelig møkkaunge, videre går hun til pressen. Hun har faen meg ikke mye selvinnsikt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uoppdragen unge? Ja. Greit å slå barn? Nei. Bør barnehage ansatte ha kompetanse til å håndtere slike situasjoner bedre? Ja.

Anonymous poster hash: 3cba4...ff3

De skal uansett ungens adferd ha evne til hverken å spytte eller slå etter barna.

Hvordan mener de at de kan lære barnet at det ikke er ok å spytte, når de gjør det selv?

Den voldelige ansatte er etter norsk lov strafferettslig ansvarlig og hendelsen bør etterforskes. Noe jeg håper skjer. Mor skulle anmeldt og ikke løpt til avisen.

Når det er sagt er det tydelig at barnehagen ikke kan ha noen særlige kriterier for hvem de ansetter...

Endret av Buzz_Lightyear
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...