Gå til innhold

Kvinner og kvakksalveri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det var så mange skikkelig dumme menn, så skulle man tro at det var skikkelig mange mannlige engleskole-deltakere.

Jeg skal love deg at det er jævla mange stokk stein dumme menn. Bare se på kreasjonister, klimanektere og annet rask. Der har jeg et klart inntrykk av at menn er overrepresentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte har en større tendens til å basere seg på følelser enn logikk.

Husker jeg så en presentasjon av en studie vedrørende kjønnshormoner og stahet/kritisk tenkning. Var forsåvidt også interessant.

Vil det si at mannlige kreasjonister/klimanektere har overvekt av kvinnelige kjønnshormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg ville tippet at mennene utgjør maks 10%, så at mange menn (relativt sett) går på dette er ikke riktig.

Anonymous poster hash: 2adb4...cbc

Du kan ikke si at noe er riktig eller galt utifra dine egne gjettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Angående selvtillits-teorien, så er det jo vedtatt at alle kvinner har god selvtillit og et prinsessesyndrom, så det passer heller ikke inn i KG-verdenen.

Dette er vedtatt hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner er nærmere det mystiske mens menn er mer handlekraftige og kreative er hva jeg har lært om den saken. Det ligger i kjønnenes natur?

Jeg synes programmer som folkeopplysningen er dogmatiske og kverulante og like mye preget av prebestemte oppfatninger som en hvilken som helst annet dogme.

Det jeg har tro på er brobygging mellom det alternative og det såkalte vitenskapelige hvis man virkelig vil det beste for mennesker. Hva er forskningrn uten spørsmål og kreativitet?

Huff, kjenner at jeg egentlig ikke har lyst til å poste i en sånn polarisert diskusjon som dette.



Anonymous poster hash: dab4a...4ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes programmer som folkeopplysningen er dogmatiske og kverulante og like mye preget av prebestemte oppfatninger som en hvilken som helst annet dogme.

De er alt annet enn dogmatiske og kverulante. Det er slike som deg som er det.

Det jeg har tro på er brobygging mellom det alternative og det såkalte vitenskapelige hvis man virkelig vil det beste for mennesker. Hva er forskningrn uten spørsmål og kreativitet?

Hvordan bygger man denne broen? Hvordan bygger man bro mellom sannhet og løgn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at mannlige kreasjonister/klimanektere har overvekt av kvinnelige kjønnshormoner?

Religion handler i større grad om massesuggesjon, gruppepress osv. Man opplever ikke dette hvis man tilfeldigvis tror på snåsamannen eller ei. Det blir derfor som å sammenligne epler og pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å gi disse psykisk syke menneskene, uansett om de tror de snakker med en gud eller engler, så mye oppmerksomhet. De må jo få behandling, og behandling er ikke å støtte opp under vrangforestillinger.

Anonymous poster hash: 3d99e...394

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner er nærmere det mystiske mens menn er mer handlekraftige og kreative er hva jeg har lært om den saken. Det ligger i kjønnenes natur?

Jeg synes programmer som folkeopplysningen er dogmatiske og kverulante og like mye preget av prebestemte oppfatninger som en hvilken som helst annet dogme.

Det jeg har tro på er brobygging mellom det alternative og det såkalte vitenskapelige hvis man virkelig vil det beste for mennesker. Hva er forskningrn uten spørsmål og kreativitet?

Huff, kjenner at jeg egentlig ikke har lyst til å poste i en sånn polarisert diskusjon som dette.

Anonymous poster hash: dab4a...4ff

Forskning uten spørsmål og kreativitet? Tja, det blir vel det "alternative" det da? Dogmatisk og stillesittende som den bransjen alltid har vært.

Anonymous poster hash: 7b333...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kjenner er en mann på noen og tredve som går på hypnoterapi. Vet ikke om det teller som "kvakksalveri" eller ikke, men har i hvert fall ikke hjulpet noe synlig med probleme hans til denne tid (seks måneder etter at han begynte), men han sverger på at det er "da shit". Hypnoterapeuten hans er også mann.

Akkurat engleskole og lignende er nok litt mer kvinnelig, men det finnes da vel menn som er inni alternativ medisin og supermat også, vil jeg tro.



Anonymous poster hash: 6dc00...9c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion handler i større grad om massesuggesjon, gruppepress osv. Man opplever ikke dette hvis man tilfeldigvis tror på snåsamannen eller ei. Det blir derfor som å sammenligne epler og pærer.

Nå nevnte du kritisk tenkning. Kreasjonister, klimanektere og andre vitenskapshater-kretser er dominert av menn. De eier ikke evne til kritisk tenkning. Og du koblet mangel på kritisk tenkning til kjønnshormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevnte du kritisk tenkning. Kreasjonister, klimanektere og andre vitenskapshater-kretser er dominert av menn. De eier ikke evne til kritisk tenkning. Og du koblet mangel på kritisk tenkning til kjønnshormoner.

Igjen blander du epler og pærer. Det er stor forskjell på å være den som uttaler seg og leder ann i en debatt, og det å være en av de som tror på det. Det er ingen statistisk overvekt av menn som er religiøse og tror på guds skapelse av verden. Det virker på meg som du forsøker å konstruere en stråmann.

"Klimanektere" er et følelsesladd og usaklig uttrykk som benyttes for å forsøke kneble en stor mengde vitenskaps og lekmenn. På samme måte som Gallileo og hans like i sin tid sikkert ble kalt "Gudsnektere". Ganske ironisk at du anklager noen som benytter kritisk tenkning for å lide av det motsatte ;)

Vitenskapshater-kretser slik jeg ser det er vel fundamentalistsike religiøse (ikke overvekt av menn) og alternativbevegelsen (som vel egentlig kan kalles religiøs den med). Ingen av disse har overvekt av menn.

Det er heller ingen tvil om at det er langt flere blant de ledende skikkelser i slike fora som vet at det de farer med er løgn og svindel. En som selger sølvnitrat i vann og selger dette for svært høye priser til kreftpasienter har mest sannsynlig kunnskap om at det de holder på med er kvakksalveri. "Fotsoldatene" derimot er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen blander du epler og pærer. Det er stor forskjell på å være den som uttaler seg og leder ann i en debatt, og det å være en av de som tror på det. Det er ingen statistisk overvekt av menn som er religiøse og tror på guds skapelse av verden. Det virker på meg som du forsøker å konstruere en stråmann.

"Klimanektere" er et følelsesladd og usaklig uttrykk som benyttes for å forsøke kneble en stor mengde vitenskaps og lekmenn. På samme måte som Gallileo og hans like i sin tid sikkert ble kalt "Gudsnektere". Ganske ironisk at du anklager noen som benytter kritisk tenkning for å lide av det motsatte ;)

Vitenskapshater-kretser slik jeg ser det er vel fundamentalistsike religiøse (ikke overvekt av menn) og alternativbevegelsen (som vel egentlig kan kalles religiøs den med). Ingen av disse har overvekt av menn.

Det er heller ingen tvil om at det er langt flere blant de ledende skikkelser i slike fora som vet at det de farer med er løgn og svindel. En som selger sølvnitrat i vann og selger dette for svært høye priser til kreftpasienter har mest sannsynlig kunnskap om at det de holder på med er kvakksalveri. "Fotsoldatene" derimot er en helt annen sak.

Ikke for å kritisere, for jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke gadd å lese hele innlegget, men å sammenligne "epler og pærer" er ikkke det samme som å sammenligne to helt forksjellige ting. Dette har jeg lagt merke til i flere innlegg. Epler og pærer kommer fra samme familie, vokser fra samme sted (trær), kan ha samme farge, og kan være like i form. Bruk en bedre sammenligning for å illustrere forskjeller i fremtiden.

Er for øvrig helt enig med deg, synes bare du gjenbruker en dårlig analogi.

Anonymous poster hash: 6dc00...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det kommer av at kvinner er mer sensitive og har en bedre utviklet intuisjon enn menn. De er rett og slett mer følsomme for dette vi ikke kan se. Men bare slapp av, dere kommer nok dit en dag dere også.



Anonymous poster hash: 18164...3e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer av at kvinner er mer sensitive og har en bedre utviklet intuisjon enn menn. De er rett og slett mer følsomme for dette vi ikke kan se. Men bare slapp av, dere kommer nok dit en dag dere også.

Anonymous poster hash: 18164...3e3

Hjernen reagerer på samme måte på ting og sammenhenger som ikke finnes. Det er lett å la seg lure, fordi hjernen er konstruert slik.

Anonymous poster hash: 7b333...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke si at noe er riktig eller galt utifra dine egne gjettverk.

Sett bilder fra alternativmesser og Lisa Williams-show? Man trenger ikke å telle på fingrene for å se at det er en vanvittig overvekt av kvinner akkurat.

Anonymous poster hash: 2adb4...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eneste jeg kjenner er en mann på noen og tredve som går på hypnoterapi. Vet ikke om det teller som "kvakksalveri" eller ikke, men har i hvert fall ikke hjulpet noe synlig med probleme hans til denne tid (seks måneder etter at han begynte), men han sverger på at det er "da shit". Hypnoterapeuten hans er også mann.

Akkurat engleskole og lignende er nok litt mer kvinnelig, men det finnes da vel menn som er inni alternativ medisin og supermat også, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 6dc00...9c7

Det er kanskje ikke flest menn som går på engleskole, men det finnes da mange mannlige akupunktører, klarsynte, homeopater og soneterapeuter.

Alternativbransjen tiltrekker seg mennesker av begge kjønn. Viktigere å få bukt med kvakksalveri enn å gjøre det til en debatt om kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner er nærmere det mystiske mens menn er mer handlekraftige og kreative er hva jeg har lært om den saken. Det ligger i kjønnenes natur?

Jeg synes programmer som folkeopplysningen er dogmatiske og kverulante og like mye preget av prebestemte oppfatninger som en hvilken som helst annet dogme.

Det jeg har tro på er brobygging mellom det alternative og det såkalte vitenskapelige hvis man virkelig vil det beste for mennesker. Hva er forskningrn uten spørsmål og kreativitet?

Huff, kjenner at jeg egentlig ikke har lyst til å poste i en sånn polarisert diskusjon som dette.

Anonymous poster hash: dab4a...4ff

Jeg tipper at Folkeopplysningen fortrekker en populærvitenskapelig tilnærming for å nå ut til flest mulig. Jeg er enig i at de kunne sett litt mer på placebo og årsakene til at folk velger alternativt, men da ville de sikkert ikke fått de samme seertallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen reagerer på samme måte på ting og sammenhenger som ikke finnes. Det er lett å la seg lure, fordi hjernen er konstruert slik.

Anonymous poster hash: 7b333...fd3

Intuisjon har ikke noe med hjernen å gjøre...

Anonymous poster hash: 18164...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...