Gå til innhold

Mat på skolen. Hvordan skal dette gå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er vel på skolen for å lære litt om det meste. Både kost og helse, matte og andre generelle ting. Selv om de ikke sitter med nesa i boka eller ved pultene går det jo an å lære? Men det krever jo at læreren legger opp til at ungene faktisk lærer noe av dette, dytter inn pensum i praktiske handlinger. Og er det selvfølgelig viktig at det ikke tar tid fra andre fag: eventuelt at det infiltreres i andre fag på en fornuftig måte.

Hvor lett det er å få til dette i praksis er jeg ikke sikker på, men jeg syns ikke tanken er dum.

Jeg syns det er en håpløs tanke. Men jeg har sagt det jeg trenger å si om det. Deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er litt uinteressant hva det koster. Det er av atskillig større interesse om det får positive resultater for ungenes skolegang. Skolelunsj er standard i de fleste europeiske land, og de gjør det ikke akkurat dårligere enn norske barn på tester av kunnskap og kompetanse.

Du tror det er mangelen på varmmat som gjør at norske skolebarn gjør det dårligere enn i de fleste europeiske land?

Skolene har et budsjett å forholde seg til, myndighetene likeså - så det er feil å si at prislappen er uinteressant. Man kan alltids bevilge mer penger, men å tro at skolene da får i pose og sekk og alt de peker på er naivt. Skal man prioritere noe som helst som direkte påvirker elevenes kunnskaper så er det bedre og mer kompetente lærere og muggfrie skoler. Maten kan ungene som sagt få med hjemmefra uten at de lider.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at det fungerer for deg. Jeg har ikke sagt noe annet :) Men det er ikke optimalt, er det vel? Det er krevende å gå på skole, en elev har gjerne 3-4-5 forskjellige fag på rad og rekke. Det fungerer så klart å stappe i seg en brødskive, man blir jo mett, men jeg hadde MANGE klassekamerater som ikke spiste brødskiven sin, og stakk heller og kjøpte seg en sjokolade eller noe sånt. Det er såklart deres valg. Men tenk hvor mye bedre det hadde blitt med et ordentlig måltid.

Man hadde følt seg mer opplagt, og vært klar for resten av dagen. Jeg forstår ikke hvordan du kan finne dette negativt, og være i mot det. Det er, i følge meg, en god investering, fordi mette, opplagte elever øker også læringsnivået. Høres kanskje veldig enkelt ut, men noen ting er faktisk også så enkle. Hva med å innføre klippekort som for eksempel koster 300 kr i mnd?

Du legger også til i et senere innlegg dette med hva som er galt med skolene i Norge. Det er en helt annen diskusjon. Men kanskje varm mat hadde løst noe av det, du nevner mobiltelefoni og lav konsentrasjon, og det at mange dropper ut. Det KAN ha noe å gjøre med at når man kun spiser karbohydrater og fett (som brødskive med ost er), så blir man fort slapp og sliten igjen.

Forøvrig forstår jeg ikke hva min alder har med noen ting å gjøre. Om jeg er ung elev på videregående, student eller i full jobb, endrer ikke hva jeg mener, og hvorfor jeg mener det. Så der har du det.

Anonymous poster hash: 2e290...3fc

Jeg er ikke imot varmmat per se, bare det at skolen/staten skal ta prislappen for det, spesielt med tanke på alle forholdene til skal ta høyde for. Noen er allergikere, noen spiser ikke kjøtt, noen tåler ikke ris/mel(pasta), fisk osv. Det er overhodet ingen ting i veien med å spise dette måltidet på skolen kaldt og man får også den maten man liker/tåler/aksepterer.

Jeg kjøper ikke argumentet om at norske ungdommer sliter på skolen fordi de ikke får varmmat til lunsj, ei heller at mange av ungene ikke får med seg mat hjemmefra.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det dette ungene er på skolen for å lære? Det er en ganske tvilsom vei å gå å benytte elever som arbeidskraft på skolene. Særlig til slike tanketomme jobber som å servere mat.

Tanketomt å preparere sunn mat? Med slike holdninger så er det ikke rart kostholdsvaner blir stadig verre i dette landet. Å lage god, sunn mat er en egenskap som flere og flere driter i. Elevene har en del å hente på å lære seg dette. Og vi snakker ikke akkurat om at man tar tiden fra rakettforskning i de øvrige fagene. Vi snakker om barne- og ungdomsskoleelever som fortsatt lærer generell kunnskap fra alle fag.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot varmmat per se, bare det at skolen/staten skal ta prislappen for det, spesielt med tanke på alle forholdene til skal ta høyde for. Noen er allergikere, noen spiser ikke kjøtt, noen tåler ikke ris/mel(pasta), fisk osv. Det er overhodet ingen ting i veien med å spise dette måltidet på skolen kaldt og man får også den maten man liker/tåler/aksepterer.

Jeg kjøper ikke argumentet om at norske ungdommer sliter på skolen fordi de ikke får varmmat til lunsj, ei heller at mange av ungene ikke får med seg mat hjemmefra.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Nå får du slutte å komme med stråmannsargumentasjon. Det er ingen som har sagt at kosthold er den eneste grunnen, men at det er en SAMMENHENG mellom kosthold, helse og læringsevne. Jo flere faktorer du forbedrer, jo større blir læringsevnen generelt sett. Og kosthold er nettopp en av disse faktorene.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanketomt å preparere sunn mat? Med slike holdninger så er det ikke rart kostholdsvaner blir stadig verre i dette landet. Å lage god, sunn mat er en egenskap som flere og flere driter i. Elevene har en del å hente på å lære seg dette. Og vi snakker ikke akkurat om at man tar tiden fra rakettforskning i de øvrige fagene. Vi snakker om barne- og ungdomsskoleelever som fortsatt lærer generell kunnskap fra alle fag.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Vis meg gjerne hvordan andregradsligninger, historie, fysikk, kjemi, naturfag eller noen av de andre kjernefagene kan passes inn i matlaging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tror det er mangelen på varmmat som gjør at norske skolebarn gjør det dårligere enn i de fleste europeiske land?

Skolene har et budsjett å forholde seg til, myndighetene likeså - så det er feil å si at prislappen er uinteressant. Man kan alltids bevilge mer penger, men å tro at skolene da får i pose og sekk og alt de peker på er naivt. Skal man prioritere noe som helst som direkte påvirker elevenes kunnskaper så er det bedre og mer kompetente lærere og muggfrie skoler. Maten kan ungene som sagt få med hjemmefra uten at de lider.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Nei, jeg tror ikke det er den eneste årsaken. Men det fins mye forskning som viser ganske greit at lavt blodsukker gjør barn trette, ukonsentrerte og lite i stand til å konsentrere seg og lære nye ting.

De fleste ting starter med et balansert kosthold, og kan skolen bidra til at ungene eter sunn mat mens de er på skolen, så er det garantert et pluss. Vi snakker tross alt om bortimot halvparten av den tida de er våkne i løpet av skoleuka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det er den eneste årsaken. Men det fins mye forskning som viser ganske greit at lavt blodsukker gjør barn trette, ukonsentrerte og lite i stand til å konsentrere seg og lære nye ting.

De fleste ting starter med et balansert kosthold, og kan skolen bidra til at ungene eter sunn mat mens de er på skolen, så er det garantert et pluss. Vi snakker tross alt om bortimot halvparten av den tida de er våkne i løpet av skoleuka.

Du henviser til forskning som sier at man blir trett og ukonsentrert dersom man ikke spiser riktig og får lavt blodsukker, hvilken relevans har egentlig det? Er ikke det allerede tatt for gitt i diskusjonen?

Viser forskningen at man blir mindre trett om man får opp blodsukkeret dersom man spiser varmmat servert av skolen kontra medbragt mat hjemmefra? Og hvordan skal man kunne komponere et balansert måltid for alle elevene når man skal ta alle slags preferanser hos elevene med i ligningen?

Synes du det er for mye forlangt at foreldre skal sende mat med ungene på skolen?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til forskning som sier at man blir trett og ukonsentrert dersom man ikke spiser riktig og får lavt blodsukker, hvilken relevans har egentlig det? Er ikke det allerede tatt for gitt i diskusjonen?

Viser forskningen at man blir mindre trett om man får opp blodsukkeret dersom man spiser varmmat servert av skolen kontra medbragt mat hjemmefra? Og hvordan skal man kunne komponere et balansert måltid for alle elevene når man skal ta alle slags preferanser hos elevene med i ligningen?

Synes du det er for mye forlangt at foreldre skal sende mat med ungene på skolen?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

For mye forlangt, og for mye forlangt. Det er et faktum at mange unger ikke spiser riktig, og at de sliter med konsentrasjon og oppmerksomhet som en følge av det. Det kan man enten gjøre noe med, eller man kan toe sine hender og si at det er foreldrenes ansvar. Det var foreldrenes ansvar i går, og det kommer til å være foreldrenes ansvar i morgen, i så fall. Det er ingen grunn til å anta at resultatet kommer til å bli et annet. Dersom man ønsker en forandring, så må man GJØRE noe. Skolelunsj ville vært en del av en praktisk løsning. Det er ikke spesielt kostbart. Ikke i og for seg. Barn må spise, uansett, og mat er ikke gratis hjemme heller.

Forøvrig kunne man fått en bråta med nye arbeidsplasser gjennom implementeringen av en slik ordning, og kantinedrift ved alle landets skoler. Det fins mange navere uten spesielt høy kompetanse som kunne tatt disse jobbene. Samfunnsøkonomisk lønnsomt, spør du meg. Vi må jo holde dem i live, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Veldig rart at norske skoler ikke tilbyr varm mat til elevene.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvorfor denne varmmaten er så viktig? De fleste voksne spiser da kald lunsj og de fleste unger får varm middag når de kommer hjem.. Hva skjedde med grovt brød/baguett/rundstykke , sunt pålegg og frukt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig ikke alle skattebetalernes ansvar å servere mat på skolen. Noe må foreldrene ta ansvaret for og betale selv. Det får være grenser.

Anonymous poster hash: 6c2a6...74f

Ikke alle barn som kommer fra OK familier heller..

Er barn som kommer på skolen dag ut, dag inn uten matpakke fordi moren/faren eller de som de bor hos er alkoholikere eller rusmisbrukere eller noe annet..

Eller foreldre som har dårlig råd?-Ja de burde kanskje ikke vært eller blitt foreldre om de har så dårlig råd, men...shit happens...

Jeg hadde en kompis av meg, hvor han ikke fikk mat med seg på skolen, knapt frokost fordi det fantes ALDRI brød hjemme, han spiste middag og kvelds ofte hos meg, fordi moren drakk hele tiden..

Anonymous poster hash: 4f94f...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i de som mener at mat til unga hovedsakelig er foreldrenes ansvar, men et varmt godt måltid mat har de ikke mulighet til å gi knøttene som er på skolen. Og er skoledagene lange kan det være godt med noe skikkelig mat i magen. For de som ikke har foreldre som passer på å sende med mat vil det også være et utrolig fint tiltak.

Det er ikke måte på hva skattepengene skal gå til, altså? Nå har man så godt som utryddet grammatikk og rettskrivning fra skolen, men bare skattebetalerne betaler for varm mat, så blir det nok alt så mye bedre?

Hvordan skal egentlig dette løses i praksis uansett? Noen unger spiser bare halal/kosher, noen er vegetarianere, og så har man jo allergikere av ulike slag, som veier litt tyngre enn diverse nykker. Jo flere alternativ man må lage, jo dyrere blir det.

Anonymous poster hash: 914f6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke måte på hva skattepengene skal gå til, altså? Nå har man så godt som utryddet grammatikk og rettskrivning fra skolen, men bare skattebetalerne betaler for varm mat, så blir det nok alt så mye bedre?

Hvordan skal egentlig dette løses i praksis uansett? Noen unger spiser bare halal/kosher, noen er vegetarianere, og så har man jo allergikere av ulike slag, som veier litt tyngre enn diverse nykker. Jo flere alternativ man må lage, jo dyrere blir det.

Anonymous poster hash: 914f6...ee5

Vel, en løsning som fungerer fint for 95% av ungene det er snakk om, er en god løsning, spør du meg. Og så får man kanskje modifisere litt hist og pist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mye forlangt, og for mye forlangt. Det er et faktum at mange unger ikke spiser riktig, og at de sliter med konsentrasjon og oppmerksomhet som en følge av det. Det kan man enten gjøre noe med, eller man kan toe sine hender og si at det er foreldrenes ansvar. Det var foreldrenes ansvar i går, og det kommer til å være foreldrenes ansvar i morgen, i så fall. Det er ingen grunn til å anta at resultatet kommer til å bli et annet. Dersom man ønsker en forandring, så må man GJØRE noe. Skolelunsj ville vært en del av en praktisk løsning. Det er ikke spesielt kostbart. Ikke i og for seg. Barn må spise, uansett, og mat er ikke gratis hjemme heller.

Forøvrig kunne man fått en bråta med nye arbeidsplasser gjennom implementeringen av en slik ordning, og kantinedrift ved alle landets skoler. Det fins mange navere uten spesielt høy kompetanse som kunne tatt disse jobbene. Samfunnsøkonomisk lønnsomt, spør du meg. Vi må jo holde dem i live, uansett.

Som jeg nevnte isted, skal man ha en offentlig kantine i skolen så må man nesten ha en kantine som tar høyde for alle elevenes behov. Bruker man argumentet at skolen også skal garantere et næringsrikt og balansert måltid så må man også servere flere retter og imøtekommer veganere, vegetarianere, muslimer, allergikere og "likerikkere" osv. Man kan ikke uten videre si at de som ikke liker kjøtt kan spise salat.

Hvis foreldrene ikke klarer å imøtekomme ungenes behov for et (ett!) næringsrikt måltid om dagen så må man nesten vurdere se nærmere på foreldrene. Da grenser det nemlig på omsorgssvikt. Jeg kjøper heller ikke argumentet om at det er for kostbart for mange familier å sende matpakke med ungene.

Skolelunsj er helt sikkert bra tenkt, men det er å starte i feil ende. Det blir litt som med de borgelige som kom til makten med løfter om lakrispiper og Segway og fjerning av formueskatt. Isolert sett så er det jo kjempefint at det blir lovlig med Segway og scooter og at man betaler noen tusenlapper mindre i formueskatt, men det betyr jo egentlig ingen ting. Det er ikke der skoen trykker.

Om man skal bedre elevenes kår på skolen så må man sette alt fokus inn der man vet det virkelig skorter, og det er på kunnskapssiden.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvorfor denne varmmaten er så viktig? De fleste voksne spiser da kald lunsj og de fleste unger får varm middag når de kommer hjem.. Hva skjedde med grovt brød/baguett/rundstykke , sunt pålegg og frukt??

Det er ikke mindre rart at mange voksne dropper varm lunsj på jobben heller. Men så finnes det kantiner som tilbyr varme retter til lunsj og mange voksne benytter seg av dette mens de er på jobb. Grovt brød med sunt pålegg og frukt er en fantastisk start på dagen, men å fortsette med det også til lunsj og få første varm mat kl.17 eller senere er i mine øyne utrolig merkelig.

I land som nordmenn ofte ser ned på får alle barn på skolen varm mat til lunsj og dette sees på som en selvfølge. Jeg satt iallefall utrolig mye pris på den varierte menyen av varme retter jeg fikk på skolen. 3-retters lunsj - suppe, hovedrett og dessert. Det var alltid 2 supper og 2 hovedretter hvor det ble tatt hensyn til diverse allergier og matpreferanser. For eksempel enten 1 suppe eller 1 hovedrett kunne spises av vegetarianere. I et annet land var det bare 1 suppe og 1 hovedrett, men 1 av dem var vegetariansk. Mange av barna i min klasse var fattige og dette var stort sett deres eneste ordentlig måltid for dagen. Det er sikkert mange barn i Norge som også er i samme situasjon hjemme. Hvis fattige land får det til, hvorfor kan ikke Norge få det til?

Skolene hadde nok eget kjøkken å lage maten i, men hvis norske skoler mangler kjøkken, kan jeg se for meg at maten fraktes fra et annet sted og bare serveres på skolen. Man skal selvfølgelig ikke skylde bare på mangelen av varm mat i skolen for at norske skoler gjør det så dårlig på mange områder, men barna får bare positivt utbytte av å ha varm mat på skolen.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av barna i min klasse var fattige og dette var stort sett deres eneste ordentlig måltid for dagen. Det er sikkert mange barn i Norge som også er i samme situasjon hjemme. Hvis fattige land får det til, hvorfor kan ikke Norge få det til?

Sålenge de får mat er det ikke noe problem, det er ingen menneskerett å få et varmt måltid hver dag og særlig ikke et som betales med tyveri av andre penger (skatt)

Anonymous poster hash: e655f...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sålenge de får mat er det ikke noe problem, det er ingen menneskerett å få et varmt måltid hver dag og særlig ikke et som betales med tyveri av andre penger (skatt)

Anonymous poster hash: e655f...d04

For et merkelig utsagn. Menneskerett? Tyveri? Mye bedre å bruke skattepenger på å gi alle elever mulighet til å spise not varmt og godt på skolen enn mye annet tull skattepenger brukes til i dag. Jeg vil heller kutte på ''tyveriet' i trygd og diverse stønader for friske, late arbeidsledige mennesker, enn å spare på kvalitetsmåltid for elevene på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et merkelig utsagn. Menneskerett? Tyveri? Mye bedre å bruke skattepenger på å gi alle elever mulighet til å spise not varmt og godt på skolen enn mye annet tull skattepenger brukes til i dag. Jeg vil heller kutte på ''tyveriet' i trygd og diverse stønader for friske, late arbeidsledige mennesker, enn å spare på kvalitetsmåltid for elevene på skolen.

Det er fortsatt snakk om prioriteringer. Hvis man skal hive jeg på en "jeg ville heller"-mentalitet så ville jeg heller ansatt flere lærere, kurset flere lærere eller gitt gode lærere bedre betingelser enn at elevene på død og liv skal ha varm mat i skolens regi. Mange synes helt sikkert at varm mat er bedre enn kald mat, for mange spiller det ingen stor rolle. Om varm mat forbedrer læreevnene til elevene stiller jeg meg tvilsom til.

Noen skulle sikkert mene at elevene burde ha skinnstoler og kontorpulter for at dette gir et bedre læremiljø også, så hvor langt skal man trekke argumentet med at noe forbedrer læreevnen?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt snakk om prioriteringer. Hvis man skal hive jeg på en "jeg ville heller"-mentalitet så ville jeg heller ansatt flere lærere, kurset flere lærere eller gitt gode lærere bedre betingelser enn at elevene på død og liv skal ha varm mat i skolens regi. Mange synes helt sikkert at varm mat er bedre enn kald mat, for mange spiller det ingen stor rolle. Om varm mat forbedrer læreevnene til elevene stiller jeg meg tvilsom til.

Noen skulle sikkert mene at elevene burde ha skinnstoler og kontorpulter for at dette gir et bedre læremiljø også, så hvor langt skal man trekke argumentet med at noe forbedrer læreevnen?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Skjønner ikke at man skal måtte velge mellom varm mat og gode lærere på skolen? For meg er begge to nødvendige. Men å gi penger til late mennesker som ikke gidder finne seg jobb eller jobbe anser jeg som noe som bør kuttes. Jeg ville ikke satt varm mat i samme bås som skinnstoler og kontorpulter, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...