Gå til innhold

Mat på skolen. Hvordan skal dette gå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det jo ofte ikke ungene sin skyld at de ikke får med seg matpakke: med tanke på de som faktisk ikke har med seg mat. Da er det vel en forelder som skulle sørget for matpakka, som ikke gjør det. Dessverre er det ikke alle som har foreldre som lager gode og næringsrik lunsj til unga. For akkurat disse ungene tror jeg skolemat hadde vært utrolig viktig. Denne andelen av unger er sikker ikke stor, så da er det vel et spørsmål om man skal vektlegge disse barna og gi skolemat til alle.

3-4 brødskiver, servelat og ost, hvis man som forelder ikke klarer å få istand dette til poden på morran så er det noe galt. Hvor lave krav skal man egentlig stille til dagens foreldre?

Man burde kanskje hatt en vekkepatrulje også for å vekke ungene slik at de kommer tidsnok på skolen også? Kanskje en leggepatrulje for å sjekke om de kommer seg i seng og sover nok?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3-4 brødskiver, servelat og ost, hvis man som forelder ikke klarer å få istand dette til poden på morran så er det noe galt. Hvor lave krav skal man egentlig stille til dagens foreldre?

Man burde kanskje hatt en vekkepatrulje også for å vekke ungene slik at de kommer tidsnok på skolen også? Kanskje en leggepatrulje for å sjekke om de kommer seg i seng og sover nok?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Helt enig med deg i at det er noe galt da dessverre. Men for akkurat disse unga så hadde nok skolemat vært veldig verdifullt.

Jeg er ikke for å sy puter under arma på unga, og det var ikke slik jeg mente innlegget mitt. Men for de barna som ikke har det så bra hjemme, kan skolemat være et godt tiltak. Men de er i fåtall, så om det bør legges vekt på vet jeg ikke.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk omtrent bare Norge som ikke tilbyr varm lunsj på skolen, så at det skal være helt utenkelig og rart osv er bare bullshit.

Det er nesten bare merkelig som noen skrev over her; lev på et par brødskiver mede ost og servelat i 6-10 timer, du. Det er jo SÅ næringsrikt og gir masse energi og næring til hjernen... :sarkasme:



Anonymous poster hash: 2e290...3fc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk omtrent bare Norge som ikke tilbyr varm lunsj på skolen, så at det skal være helt utenkelig og rart osv er bare bullshit.

Det er nesten bare merkelig som noen skrev over her; lev på et par brødskiver mede ost og servelat i 6-10 timer, du. Det er jo SÅ næringsrikt og gir masse energi og næring til hjernen... :sarkasme:

Anonymous poster hash: 2e290...3fc

Jeg har hatt 18 års skolegang og vært 6 år i arbeid. Det holdt for meg å spise frokost hjemme og lunsj på skolen/jobben og så middag hjemme. Jeg vet at dette også har fungert helt greit for majoriteten av landets befolkning i mange mange tiår. Dette synes du er merkelig? Hvor gammel er du?

Sleng med et par bananer eller epler som ungen kan spise mellom måltidene hvis han/hun ikke klarer å holde konsentrasjonen unna mobiltelefonen og følge med på undervisningen.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk omtrent bare Norge som ikke tilbyr varm lunsj på skolen, så at det skal være helt utenkelig og rart osv er bare bullshit.

Det er nesten bare merkelig som noen skrev over her; lev på et par brødskiver mede ost og servelat i 6-10 timer, du. Det er jo SÅ næringsrikt og gir masse energi og næring til hjernen... :sarkasme:

Anonymous poster hash: 2e290...3fc

Kan også slenge på at det omtrent bare er Norge som tillater at unger får sitte med mobiltelefon i undervisningen og aksepterer at nær 1/3 av elevene dropper ut før fullendt grunnskole+videregående, at skolebygninger og skoleinfrastruktur ligger lengst ned på kommunenes/statens prioriteringsliste, at lærerstudiet har lave opptakskrav - og er helt avhengig av det for å få rekruttering og jeg kan fortsette i det uendelige. Men neida, vi skal fokusere på at ungene skal ha varm mat på skolen fordi de ikke er istand til å få med seg mat hjemmefra..

Hva er galt med dette landet?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også slenge på at det omtrent bare er Norge som tillater at unger får sitte med mobiltelefon i undervisningen og aksepterer at nær 1/3 av elevene dropper ut før fullendt grunnskole+videregående, at skolebygninger og skoleinfrastruktur ligger lengst ned på kommunenes/statens prioriteringsliste, at lærerstudiet har lave opptakskrav - og er helt avhengig av det for å få rekruttering og jeg kan fortsette i det uendelige. Men neida, vi skal fokusere på at ungene skal ha varm mat på skolen fordi de ikke er istand til å få med seg mat hjemmefra..

Hva er galt med dette landet?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Det går faktisk an å fokusere på flere ting samtidig. Fordi om man er opptatt av barns kosthold, betyr det ikke at man gir blaffen i alle andre problemer i skolen - og i resten av verden, for den saks skyld.

Anonymous poster hash: 820d6...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Ungene tar ikke skade av å ete brødskive på skolen, hvis noen påstår det så er det bare et tegn på at dagens unge har blitt alt for kravstore.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Bullshit? Ja, det var jo et bra argument :ler:

Nå sikter jeg ikke til dem som faktisk får med grei og sunn mat hjemmefra, som f. eks brødskiver, men de elevene som faktisk ikke får det. Man kan like det så lite man vil, men faktum er at det er en del foreldre som dessverre ikke sender med barna sine sunn mat på skolen. Videre er det altså stor sammenheng mellom evne til læring, helse og kosthold. Om flere kommer seg gjennom skolen med bra resultater og grei helse og unngår å falle på samfunnets skråplan så kan samfunnet gjøre enorme besparelser.

Dagens unge er blitt så "bortskjemte" mantraet fremstår bare som en evig sutring, så det kan du like gjerne kutte ut først som sist.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også slenge på at det omtrent bare er Norge som tillater at unger får sitte med mobiltelefon i undervisningen og aksepterer at nær 1/3 av elevene dropper ut før fullendt grunnskole+videregående, at skolebygninger og skoleinfrastruktur ligger lengst ned på kommunenes/statens prioriteringsliste, at lærerstudiet har lave opptakskrav - og er helt avhengig av det for å få rekruttering og jeg kan fortsette i det uendelige. Men neida, vi skal fokusere på at ungene skal ha varm mat på skolen fordi de ikke er istand til å få med seg mat hjemmefra..

Hva er galt med dette landet?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Så hvorfor tror du at skoleungdom dropper ut da? Tror du at det bare er en grunn? Dette er jo nettopp et argument for å innføre at skolen innfører et måltid, slik som i andre land. Med å legge opp til sunnere mat får man igjen bedre helse og bedre læringsevne.

Ungene som "ikke er i stand til å få mat med hjemmefra" har for øvrig ikke ansvaret. Det er foreldrene. Og dessverre er det slik at langt fra alle foreldre sender med barna sunn mat og derfor må vi også forholde oss til realitetene? Hver og enkelt elev velger dessverre ikke sine foreldre!

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk an å fokusere på flere ting samtidig. Fordi om man er opptatt av barns kosthold, betyr det ikke at man gir blaffen i alle andre problemer i skolen - og i resten av verden, for den saks skyld.

Anonymous poster hash: 820d6...76b

Det går, men skolene skal fortsatt forholde seg til et budsjett og prioriteringer. Varm mat er strengt tatt ikke en nødvendighet. En bekvemmelighet ja. Norge ungdommer har kanskje blitt for kresne?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit? Ja, det var jo et bra argument :ler:

Nå sikter jeg ikke til dem som faktisk får med grei og sunn mat hjemmefra, som f. eks brødskiver, men de elevene som faktisk ikke får det. Man kan like det så lite man vil, men faktum er at det er en del foreldre som dessverre ikke sender med barna sine sunn mat på skolen. Videre er det altså stor sammenheng mellom evne til læring, helse og kosthold. Om flere kommer seg gjennom skolen med bra resultater og grei helse og unngår å falle på samfunnets skråplan så kan samfunnet gjøre enorme besparelser.

Dagens unge er blitt så "bortskjemte" mantraet fremstår bare som en evig sutring, så det kan du like gjerne kutte ut først som sist.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Det er bullshit ja. Fordi at foreldrene ikke klarer å sende med ungene et par brødskiver så skal skolene kjempe om mange millioner kroner for å lage varmmat på skolen?

Hvis foreldrene/ungene selv ikke klarer å smøre et par skiver og slenge på pålegg så grenser det til omsorgssvikt. Helt seriøst, mener du at det er å legge lista for høyt at man krever foreldrene smører niste, eller gud forby - at ungene/ungdommene smører nista si selv?

Og på toppen av det så avslutter du med å si at det er sutring når man antyder at dagens ungdommer er bortskjemte? Bevares..

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg var aldri spesielt glad i brødmat, og det var jo det man skulle ha med på skolen. Det førte til at jeg gjennom mesteparten av barneskolen og hele ungdomsskolen rett og slett ikke spiste på skolen.

Jeg turte heller ikke å ta det opp med mine foreldre, for de var av generasjonen som mente at "brødskive holder i massevis", som enkelte her.



Anonymous poster hash: 22558...f5f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bullshit ja. Fordi at foreldrene ikke klarer å sende med ungene et par brødskiver så skal skolene kjempe om mange millioner kroner for å lage varmmat på skolen?

Hvis foreldrene/ungene selv ikke klarer å smøre et par skiver og slenge på pålegg så grenser det til omsorgssvikt. Helt seriøst, mener du at det er å legge lista for høyt at man krever foreldrene smører niste, eller gud forby - at ungene/ungdommene smører nista si selv?

Og på toppen av det så avslutter du med å si at det er sutring når man antyder at dagens ungdommer er bortskjemte? Bevares..

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Du må gjerne leve i en eventyrverden, men det er altså realiteten at det er en del foreldre som nettopp ikke sender med barna sunn mat, eller mat i det hele tatt. Jeg liker det like lite som andre som misliker foreldre som unndrar seg dette ansvaret, men det er like fullt et faktum og forholder meg derfor til det. Og når man vet at det er sammenheng mellom kosthold, helse og læringsevne så er det direkte tåpelig å ikke gi ungene et så likt utgangspunkt som mulig. I dag er det da de med foreldre som ikke bevisstgjør barna sine ved å sende med sunn mat som betaler prisen senere i livet, hvilket bidrar til mye større samfunnsmessige totalkostnader når ungdom faller utenfor.

Ja, det er sutring når man bruker dette som det evinnelige argumentet om dagens unge. Å ha tilgang til et sunt måltid i skoletiden er på ingen måte tegn på å være bortskjemt, derimot er det ren fornuft når man ser det i sammenheng med helse og læringsevne.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går, men skolene skal fortsatt forholde seg til et budsjett og prioriteringer. Varm mat er strengt tatt ikke en nødvendighet. En bekvemmelighet ja. Norge ungdommer har kanskje blitt for kresne?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Det er ren og skjær idioti å ikke prioritere tiltak som har store helse- og læringsgevinster. Du kan effektivisere og komme med tiltak til rumpa blir blå, men det hjelper ikke hvis man ikke har en viss minimumshelse og et minimum av godt kosthold.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i at det er noe galt da dessverre. Men for akkurat disse unga så hadde nok skolemat vært veldig verdifullt.

Jeg er ikke for å sy puter under arma på unga, og det var ikke slik jeg mente innlegget mitt. Men for de barna som ikke har det så bra hjemme, kan skolemat være et godt tiltak. Men de er i fåtall, så om det bør legges vekt på vet jeg ikke.

Fåtall? Det er dessverre en del barn som ikke lærer skikkelig kosthold hjemmefra fordi dessertgenerasjonen er mer opptatt av å prioritere seg selv. I mange familier går det mye i prosessert ferdigmat og/eller andre usunne produkter. Kosthold og helse ER viktig for læringsutbytte i det lange løp og barn som ikke får dette inn fra foreldrenes side løper større risiko for å havne bakpå læringsmessig, med de konsekvensene det får senere i livet. Det er også en sammenheng mellom dårlige kostholdsvaner tidlig i livet og senere overvekt og helseplager. I en del tilfeller utvikler det seg til kostholdsrelaterte sykdommer som da er meget kostbart for samfunnet, i tillegg til at de det gjelder står helt eller delvis utenfor arbeidslivet (=ytterligere kostnad).

Å unngå å prioritere tilgang til næringsrik og sunn mat for elevene er i det hele tatt en kostbar affære. Andre land med betydelig mindre å rutte med enn Norge får det til, så dette er en regelrett skam for Norge!

Anonymous poster hash: 75d81...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe snakk om at mange vil at barna skal få mat eller varm mat på skolen eller noe.

Men hvordan skal dette gå eller bli? På 50-tallet var det vel mer vanlig og spise det du fikk. Men sånn er det jo ikke lenger. Hva når noen vil ha ditt og andre datt?

Og alle kan jo ikke spise alt heller. Noen er jo vegetarianere og spiser ikke kjøtt, noen er muslimer eller jøder og spiser ikke gris. Så har man de som ikke liker og de som er allergisk.

Hvordan skal alt dette løses?

Eller blir det bare et valg, enten spise det man får på skolen eller ha med matpakke?

Anonymous poster hash: ef678...859

Det kan vel løses på samme måte som man løser varmmat på SFO/Aktivitetsskolen? Det serveres noe som de aller fleste liker, og som er relativt sunt og mettende. Med alternativer for de som må ha spesialtilpasset mat.

Og så må de som ikke liker maten ha med matpakke istedenfor.

De fleste aktivitetsskoler/SFO har et mattilbud, og de løser disse "problemene" helt fint der.

Hvorvidt det er rett prioritering å bruke penger på varmmat til barna midt på dagen er ett helt annet spørsmål.

Anonymous poster hash: 87633...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fåtall? Det er dessverre en del barn som ikke lærer skikkelig kosthold hjemmefra fordi dessertgenerasjonen er mer opptatt av å prioritere seg selv. I mange familier går det mye i prosessert ferdigmat og/eller andre usunne produkter. Kosthold og helse ER viktig for læringsutbytte i det lange løp og barn som ikke får dette inn fra foreldrenes side løper større risiko for å havne bakpå læringsmessig, med de konsekvensene det får senere i livet. Det er også en sammenheng mellom dårlige kostholdsvaner tidlig i livet og senere overvekt og helseplager. I en del tilfeller utvikler det seg til kostholdsrelaterte sykdommer som da er meget kostbart for samfunnet, i tillegg til at de det gjelder står helt eller delvis utenfor arbeidslivet (=ytterligere kostnad).

Å unngå å prioritere tilgang til næringsrik og sunn mat for elevene er i det hele tatt en kostbar affære. Andre land med betydelig mindre å rutte med enn Norge får det til, så dette er en regelrett skam for Norge!

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Nå tenker ikke jeg på de som ikke får hjemmelaget mat, men på de som ikke får mat. Og de håper jeg og tror er et fåtall av alle barna?

De fleste har jo såpass vettuge foreldre at de i det miste får med seg noe mat, om det ikke er så sunn og næringsrik mat.

Men jeg er enig med deg i at kosthold og helse er viktig for å tilegne seg kunnskap på skolebenken, og at de som ikke lærer om gode kostholdsvaner kan dra med seg dette senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker ikke jeg på de som ikke får hjemmelaget mat, men på de som ikke får mat. Og de håper jeg og tror er et fåtall av alle barna?

De fleste har jo såpass vettuge foreldre at de i det miste får med seg noe mat, om det ikke er så sunn og næringsrik mat.

Men jeg er enig med deg i at kosthold og helse er viktig for å tilegne seg kunnskap på skolebenken, og at de som ikke lærer om gode kostholdsvaner kan dra med seg dette senere i livet.

Jeg tenker på begge deler. Det er selvsagt ennå verre å ikke sende med mat i det hele tatt, men å sende med dårlig mat er ikke spesielt mye bedre. Uansett hvordan man vrir og vender på det og uansett hvor mye man misliker det så er realiteten slik, og da vil det være et godt tiltak fra skoleverkets side å gi alle lik tilgang på sunn mat.

Men i Norge er det jo viktigere å spare, spare spare. Selv om vi møter oss selv i døra i fremtiden. Helt håpløs tankegang.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på begge deler. Det er selvsagt ennå verre å ikke sende med mat i det hele tatt, men å sende med dårlig mat er ikke spesielt mye bedre. Uansett hvordan man vrir og vender på det og uansett hvor mye man misliker det så er realiteten slik, og da vil det være et godt tiltak fra skoleverkets side å gi alle lik tilgang på sunn mat.

Men i Norge er det jo viktigere å spare, spare spare. Selv om vi møter oss selv i døra i fremtiden. Helt håpløs tankegang.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Jeg er enig med deg i at det ville vært et godt tiltak at alle fikk sunn og næringsrik mat på skolen. Men også at de lærte å lage sunn og god mat selv! Hvis skolen vil spare penger kan jo unga lage maten :) (går selvsagt ikke på barneskolen, men på ungdomskolen hadde det ikke vært så dumt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...