Gå til innhold

Mat på skolen. Hvordan skal dette gå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt noe snakk om at mange vil at barna skal få mat eller varm mat på skolen eller noe.

Men hvordan skal dette gå eller bli? På 50-tallet var det vel mer vanlig og spise det du fikk. Men sånn er det jo ikke lenger. Hva når noen vil ha ditt og andre datt?

Og alle kan jo ikke spise alt heller. Noen er jo vegetarianere og spiser ikke kjøtt, noen er muslimer eller jøder og spiser ikke gris. Så har man de som ikke liker og de som er allergisk.

Hvordan skal alt dette løses?

Eller blir det bare et valg, enten spise det man får på skolen eller ha med matpakke?



Anonymous poster hash: ef678...859
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarte meg personlig helt fint med den matpakken jeg fikk smurt med meg, hadde ikke kantine før VGS, barn i dag altså, haff, selvom jeg bare er 23 år gammel blir jeg helt forferdet over det meste rundt hva barn skal ha/ikke ha nå til dags!

Endret av Soyli
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på folkehøgskole og der måtte du ha med legeerklæring om du var allergisk eller gikk på diett slik så du måtte ha et annet måltid.

Var man vegetarianer eller noe sånt så holdt det å si fra.

De som fikk tilpassa måltider fikk da ikke lov til å forsyne seg fra den "vanlige" maten. Men selvfølgelig, var det tilbehør de kunne spise så fikk de jo ikke eget der, men delte med oss andre.

Men det var tilfeller der noen var deltidsvegetarianere og spiste det de følte for. Litt kjipt når det blir masse vegetar-mat igjen fordi de dreit i det og heller tok kjøtt.(Når de sa i fra til kjøkkenet at de var vegetarianere) Men det ble oppdaga og da fikk de kjeft.

Men så var det en skole med veldig få elever, på større skoler er sånt kanskje ikke så farlig.

Sånn løste de det der jeg gikk hvert fall:)

Men man klarer seg jo fint med vanlig matpakke på lunsjen i skolen!

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe snakk om at mange vil at barna skal få mat eller varm mat på skolen eller noe.

Men hvordan skal dette gå eller bli? På 50-tallet var det vel mer vanlig og spise det du fikk. Men sånn er det jo ikke lenger. Hva når noen vil ha ditt og andre datt?

Og alle kan jo ikke spise alt heller. Noen er jo vegetarianere og spiser ikke kjøtt, noen er muslimer eller jøder og spiser ikke gris. Så har man de som ikke liker og de som er allergisk.

Hvordan skal alt dette løses?

Eller blir det bare et valg, enten spise det man får på skolen eller ha med matpakke?

Anonymous poster hash: ef678...859

Hvordan skal det løses? Slik det er løst i andre europeiske land. Kantine hvor barna får spise noe varmt midt på dagen. Der hvor jeg gikk på skole var det både suppe, 2 forskjellige hovedretter og dessert. Så fikk vi kjøpe det vi ville, for eksempel droppe suppen eller dessert, kjøpe bare suppe og dessert (vi fikk ikke kjøpe bare dessert, man måtte ha enten suppe eller hovedrett i tillegg). Man sier på forhånd hva man skal ha, betaler et latterlig lavt beløp, får en kupong og henter maten fra luken med kupongen.

Anonymous poster hash: 78132...b3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig ikke alle skattebetalernes ansvar å servere mat på skolen. Noe må foreldrene ta ansvaret for og betale selv. Det får være grenser.



Anonymous poster hash: 6c2a6...74f
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer ikke til å skje med det første, det vil kreve store midler å gjennomføre noe sånt.. Skolene har ikke fasiliteter til å ha storkjøkken/kantine på skolen - det vil i såfall måtte bygges og det tar både tid og koster mye penger... Kommer ikke til å skje de nærmeste 10-15 årene tipper jeg...

Jeg er forøvrig også enig i de andre her som mener det er foreldrenes ansvar. Ungene overlever helt fint på skive hjemmefra.... Om det er unger som ikke har med seg mat er det noe for skolen og evt. barnevernet å gripe fatt i....



Anonymous poster hash: f7032...25e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ikke til å skje med det første, det vil kreve store midler å gjennomføre noe sånt.. Skolene har ikke fasiliteter til å ha storkjøkken/kantine på skolen - det vil i såfall måtte bygges og det tar både tid og koster mye penger... Kommer ikke til å skje de nærmeste 10-15 årene tipper jeg...

Jeg er forøvrig også enig i de andre her som mener det er foreldrenes ansvar. Ungene overlever helt fint på skive hjemmefra.... Om det er unger som ikke har med seg mat er det noe for skolen og evt. barnevernet å gripe fatt i....

Anonymous poster hash: f7032...25e

Selvfølgelig overlever de. Men poenget er vel ikke om man overlever eller ikke.

Det er skoleplikt i dette landet. Det offentlige bestemmer at barn må være på skolen. Og mange har lange dager. Det er også ganske mange som har en stresset situasjon på morgenen og/eller mangler matlyst rett etter man har våknet. Svært mange barn får sitt første ordentlige måltid sent på ettermiddagen, etter å ha vært våken og i aktivitet i 10 timer - eller mer.

Jeg synes det er trist at barn i et av verdens rikeste land ikke får tilbud om næringsrik, fullverdig kost i de mange, lange timene de er tvunget til å være på skolen. En vanlig "norsk" brødskive-matpakke inneholder sjeldent nok av det barn trenger for at kropp og hjerne skal fungere maksimalt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig overlever de. Men poenget er vel ikke om man overlever eller ikke.

Det er skoleplikt i dette landet. Det offentlige bestemmer at barn må være på skolen. Og mange har lange dager. Det er også ganske mange som har en stresset situasjon på morgenen og/eller mangler matlyst rett etter man har våknet. Svært mange barn får sitt første ordentlige måltid sent på ettermiddagen, etter å ha vært våken og i aktivitet i 10 timer - eller mer.

Jeg synes det er trist at barn i et av verdens rikeste land ikke får tilbud om næringsrik, fullverdig kost i de mange, lange timene de er tvunget til å være på skolen. En vanlig "norsk" brødskive-matpakke inneholder sjeldent nok av det barn trenger for at kropp og hjerne skal fungere maksimalt.

Helt enig med deg. Veldig rart at norske skoler ikke tilbyr varm mat til elevene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man løser det vel akkurat på samme måte som andre steder i verden. Se for eksempel til nabolandet Sverige, hvor de har fått servert varmmat på skolen i mange år. Mange svenske skoler har matplanen sin liggende ute på hjemmesiden sin, så om man er interessert er det bare å google litt, så finner man mye!

I korte trekk går det vel, merkelig nok :P ut på å tilby alternativer til de som av ulike årsaker ikke kan spise maten som tilbys. På en del skoler har de to retter hvorav det ene er med kjøtt/fisk/kylling og det andre er vegetarisk, og minst ett av dem kan spises av "alle" uansett religion. Noen steder er det en hovedrett, hvor man bytter ut ingredienser til de som av religions- eller vegetaroverbevisninger ikke kan spise hele hovedretten.

Eksempel på ukesmeny, fritt kopiert fra http://meny.dinskolmat.se/ , dette er fra en skole i Stockholm:

Måndag 2014-09-08

Wienerkorv Kalkonwiener med Potatismos

Vegetarisk Wienerkorv med Potatismos

Tisdag 2014-09-09

Nasigoreng med nötskav och grönsaker

Vegetarisk Nasigoreng

Onsdag 2014-09-10

Kycklingfilé, vitlökssås & Rostad Potatis

Qornfile, vitlökssås & Rostad Potatis

Torsdag 2014-09-11

Pasta kalkonara

Sojanara

Fredag 2014-09-12

Tacos med tillbehör

Quornfärstacos med tillbehör

Eller:

Måndag 2014-09-08

korvstroganoff med ris

stekt flundra med remoulad och potatis

sojakorv med tomatsås och ris

Tisdag 2014-09-09

sesamkyckling med cocossås och ris

pannbiff med lök och kokt potatis

sesambiffar med ajvar och ris

Onsdag 2014-09-10

pytt i panna med stekt ägg

fiskgryta med tomat och selleri

pasta med quornfärssås

Torsdag 2014-09-11

ärtsoppa med pannkakor

laxgryta med vittvin och grönsaker

ärtsoppa utan fläsk

Fredag 2014-09-12

biffsauté med dijonsenap serveras med ris

fiskgratäng med champinjoner och kokt potatis



Anonymous poster hash: 41913...410
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at det er foreldrenes ansvar, men samtidig husker jeg selv at jeg savnet å ha et varmt måltid da jeg var barn, særlig på vinteren da vi ofte satt å frøs med jakkene og hanskene på gamle, morkne norske skoler. Ser også at det kan være litt utfordringer med allergi/intoleranser, religion osv. men det må vel la seg løse på et vis, de har nå det mange andre steder i verden, kan vel dra erfaring derfra. At skoler må bygges ut/om for å ha et kjøkken å produsere det på; njaa, jeg tror nå heller maten kommer til å bli produsert andre steder og så fraktet til skolen, nettopp fordi det er for dyrt å må bygge kjøkken:P Jeg har vært innom et hav av ulike kantiner, store og små, og ingen av dem produserte maten på selve kantinen.



Anonymous poster hash: 7146b...25c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i de som mener at mat til unga hovedsakelig er foreldrenes ansvar, men et varmt godt måltid mat har de ikke mulighet til å gi knøttene som er på skolen. Og er skoledagene lange kan det være godt med noe skikkelig mat i magen. For de som ikke har foreldre som passer på å sende med mat vil det også være et utrolig fint tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har hatt varm lunsj for ungene "alltid". Det ville nok bli et stort løft økonomisk å konvertere hele skoleverket til deres modell, men man kunne jo begynt i en ende, og gjort det til en del av forskriftene for alle nye skoler som bygges, samt iverksatt en gradvis plan for de øvrige. Samtidig ville man fått en gylden anledning til å studere om det gjør en forskjell for skolenes resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke lett å få det til, både økonomisk og praktisk. Synes i første omgang de heller kan dele ut gratis frukt til alle barna daglig. Det er i hvert fall bedre enn ikke noe.

Ellers synes jeg det er latterlig hvordan Tine skal tjene penger på skole elever. Jeg har 1 barn på barneskolen, der betaler jeg 5,50 kr pr melk, dette for melk med kakao. Helt greit for meg å betale denne prisen. Så har jeg en elev på ungdomskolen, der kan de få melk med forskjellige smaker eller juice, det er 1/3 l, der skal de ha 15 kr stk. Er jo helt vilt, det blir jo 45 kr literen. Da får heller min tenåring drikke melk hjemme.



Anonymous poster hash: 3e543...3dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får klare seg med matpakke hjemmefra. Hvis de ikke gidder å fullføre skolen eller få gode karakterer fordi de ikke får varmmat så er det ungene som er problemet, ikke skolen.



Anonymous poster hash: 3fd54...9fc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får klare seg med matpakke hjemmefra. Hvis de ikke gidder å fullføre skolen eller få gode karakterer fordi de ikke får varmmat så er det ungene som er problemet, ikke skolen.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Jepp, det er jo helt forferdelig å legge opp til et sunt kosthold også fra skolens side og på den måten slippe kjipe og kostbare helseplager senere i livet.

Her i landet går det sport i å spare oss til fant, selv om konsekvensen blir både større og dyrere senere. Legger man opp til sunn mat servert fra skolens side så bidrar det til å lede elevene inn på sunne matvaner, noe som kan spare oss for enorme summer i helsevesenet senere. Det er gjerne billigere å forebygge enn å vente på at skaden skjer. Det er synd nordmenn ikke skjønner dette. Hver person som havner utenfor som følge av dårlig kosthold og følgeplager koster samfunnet millioner, når de går over på offentlige stønader, behandling, kostnaden ved at de ikke jobber og betaler skatt etc.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, det er jo helt forferdelig å legge opp til et sunt kosthold også fra skolens side og på den måten slippe kjipe og kostbare helseplager senere i livet.

Her i landet går det sport i å spare oss til fant, selv om konsekvensen blir både større og dyrere senere. Legger man opp til sunn mat servert fra skolens side så bidrar det til å lede elevene inn på sunne matvaner, noe som kan spare oss for enorme summer i helsevesenet senere. Det er gjerne billigere å forebygge enn å vente på at skaden skjer. Det er synd nordmenn ikke skjønner dette. Hver person som havner utenfor som følge av dårlig kosthold og følgeplager koster samfunnet millioner, når de går over på offentlige stønader, behandling, kostnaden ved at de ikke jobber og betaler skatt etc.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Bullshit. Ungene tar ikke skade av å ete brødskive på skolen, hvis noen påstår det så er det bare et tegn på at dagens unge har blitt alt for kravstore.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Ungene tar ikke skade av å ete brødskive på skolen, hvis noen påstår det så er det bare et tegn på at dagens unge har blitt alt for kravstore. Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Enig.

For øvrig løser man ikke plassproblemet ved å hente mat fra storkjøkken - de færreste grunnskoler har spisesal/kantine.

Anonymous poster hash: 1f95a...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får klare seg med matpakke hjemmefra. Hvis de ikke gidder å fullføre skolen eller få gode karakterer fordi de ikke får varmmat så er det ungene som er problemet, ikke skolen.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Nå er det jo ofte ikke ungene sin skyld at de ikke får med seg matpakke: med tanke på de som faktisk ikke har med seg mat. Da er det vel en forelder som skulle sørget for matpakka, som ikke gjør det. Dessverre er det ikke alle som har foreldre som lager gode og næringsrik lunsj til unga. For akkurat disse ungene tror jeg skolemat hadde vært utrolig viktig. Denne andelen av unger er sikker ikke stor, så da er det vel et spørsmål om man skal vektlegge disse barna og gi skolemat til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

For øvrig løser man ikke plassproblemet ved å hente mat fra storkjøkken - de færreste grunnskoler har spisesal/kantine.

Anonymous poster hash: 1f95a...61b

Det er så mye som er galt med norsk skole og varmmat er en bagatell i forhold, hvis man skal bevilge penger til noe så burde det først og fremst være å få de som går på skolen til å fullføre.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...