Gå til innhold

Saken om sauebonden som drepte hunden Tønes henlagt


Apis

Anbefalte innlegg

Gjest Malanthor

Hva er problemet med å overholde båndtvangen?

Jeg er helt enig i at hunden skulle vært i bånd. Synes forsåvidt det er på sin plass og gi hundeier en bot for og ikke ha overholdt båndtvang.

Men det forandrer ikke det jeg ser på som en helt horribel handling fra sauebondens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er bekymringsverdig at en bonde (med kriminell bakgrunn) som er så psykisk ustabil at han skyter i affekt, får lov å ha våpen. Han burde vært fratatt våpenlisensen og straffet for hundedrapet, som etter hva jeg har lest var fullstendig uorovosert. Hunden var løs, ja, men ved siden av eier, den jaget ikke sauer. Det er ikke dødsstraff for brudd på båndtvangen.

Anonymous poster hash: b04b2...ce9

Hvorfor er ikke hundeeier full av hagel vis hunden var ved siden av eier?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bekymringsverdig at en bonde (med kriminell bakgrunn) som er så psykisk ustabil at han skyter i affekt, får lov å ha våpen. Han burde vært fratatt våpenlisensen og straffet for hundedrapet, som etter hva jeg har lest var fullstendig uorovosert. Hunden var løs, ja, men ved siden av eier, den jaget ikke sauer. Det er ikke dødsstraff for brudd på båndtvangen.

Anonymous poster hash: b04b2...ce9

Igjen, dette er hundeeiers versjon som har blitt fremstilt som fakta i saken i media. Dette vet ingen av oss noe som helst om. Politiet har derimot hørt begge sider, og tatt valg basert på dette. Jeg har langt mer tro på at politiet har vært nøytrale, enn at man skal kunne være nøytral etter å ha lest den tabloide fremstillingen i media.

Anonymous poster hash: 44cd6...785

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bonden hadde sånn omsorg for sauer hadde han neppe griset ned sauene til naboen med spraymaling for deretter å jage dem med ATV.

Fyren er en tulling, og skulle ALDRI hatt tilgang til våpen. Lettvindt og belelig for politiet at dette skulle bli påstand mot påstand.

Hadde han møtt sin likemann i denne hundeeieren hadde ville han neppe gått på begge beina på ett eller annet tidspunkt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bonden hadde sånn omsorg for sauer hadde han neppe griset ned sauene til naboen med spraymaling for deretter å jage dem med ATV.

Fyren er en tulling, og skulle ALDRI hatt tilgang til våpen. Lettvindt og belelig for politiet at dette skulle bli påstand mot påstand.

Hadde han møtt sin likemann i denne hundeeieren hadde ville han neppe gått på begge beina på ett eller annet tidspunkt.

Interessant at mange av dere som mener bonden har tatt loven i egne hender og gått langt ut over det han har lov til, faktisk ser ut til å mene at det hadde vært noe annet hvis hundeeier hadde gjort det samme og gått til angrep på bonden.

Jeg vet ikke hva som som skjedde, jeg mener man skal være forsiktig med bruk av skytevåpen og på generelt grunnlag er jeg mot selvtekt, for enkelte her ser det ut til å bare gjelde hvis det er snakk om bonden, ikke hundeeier.

Anonymous poster hash: 44cd6...785

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig for han er hundeeieren ikke en mann som selv vil sette et eksempel ved og knekke begge beina hans så grundig at han vil trenge rullestol resten av livet. Så til deg kjære sauebonde sier jeg bare: du hadde jævla flaks du ikke møtte en annen når du handlet som du gjorde.

Når man har en rifle så trenger man ikke være redd for tastaturkrigere.

Anonymous poster hash: b34bf...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jævla hund er død. Skutt og drept.

Get over it.

Herregud, altså.....



Anonymous poster hash: c8ee1...3fb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jævla hund er død. Skutt og drept.

Get over it.

Herregud, altså.....

Anonymous poster hash: c8ee1...3fb

Hvilket tema bryr du deg om? Hva sier du til folk som sier at det er et tåpelig tema å bry seg om?

Ikke kommenter om du ikke har noe saklig å si, vær så snill.

Anonymous poster hash: 07d9e...de7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvor "rett ved" hundeeier denne hunden virkelig kunne ha vært, når hunden ble skutt uten at hundeeier kunne forhindre det på noen måte. Dersom jeg mistenkte at noen forsøkte å skyte hunden min som sto rett ved siden av meg, hadde jeg stilt meg imellom og forsøkt å snakke fyren fra å gjøre det...

For at stuasjonen skal være et troverdig scenario så må minst èn av følgende stemme; hund og eier er så langt fra hverandre at skuddene ikke har sjanse til å treffe eier istedenfor hund / hund og skytter (og dermed også hundeeier?) er så tett ved hverandre at det er umulig å bomme på hund og isteden treffe hundeeier.

For å skyte hundeeier, selv med vådeskudd, er fremdeles ulovlig selv om hunden hans jager sau, og det tipper jeg bonden vet meget godt.

Forøvrig synes jeg synd på hunden, men jeg synes overhodet ikke synd på hundeeier og jeg håper at han ikke får lov til å anskaffe seg en ny hund.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at mange av dere som mener bonden har tatt loven i egne hender og gått langt ut over det han har lov til, faktisk ser ut til å mene at det hadde vært noe annet hvis hundeeier hadde gjort det samme og gått til angrep på bonden.

Jeg vet ikke hva som som skjedde, jeg mener man skal være forsiktig med bruk av skytevåpen og på generelt grunnlag er jeg mot selvtekt, for enkelte her ser det ut til å bare gjelde hvis det er snakk om bonden, ikke hundeeier.

Anonymous poster hash: 44cd6...785

Bonden har et seriøst troverdighetsproblem med hensyn til sin bakgrunn og hva mennesker rundt forteller om ham i motsetning til eier av hunden.

Det holder leeeeeenge for meg, båndtvang aldri så mye!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bekymringsverdig at en bonde (med kriminell bakgrunn) som er så psykisk ustabil at han skyter i affekt, får lov å ha våpen. Han burde vært fratatt våpenlisensen og straffet for hundedrapet, som etter hva jeg har lest var fullstendig uorovosert. Hunden var løs, ja, men ved siden av eier, den jaget ikke sauer. Det er ikke dødsstraff for brudd på båndtvangen.

Anonymous poster hash: b04b2...ce9

Hunden var ikke i nærheten av eier, bonden stoppet på 15 m avstand , hunden sprang mot bonden og må da ha vært 10 eller mer meter fra eier når bonden skjøt. Litt avhengig av rekkefølgen av skuddene er bonden i land eller overreagerte.

Gitt politiets vurdering, konkluderer jeg med at det stilles tvil til eiers forklaring, og politiet har grunn til å underkjenne historiene om bondesønnen, og det uten vitnebevis.

Da regner jeg med at den historien som skulle fortelle "sannheten" er avdekket som ondsinnede rykter og drittpakke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om å tenke seg om, eller faktisk spør, før man skyter?

Så det er altså helt ok for hunder å drepe sauer. Mens når det er en hund som ryker til, da blir det ramaskrik.

Lenge leve sauehaterne!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres svært usannsynlig ut med hundeeiers forklaring der han sier hunden var i nærheten av han selv og ikke en trussel for noe som helst. Hvorfor i alle dager skulle noen skyte en hund som står ved siden av eieren sin? Jeg er ganske sikker på at sauebonden gjorde det som var nødvendig for å beskytte sine egne dyr. Og hvorfor i alle dager mener egentlig dyreelskerne at hunder er mer verdt enn sauer? Er ikke dyrene de som trenger dyrepoliti i deres øyne? Skal dette politet kun være involvert i saker som omhandler de såkalte kjæledyrene? For øvrig er eget dyrepoliti fullstendig idiotisk. Synes heller det vanlige politiet vi har idag kunne tatt seg av dette som en naturlig del av sine arbeidsoppgaver.

Og synes det er litt sykt at dette hundedrapet har fått så mye oppmerksomhet. Barn drepes hver eneste dag, men en massiv aksjon for en hund er på sin plass. Merkelige greier i dette samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres svært usannsynlig ut med hundeeiers forklaring der han sier hunden var i nærheten av han selv og ikke en trussel for noe som helst. Hvorfor i alle dager skulle noen skyte en hund som står ved siden av eieren sin? Jeg er ganske sikker på at sauebonden gjorde det som var nødvendig for å beskytte sine egne dyr. Og hvorfor i alle dager mener egentlig dyreelskerne at hunder er mer verdt enn sauer? Er ikke dyrene de som trenger dyrepoliti i deres øyne? Skal dette politet kun være involvert i saker som omhandler de såkalte kjæledyrene? For øvrig er eget dyrepoliti fullstendig idiotisk. Synes heller det vanlige politiet vi har idag kunne tatt seg av dette som en naturlig del av sine arbeidsoppgaver.

Og synes det er litt sykt at dette hundedrapet har fått så mye oppmerksomhet. Barn drepes hver eneste dag, men en massiv aksjon for en hund er på sin plass. Merkelige greier i dette samfunnet.

For å statuere et eksempel selvsagt. Han hadde ikke sett DENNE hunden jage sau, men den var ikke i bånd så da bød muligheten seg til å straffe den for det noen andre hadde gjort. Han trengte vel ikke bedre grunn selv om han selv hører hvor urimelig dette er. Derav uttallelsen om at han skal gjøre det igjen. Altså, selvjustis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres svært usannsynlig ut med hundeeiers forklaring der han sier hunden var i nærheten av han selv og ikke en trussel for noe som helst. Hvorfor i alle dager skulle noen skyte en hund som står ved siden av eieren sin? Jeg er ganske sikker på at sauebonden gjorde det som var nødvendig for å beskytte sine egne dyr. Og hvorfor i alle dager mener egentlig dyreelskerne at hunder er mer verdt enn sauer? Er ikke dyrene de som trenger dyrepoliti i deres øyne? Skal dette politet kun være involvert i saker som omhandler de såkalte kjæledyrene? For øvrig er eget dyrepoliti fullstendig idiotisk. Synes heller det vanlige politiet vi har idag kunne tatt seg av dette som en naturlig del av sine arbeidsoppgaver.

Og synes det er litt sykt at dette hundedrapet har fått så mye oppmerksomhet. Barn drepes hver eneste dag, men en massiv aksjon for en hund er på sin plass. Merkelige greier i dette samfunnet.

Det er hundeeieren som skal passe på at hunden er i bånd. Det er hundeeieren som må betale for seg hvis hunden hans går til angrep på andre dyr eller mennesker. Skal ikke drepe en hund for det om han er en trussel for sauene. Går an å jage de bort på andre måte, eller rope på hundeeieren at han får se å passe på hunden sin. Er bare drap som går i hodet på noen folk. Sånn som han bonden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke politiets avgjørelse stemmer overens med folks rettsfølelse i dette tilfellet, selv om de har loven på sin side.

Det er jeg overbevist om at den er!

Anonymous poster hash: 28a05...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så det er altså helt ok for hunder å drepe sauer. Mens når det er en hund som ryker til, da blir det ramaskrik.

Lenge leve sauehaterne!

I følge denne historien var ikke hunden i ferd med å drepe en sau. Så jeg ser ikke helt hvordan dette blir et saklig svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne historien var ikke hunden i ferd med å drepe en sau. Så jeg ser ikke helt hvordan dette blir et saklig svar.

1. Vi vet ingenting om historien. Vi har hørt 2 sett med påstander fra de involverte og ett sett med 3. part betrakninger, men det vi vet er altfor lite for å gjøre en vurdering.

2. Det er flere detaljer i historiene som ikke holder vann, og flest av dem tilhører eier.

3. Politiet har gjordt en undersøkelse, og har konkludert med 3 ting :

a. Bondens skudd er henlagt på bevisets stilling, hvilket betyr at de ikke kan bevise at han gikk over sin rett til å skyte hunden. Det er på mange måte egentlig en godt bevis på at han hadde rett; det er relativt mye som skal til før du får lov til å avlive ett angripende dyr.

b. Hundeeier er pålagt båndtvang i 2 år; det er satt ett primær ansvar på hundeeier.

c. Bonden sin våpenbruk er ikke anmeldt; Politiet vurderer at bondens brudd på våpenloven er innenfor skjønnsvurdering. I praksis setter de lit til at de som satt på kjøkkene så en hund løpe etter sauene. Igjen er dette ett rimelig klart bevis på at bondens forklaring virker mer troverdig enn eiers.

4. Alt dette betyr igjen at påstandene som ble presentert om bondesønnen muligens i større grad var ment å sverte han enn å gi ett perspektiv på personen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at bonden burde vært straffedømt i denne saken er at han satte to skudd i hunden. Dersom hunden har blitt skutt og truffet en gang er det INGEN sanysnlighet for at den har fortsatt den påståtte jakten etter sauene. Derved har bonden gått utover sin rett til å avverge situasjonen.

Du prater som om bikkja var en person. Det var den ikke. Det eneste humane å gjøre med et skadeskutt dyr er å avlive det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres svært usannsynlig ut med hundeeiers forklaring der han sier hunden var i nærheten av han selv og ikke en trussel for noe som helst. Hvorfor i alle dager skulle noen skyte en hund som står ved siden av eieren sin? Jeg er ganske sikker på at sauebonden gjorde det som var nødvendig for å beskytte sine egne dyr. Og hvorfor i alle dager mener egentlig dyreelskerne at hunder er mer verdt enn sauer? Er ikke dyrene de som trenger dyrepoliti i deres øyne? Skal dette politet kun være involvert i saker som omhandler de såkalte kjæledyrene? For øvrig er eget dyrepoliti fullstendig idiotisk. Synes heller det vanlige politiet vi har idag kunne tatt seg av dette som en naturlig del av sine arbeidsoppgaver.

Og synes det er litt sykt at dette hundedrapet har fått så mye oppmerksomhet. Barn drepes hver eneste dag, men en massiv aksjon for en hund er på sin plass. Merkelige greier i dette samfunnet.

Et dyrepoliti finnes i mange andre land, fordi de har en tilleggskompetanse i forhold til dyrevernssaker. Derfor er det en god ide å skille en slik instans ut fra Politiet og Mattilsynet.

Hvorfor spør du ikke heller bøndene om deres dyr er like mye verdt som andre husdyr? For over 100 000 sauer dør (ofte en lidelsesfull død) andre årsaker enn rovdyr (benbrudd, sykdom) ute på beite hvert eneste år. Hvorfor passer ikke bøndene på dyrene sine? Hvirfor slippes de bare ut i et økosystem de egentlig ikke hører hjemme i, for så å dø uten at bøndene leer en finger? Men rovdyrerstatning skal de ha. Og skyte vilt rundt seg er visst også i orden, om man skal ta utsagnene i denne tråden alvorlig.

Og hvorfor i all verden må alltid noen spille på at det finnes så mange mennesker (barn) som lider? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Går det ikke an å ha to tanker i hodet samtidig? Kan man ikke bry seg om dyr, fordi det er krig i verden? Er det vanskelig å skjønne at man både kan ha empati for barn slm lider, samtidig som man kan ta dyrs lidelse alvorlig?

"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr."

Mahatma Gandhi

Anonymous poster hash: b04b2...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...