Gå til innhold

"Politimannen kom inn i et løgnforhold han ikke kom seg ut av"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor media har gått ut med navn og bilde av den siktede? Jeg trodde man var anonym frem til man eventuelt ble dømt?

Anonymous poster hash: 81c93...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvorfor media har gått ut med navn og bilde av den siktede? Jeg trodde man var anonym frem til man eventuelt ble dømt?

Anonymous poster hash: 81c93...8c4

De gikk ut med navnet til ABB på forsiden av avisene 23. juli 2011 også, så anonymisering er ingen regel.

Anonymous poster hash: f3f2c...3a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor media har gått ut med navn og bilde av den siktede? Jeg trodde man var anonym frem til man eventuelt ble dømt?

Anonymous poster hash: 81c93...8c4

Dette er ingen regel, de foretar en skjønnsmessig vurdering i hver sak, hvor de veier allmennhetens interesse opp mot personvernet. Her er det mulig at det at han er offentlig tjenestemann har veid tyngre enn personvernet i denne vurderingen.

Anonymous poster hash: 3b2e7...c41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva tror vi om denne saken?

Ifølge TV 2 skal den drapssiktede politimannen gjennom flere måneder ha sendt meldinger av intim karakter til den avdøde 33-åringen på Skype. Det skal være snakk om svært mange meldinger.

Meldingene var opprinnelig slettet, men politiet har klart å gjenskape store mengder meldinger sendt mellom de to.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144558

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10127729

Kan det være at hun begikk selvmord og han fikk panikk fordi han trodde at han kunne mistenkes for drapet, eller er det simpelthen så enkelt som at han er skyldig?



Anonymous poster hash: f3f2c...3a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at nye SEFO ikke vil involvere seg. Det er vel ikke overraskende. Det kan vel vise seg å være rimelig krevende å få frikjent politimannen. Det er vel heller ikke overraskende at nye SEFO ikke ønsker å undersøke om etterforskningen ble riktig gjennomført. Det må vel overlates til pressen og de pårørende. Noen flere som ønsker et uavhengig organ med myndighet til å granske politiet?

Konspirasjonteoretikere som deg er og blir patetiske. Hvis du i fullt alvor tror Spesialenheten har noen som helst form for interesse av å frifinne politifolk så har du vrangforestillinger av breivikske proporsjoner.

Det er likevel vanskelig å tro annet enn at det må reises tiltale også mot alle polititjenestemenn som unnlot å hindre at den siktede politimannen deltok i etterforskningen.

Dette er noe av det dummeste noen har kommet med hittil. Det er ikke straffbart å bli ført bak lyset.

Kutt ut det patetiske tullet ditt nå.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er en politimann så han blir nok frifunnet

Det er domstolene som dømmer, ikke politiet. Herregud dere politihatere er latterlige og kunnskapsløse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

I dag startet rettsaken. Politimannen som først ble siktet for drap er nå tiltalt for å ha forlatt Linn Madelen Bråthen i hjelpeløs tilstand, og for å ha avgitt falsk forklaring. Riksadvokaten mente bevisene ikke var gode nok til å tiltale han for drap.

Her gir politimannen sin versjon av hva som skjedde da Linn Madelen Bråthen døde:

"Han beskriver det som skjedde på den 45 meter høye Breiviksbrua, men hevder at det ikke var fysisk kontakt mellom ham og kvinnen. Han forteller at stemningen mellom dem var god, men at han snublet, og at Bråthen benyttet anledningen til å klatre over rekkverket på den 45 meter høye Breviksbrua.

- Det siste jeg hørte var et kjempeplask, sier 42-åringen.

Den tidligere politimannen sier han først prøvde å skaffe hjelp, men at «noe skjedde» med ham da han var på vei ned av brua.

- Jeg konkluderte med at hun var død, og at ingenting jeg gjorde, ville hjelpe. Jeg klarte ikke å løpe til nærmeste hus for å varsle, sier 42-åringen.

Han legger til:

- Det var helt irrasjonelt. Jeg som politimann burde vite at det absolutt ikke er slik det foregår, men det er det lett å sitte her og si. Jeg har aldri sett noen jeg bryr meg veldig om, ta sitt eget liv, etter å ha sett henne inn i øynene.

Den tiltalte telemarkingen forteller at han deretter løp hjem og fortalte en falsk historie til kona, som ventet på ham.

- Jeg klarte ikke å si hva jeg hadde sett. Så ringte jeg [bråthens samboer] og fortalte ham at jeg og Linn hadde gått en tur.

42-åringen sier at han etter hvert ble nødt til å leve med den falske historien om at han ikke hadde vært sammen med Bråthen på brua.

- Jeg levde på en løgn, og begynte å tro at den var sann. Jeg fortalte den til alle, og tenkte at det ikke endret noen ting om jeg sa det som det var. Jeg skjønner selvsagt at det var helt feil.

Også da han ble avhørt av politikolleger fra nabodistriktet Vestfold, holdt han fast ved løgnen.

- Det var ikke rare dekkhistorien. Men jeg forklarte meg likevel falskt. Jeg pakket inn det grusomme jeg hadde sett, det ble for mye for meg."

http://www.dagbladet.no/2014/09/08/nyheter/innenriks/linn_madelen_brathen/dodsfall/brevik/35174179/

Er det bare meg som synes denne forklaringen ikke høres sannsynlig ut?



Anonymous poster hash: 73514...e39
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes denne forklaringen ikke høres sannsynlig ut?

Anonymous poster hash: 73514...e39

Nei, det er ikke bare deg. Jeg satt og leste samme saken akkurat nå og om de "tårene" han kom med. Men det er nå en gang slik at psykopater gjerne kan gråte mer eller mindre på kommando (jeg har sett det selv). Jeg tror han har gjort noe veldig dumt noe. Jeg tror ikke han føler seg det spor skyldig. Jeg tror ikke han har dårlig samvittighet. Jeg tror ikke en gang han har samvittighet. Jeg tror at det eneste han angrer på er at han ble tatt.

Anonymous poster hash: 3de35...331

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet mener han er skyldig i drap. Det mener nok de fleste, inkludert riksadvokaten. Problemet er at de sliter med å klare å bevise at det var drap. Dermed slipper han unna dette, men kommer i stedet til å få en solid straff for å ha forlatt henne i en hjelpeløs tilstand og løyet i etterkant.

Anonymous poster hash: f3f2c...3a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonteoretikere som deg er og blir patetiske. Hvis du i fullt alvor tror Spesialenheten har noen som helst form for interesse av å frifinne politifolk så har du vrangforestillinger av breivikske proporsjoner.

Dette er noe av det dummeste noen har kommet med hittil. Det er ikke straffbart å bli ført bak lyset.

Kutt ut det patetiske tullet ditt nå.

Du må føle deg ganske dum nå...

Anonymous poster hash: 3de35...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å kunne stole på den håndhevende makt! Dette er svært skadelig for politiets tillitsforhold til folket. I Norge har man tradisjonelt hatt et godt tillitsforhold mellom politi og borgere (i motsetning til f.eks USA), men slike saker som dette kan forandre det. En ting er at det finnes råtne eplet, men udugeligheten til han kollegaer her, er nesten like rystende.

Anonymous poster hash: 5951f...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stathelle-mysteriet/slik-forklarer-politimannen-hvorfor-han-ble-sett-liggende-paa-broen/a/23291778/

Ikke noe av det politimannen forteller henger på greip, bortsett fra den delen hvor han innrømmer at han har forklart seg falskt overfor politiet som avhørte han.



Anonymous poster hash: 13b39...caa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stathelle-mysteriet/slik-forklarer-politimannen-hvorfor-han-ble-sett-liggende-paa-broen/a/23291778/

Ikke noe av det politimannen forteller henger på greip, bortsett fra den delen hvor han innrømmer at han har forklart seg falskt overfor politiet som avhørte han.

Anonymous poster hash: 13b39...caa

Det at han var på stedet i følge med den drepte, tåkeleggingen og løgnene han presterte i ettertid samt det at han ikke straks tilkalt hjelp, må da være mer enn tilstrekkelig for å dømme ham for forsettelig drap. Det å få ham dømt for overlagt drap, dvs at drapet var planlagt på forhånd, blir likevel trolig vanskelig å oppnå. Uansett bør dette være tilstrekkelig til å gi ham 21 års fengsel.

Anonymous poster hash: 7a214...9fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han var på stedet i følge med den drepte, tåkeleggingen og løgnene han presterte i ettertid samt det at han ikke straks tilkalt hjelp, må da være mer enn tilstrekkelig for å dømme ham for forsettelig drap. Det å få ham dømt for overlagt drap, dvs at drapet var planlagt på forhånd, blir likevel trolig vanskelig å oppnå. Uansett bør dette være tilstrekkelig til å gi ham 21 års fengsel.

Anonymous poster hash: 7a214...9fd

Riksadvokaten er uenig, og han er derfor ikke en gang tiltalt for drap. De tror nok alle han er skyldig, men finner det umulig å bevise det.

Anonymous poster hash: f3f2c...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks-politimannen har en sterkere fantasti enn Rune Øygard:

Vitner mener å ha observert tiltalte Lars Trøen van Hoegee (42) liggende, tilsynelatende i skjul, på Breviksbroen. 42-åringen har flere forklaringer på hvorfor:

• Hevder han fikk stein i skoen
• Snublet og ramlet da han løp for å ta igjen avdøde
• Sier han kan ha fått blodtrykksfall

Forskjellen er at den andre parten i saken er død, sannsynligvis drept, og kan derfor ikke forklare hva som egentlig skjedde. Men hvor dumme tror han folk er.

Hvorfor ikke bare innrømme det? Får jo nesten ingen straff for drap her i landet uansett.



Anonymous poster hash: f3f2c...3a1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Riksadvokaten er uenig, og han er derfor ikke en gang tiltalt for drap. De tror nok alle han er skyldig, men finner det umulig å bevise det.

Anonymous poster hash: f3f2c...3a1

Dette viser igjen at kravene til bevis i straffesaker er alt for strenge i Norge. Skal kriminelle få den straff de fortjener, må en sørge for at det er lettere å oppnå fellende dom. Sannsynlighetsovervekt (mer enn 50% sannsynlighet) for at den tiltalte er skyldig, burde i alle straffesaker være tilstrekkelig for å felle en dom.

Anonymous poster hash: 7a214...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan psykologi og vet noe om hvilke reaksjoner som er vanlige hvis man er vitne til selvmord?

Anonymous poster hash: 81c93...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første ville vel vært å løpe ned å svømme etter henne, siden hun traff vannet, ringe etter hjelp på veien ned. Ikke bruke tiden sin på bevisforspillelse.

Men nå er ikke jeg noen psykolog da.



Anonymous poster hash: 28e66...216
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...