Gå til innhold

9 PP - fortsatt ikke gravid med nr. 2 - er sliten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er et par i begynnelsen av 30 årene (31/32) som har et barn på 4 år sammen fra før. Ble gravid ganske kjapt med han.

Vi har prøvd å bli gravide over 1 år nå (pga. lange sykluser tilsvarer det 9 PP hos meg), og spiren sitter ikke enda.

 

Tatt hornomprøver, pergotime et par ganger, og mannen har tatt sæd prøve (gjort privat), og alt er ok.

 

Jeg merker jeg er så "lei" og nesten demperimert og begynner bare å gråte når jeg tenker på det. Er psykisk sliten av å streve etter å bli gravid med nr. 2.

 

Jeg vet det er normalt at man kan bruke 12/13 PP før spiren sitter.....

 

Jeg vet alltid når jeg har EL (pga. tester, og får mensen alltid 14 dager). Vi gjør alt "etter boka".

 

Noen tanker/tips/erfaring?

 

 



Anonymous poster hash: 770b0...7b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men hva med å slutte og stresse med dette? Hva med å legge prøvingen litt til side en stund, og slappe mer av? Stress kan forårsake mye, det er jeg sikker på, og du skal ikke se bort fra at anspentheten og stresset med å prøve og bli gravid, er det som er årsaken til at du ikke blir det...

Det kan hende du og mannen din i en periode bør avstå fra plikt-sexen for å oppnå graviditet, og heller enten avstå fra sex i perioder eller bare ha det når dere har LYST, ikke fordi dere er nødt fordi det er "eggløsning NÅ!" Slapp av, helt enkelt, og gå tilbake til å ha sex pga lyst.

 

Selv prøvde jeg å få barn nr to da jeg var 37-38 år. Det gikk ikke. Hvorfor skjønte jeg ikke da, siden jeg ikke kunne forutse fremtiden. Men 10 år senere kom jeg i overgangsalderen da jeg var 46. Man er som kvinne i praksis steril i 10 år før overgangsalderen setter inn, så jeg var altså steril allerede da jeg prøvde å bli gravid som 37 åring.

Det ble aldri noe barn nr 2 på oss, da jeg sluttet å prøve da jeg var 38 (ville ikke mer pga alder) og vi var fornøyde egentlig med å ha bare barn nr ett.

 

 



Anonymous poster hash: 6355e...a7f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en uting å legge skylden på kvinnen og at det er henne stressnivå som forårsaker ufrivillig barnløshet. Er det i det hele tatt forskning som understøtter dette eller bare hva en typisk klikk.no-artikkel vil ha det til?

Jeg vet om en gynekolog (ekspert på fertilitet) som spyler en væske gjennom eggstokkene og rett og slett renser de opp. Holder til i Oslo. Noen jeg kjenner hadde prøvd i 1.5 år. Ble gravid noen uker etter behandling.

Anonymous poster hash: e2474...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en uting å legge skylden på kvinnen og at det er henne stressnivå som forårsaker ufrivillig barnløshet. Er det i det hele tatt forskning som understøtter dette eller bare hva en typisk klikk.no-artikkel vil ha det til?

Jeg vet om en gynekolog (ekspert på fertilitet) som spyler en væske gjennom eggstokkene og rett og slett renser de opp. Holder til i Oslo. Noen jeg kjenner hadde prøvd i 1.5 år. Ble gravid noen uker etter behandling. Anonymous poster hash: e2474...8ce

Dette gjøres hvis man har tette eggledere. Ikke gjennom eggstokkene. Ingen grunn til å gjøre det uten diagnose.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Hun gjorde dette uten diagnose. Hadde jo prøvd aktiv i 1.5 år med alle hjelpemidler for å kunne treffe eggløsning og aldri sett en positiv test før etter behandlingen. Det var trolig ikke tette eggledere forøvrig, men vil ikke avsløre for mye personlig informasjon om et annet menneske her.

Anonymous poster hash: e2474...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Hun gjorde dette uten diagnose. Hadde jo prøvd aktiv i 1.5 år med alle hjelpemidler for å kunne treffe eggløsning og aldri sett en positiv test før etter behandlingen. Det var trolig ikke tette eggledere forøvrig, men vil ikke avsløre for mye personlig informasjon om et annet menneske her.

Anonymous poster hash: e2474...8ce

Så du er sikker at væsken ble spylt gjennom eggstokkene og ikke eggledere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av, du trenger IKKE være redd for at det at du stresser/er bekymret skal hindre deg i å bli gravid.

Dere må bare være i dialog med gynekolog, prøve mer, og plutselig er hellet på deres side. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Hun gjorde dette uten diagnose. Hadde jo prøvd aktiv i 1.5 år med alle hjelpemidler for å kunne treffe eggløsning og aldri sett en positiv test før etter behandlingen. Det var trolig ikke tette eggledere forøvrig, men vil ikke avsløre for mye personlig informasjon om et annet menneske her. Anonymous poster hash: e2474...8ce

Spylingen er for å teste om egglederne er åpne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skylles igjennom for å teste om egglederne er åpne. Dersom de har vært semiåpne så åpnes de gjerne ved spyling. 

 

Og ved stress så viser psykisk forskning at dette forstyrrer menstruasjonssyklus og hormonnivåer over tid, og dermed også LH og FSH nivåer. Så det er noe i at dersom man slutter å stresse med det, så klaffer det gjerne lettere.

 

 



Anonymous poster hash: b4a6f...6e5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skylles igjennom for å teste om egglederne er åpne. Dersom de har vært semiåpne så åpnes de gjerne ved spyling.  Og ved stress så viser psykisk forskning at dette forstyrrer menstruasjonssyklus og hormonnivåer over tid, og dermed også LH og FSH nivåer. Så det er noe i at dersom man slutter å stresse med det, så klaffer det gjerne lettere.   Anonymous poster hash: b4a6f...6e5

Fint om du faktisk kan vise til forskningsartikler, for jeg syns det er ganske trist å gi kvinnens psyke skylden på denne måten. Jeg har stresset verre en verst ved å bli gravid og har gått all in med alt av hjelpemidler og google parat til enhver anledning. Jeg har blitt fort og enkelt gravid alle gangene. Ikke at mitt tilfelle alene motbeviser påstanden, men jeg tror at om det tar tid før det klaffer så er det ikke stress som gjør at det stopper opp.

Anonymous poster hash: e2474...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du faktisk kan vise til forskningsartikler, for jeg syns det er ganske trist å gi kvinnens psyke skylden på denne måten. Jeg har stresset verre en verst ved å bli gravid og har gått all in med alt av hjelpemidler og google parat til enhver anledning. Jeg har blitt fort og enkelt gravid alle gangene. Ikke at mitt tilfelle alene motbeviser påstanden, men jeg tror at om det tar tid før det klaffer så er det ikke stress som gjør at det stopper opp.

Anonymous poster hash: e2474...8ce

 

Det er ingen som skylder på noe som helst her, slutt å ta deg så personlig nær av ting. Det påpekes bare at stress kan ha en påvirkning, noe som ikke vil være uvanlig da stress har en påvirkning på mye rart i kroppen til de fleste.

Anonymous poster hash: 4cd48...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som skylder på noe som helst her, slutt å ta deg så personlig nær av ting. Det påpekes bare at stress kan ha en påvirkning, noe som ikke vil være uvanlig da stress har en påvirkning på mye rart i kroppen til de fleste.

Anonymous poster hash: 4cd48...0ea

Det skal MYE sterkere stress til for at det påvirker fruktbarhet. Slutt å spre usannheter.

Anonymous poster hash: dca62...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir jo gravide under krigen, tsunami og sult også. Personlig tror jeg ikke på stress som en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skylles igjennom for å teste om egglederne er åpne. Dersom de har vært semiåpne så åpnes de gjerne ved spyling.

Og ved stress så viser psykisk forskning at dette forstyrrer menstruasjonssyklus og hormonnivåer over tid, og dermed også LH og FSH nivåer. Så det er noe i at dersom man slutter å stresse med det, så klaffer det gjerne lettere.

Anonymous poster hash: b4a6f...6e5

Stress kan selvsagt ha påvirkning over tid, og det interessante er da definisjonen av stress. Jeg er villig til å vedde skjorta mi på at "veldig opptatt av å bli gravid fortest mulig" ikke faller inn under den definisjonen.

Anonymous poster hash: fdf09...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke like, og noen reagerer mer på stress enn andre. Noen har kropper som går i kriseberedskap med en gang den opplever stress. Andre tåler mye mer. Noen tåler ytre stress godt (som tidsfrister på jobb) men ikke indre stress (som å ikke bli gravid). Det kan også henge sammen med om tidligere stress har vært langvarig.

Anonymous poster hash: 6b17a...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som skylder på noe som helst her, slutt å ta deg så personlig nær av ting. Det påpekes bare at stress kan ha en påvirkning, noe som ikke vil være uvanlig da stress har en påvirkning på mye rart i kroppen til de fleste. Anonymous poster hash: 4cd48...0ea

Personlig nær av det bare fordi jeg stiller spørsmålstegn bak dine påstander? Det må da gå an å diskutere påstander som slenges ut her og ønske at disse faktisk blir bekreftet med forskningslitteratur.

Anonymous poster hash: e2474...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...