Gå til innhold

Hva når XS blir for stort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først: Jeg har ingen spiseforstyrrelse. Jeg tok bare en vektoperasjon hvor vekten bare raser lenger og lenger ned. Fra å ha brukt XL, bruker jeg nå XS, men til og med det blir for stort.

Hva gjør jeg? Legge på meg - jo, jeg prøver absolutt alt jeg kan, men det hjelper ikke når magesekken er så liten...

Anonymous poster hash: a09fb...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får handle klær på barneavdelingen, da.



Anonymous poster hash: 03919...445
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør jeg? Legge på meg - jo, jeg prøver absolutt alt jeg kan, men det hjelper ikke når magesekken er så liten...

Anonymous poster hash: a09fb...6fa

Magesekken tøyes ut om du begynner å spise mer. 

 

Tror en tur til legen og medisinsk hjelp til å stoppe vektredusksjonen bør være fokuset ditt nå, ikke klær

Anonymous poster hash: 4da74...156

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om problemene er mer av medisinsk art enn motemessig, men det får du ta med legen.

 

Når det gjelder klær kan du jo kjøre en sånn baggy stil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 03 Sept 2015 - 10:11, said:

Tror en tur til legen og medisinsk hjelp til å stoppe vektredusksjonen bør være fokuset ditt nå, ikke klær

Anonymous poster hash: 4da74...156

OK, takk. Skal bestille en time til legen... Bare litt flaut å først streve med overvekt og 2 år senere streve med undervekt... :(

Anonymous poster hash: a09fb...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesmessig kan du se etter XXS, noen butikker fører det. Ellers er BikBok og GT ofte litt små i størrelsene sine, men absolutt ikke i alle plagg. Divided på H&M er ofte også litt små og går ofte ned til str.32.

Etter min erfaring burde du ligge langt unna KappAhl og Lindex i alle fall; de er monsterstore i størrelsene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntil du har stabilisert vekten, kan du jo bruke klær som kan justeres inn. Bruk kjoler, så slipper du bukseproblemet. Bruk belter i livet når genseren er for stor, osv.

Anonymous poster hash: 28140...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg har ingen spiseforstyrrelse. Jeg tok bare en vektoperasjon hvor vekten bare raser lenger og lenger ned. Fra å ha brukt XL, bruker jeg nå XS, men til og med det blir for stort.

Hva gjør jeg? Legge på meg - jo, jeg prøver absolutt alt jeg kan, men det hjelper ikke når magesekken er så liten...

Anonymous poster hash: a09fb...6fa

 

Du kan vell utvide magesekken med litt vilje, men pass på og ikke overdriv :) Lykke til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesmessig kan du se etter XXS, noen butikker fører det. Ellers er BikBok og GT ofte litt små i størrelsene sine, men absolutt ikke i alle plagg. Divided på H&M er ofte også litt små og går ofte ned til str.32.

Etter min erfaring burde du ligge langt unna KappAhl og Lindex i alle fall; de er monsterstore i størrelsene!

Både Lindex og KappAhl bedriver Vanity sizing! Skikkelig irriterende for KappAhl har tidvis fine plagg :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Lindex og KappAhl bedriver Vanity sizing! Skikkelig irriterende for KappAhl har tidvis fine plagg :(

Ja, jeg har mistenkt det i noen år nå. :ler: Str.32 der er som en 42 på meg.. De har tidvis mye fint på KappAhl, enig der, men jeg passer ingenting der så går aldri innom lengre.

Kan man ikke bare lage størrelser for alle? 😐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Lindex og KappAhl bedriver Vanity sizing! Skikkelig irriterende for KappAhl har tidvis fine plagg :(

Ulike butikke og produsenter har ulike størrelsesskalaer. Det å kalle noen skalaer for "vanity sizing" er ikke noe hyggeligere enn å kalle andre butikkers størrelser for "anorektier størrelser".  

 

Poenget er vel uansett å finne noe som passer, hvilket tall eller bokstav som står på lappen varierer noe inni hapen uansett.

Anonymous poster hash: 4da74...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du begynne å bruke størrelser som 128cm, eller 10-12år osv. 

 

Barnestørrelser har et helt annet snitt på klærne enn dameklær. så selv om de "passer" så passer de overhode ikke, og det hjelper vel neppe å se etter str 128 når voksne kvinner vanligvis er over 160, å gå med rosa Disny prinsesse genser som blir magetopper på voksne kvinner, er det noe du selv ønsker? Viss ikke, hvorfor er du av den oppfatning av at dette er noe ts ønsker å gå med? 

 

Til ts, noen butikker som gina tricot og bikbok  fører str i xxs, asos har også en egen petite avdeling. Og jeg er enig med både Jolene og FantasDick i at du bør holde deg unna butikker som de nevner som driver med Vanity sizing. Størrelsene i disse butikkene er horrible på jorde.

Selv så hender det at jeg betaler litt ekstra hos en syerske for å legge inn klær. Det skaper jo en ekstra utgift som er litt surt i grunn og unødvendig da det burde vært klær i utvalg for alle størrelser og kropper, men inntil vi har kommet til det utopiske samfunnet så velger jeg å få tak i klær som jeg synes er fine og samtidig betale litt ekstra for at de skal passe.  

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Skreppa angående barnestørrelser; de har et helt annet snitt. Jeg opplever barnestørrelser 164 som "bredere" enn XS i voksenstørrelser, dessuten er det lite rom for pupper, hofter og rumpe.

Ser Skreppa nevner Asos også; de hadde jeg helt glemt! Masse fint i petit-kolleksjonen og ofte en del plagg ned til UK2-4 i den vanlige kolleksjonen - og det er ganske smått!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, kan f eks ikke kjøpe bukser på H&M fordi den minste str de fører er for stor?! Og ofte XS er altfor stort når jeg prøver klær rundt omkring.. litt håpløst. 

 

Jeans kjøper jeg kun på Gina Tricot per idag. Str 24 passer.. 

 

For min del raste vekta etter at jeg fikk barn for noen år siden, gikk ned  20 kg månedene etter at jeg fødte og har ikke klart å få tilbake vekta, har faktisk store komplekser for dette. Irriterende med de som tror at toppen er lykke er å bli tynn og miste alle kvinnelige former etter en fødsel. 

 

 



Anonymous poster hash: 050e4...99b
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info, så fører ikke BikBok XXS lenger :) Men GT og Cubus fører 24" på jeans i hvert fall.



Anonymous poster hash: 3344e...8c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ulike butikke og produsenter har ulike størrelsesskalaer. Det å kalle noen skalaer for "vanity sizing" er ikke noe hyggeligere enn å kalle andre butikkers størrelser for "anorektier størrelser".  

 

Poenget er vel uansett å finne noe som passer, hvilket tall eller bokstav som står på lappen varierer noe inni hapen uansett.

Anonymous poster hash: 4da74...156

 

Nå er det ikke uten grunn at det har fått en egen betegnelse forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ulike butikke og produsenter har ulike størrelsesskalaer. Det å kalle noen skalaer for "vanity sizing" er ikke noe hyggeligere enn å kalle andre butikkers størrelser for "anorektier størrelser".  

 

Poenget er vel uansett å finne noe som passer, hvilket tall eller bokstav som står på lappen varierer noe inni hapen uansett.

Anonymous poster hash: 4da74...156

 

 

 

Det har sin egen betegnelse, er ikke vi/jeg som har kommet med det ordet, og det er jo sant og skaper unødvendig problemer for oss som reelt bruker små str. Når det er målt opp til 12 tommer forskjell i en str xs og en annen str xs bare fordi de som egentlig bruker str medium føler at de må bruke str xs så er det noe hakkende galt både med kjeder og produsenter som gjør dette og med de som føler de blir et bedre menneske bare pga en størrelselapp i kragen. Når  kvinner som tidligere brukte størrelse 42, nå kan kjøpe klær i størrelse 36 eller 38 uten å gå ned i vekt et gram en gang så sier det seg jo selv at dette skaper problemer for de som bruker str 36 før, hvor skal de kjøpe klær? Etter mitt syn burde det blitt et mer regulert marked at str xs er str xs, og str m er str m, osv, at du ikke må prøve et plagg i 4 forskjellige str bare for å finne ut at det ikke passer likevel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

 

Ulike butikke og produsenter har ulike størrelsesskalaer. Det å kalle noen skalaer for "vanity sizing" er ikke noe hyggeligere enn å kalle andre butikkers størrelser for "anorektier størrelser".  

 

Poenget er vel uansett å finne noe som passer, hvilket tall eller bokstav som står på lappen varierer noe inni hapen uansett.

Anonymous poster hash: 4da74...156

 

Mennesker blir grinete når de ikke passer størrelsen de ønsker. Vanity sizing er en reell ting klesprodusenter driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er veldig liten av vekst, og hun handlet ofte på barneavdelingen. Klær til barn begynner uansett å blir å seksualisert at en merker nå ikke så mye forskjell... :rolleyes:



Anonymous poster hash: 81bf8...6be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...