Gå til innhold

Hjelp til å bygge en god garderobe :)


Sunshine

Anbefalte innlegg

Ja jeg mener innholdet altså. ;)

 

Jeg jobber med å bygge opp en god garderobe så det er lettere å finne klær om morgenen. Jeg er opptatt av at det skal være god kvalitet på plaggene, så at de koster litt er greit. I høst skal jeg noen turer til London så da åpner mulighetene seg for å få tak i en del bra til en ok pris.

 

Hva ville du kjøpt og fra hvilke butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seajewel

En mørkeblå jeans

En sort bukse

En sort blazer

En hvit skjorte

Et sort pencil-skirt

En sort kjole

Noen topper og bluser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To par jeans

Sort bukse

Nøytrale topper (f.eks i hvitt, grått, sort)

To-tre pynta topper

Sort blazer

Hvit skjorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Sorte tettsittende jeans

-Mørkeblå denim jeans

-Hvit bluse

-Hvit basic topp

-Muligens et par "silke" topper i enten duse nøytrale farger eller sterke farger. Kommer an på hva du mener kler deg best

-Sort klassisk blazer, men med kvinnelig form

-Sort cocktailkjole

-Sort/mørk grått klassisk tubeskjørt med snitt bak

 

Ellers

-Ballerinasko i nøytrail farge

-Sorte høye hæler



Anonymous poster hash: 94d43...8d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt hvilken livsstil du har. Ser mange er opptatt av blazere og hvite skjorter, som er klær jeg aldri bruker.

 

Jeg bruker jeans, ensfargede T-skjorter, tynne bomullsgensere, bluser, tynne ullgensere og skjortekjoler. Ballerinasko og ankleboots.



Anonymous poster hash: a8899...814
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med innlegget over. Det er jo ikke noen universalgarderobe der ute, selv om mange forsøker å innbille oss det. En god garderobe (for en selv) krever dessverre at man setter seg ned og tenker gjennom hva slags liv man har, hva man liker, hva man bruker, hvilke farger man foretrekker, hvilke materialer og snitt som fungerer for en, osv. Og bra er det, for den typiske capsule wardrobe som presenteres av mange på nett er jo også gørr kjedelig. Vi ender jo alle med å gå rundt som kloner i jeans og 'nøytrale topper' hvis vi ikke tenker sjæl.

Anonymous poster hash: 4b438...317

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med innlegget over. Det er jo ikke noen universalgarderobe der ute, selv om mange forsøker å innbille oss det. En god garderobe (for en selv) krever dessverre at man setter seg ned og tenker gjennom hva slags liv man har, hva man liker, hva man bruker, hvilke farger man foretrekker, hvilke materialer og snitt som fungerer for en, osv. Og bra er det, for den typiske capsule wardrobe som presenteres av mange på nett er jo også gørr kjedelig. Vi ender jo alle med å gå rundt som kloner i jeans og 'nøytrale topper' hvis vi ikke tenker sjæl.

Anonymous poster hash: 4b438...317

Ha, ha, ikke sant. Jeg har også lest masse om "basisgarderober" og "hvordan bygge opp en garderobe" i sommer, pga jeg må kjøpe mye nytt etter vektnedgang. Men jeg har konkludert med at jeg må gjøre jobben selv, og ikke gå for en "dette trenger du"-liste. Jeg er alt for glad i farger, og alt for lite formell i klesveien til å passe inn i disse listene. De er gjerne laget for folk i kontorjobber, og ofte importerte fra ulandet (der de er mer formelle i klesveien enn vi er her i Norge). Jeg er en småbarnsmor som jobber på en arbeidsplass med en uformell kleskode. Så blazere, hvite skjorter og dressbukser skal jeg ikke noe med. Og jeg liker mye mer farge enn i de kapselgarderobene jeg har sett. 

Anonymous poster hash: a8899...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Hvorfor må man nødvendigvis ha så mange klær i sort eller hvitt? Det er mange andre farger som kan brukes som basisfarger, og som ikke er så "harde" mot ansiktet. Grå, gråbrun, brunrosa, sandfarget, beige, brunt, melerte farger osv. 

 

I mitt hode, unngår jeg sterke farger når jeg tenker basisgarderobe. Jeg vil heller ha plagg i duse farger, som evt kan forsterkes med sterkere farger i f.eks skjerf og andre mindre plagg/tilbehør.

 

Det viktigste er at en har klær som passer sammen i stil og farge. En skal ikke gå ut fra at alle vil ha "kontorstil" når det er snakk om basisgarderobe, men heller at en har flere gode plagg som passer til mye annet. Da er det jo også verre å gi råd, ettersom man er så ulike i smak og stil.

 

Gode basisklær er etter min mening at man har:

-noen bukser som en kan bruke til alt. Dvs et par jeans, et par sommerbukser, og et par "finere" bukser. 

-singleter som man kan bruke alene eller under skjorter/bluser

-t-skjorter av god kvalitet, som man kan bruke alene eller under blazere eller cardigans

-kjoler som man kan bruke til hverdags, sommerkjoler og vinterkjoler

-kåper/ytterjakker som går til det meste 

-skjørt, sommer og vinter

-bluser og skjorter 

-en god og lang cardigan

-en blazer som kan brukes til "alt"

 

Basisklær er klær som ikke skriker opp om sin betydning, men som må til for å få en god garderobe. Det er klær som passer til mange andre klær, og som en kan bruke til mange anledninger. Jeg ville lagt penger i kåper, cardigans, bukser og blazere, og kanskje noen gode kjoler. Kåper og cardigans fordi god kvalitet koster litt og har mye å si for varme og komfort. Og disse kan du ha i mange år, om du velger en klassisk cardigan eller kåpe.

 

Og om du skal til London, så må du ha øynene oppe for cashmerekåpene fra House of Bruar og Johnston.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Hvorfor må man nødvendigvis ha så mange klær i sort eller hvitt? Det er mange andre farger som kan brukes som basisfarger, og som ikke er så "harde" mot ansiktet. Grå, gråbrun, brunrosa, sandfarget, beige, brunt, melerte farger osv. 

 

I mitt hode, unngår jeg sterke farger når jeg tenker basisgarderobe. Jeg vil heller ha plagg i duse farger, som evt kan forsterkes med sterkere farger i f.eks skjerf og andre mindre plagg/tilbehør.

 

Det viktigste er at en har klær som passer sammen i stil og farge. En skal ikke gå ut fra at alle vil ha "kontorstil" når det er snakk om basisgarderobe, men heller at en har flere gode plagg som passer til mye annet. Da er det jo også verre å gi råd, ettersom man er så ulike i smak og stil.

 

Gode basisklær er etter min mening at man har:

-noen bukser som en kan bruke til alt. Dvs et par jeans, et par sommerbukser, og et par "finere" bukser. 

-singleter som man kan bruke alene eller under skjorter/bluser

-t-skjorter av god kvalitet, som man kan bruke alene eller under blazere eller cardigans

-kjoler som man kan bruke til hverdags, sommerkjoler og vinterkjoler

-kåper/ytterjakker som går til det meste 

-skjørt, sommer og vinter

-bluser og skjorter 

-en god og lang cardigan

-en blazer som kan brukes til "alt"

 

Basisklær er klær som ikke skriker opp om sin betydning, men som må til for å få en god garderobe. Det er klær som passer til mange andre klær, og som en kan bruke til mange anledninger. Jeg ville lagt penger i kåper, cardigans, bukser og blazere, og kanskje noen gode kjoler. Kåper og cardigans fordi god kvalitet koster litt og har mye å si for varme og komfort. Og disse kan du ha i mange år, om du velger en klassisk cardigan eller kåpe.

 

Og om du skal til London, så må du ha øynene oppe for cashmerekåpene fra House of Bruar og Johnston.

Veldig bra og konstruktivt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette med sort og hvitt. Mine "basisfarger" er burgunderrød, marineblå og creme. Synes de er gode å kombinere og nøytrale. Og så spriter jeg opp med sennepsgul, teal (finnes et godt norsk ord?) og rosa.

 

De tradisjonelle "nøytralfargene" sort, grått og hvitt blir for "harde" for meg.



Anonymous poster hash: a8899...814
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg hva hver enkelt ser på som viktige plagg, så det kan være alt mulig. Det aller viktigste er vel heller hvor dere ville kjøpt disse plaggene for å finne noe med god kvalitet og fin passform. "Alle" har som dere skriver lest at man bør ha en sort bukse og en sort jakke osv, men det står ingen steder hvilket merke/butikk der man kan finne de gode plaggene (bortsett fra Kasmirkåpetipset - Takk!). Alt dere har listet opp kan man strengt tatt finne på HM/Cubus/Lindex, men kvaliteten er for det meste som prisen - lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg hva hver enkelt ser på som viktige plagg, så det kan være alt mulig. Det aller viktigste er vel heller hvor dere ville kjøpt disse plaggene for å finne noe med god kvalitet og fin passform. "Alle" har som dere skriver lest at man bør ha en sort bukse og en sort jakke osv, men det står ingen steder hvilket merke/butikk der man kan finne de gode plaggene (bortsett fra Kasmirkåpetipset - Takk!). Alt dere har listet opp kan man strengt tatt finne på HM/Cubus/Lindex, men kvaliteten er for det meste som prisen - lav.

Det blir det samme som når det gjelder hvike klær: du må ut å lete etter det du ser etter. Jeg er fornøyd med LaRedoute og Zara, så jeg har ikke noen geniale tips til høykvalitetsbutikker. De koster som oftest mer enn de er verd, i mine øyne. 

Anonymous poster hash: a8899...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid handlet i lavprisbutikker hittil og jeg har vel bare en håndfull plagg fra billigkjedene som er eldre enn to år som ikke har mistet fasong eller farge. De klærne som ligger litt høyere i prisklasse har jeg faktisk mye bedre erfaring med. Det kan jo være at jeg ubevisst behandler dyre klær bedre enn billige, men det er i såfall bare positivt for lommebok og miljøet. Problemet er at klesskapet fyller seg med billige klær, men etter noen få vask er de ikke like fine som før og jeg slutter å bruke dem. Tanken er å tømme skapet for alle disse klærne jeg ikke liker så godt, og heller putte inn noen få men gode plagg i stedet. Derfor trenger jeg tips til klær med god kvalitet som andre anbefaler.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miinto, Boozt, og Zalando har jo mye klær i god kvalitet som ikke er i den aller høyeste prisklassen heller. Spesielt om du går på salgsavdelingene og kikker :)

Ellers Ellos, Laredoute som nevnt ovenfor, Mango synes jeg er bra, og type Match/ Floyd..

Alle disse har bedre kvalitet enn de alle lavpriskjedene..

Anonymous poster hash: f6359...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har noen plagg du er fornøyd med kvaliteten på, så er vel det å gå tilbake til samme butikk som de ble kjøpt på et godt sted å starte. 

 

Men til sist bli dette det sammen som med stil og smak. Du må som oftest gjøre fotarbeidet selv. Anbefalninger kan være interessante nok av og til, men man er ofte ikke enige om hva som er god kvalitet for pengene osv, så man må uansett ut å sjekke realitetene selv. 

 

Mitt beste tips er at kvalitet kjenner du selv. Ta på stoffet, les vaskelappen osv. Det er ikke prislappen som avslører kvaliteten.



Anonymous poster hash: a8899...814
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plagg jeg ikke klarer meg uten;

 

-To cardigans- en lys og en mørk

-En stripete t-skjorte i god kvalitet

-To-tre ensfargede t-skjorter

-Ett skjørt som kan brukes til hverdags og fest

-Tre jeans

-Rutete skjorte

-Hvit skjorte

-Olaskjorte

-En sort penbukse

-To-tre strikkegensere

-To bluser

 

 

 



Anonymous poster hash: d5545...4f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte Asos.com, de har også merker i middel prisklasse og god kvalitet

Anonymous poster hash: f6359...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...