Gå til innhold

Ny valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tre hunder på fire, to og ett år og har lyst på den fjerde og siste hunden i gjengen har jeg bestemt meg for. Oppdretterne vil at jeg skal vente og de selger ikke en valp til meg nå fordi de mener det er for tett i alder. Jeg synes ikke dette er noe problem da jeg bare går hjemme og ikke har noen barn eller mann og jeg har mye ledig tid. Burde jeg da ta en annen rase siden jeg ikke får lov av oppdretterene. Er bare to oppdrettere av rasen der jeg bor og jeg lurer på om de har snakka om meg sammen men jeg vet ikke. Jeg synes det kun er positivt med tett i alder da de kan leke mer ol. Sånn som med barn så ønsker noen tett mens andre vil vente noen år mellom barna. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: c22ae...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig ensom og er heller sammen med dyra enn venner , da jeg ikke har noen, om kvelden enn ute på kino, fest eller treningsstudio osv.

Anonymous poster hash: c22ae...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene du har nå, har du hatt alle fra de var valp? Så du er kjent med utfordringene med så liten aldersforskjell?

Grunnen til at man anbefaler minimum 2 år mellom hver hund er jo fordi da er den eldste over værste unghundtiden og man kan se hva slags unoter en eventuelt kan overføre til valpen. Det er jo sånn at det er minst like enkelt å lære unoter som overdreven bjeffing, mobbeatferd o.l. som de positive tingene. Siden hunder oppdrar hunder best, så vil også de hundene man har fra før, bety mye i hva slags oppdragelse den nye valpen får, og til slutt hvordan den blir.

Men om du er klar over alt dette, så ville jeg enten sett på oppdrettere av samme rase i andre land (Sverige for eksempel).

Jeg synes ikke oppdrettere skal sette seg på sin høye hest og fortelle alle og enhver hva de tror er fasitsvar. Min erfaring er at nettopp oppdrettere jo har mange hunder i hus, og at de selv ikke er særlig kritiske til aldersforskjellen hvis de er fine i ringen. Mange er ihvertfall sånn.

Det er forskjell på folk og hundeeiere. Noen har lang erfaring og vet hva de går til når de ønsker flere hunder, og andre aner ikke hva det innebærer. Det bør oppdretter også vite.

Synd det bare er to av de i Norge, for jeg vet ikke om det er noe alternativ å finne en annen rase. Er det fordi du liker rasen du vil ha en til, eller er det fordi du har lyst på hund nr. fire? Det er viktig å tenke etter.

Jeg vil tro du her på forumet vil få mange spørsmål om hvorfor du vil ha en til, og de aller fleste hundeeiere har kun 1 hund og har derfor vanskelig for å sette seg inn i flerhundhold og vite hva dette innebærer av gleder :-). Det som teller aller mest, er at du selv kjenner på magefølelsen om hva du egentlig ønsker og vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle hundene mine fra de var åtte-ni uker så jeg vet hva en valp innebærer men jeg synes det er så koselig å ha valp så tenker ikke noe negativt med det. Disse to oppdretterne har den ene ca. 10 hunder og den andre ca. 15-20 hunder så jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg kan ha 4. 4 hunder er for meg maks grensen min. Synes det er rart at oppdretterne snakker om stor aldersforskjell når jeg har erfaring fra tett i alder selv. Mine hunder er veldig greie å ha med å gjøre. Ønsker meg aller helst i samme rase som jeg har ja. Magefølelsen min sier at jeg ønsker meg en til valp snart. :)

Anonymous poster hash: c22ae...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...