Gå til innhold

4 måneder gammel valp ikke husrein


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Gjest princess123

Hei!

Vi har ei lita cavalierjente på litt over 4 mnd, som fortsatt ikke er husrein. Det er ikke noe hastverk for våres del at hun blir det fort, men jeg vil gjerne forsikre meg om at vi takler det riktig slik at hun blir husrein når hun er voksen! Hun både tisser og bæsjer rett etter hun har stått opp (slippes ut av buret, vi slipper henne ut når vi våkner og da er hun som regel våken og ligger og leker inni der), og rett etter hun har spist. Derfor går vi rett ut med henne når hun våkner og når hun har spist til hun gjør sitt fornødne, og da får hun både godbit, skryt, kos etc. Når hun gjorde det inne i starten ignorerte vi henne helt, for vi var redd for at kjefting ville gjøre henne redd for å gjøre fra seg i det hele tatt. Men etterhvert som hun har blitt eldre har vi begynt å si fyyy litt strengt, og latt det være med det, og fortsatt med ros og godbit når hun gjør det ute! Det har gjort ting mye bedre, men hun tisser fortsatt inne minst en gang hver dag! Vi har fått tips om at vi burde dyppe ansiktet hennes i tisset sitt inne når hun gjør det, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre! Jeg har sett hundeeiere gjøre det før og det syns jeg er helt forferdelig så det vil jeg helst slippe. Samtidig vet jeg jo at hunder er veldig harde med hverandre, og hundemammaer oppdrar valpene sine med å være veldig harde mot de, så jeg er usikker. Må ærlig innrømme at jeg ikke orker tanken på å dyppe henne i urin, for jeg ser at andre hunder misliker det veldig.. I tillegg er hun så snill, jeg har trent henne masse med å lære triks, og hun lærer nye triks bare på 15-20 min (typ sitt, ligg, gi labb osv.) noe som forteller meg at hun burde lære dette fortere hvis jeg takler ting riktig.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsett å gjør det dere gjør, minus å si fy. Gå ut med henne etter at hun har lekt også. Ikke finn på å putt snuten nedi tisset, det er et skikkelig overgrep og aldeles avleggs!

Hun er bare 4 mnd. Vi får valp snart, vi også, og er fullt forberedt på å fly mye inn og ut dørene til den er husrein. Men aldri om jeg skal putte snuten dens i avføringa. Det er en baby, den har ikke gjort noe galt, og ville du putta trynet til en menneskebaby i bleia? Antakelig ikke. Da synes jeg ikke man skal gjøre det mot en hundebaby heller.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestemoren min fikk en kvalp (samme rase som din), slet hun også med at hunden ikke ble husrein med en gang. Hun fikk høre av venner at hun skulle dyppe nesen i tisset hvis hun tisset inne, men dette ville hun ikke gjøre. Da jeg var hos bestemoren min i en lengre periode i en ferie, begynte vi med at med en gang vi så at hun tisset eller gjorde fra seg, bar vi henne ut, uansett om hun fortsatte å tisse. Jeg var nøye på å følge godt med, og etterhvert begynte hun å gå mot døra når hun ville tisse. Med en gang hun gikk mot døra, var vi raske med å slippe henne ut. Nå er hun litt over et år, og er husren!

Anonymous poster hash: 6b271...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt inni meg av å lese om den lille valpen som er i bur og så får kjeft for å gjøre fra seg inne. I tillegg vurderes det en steinaldermetode å kjefte enda mer mens man har snuta nedi tisset.
Vær så snill å les noen oppdaterte bøker. 4 md er dessuten ikke kjempelenge. Jeg hadde en cavalier som brukte nesten 10 md før han ble helt husrein.

Her er et bra blogginnlegg om hvordan man gjør renslighetstrening. Tar 3 min å lese.
http://hunden.no/blogg/blogg.html?bid=700&blid=17264



Anonymous poster hash: c457a...f4c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dytt hun nedi tisset - det har ikke noe godt for seg.

Noen bruker lang tid på å bli husrene. Jeg har lest at om man bor i blokk, og må ut flere dører for å faktisk komme ut, kan det bli vanskelig å forstå hva som faktisk er ut for hunden og at det fører til at de bruker lenger tid på å bli husrene. Vet ikke hvor mye hold det er i dette, men det er jo noe å tenke på.

Her brukte vi litt over fire måneder, men nå er han endelig husrein. Det gikk til slutt. Hvis hun bare tisser inne en gang om dagen er dere på god vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE dypp hundens ansikt i urinen!!!!! Blir så provosert når jeg hører sånt, det er dyreplageri! :kjempesinna: Folk gnir vel ikke ei våt bleie i fjeset på barnet sitt når de skal slutte med bleier??!! Det kan faktisk sammenlignes da valper ikke har en ferdig utviklet blære akkurat som små menneskebarn....og akkurat som med menneskebarn så bruker noen lenger tid enn andre på å bli "tørre/renslige". Dette er faktisk ikke noe valpen kan noe for, det er som at småbarn ikke klarer å holde seg og den gjør ikke dette med vilje! Men det vil skje, noen bruker bare lenger tid enn andre. En hundemor dypper heller ikke valpens snute i tisset, så det er helt unaturlig. Jeg går så langt som å si at de som gjør dette ikke burde ha hund siden dette bare plager valpen og den opplever frykt og ubehag. Hadde man gjort dette med barnet sitt hadde man fått BV på døra med en gang.. Du kjefter vel ikke på et barn som ikke klarer å holde seg?? Antagelig har dere tatt henne ut alt for lite. Ta valpen ut hver gang den har sovet, spist, lekt eller hvis det er en stund siden sist. Den skal ut OFTE! Ros den masse hver gang den tisser ute slik som dere har gjort, det er bra :) Tar dere den ofte nok ut blir det nærmest ingen uhell inne, jeg snakker av erfaring og har faktisk en valp på samme alder nå selv. En valps blære er liten og den er faktisk ikke ferdig utviklet før valpen er rundt et år gammel. Så må den gå så må den gå, da fortjener den ikke å bli plaget/kjeftet på etterpå i tillegg!

Les dere opp på valper og det å ha hund- de nye bøkene, IKKE gammel utgått overtro..

Beklager strengt innlegg, men blir så frustrert av sånt, det er så mye uvitenhet og dumme ting som henger igjen fra gammelt av...ikke personlig ment hvis jeg virker urettferdig krass, tenker bare på hundens beste her og bryr meg oppriktig om den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen hunder tar det litt lenger tid enn andre, men hun lærer det snart skal du se :)

Men for all del, IKKE dytt snuta hennes i tisset! Dette er helt feil og bare slemt! Hvorfor er hun i bur hele natta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hunder er ikke SÅ veldig harde mot hverandre som enkelte skal ha det til, dette er også bare noe tull! Vi mennesker er som regel hardere mot hunder enn det de ville vært mot hverandre....dessverre :( Voksne hunder er faktisk utrolig vennlige og tålmodige med små valper, mer enn det nye valpeeiere som regel er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: min valp er ca.like gammel som din og ikke renslig enda han heller, uten at dette bekymrer meg det minste :) For jeg vet at det kommer etter hvert, hunden skjønner ved ros at man vil at den skal gjøre ting ute og den vil nok helst gjør det selv også. Er oppvokst med hund og hatt det hele livet, og alle er blitt renslige, noen før og noen litt senere :) Og alle hundene er blitt oppdratt kun med positiv forsterkning og ros/oppmuntring...mye bedre for hunden og mye bedre for forholdet mellom hund og eier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut med henne enda oftere, og ros masse når hun gjør fra seg ute! Som andre her sier skal man IKKE dytte snuten deres i sitt eget tiss, det gjør ikke annet enn å skremme den stakkars valpen.

Min hund ble ikke husrein før den var nærmere 5/6-mnd, men kunne fortsatt gjøre uhell inne engang i blant frem til hun var ett år om hun var dårlig i magen. Akkurat som menneskebarn, utvikler valper seg forskjellig så bare vær tålmodig og fortsatte med rosingen ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Ut hver gang valpen har sovet, spist, lekt +++. Det innebærer intens gjeting i noen dager.

Ikke stress, 4 mnd. er veldig valp enda.

Jeg sa "tisse" hver gang hunden tisset ute, til slutt gjorde hun det mer eller mindre på kommando. :)

Ansiktet ned i urin: :kjempesinna:

Lykke til, dette går seg til. Ikke si "fy" heller, da tror hunden at det egentlig er galt å gjøre fra seg, inne eller ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut hver gang valpen har sovet, spist, lekt +++. Det innebærer intens gjeting i noen dager.

Ikke stress, 4 mnd. er veldig valp enda.

Jeg sa "tisse" hver gang hunden tisset ute, til slutt gjorde hun det mer eller mindre på kommando. :)

Ansiktet ned i urin: :kjempesinna:

Lykke til, dette går seg til. Ikke si "fy" heller, da tror hunden at det egentlig er galt å gjøre fra seg, inne eller ute.

Åh, hahaha det gjorde jeg og! Naboen ser veldig rart på meg når jeg sier "tisse, tisse jenta mi!" til min 4 år gamle tispe, og hun setter seg ned for å tisse... :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest princess123

Til dere som lurer på hvorfor hun er i bur: Vi bor i en 40kvm leilighet uten ekstra soverom og er i samme rom som henne hele tiden vi er hjemme, og når vi sover. Hun har et stort bur med leker og pledd fra moren hennes, og hun trives der. Vi har henne kun der når vi sover og når jeg er på skole (har bare skole 3 timer 4 ganger i uka) fordi hvis ikke så flyr hun rundt og biter på møbler og ødelegger ting. Og buret er veldig stort og hun liker seg der og bruker det som seng, ligger som regel der og leker når døren er oppe også :) Når hun er gammel nok til å være alene uten å ødelegge alt mulig kommer døren alltid til å stå åpen.

Som jeg sa får jeg meg ikke til å dyppe ansiktet hennes i tiss, for jeg syns det er helt forferdelig å se andre gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær hunden ut med en gang den har sovet, lekt, spist, drukket osv. Det tar tid å gjøre fra seg, men slik er det bare. Så snart hunden har gjort fra seg så skryt av den. Ikke la hunden bli værende innelåst i buret til den har lekt seg ferdig. Da ber dere jo om at det havner på gulvet.

En hund som får kjeft og blir dyppa i urin og avføring vil bli redd for at eierne oppdager at den har gjort fra seg inne (for nei, de blir ikke avlært fra å gjøre fra seg inne på den måten!) og vil kanskje spise opp avføring før eierne oppdager det, evt tisse på eget teppe e.l. for at det ikke skal være synlig.

Tren hunden positivt, så får du mye bedre og snarere resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurer på hvorfor hun er i bur: Vi bor i en 40kvm leilighet uten ekstra soverom og er i samme rom som henne hele tiden vi er hjemme, og når vi sover. Hun har et stort bur med leker og pledd fra moren hennes, og hun trives der. Vi har henne kun der når vi sover og når jeg er på skole (har bare skole 3 timer 4 ganger i uka) fordi hvis ikke så flyr hun rundt og biter på møbler og ødelegger ting. Og buret er veldig stort og hun liker seg der og bruker det som seng, ligger som regel der og leker når døren er oppe også :) Når hun er gammel nok til å være alene uten å ødelegge alt mulig kommer døren alltid til å stå åpen.

Som jeg sa får jeg meg ikke til å dyppe ansiktet hennes i tiss, for jeg syns det er helt forferdelig å se andre gjøre det.

Ja selvfølgelig. Alle hunder elsker jo å være innelåst i burene sine.

Anonymous poster hash: c457a...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har fått tips om at vi burde dyppe ansiktet hennes i tisset sitt inne når hun gjør det, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre!

Jeg håper den/de som tipset dere kan unnskylde seg at at h*n er gammel og/eller ikke har fulgt med når det gjelder hunder (og katter!) de siste tiårene.

Anonymous poster hash: 76ab6...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Ja selvfølgelig. Alle hunder elsker jo å være innelåst i burene sine.

Anonymous poster hash: c457a...f4c

Det er da ikke noe problem å ha hunden i bur med dørene lukket når buret er stort nok og hundene føler seg trygge der inne!! Vi reiser innimellom med henne og derfor har vi vendt henne til å være i bur, og hun liker seg godt der. Hun har pledd og leker der og trives. Jeg vet ikke hva slags hundeeier du er, men jeg har hatt fokus på å lære valpen min å kose seg der og det går veldig fint. Hunder er tilpasningsdyktige, så hvis du har hatt problemer med det gjør du det nok feil ;) nøkkelord: positivitet. Du trenger ikke å være ei megge mot bikkja for å ha den i bur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Jeg håper den/de som tipset dere kan unnskylde seg at at h*n er gammel og/eller ikke har fulgt med når det gjelder hunder (og katter!) de siste tiårene.

Anonymous poster hash: 76ab6...5c5

Vedkommende er et snilt menneske jeg er veldig glad i og som mener godt, men som jeg er veldig uenig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist når mennesker med null hundekunnskap skal gi råd til andre :( ref snuta nedi tisset.



Anonymous poster hash: 12706...f9d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...