Gå til innhold

Delt skyld!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

En annen bil rygget på meg inne på en parkeringsplass...Han har tatt på seg skylden, men er usikker på om han har sendt inn skademeldingen til forsikringsselskapet sitt.

Dette er en liten parkeringsplass. Han sto parkert. Jeg kjørte inn og bort til en ledig plass. Plassen var så smal, så jeg rygget ut igjen. Mens jeg rygger begynner den andre bilen å rygge og treffer meg.

Han unnskyldte seg og sa han ikke så meg. Hans bil fikk ingen skade. Min bil fikk riper og skal på verksted nå.

Snakket med forsikringsselskapet mitt idag og de mente det lå an til å bli delt skyld!!?? Han sa fordi vi begge rygget måtte jeg nok regne med å få halve skylda...

Syns det er så urettferdig!! Jeg hadde absolutt ingen skyld og syns det er kjipt å måtte betale egenandel og miste bonus pga han andre!

Noen tips eller erfaringer?

Anonymous poster hash: bfbdf...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fylte dere ut skademeldingsskjema hvor han tok på seg skylden? Hvis så, eller hvis han innrømmer skyld burde dette være nok.

Du skal ikke se bort fra at du får rett i at han senere kommer på andre tanker og tenker at "dette trenger jeg egentlig ikke ta skylden for" og ombestemmer seg.

Jeg er ingen forsikringsperson (det er ikke min jobb), men jeg ville sagt det samme som forsikringsselskapet.

Du sier at du ikke hadde skyld, og jeg motsier deg ikke på det, men sett utenifra er de i de fleste tilfeller ikke mulig å plukke ut en part som har skylden.

Dersom begge bilene rygget og traff hverandre (begge bilene i bevegelse) er det i utgangspunktet riktig med skylddeling, dere burde ha stanset begge to.

Dersom du var i bevegelse, la meg stille et litt kritisk spørsmål: Hvorfor stoppet du ikke? Ville du kunne stoppet om det var noe annet der, eller så du rett og slett ikke at her kom det til å bli kollisjon? Dette taler for at du hadde skyld.

Her har man selvsagt en vid skala av skyld, helt fra at det klart var din skyld, til at du i praksis ikke kunne gjort noe med det. Problemet er at det er tilnærmet umulig å avgjøre hvor på skalaen du befinner deg, uten at man har film av hendelsen. Unntaket er selvsagt hvor det er helt klart ene partens skyld, det finnes vitner eller ene parten innrømmer skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du ikke har noen skyld? Når man rygger plikter man å forvisse seg om at det ikke er noe/noen bak man kan treffe. Det gjorde du ikke, ettersom du ikke så den andre personen som rygget. Det er ikke slik at du er uten skyld bare fordi du startet å rygge først. Hadde du derimot stoppet fordi du så den andre bilen og han deretter fortsatte å kjøre og så traff deg, kunne du sagt at du var uten skyld.



Anonymous poster hash: 9076e...649
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begge rygger vil det alltid bli skylddeling.

Mannen min havnet i samme situasjon, og selv om motparten kom ryggende i så stor fart at sammenstøt var uunngåelig, ble det skylddeling.

Forøvrig hadde vi vitner på saken, men det hjalp ikke.

Endret av zellica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll alltid ut skademeldinggskjemaets del som skal fylles ut sammen, på stedet. Ikke kjør i fra noe som helst. Og ta bilder.

Når man rygger har man vikeplikt, uansett om en ser andre eller ikke.

Å kjøre seg inn i en parkeringsluke er det mest idiotiske man kan gjøre den beskjeden fikk jeg av mine to kjørelærere. Og i dag er jeg av erfaring helt enig.

Du rygger inn fordi du da er "kjørevarm", og dermed klar til å kjøre ut igjen.

Risikoen for å komme borti noen andre biler eller ting og skade egen bil blir betydelig mindre med å rygge inn og kjøre ut av luker. Alle store bedrifter har sikkerhetsopplæring for ansatte, blant annet Statoil. De som ikke rygger seg inn på jobb i parkeringen får ikke lov til åparkere i felles parkeringsplasser fordi de utgjør en unødvendig fare for seg selv og andre.

Her håper jeg du får deg en lærepenge og for ettertiden rygger deg inn i luker. Hadde du rygget deg inn, og vært klar til å kjøre for så å bli rygget på av den andre bilen som ikke så, så hadde du vært helt skyldfri. Forsikringsselskapet ditt kan og gi deg beskjed når skadesaken er over, om at du kan komme til å få avkorting i forsikringsutbetalinger i fremtiden dersom du driver å kjører deg inn i luker fortsatt.

Anonymous poster hash: 6ea8e...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre har sagt så er det "din" skyld hvis du rygger, noe jeg mener er urettferdig. For la oss si at du er ute av parkeringsplassen, men forsatt rygger for å "snu" bilen, så kommer en tulling ryggende inn i siden på bilen din. Da har det ingenting å si at du teknisk sett rygget, for hadde du vært på vei framover ville akkurat det samme ha skjedd. Så hvis han rygget i deg, og det samme hadde skjedd om du sto i ro eller kjøre fremover synes jeg synd på deg, men regler er relger.



Anonymous poster hash: f0b7e...395
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...