Gå til innhold

Kjipe opplevelser som midlertidig ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på min fortid som midlertidig ansatt, da en venninne fortalte meg en historie i går. Sjefen delte ut påskeegg til de ansatte, og min midlertidig ansatte venninne sto bakerst i køen. Da hun kom frem var kassen med egg tom. Kanskje en bagatell, men utrolig ubetenksomt når man er en bedrift med 12-13 ansatte og man ikke gidder legge ut de få kronene for en langtidsvikar. Spesielt når det bare er en som ikke får noe.

Fra min tid som vikar husker jeg noe lignende da det var matbokser til de ansatte til jul. Jeg gikk rundt blant eskene og lette etter mitt navn før jeg litt beskjemmet forsto at det ikke sto der. Sånne esker koster jo litt mer enn et påskeegg, men på den tiden hadde jeg virkelig trengt en sånn. Likevel var det mer sårende og flaut enn det at jeg ikke hadde penger til mat. Det var også en episode da vi jobbet mot et mål og skulle få en utenlandstur hvis vi klarte det. Noe vi gjorde, men dagen før avreise fikk jeg litt tilfeldig beskjed at jeg måtte passe sentralbordet mens de var borte. Hjemme sto kofferten min alt pakket, men sjefen hadde ikke en gang tenkt tanken at jeg skulle være med. Da hadde jeg jobbet der over et år og jobbet like hardt som de andre for den bonusen.

Kjedelige minner, i grunnen. Noen som har lignende opplevelser som midlertidig ansatt? Eller om det fins midlertidige i deres bedrift, gjør dere noe for at de skal bli inkludert? Jeg håper jeg hadde hatt mot til å si fra om noen av mine kolleger opplevde sånne ting.



Anonymous poster hash: a9916...c7f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada,opplevelser som å ikke få julegave. Ikke bli invitert til julebord.

Det verste var allikevel noe jeg fant ut når jeg ble fast ansatt:vi spiste lunsj sammen, enkel lunsj med brød og pålegg. For dette ble jeg trukket 45 kr dagen, jeg synes det var vel mye for tørre skiver, men sa ingenting. På første lønnsslipp fra de etter ansettelse stod det "kantinetrekk 100 kr". Spurte lederen og han svare at de hadde gjort en avtale om at jeg skulle trekkes det, da han syntes 100 kr var alt for lite.... Ble satt ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i et år subsidierte jeg lunsjen deres, Før jeg ble ansatt og da fikk spise for 100 kr mnd😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært midlertidig i mange år, men har heldigvis ikke opplevd slike ting. Synes det er helt utrolig hvordan man kan tillate seg å behandle andre mennesker.

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme leder spurte også min kontakt om jeg måtte få lønn for helligdagene i julen. Takk gud for vikarbyrådirektivet, som sørget for like rettigheter.

God følelse at h*n har fått sparken. Og jeg har fått sagt mitt til HR avdelingen om at slike ting ikke Bør forekomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom hele regla. Ikke julegaver, julebord, sommerfest, andre felles arrangementer og vedvarende uavklarte tilsettingsforhold med 6-måneders kontrakter. Det verste var den perioden jeg i tillegg jobbet med HR og sørget for at alle de nye ansatte fikk frynsegodene sine..

Anonymous poster hash: 9efdf...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livet som midlertidig ansatt er hardt. Jeg har holdt på med det i 14 år nå, og jeg håper jeg får noe fast når jeg er ferdig utdannet. Du får ikke samme bonuser, du får ikke være med på tilstelninger, du får ikke være med på tur, og ikke minst blir man stadig bombardert med utsagn av typen "men vi FAST ANSATTE mener/skal/hva som helst...", og hva enn du mener har ingenting å si.

Det kommer stoooore konfektesker på jobb. Disse settes i avdelingen for de fast ansatte. Vi midlertidige ansatte, som er like mange, fikk ikke. Vi får jobbe ekstra når de skal på tur. Vi får ingen frynsegoder i det hele tatt.. Men vi skal vel være fornøyde som får lønn :P

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ingen sånne opplevelser, men har hørt mange skrekkhistorier fra venner.

Jeg var midlertidig ansatt et sted i et år og ble behandlet helt likt som de fast ansatte :)



Anonymous poster hash: 45dde...a37
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på min fortid som midlertidig ansatt, da en venninne fortalte meg en historie i går. Sjefen delte ut påskeegg til de ansatte, og min midlertidig ansatte venninne sto bakerst i køen. Da hun kom frem var kassen med egg tom. Kanskje en bagatell, men utrolig ubetenksomt når man er en bedrift med 12-13 ansatte og man ikke gidder legge ut de få kronene for en langtidsvikar. Spesielt når det bare er en som ikke får noe.

Fra min tid som vikar husker jeg noe lignende da det var matbokser til de ansatte til jul. Jeg gikk rundt blant eskene og lette etter mitt navn før jeg litt beskjemmet forsto at det ikke sto der. Sånne esker koster jo litt mer enn et påskeegg, men på den tiden hadde jeg virkelig trengt en sånn. Likevel var det mer sårende og flaut enn det at jeg ikke hadde penger til mat. Det var også en episode da vi jobbet mot et mål og skulle få en utenlandstur hvis vi klarte det. Noe vi gjorde, men dagen før avreise fikk jeg litt tilfeldig beskjed at jeg måtte passe sentralbordet mens de var borte. Hjemme sto kofferten min alt pakket, men sjefen hadde ikke en gang tenkt tanken at jeg skulle være med. Da hadde jeg jobbet der over et år og jobbet like hardt som de andre for den bonusen.

Kjedelige minner, i grunnen. Noen som har lignende opplevelser som midlertidig ansatt? Eller om det fins midlertidige i deres bedrift, gjør dere noe for at de skal bli inkludert? Jeg håper jeg hadde hatt mot til å si fra om noen av mine kolleger opplevde sånne ting.

Anonymous poster hash: a9916...c7f

Jeg kjenner til det, men jeg er bare vikar. Ikke midlertidig ansatt engang. Så selv om jeg har jobbet i et par år som "fast" vikar der jeg er, så er jeg likevel omtrent nederst på den rangstigen.

Det var en gang de vurderte uniform for oss ansatte. Prøveklær ble lagt frem, og lister der man skulle skrive på sin ønskede størrelse. Tror du det var meningen at vikarer skulle få uniformer? Nei, det var bare økonomi til at de faste ansatte kunne ha det. :bond: Jeg jobber i et serviceyrke, og hvem tror du kundene hadde ønsket hjelp av dersom de hadde sett en på jobb med uniform og en uten? Jeg ble så irritert og følte meg virkelig tilsidesatt. Heldigvis var det flere av de ansatte som protesterte på dette av andre årsaker, så det ble ikke noe av det.

Anonymous poster hash: 31cad...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært midlertidig ansatt bare 6 mnd et tidligere arbeidsforhold, men heldigvis så har jeg bare godt å si om det. Men et arbeidssted der jeg arbeidet som fast ansatt i 12 år, tror jeg ikke behandlet vikarene like bra som oss fast ansatte. Det var det vanlige at vikarene ikke fikk julegave og slikt. Ikke bra.



Anonymous poster hash: 163de...736
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet som midlertidig ansatt er hardt. Jeg har holdt på med det i 14 år nå, og jeg håper jeg får noe fast når jeg er ferdig utdannet. Du får ikke samme bonuser, du får ikke være med på tilstelninger, du får ikke være med på tur, og ikke minst blir man stadig bombardert med utsagn av typen "men vi FAST ANSATTE mener/skal/hva som helst...", og hva enn du mener har ingenting å si.

Det kommer stoooore konfektesker på jobb. Disse settes i avdelingen for de fast ansatte. Vi midlertidige ansatte, som er like mange, fikk ikke. Vi får jobbe ekstra når de skal på tur. Vi får ingen frynsegoder i det hele tatt.. Men vi skal vel være fornøyde som får lønn :P

Det er også en sak det du nevner først der. Jeg føler også på det at i mulige uoverensstemmelser på jobb mellom meg og en som er ordentlig fast ansatt, det vil si ikke vikar, så er det den andre som alltid vil vinne diskusjonen foran sjefen. Det føles surt selv om man føler at man har blitt misforstått!! Hilsen AB 18:25.

P.S. Vi får heldigvis ta av det som måtte bli lagt frem av konfektesker etc., så akkurat det er greit hos oss. ikke at det er det som har mest å si når det gjelder miljøet på jobb.

Anonymous poster hash: 31cad...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak igjen: Vi får ingen skap som vi kan legge sakene våre i inne i garderoben, så vi må bare legge det ute i fellesgarderoben og stole på at vi får ha det i fred. Selvsagt er det ordentlige folk vi jobber med, men det hadde jo vært en ekstra trygghet om vi hadde muligheten vi også med tanke på lommebøker etc.



Anonymous poster hash: 31cad...eee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en sak det du nevner først der. Jeg føler også på det at i mulige uoverensstemmelser på jobb mellom meg og en som er ordentlig fast ansatt, det vil si ikke vikar, så er det den andre som alltid vil vinne diskusjonen foran sjefen. Det føles surt selv om man føler at man har blitt misforstått!! Hilsen AB 18:25.

P.S. Vi får heldigvis ta av det som måtte bli lagt frem av konfektesker etc., så akkurat det er greit hos oss. ikke at det er det som har mest å si når det gjelder miljøet på jobb.

Anonymous poster hash: 31cad...eee

Åh ja, du kan tro jeg har vært frustrert i mange situasjoner der en eller annen fast ansatt har fått endelig ord i saken, på tross av at jeg har rett og kan dokumentere det! Uansett hvor feil de tar så kommer man jo ingen vei, for "vi fast ansatte har bestemt...". Bah.. Har vært utsatt for et par virkelig dårlige sjefer og da, det skal jo nevnes. Hadde det vært tak i dem hadde de ikke latt slike ting skje, for det har vært ganske grove feil til tider..

Akkurat det med konfekten er jo ikke totalt avgjørende på noen måte, det er bare nok et tilfelle av "faste ansatte skal få, midlertige ansatte får ikke". Det er bare med på å opprettholde skillet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var 'ringevikar' ( men jobbet der over 100%) så fikk jeg ikke være med på julebordet husker jeg. De snakket høyt og lenge om hvor viktig det var med julebord for teambildingen, men det gjaldt tydeligvis ikke de som ikke hadde fast ansettelse. Hun ene som jobbet der som 'ringevikar' hadde jobbet der fulltid i 6 år, da hun sluttet var det ingen kake, ingen markering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle var meldt på et tredagers kurs. Jeg fikk beskjed om at jeg likevel ikke fikk dra, siden jeg bare var vikar, og de ville ikke bruke av kurspotten på meg. Sykt irriterende fortsatt.. Er fast ansatt nå da:)

Anonymous poster hash: b0b27...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på min fortid som midlertidig ansatt, da en venninne fortalte meg en historie i går. Sjefen delte ut påskeegg til de ansatte, og min midlertidig ansatte venninne sto bakerst i køen. Da hun kom frem var kassen med egg tom. Kanskje en bagatell, men utrolig ubetenksomt når man er en bedrift med 12-13 ansatte og man ikke gidder legge ut de få kronene for en langtidsvikar. Spesielt når det bare er en som ikke får noe.

Fra min tid som vikar husker jeg noe lignende da det var matbokser til de ansatte til jul. Jeg gikk rundt blant eskene og lette etter mitt navn før jeg litt beskjemmet forsto at det ikke sto der. Sånne esker koster jo litt mer enn et påskeegg, men på den tiden hadde jeg virkelig trengt en sånn. Likevel var det mer sårende og flaut enn det at jeg ikke hadde penger til mat. Det var også en episode da vi jobbet mot et mål og skulle få en utenlandstur hvis vi klarte det. Noe vi gjorde, men dagen før avreise fikk jeg litt tilfeldig beskjed at jeg måtte passe sentralbordet mens de var borte. Hjemme sto kofferten min alt pakket, men sjefen hadde ikke en gang tenkt tanken at jeg skulle være med. Da hadde jeg jobbet der over et år og jobbet like hardt som de andre for den bonusen.

Kjedelige minner, i grunnen. Noen som har lignende opplevelser som midlertidig ansatt? Eller om det fins midlertidige i deres bedrift, gjør dere noe for at de skal bli inkludert? Jeg håper jeg hadde hatt mot til å si fra om noen av mine kolleger opplevde sånne ting.

Anonymous poster hash: a9916...c7f

:blomst: At det går an å være så hjerteløs! :vetikke:

Anonymous poster hash: 0c411...127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner til det ja. Bare det å skaffe arbeidsklær er et kapittel for seg selv. Alle andre har fullt utstyr med vernesko erc, mens du får ei t-skjorte og vikarbyrået maser på deg om å skaffe deg en svart bukse. Altså ikke skikkelig arbeidsbukse, bare å gå på H&M det, "vi dekker utgiften vi".



Anonymous poster hash: ab05a...8c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heldigvis aldri opplevd noe slikt. alle får mulighet til å være med på ting som julebord, sommer fest o.l. og alle får samme julegaven fra sjefen. vi er ca 30-40 ansatte.

det jeg synes er kjipt er hvor vanskelig det skal være å bli fast ansatt. i følge reglene skulle jeg vært det, men hvem følger reglene? hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet et sted hvor det var døgnbemanning. Ble alltid satt til å jobbe fredag kveld, og fikk aldri med meg lønningspilsen. Hvis det var noe spesielt som skjedde, f.eks julebord e.l, så ble jeg satt til å jobbe. Jeg var jo ansatt for å "fylle et ekstrabehov", men det endte jo med at jeg følte meg totalt ekskludert. Kjente jo nesten ikke kollegene mine etter flere måneder. Var ganske glad da det "ikke var behov for meg mer".



Anonymous poster hash: add2b...2b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere slike dårlige eksempler fra min tidligere arbeidsplass. Jeg var fast ansatt, men vet de som var vikarer/midlertidig ansatte ikke ble inkludert på samme måte.

Jeg er nå selv midlertidig ansatt i en statlig etat og har fra dag 1 blitt fullt inkludert i miljøet, har de samme rettigheter, får reise på de samme kursene og får lik lønn og andre goder. Det eneste jeg ikke har fått er egen parkeringsplass, men det kommer av at det ikke er flere faste plasser ledig.



Anonymous poster hash: 6941c...708
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...