Gå til innhold

Jeg skulle ønske det fantes rene praksis-linjer på VGS.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig bare masse tanker jeg har hatt lenge, og ikke noe seriøst. Det er mer som drømmer...

Jeg sliter med å lære på skolebenken og fra bøker. De eneste gangene jeg har lært masse har vært fra praksis-tiden på skolen. Det er ikke alle linjer på VGS som tilbyr praksis, men på helse- og oppvekst var vi i praksis en gang i uka i 8 uker. Da lærte jeg MYE mer enn på skolebenken. Jeg tok til meg informasjonen fra de ansatte i barnehagene og sykehjemmene som en svamp, mens på skolen kunne det ta ukesvis før jeg forsto ordentlig.

Det hadde vært så utrolig bra om det fantes rene praksis-linjer (fra vg1 og opp) der man er i jobb i stedet for å sitte på skolebenken. Kanskje at man er på jobb 6 timer og dermed bruker en times tid på å skrive en logg om arbeidsdagen: Hva man har lært, hva man har gjort, hva man vil bli bedre på, etc. Så får man lønn for arbeidet - selvfølgelig ikke full lønn, men med samme prinsipp som lærlingelønn. At man begynner med lav lønn som øker litt og litt med tiden. Som 16-åring på første året er det ganske logisk at det ikke hadde blitt mye penger, men jeg ville heller ha jobbet på veldig lav lønn enn å sitte i et klasserom i 7-8 timer foran en PC-skjerm.

Det er ikke alle som lærer like bra på skolen som i jobb, der man føler at man er viktig og nødvendig... At man trengs. + at lønn for jobben er en fin motivasjon til å lære. Det holder motivasjonen (til mange) oppe og man har LYST til å lære. Når man er i jobb og får informasjonen og faktaen fra de ansatte lærer man fort fordi man må bruke informasjonen man får. På skolen skriver man det ned og legger det vekk. Det gjør ofte at man glemmer det, mens når man jobber blir man konstant minnet på det = det blir.

Nå er det nødvendig med utdanning i de fleste jobbtilbudene her jeg bor. Jeg sliter med motivasjon på skolen og klarer ikke tanken på flere år der. Jeg vil gjerne finne ut hva jeg vil jobbe med, men det er så utrolig vanskelig å finne ut av på skolebenken. Jeg har allerede kastet bort tre år på noe jeg ikke likte likevel. Hadde jeg vært i praksis alle årene hadde jeg funnet ut mye raskere...

Sjansen for at rene praksis-linjer på VGS hadde fungert... Sikkert liten. Men det er lov å drømme da... :)



Anonymous poster hash: 9bcb9...a70
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Ikke alle er like teoretisk anlagt. Litt teori slipper man nok ikke unna, men yrkesfaglig vgs kunne vært mye mer praktisk rettet enn det er i dag. Da hadde vi sikkert ikke hatt så stor frafallsprosent som vi har i dag heller. Problemet med dette er blant annet at det da blir veldig vanskelig å ombestemme seg og ville ta studiekompetanse etterpå, da hadde det ikke holdt med ETT påbygningsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan ikke læres gjennom praksis dessverre, man må også ha et teoretisk grunnlag. Også skal utdannelse i tillegg koste litt selvdisiplin. Alt kan ikke alltid bare være moro og lett hele tiden. Man må bite i det sure epple og tvinge seg igjennom..

Anonymous poster hash: 858f2...18c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan ikke læres gjennom praksis dessverre, man må også ha et teoretisk grunnlag. Også skal utdannelse i tillegg koste litt selvdisiplin. Alt kan ikke alltid bare være moro og lett hele tiden. Man må bite i det sure epple og tvinge seg igjennom..

Anonymous poster hash: 858f2...18c

Enig at man ikke kan kutte teorien helt, men noe kan man roe ned på på yrkeslinje. Syntes ikke det er et mål i seg selv at utd. Skal 'koste'. Det er også begrenset hvor mye diktanalyse man bør kunne for å jobbe som elektriker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tiden er mer enn overmoden for å nok en gang vurdere om ikke 'den gamle' praksisen på daværende yrkesskoler hadde store fordeler som man skylte ut med badevannet da man endret opplegget og tvang alle elever til kun boklesing av teori i årevis før de får starte som lærlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er mer enn overmoden for å nok en gang vurdere om ikke 'den gamle' praksisen på daværende yrkesskoler hadde store fordeler som man skylte ut med badevannet da man endret opplegget og tvang alle elever til kun boklesing av teori i årevis før de får starte som lærlinger.

Gudmund Hærnesskolen er nok litt gått ut på dato, men dette er alltid en hårfin balanse mellom å få flest mulig gjennom et skoleløp, og å holde et viss teoretisk nivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Gudmund Hærnesskolen er nok litt gått ut på dato, men dette er alltid en hårfin balanse mellom å få flest mulig gjennom et skoleløp, og å holde et viss teoretisk nivå...

Problemet med den rene teoriskolen er at man så absolutt ikke får flere igjennom.

En bedre balanse mellom teori og praksis vil kunne la elevene oppleve at teorien de fikk servert i forrige uke faktisk kan brukes til noe nyttig.

- det er der hovedproblememet med dagens rene teoriopplegg ligger slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man fått til 70% praksis og 30% teori f.eks så hadde det vert mye bedre.

Man lærer faktisk teorien bedre når man også får gjøre den i praksis.

Jeg har gått frisør, og der hadde vi meste praksis. Å teorien var mye enklere da man forsto hvordan det skulle utføres i praksis, og man ikke bare hadde lest om det.

Samme er det nå som jeg skal ta fagbrevet i barne og ungdomsarbeider, siden jeg alt har jobbet mye i bhg, skole og sfo. Jeg forstår jo alt jeg leser mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den rene teoriskolen er at man så absolutt ikke får flere igjennom.

En bedre balanse mellom teori og praksis vil kunne la elevene oppleve at teorien de fikk servert i forrige uke faktisk kan brukes til noe nyttig.

- det er der hovedproblememet med dagens rene teoriopplegg ligger slik jeg ser det.

Absolutt, man kan ikke kutte ut teorien, men man kan kutte ned på noe. Teorien er viktig selv i praktiske fag, man kommer ikke utenom. Samtidig er det ikke alle som har forutsetninger for å komme seg igjennom yrkesfag slik det er organisert nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den rene teoriskolen er at man så absolutt ikke får flere igjennom.

En bedre balanse mellom teori og praksis vil kunne la elevene oppleve at teorien de fikk servert i forrige uke faktisk kan brukes til noe nyttig.

- det er der hovedproblememet med dagens rene teoriopplegg ligger slik jeg ser det.

Hadde man fått til 70% praksis og 30% teori f.eks så hadde det vert mye bedre.

Man lærer faktisk teorien bedre når man også får gjøre den i praksis.

Jeg har gått frisør, og der hadde vi meste praksis. Å teorien var mye enklere da man forsto hvordan det skulle utføres i praksis, og man ikke bare hadde lest om det.

Samme er det nå som jeg skal ta fagbrevet i barne og ungdomsarbeider, siden jeg alt har jobbet mye i bhg, skole og sfo. Jeg forstår jo alt jeg leser mye bedre.

TS her. Helt enig!

Jeg er enig i at teorien bør bli, men til en viss grad. Jeg personlig synes det er unødvendig mye teori i videregående skole. Særlig grunnfag. Historie f.eks., lærer man massevis av i barne- og ungdomsskole, og dersom man faktisk ikke trenger å vite all fakta om 1. verdenskrig i utdannelsen man tar, hvorfor ikke kutte det bort? tenker nå jeg. Det meste av det jeg "lærte" første året på VGS var ting jeg hadde lært på barneskolen. Det er jo greit med litt repetisjon, men det er vel litt unødvendig å ha fokus på det. Men hva vet vel jeg...

Jeg tenker også at linjer med 70 % praksis og 30 % teori høres bra ut. Da får man fakta servert først, så prøver man det ut i praksis.

Jeg så en video da jeg gikk på ungdomsskolen om en praksisskole. Husker ikke hvor det er hen, men der fikk elever som slet med teori prøve noe annet. De trivdes mye bedre og lærte mye fortere. Der startet de med litt teori og resten av dagen gikk på å jobbe med det de hadde lært. Alle lærer på forskjellige måter og på ulik tid. Derfor synes jeg det bare ville vært rettferdig at man kunne valgt selv hvilken måte man ønsker å lære på: Mest teori eller mest praksis.

Anonymous poster hash: 9bcb9...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan ikke læres gjennom praksis dessverre, man må også ha et teoretisk grunnlag. Også skal utdannelse i tillegg koste litt selvdisiplin. Alt kan ikke alltid bare være moro og lett hele tiden. Man må bite i det sure epple og tvinge seg igjennom..

Anonymous poster hash: 858f2...18c

TS her.

Nei det sier jo seg selv. :) Ville ikke akkurat kalt det moro og lett. Jobb er jobb, og det skal ikke være lett og moro hele tiden. Men jeg tror mange flere ville klart å fullføre skolen om de hadde hatt et tilbud der praksis er i fokus. Litt teori, men mest praksis. Jeg vet at jeg ville klart meg mye bedre, i alle fall. Jeg kuttet ut skole for å jobbe, pga. at det var så alt for mye å ta hånd om. Hodet ble for fullt og stresset tok over.

Anonymous poster hash: 9bcb9...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo faktisk mulig å gå rett ut i lære etter u.skole , men man må jo ta noen fag på kveldstid o.l



Anonymous poster hash: a94b8...bc7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo faktisk mulig å gå rett ut i lære etter u.skole , men man må jo ta noen fag på kveldstid o.l

Anonymous poster hash: a94b8...bc7

seriøst?? Er dette gratis eller privatist da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

seriøst?? Er dette gratis eller privatist da?

For elever med særskilt bakgrunn, er det mulig å ta all praktisk opplæring i bedrift. Det vil si at en kan tegne lærekontrakt rett etter ungdomsskolen eller etter et grunnkurs. I løpet av læretiden må lærlingen avlegge og bestå teoretiske eksamener på samme nivå som øvrige lærlinger, også i allmennfagene.Muligheter for å tegne lærekontrakt på slike vilkår kan gis etter søknad med dokumentasjon

Personer med minst 5 års praksis i faget kan melde seg opp til fag-/svenneprøve som praksiskandidat (tidligere kalt § 20-kandidat eller privatist). Du kan lese mer om dette under Fagprøver og svenneprøver.

http://www.vilbli.no/?&Side=Artikkel&Artikkel=019594&Fylke=11

Anonymous poster hash: a94b8...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at man ikke kan kutte teorien helt, men noe kan man roe ned på på yrkeslinje. Syntes ikke det er et mål i seg selv at utd. Skal 'koste'. Det er også begrenset hvor mye diktanalyse man bør kunne for å jobbe som elektriker...

Kan ikke si jeg har hatt mye behov for det som jurist heller.

I hvilke yrker/jobber trenger man å kunne diktanalyse? Bortsett fra norsklærer, da. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke si jeg har hatt mye behov for det som jurist heller.

I hvilke yrker/jobber trenger man å kunne diktanalyse? Bortsett fra norsklærer, da. :fnise:

Jo da, men du greier deg igjennom det? Diktanalyse var bare et eksempel da, men det er slike teoretiske 'hindere' som enkelte ikke får til ogsåm fører til at noen dropper ut av VGS, og det er jo bare trist at det er det det skal stå på. Man kan være en god praktisk yrkesutøver for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men du greier deg igjennom det? Diktanalyse var bare et eksempel da, men det er slike teoretiske 'hindere' som enkelte ikke får til ogsåm fører til at noen dropper ut av VGS, og det er jo bare trist at det er det det skal stå på. Man kan være en god praktisk yrkesutøver for det?

Vel, jeg prøvde diktanalyse en gang, og det gikk dårlig. Ellers valgte jeg alltid andre stiloppgaver.

Jeg er helt enig med deg, skolen er alt for teoretisk, og særlig de som går yrkesfag burde kunne få mer praksis og mindre teori. Og at noen dropper ut/ikke klarer fullføre videregående på grunn av fag som ikke er relevant i forhold til det de utdanner seg i blir jo helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært slik at man hadde 3 år eller mer med folkehøyskole, slik at en kunne testet ut før man tar 3 bortkastede år på vgs. uten at det er så dyrt såklart. 16-18 år er for tidlig til å vite hva man vil resten av livet.

Anonymous poster hash: 2db5b...9a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...