Gå til innhold

Jeg har lyst til å designe krus og tallerkener. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om jeg har lyst til å designe krus, tallerkener, etc... hvordan skal jeg gå frem? Hva skal man starte med? Hvem skal man snakke med? Hva må man gjøre klart før man går frem?

Takk...



Anonymous poster hash: 05c8b...ccc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenke du å designe selve porselenet/glasset, eller å designe mønster som skal være på allerede eksisterende tallerkner og kopper?



Anonymous poster hash: 471da...543
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bli designer!

Du kan vel kanskje gå grafisk design? Da kan du lage diverse mønster som kan brukes på ting og tang, om det var det du tenkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker hoved

Tenke du å designe selve porselenet/glasset, eller å designe mønster som skal være på allerede eksisterende tallerkner og kopper?



Anonymous poster hash: 471da...543

Ja, tenker å designe mønsteret. :) Og da tenker jeg tegninger, hovedsaklig.

Da må du bli designer!

Du kan vel kanskje gå grafisk design? Da kan du lage diverse mønster som kan brukes på ting og tang, om det var det du tenkte?

Må man ha en utdanning for å ha en sjanse? Jeg har gått første året media og kommunikasjon; og der brukte vi bare PC, photoshop og tegneprogrammer på PC, noe jeg absolutt ikke har noen som helst interesse for. Har aldri hatt så mye fravær som da jeg gikk denne linja, hehe... Lurer på om det er mulig å bruke hendene for å lage designet, fremfor PC. Jeg vil gjerne kunne bruke tegning (for hånd) i jobben min. Har sett mange fine kopper og krus med håndlagde design på, og jeg synes de er så fine. :)

Og så lurer jeg på om det er en annen vei enn å gå media og kommunikasjon.

TS



Anonymous poster hash: 05c8b...ccc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne med å leve av å designe krus og tallerkener. Det er mange som utdannes innen design, og det er mange som er dyktige, men som likevel sliter med å leve av det.

Fullfør vgs og ta studiekompetanse. Deretter må du ta en utdannelse innen kunst eller design, f.eks. på kunsthøyskolen. Du være forberedt på mye og lang utdanning (og mye i studielån).

Du kan bruke google eller kontakte noen firmaer/designere og spørre om de har tips til hvordan du kan gå fram. Andreas Engesvik har en bachelor i kunsthistorie og deretter studerte han design på kunsthøyskolen i Bergen. Linda Walsøe i Wik og Walsøe studerte design på Esmond International og arbeidet med design og produktutvikling i 13 år før hun og Ragnhild Wik startet med porselensdesign sammen.Louise Campbell som bl.a. har designet servise for Royal Copenhagen har studert ved London College of Furniture og deretter studerte hun industridesign.

Du må være forberedt på hardt arbeid, og du kan ikke begrense seg til å tegne noen streker og tro at det kommer på et servise som blir satt i produksjon. Det er langt lurere å gå for en utdannelse som gir jobb, og heller drive med tegning og design på fritiden. Er det virkelig industridesign du vil arbeide med, så er det ikke umulig.

Kan du tenke deg å designe logoer og materiell for bedrifter, er dette mindre vanskelig å få til. Du bør da studere grafisk design. Muligens kan reklamebransjen være noe, men det er igjen en knallhard bransje.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo lage noen illustrasjoner eller grafikk og sendte inn til noen som produserer/lager krus og tallerkner. kanskje du finner noen å samarbeide med? om det er dette du virkelig vil jobbe med og leve av vil jeg anbefale deg å ta en utdannelse innen illustrasjon, grafisk design, produktdesign e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går an å studere bl annet keramikk:) da får du malt selv.

Anonymous poster hash: ae876...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne med å leve av å designe krus og tallerkener. Det er mange som utdannes innen design, og det er mange som er dyktige, men som likevel sliter med å leve av det.

Fullfør vgs og ta studiekompetanse. Deretter må du ta en utdannelse innen kunst eller design, f.eks. på kunsthøyskolen. Du være forberedt på mye og lang utdanning (og mye i studielån).

Du kan bruke google eller kontakte noen firmaer/designere og spørre om de har tips til hvordan du kan gå fram. Andreas Engesvik har en bachelor i kunsthistorie og deretter studerte han design på kunsthøyskolen i Bergen. Linda Walsøe i Wik og Walsøe studerte design på Esmond International og arbeidet med design og produktutvikling i 13 år før hun og Ragnhild Wik startet med porselensdesign sammen.Louise Campbell som bl.a. har designet servise for Royal Copenhagen har studert ved London College of Furniture og deretter studerte hun industridesign.

Du må være forberedt på hardt arbeid, og du kan ikke begrense seg til å tegne noen streker og tro at det kommer på et servise som blir satt i produksjon. Det er langt lurere å gå for en utdannelse som gir jobb, og heller drive med tegning og design på fritiden. Er det virkelig industridesign du vil arbeide med, så er det ikke umulig.

Kan du tenke deg å designe logoer og materiell for bedrifter, er dette mindre vanskelig å få til. Du bør da studere grafisk design. Muligens kan reklamebransjen være noe, men det er igjen en knallhard bransje.

Kjenner du bransjen godt? Jeg har tenkt på kanskje å studere produktdesign. Kunne tenke meg å designe porselen, som TS, men også andre ting. Men ble nok litt skremt av å lese det du har skrevet her, hvis du har godt kjennskap til bransjen. Men så har jeg jo ikke lyst å utdanne meg til en "vanlig" jobb istedenfor, som jeg ikke vil synes er så gøy. Har jobbet mange år i et kjedelig yrke allerede. Det kjennes virkelig håpløst.

Anonymous poster hash: e7759...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du bransjen godt? Jeg har tenkt på kanskje å studere produktdesign. Kunne tenke meg å designe porselen, som TS, men også andre ting. Men ble nok litt skremt av å lese det du har skrevet her, hvis du har godt kjennskap til bransjen. Men så har jeg jo ikke lyst å utdanne meg til en "vanlig" jobb istedenfor, som jeg ikke vil synes er så gøy. Har jobbet mange år i et kjedelig yrke allerede. Det kjennes virkelig håpløst. Anonymous poster hash: e7759...cce

Dette høres kanskje fælt ut, men det er bra at du ble litt skremt. Man blir fortalt man kan bli hva som helst i dag, men det stemmer ikke. Mange av de som ønsker å bli designer eller vil jobbe med interiør, mote og andre kreative yrker, ender opp i andre yrker, og man skal være dyktig og i tillegg ha flaks for å lykkes.

Hvis dette virkelig er det du vil, ville jeg hørt litt rundt og kontaktet firmaer for å høre bakgrunnen til de som designer. Snakk med alt fra Swix, møbelprodusenten LK Hjelle og IKEA til Porsgrund og Figgjo.

Alt i alt er det mange som jobber med produktutvikling, og det er jo noen som får jobb. Jeg vil bare ikke at man skal tro at dette er en enkel bransje der man tar en grad, får jobb og vips så designer man produkter som produseres og selges.

Jeg vil ikke si at jeg kjenner bransjen godt, men jeg har fulgt litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som ønsker å bli designer eller vil jobbe med interiør, mote og andre kreative yrker, ender opp i andre yrker, og man skal være dyktig og i tillegg ha flaks for å lykkes.

Men så har du Ingrid Erøy Fagervik som har hatt stor suksess med Blafre design, uten noen utdannelse i faget.

Anonymous poster hash: e7759...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du Ingrid Erøy Fagervik som har hatt stor suksess med Blafre design, uten noen utdannelse i faget. Anonymous poster hash: e7759...cce

Og hun er ikke den eneste som har suksess uten utdanning, men det er langt mellom dem. Fagervik er dyktig både på design og forretningsdrift, og hun har hatt flaks som har truffet et marked. Hun hadde vel egentlig en annen karriere først før hun hoppet av og begynte i egen bedrift.

Det er ikke umulig, men det er vanskeligere å lykkes uten utdannelse, og det endrer ikke det faktum at man som utdanner seg innen dette ender opp i andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...