Gå til innhold

Søke på jobb som veterinærassistent/dyrepleier uten utdanning - Søknad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistrives stort i min nåværende jobb og er på utkikk etter noe annet. Jobber som tilkallingsvikar i barnehage gjennom et bemanningsbyrå nå og det passer meg rett og slett ikke. Så nå ønsker jeg å finne noe annet.

Har funnet en stilling som veterinærassistent/dyrepleier. Men jeg har ingen relevant utdanning innen det. Det står ingenting om kvalikasjoner i søknaden. Bare at oppgavene er: kundemottak og varesalg, operasjonsforberedelser, assistering ved undersøkelser og operasjoner, kontorarbeid og renhold.

Så er det fritt frem for meg å søke? Har jobbet på matbutikk før, så har jo erfaring med service og kundemottak på en måte. Og varesalg. Jeg er veldig glad i dyr, og har et veldig sterkt ønske om å få denne jobben. Er villig til å lære og er veldig gira kjenner jeg. Å jobbe med dyr må jo være så kos! Og selvfølgelig trist m.t.p syke dyr hos veterinæren, men det fikser jeg.

Hva mener dere? Kan jeg bare søke og se? I så fall, hvordan går jeg frem med søknaden? Har jo ingenting relevant jobberfaring rundt dette yrket. Kan noen være så snill og hjelpe meg og komme med tips til hva jeg kan skrive/formulere meg? :)

Blir sjeleglad for litt hjelp :-)



Anonymous poster hash: a83f8...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel en grunn til at dyrepleier er et studium, som da i tillegg er vanskelig å komme inn på. Du kan søke men tror dessverre at det er liten sjanse at du får jobben.

Anonymous poster hash: 59918...d85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at dyrepleier er et studium, som da i tillegg er vanskelig å komme inn på. Du kan søke men tror dessverre at det er liten sjanse at du får jobben.

Anonymous poster hash: 59918...d85

Men står jo veterinærassistent/dyrepleier. Så skulle jo trodd man kan søke fordi om man ikke har utdanning. Rart det ikke står noe om kvalikasjoner.. :klo: hm

Anonymous poster hash: a83f8...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står jo veterinærassistent/dyrepleier. Så skulle jo trodd man kan søke fordi om man ikke har utdanning. Rart det ikke står noe om kvalikasjoner.. :klo: hm Anonymous poster hash: a83f8...82e

Ring på mandag og spør. Dyrepleier er i hvert fall toårig utdannelse.

Anonymous poster hash: 59918...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Når hunden min skal til dyrlegen og opereres eller tas undersøkelser av, så går jeg ut ifra at de som assisterer/forbereder har den kompetansen de trenger.

Hadde jeg funnet ut at noen ikke hadde noe erfaring utover salg og kundebehandling, hadde jeg lett funnet en annen dyrlege. Hundene mine skal kun være i de beste hender, og skal definitivt ikke brukes til opplæring av en u-utdannet veterinærassistent.

Endret av Cevita
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Cevita.

Man skal jo også assistere under operasjoner med anestesi; hva om veterinæren får et illebefinnende? Tenker at assistenten burde ha kompetanse til å kunne lukke dyret i en krisesituasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrepleier er en sykepleier for dyr så det må du selvsagt ha utdannelse og praksis for å få jobb som.

Anonymous poster hash: bc202...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha utdannelse for å jobbe som dyrepleier...

Anonymous poster hash: e6324...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje at siden det sto veterinærASSISTENT. Så trengte man ikke noe utdannelse. Men skjønner hva dere mener m.t.p å være assistent på operasjoner osv. Da er det nok lurt å ha en som er utdannet og som vet hva en skal gjøre hvis en situasjon skulle oppstå.

Da får jeg prøve å finne noe annet å søke på :)



Anonymous poster hash: a83f8...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje at siden det sto veterinærASSISTENT. Så trengte man ikke noe utdannelse. Men skjønner hva dere mener m.t.p å være assistent på operasjoner osv. Da er det nok lurt å ha en som er utdannet og som vet hva en skal gjøre hvis en situasjon skulle oppstå.

Da får jeg prøve å finne noe annet å søke på :)

Anonymous poster hash: a83f8...82e

Jeg kjenner ei som er veterinærass. De har fått beskjed om at veterinærklinikken helst vil "utdanne" egne dyrepleiere selv, enn de som er utdannet hos Norges veterinærhøgskole (?). Så hun legger venefloner på katter, og setter vaksiner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere? Kan jeg bare søke og se?

Anonymous poster hash: a83f8...82e

Jeg mener det er derfor vi har feminisme og hvorfor menn alltid vil være kvinner overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er derfor vi har feminisme og hvorfor menn alltid vil være kvinner overlegne.

Jaha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge utdannes dyrepleierne ved Norges veterinærhøgskole. Utdanningen tar to år.

Autorisasjon som dyrepleier gis av Mattilsynet, og må søkes om. Autorisasjonen gir adgang til å arbeide som dyrepleier i andre land med samme krav til autorisasjon.

Det er også mulig å ta utdanningen i utlandet, men utenlandsk utdanning vil ikke automatisk gi autorisasjon i Norge.

Kilde: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dyrepleier

Det står ikke noe om kvalifikasjoner i utlysingen da de fleste vet at det kreves en konkret to-årig høyskoleutdannelse. Litt som når man ser stillingsutlysninger for legestillinger/sykepleierstillinger/tannlegestillinger osv. Der står det ikke alltid kvalifikasjoner da man gjerne vet hva det innebærer :)

Anonymous poster hash: e6324...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for svar alle sammen :-) Da søker jeg ikke :)



Anonymous poster hash: a83f8...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen :-) Da søker jeg ikke :)

Anonymous poster hash: a83f8...82e

Dessverre. Men det er mye annet morsomt der ute, og kanskje du kunne tenke deg å ta den utdannelsen? :)

Anonymous poster hash: e6324...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre. Men det er mye annet morsomt der ute, og kanskje du kunne tenke deg å ta den utdannelsen? :)

Anonymous poster hash: e6324...1cf

Nei, jeg har en bachelor fra før av, og skal ta videreutdanning på det til høsten hvis jeg kommer inn. Så tenkte bare at denne jobben kunne vært god å ha på si :-) Frem til jeg begynner på skole og mens jeg studerer. (er deltid det jeg skal studere). Men da får jeg prøve å finne noe annet :)

Anonymous poster hash: a83f8...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du skal ta en tlf og høre ang kvalifikasjoner, så får du i tillegg vist interessen din :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir (heldigvis) mer og mer sjelden med veterinærassitenter (ufaglærte) på klinikkene. Men det kan innemellom være vanskelig å for klinikkene å få tak i autoriserte dyrepleiere (feks beliggenhet, krav om høyere lønninger osv), derfor kan det være at klinikken ikke får tak i utdannet personale og velger da å prøve med en assistent som de selv kan lære opp...

De klinikkene som ligger slik til at de ofte får dyrepleiere som søkere vil som regel bare søke etter dyrepleiere evenetuelt assistenter med erfaring. Om dette ikke er spesifisert ville jeg tatt kontakt og hørt med dem om du kan være aktuell selv om du mangler utdannelse. Som du selv sier, veterinærassistent er en ufaglært uten noen formell kompentanse (noen tar selvfølgelig kurs etter hvert, men men)...



Anonymous poster hash: b1374...b37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som er veterinærass. De har fått beskjed om at veterinærklinikken helst vil "utdanne" egne dyrepleiere selv, enn de som er utdannet hos Norges veterinærhøgskole (?). Så hun legger venefloner på katter, og setter vaksiner etc.

De kan da ikke utdanne egne dyrepleiere selv. Noe så useriøst.

Anonymous poster hash: a5a48...963

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...