Gå til innhold

BULGARIA


Rakel

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte tur til Ving Resort Flamingo i går. Hvis det er noe spesielt som jeg bør vite så si fra. Vi skal dra 8 september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Trenger vi vaksiner for å dra til Bulgaria? Ser det anbefales hepatitt A, poliomyelitt, difteri/tetanus, men er dete bare anbefaling eller er det er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja.......... Veldig spent jeg og.  ;)

Har trålet internett etter info om dette anlegget og konkret info/tips om Albena generellt av nyere dato, men det finnes ikke mye, gitt......

Men nå er det bare en uke til vi reiser, og jeg er begynt å glede meg skikkelig, allikavel  :)

det blir vel ikke værre enn man gjør det til.

her i trøndelag regner det katter og hunder for tiden, og bare det å få litt sol utpå høsten skal gjøre godt.

Jeg ønsker deg og dine er riktig god tur, og er kjempespent på tilbakemelding når du har kommet deg hjem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg bestilte tur til Ving Resort Flamingo i går. Hvis det er noe spesielt som jeg bør vite så si fra. Vi skal dra 8 september.

heisann

som du ser vet ingen så mye om det nyrenoverte hotellet, og er meget spent selv. jossa skriver vel litt etter hun kommer hjem uti august en gang. selv reiser vi 24. august og kommer hjem 1.sep. skal skrive litt om min opplevelse av annlegget når jeg kommer meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom hjem fra Bulgaria på onsdag, og har hatt oppkast og diare fra da og t.o.m i går. :tristbla: Første gang dette har skjedd meg på reiser.

Førsteinntykket var Gran Canaria og Tyrkia nr. 2. Det er veldig likt i turistbyene som Albena, Sunny Beach osv.

Vi leide bil og reiste rundt, noe jeg er glad for at vi gjorde. Opplevde og så mye av Bulgaria. Skulle også innom Romania, N.B: men ble stoppet på grensen p.g.a leiebil som vi ikke fikk kjøre inn i landet med.

Det er billig med mat og drikke, ingen tvil om det. T.o.m i turistbyene. Men reiste du til byene utenfor var prisen 4 ganger billigere. Så prisene skrus opp der turistene er.

Anbefaler på det sterkeste å leie bil. Prisene på leiebil ligger på 250,- til 300,- kr døgnet inkl. fri kilometer. Dette gjelder en av de fineste, nyere modellene.

Bare spør dersom Dere lurer på noe annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet enda mer, ettersom jeg er gift med bulgarer. Kjenner landet på både turist - og bohemvis. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hotellet var Akkurat som beskrevet, ja! En haug med tyskere, og tysk underholdning ved bassenget i lydstyrke som er ubeskrivelig. (Men, men, det gjorde ikke meg noe. Jeg kan t.o.m synge med også jeg når jeg har ferie.

Hotellet var o.k nok og bassenget. Personalet var en vits og eide ikke normal høflighet. Det er faktisk noe av det verste jeg har vært borte i. Men jeg valgte å ikke forholde meg så mye til dem. Skal ha en fin ferie uansett, jeg. :tommel:

Men det var et par anledninger hvor jeg måtte og det var ikke noe kjekt. De snakker stygt og hardt til gjestene, og ser på deg som om du var noe plagsomt og irriterendes som de desverre var nødt å forholde seg til.

Etter 2 dager kom vi fra stranden da låsen var "ødelagt". Vi fikk ikke opp døren, og datter på 17 gikk etter hjelp. Hun ble spurt hvorfor hun kom i resepsjonen, og så: "you have to ask the cleaner". Deretter ville de ikke snakke mer med henne og snudde henne ryggen.

Vi fant ei dame som oppgitt ringte en vaktmester. Da vi kom ned i resepsjonen for å høre hva som skjedde, sto ei dame der og glefset: "You have to change room!" -Jeg spurte om det var lik standard. (Ville jo ikke bli flyttet til noe dårlig)

Hun nærmest ropte surt: "Yes, it's the same" og viftet med armen. "You can cook there too" Videre ba de oss pakke innen kl.12. og gav oss en nøkkel i hånden.

Vi fant omsider stedet langt borte fra alt i et buskas, men leiligheten var da lik. (Vår opprinnelige leilighet ved bassenget ble bebodd av andre bare 2 timer etterpå.)

Ved en annen anledning satt vi sent ved baren på hotellet, da vi plutselig bestemte oss for å dra til sentrum igjen. Vi tok taxi, men da vi hadde gått litt kom datteren min på 9 år på at hun hadde glemt lommeboken i baren. Hun hadde hatt med seg 1000,- kr. i norske også oppi der fortalte hun.

Jeg ringte hotellet og spurte om de kunne sjekke. Dette var svaret:

-Nei, de kunne ikke hjelpe. :overrasket: Og: -Hadde jeg sjekket selv?!!!! Jeg måtte gå og se selv! Det var ikke noe hun kunne gjøre. Hun var alene i resepsjonen. (Ansatte svermet rundt henne som hun glatt kunne spurt + de hadde direktetlf. til baren som lå 10 skritt utenfor viste det seg i ettertid)

Jeg svarte bare sint: Thank you VERY much for your help! og la på røret.

5 minutter senere ankom vi hotellet. Jeg sa til familien min at jeg skulle vedde på at de var minst 2 i resepsjonen. Og det viste seg å stemme. :riste:

P.S: Vi fikk lommeboken av han i baren som hadde tatt vare på den. (Det var han som fortalte at han hadde ringt resepsjonen og sagt at de hadde funnet en lommebok der)

StarTour skulle gi oss penger tilbake p.g.a at vi måtte bytte leilighet. Får nå vente å se hvor mye det blir..

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hotellet var Akkurat som beskrevet, ja! En haug med tyskere, og tysk underholdning ved bassenget i lydstyrke som er ubeskrivelig. (Men, men, det gjorde ikke meg noe. Jeg kan t.o.m synge med også jeg når jeg har ferie.

Hotellet var o.k nok og bassenget. Personalet var en vits og eide ikke normal høflighet. Det er faktisk noe av det verste jeg har vært borte i. Men jeg valgte å ikke forholde meg så mye til dem. Skal ha en fin ferie uansett, jeg.  :tommel:

Men det var et par anledninger hvor jeg måtte og det var ikke noe kjekt. De snakker stygt og hardt til gjestene, og ser på deg som om du var noe plagsomt og irriterendes som de desverre var nødt å forholde seg til.

Etter 2 dager kom vi fra stranden da låsen var "ødelagt". Vi fikk ikke opp døren, og datter på 17 gikk etter hjelp. Hun ble spurt hvorfor hun kom i resepsjonen, og så: "you have to ask the cleaner". Deretter ville de ikke snakke mer med henne og snudde henne ryggen.

Vi fant ei dame som oppgitt ringte en vaktmester. Da vi kom ned i resepsjonen for å høre hva som skjedde, sto ei dame der og glefset: "You have to change room!" -Jeg spurte om det var lik standard. (Ville jo ikke bli flyttet til noe dårlig)

Hun nærmest ropte surt: "Yes, it's the same" og viftet med armen. "You can cook there too" Videre ba de oss pakke innen kl.12. og gav oss en nøkkel i hånden.

Vi fant omsider stedet langt borte fra alt i et buskas, men leiligheten var da lik. (Vår opprinnelige leilighet ved bassenget ble bebodd av andre bare 2 timer etterpå.)

Ved en annen anledning satt vi sent ved baren på hotellet, da vi plutselig bestemte oss for å dra til sentrum igjen. Vi tok taxi, men da vi hadde gått litt kom datteren min på 9 år på at hun hadde glemt lommeboken i baren. Hun hadde hatt med seg 1000,- kr. i norske også oppi der fortalte hun.

Jeg ringte hotellet og spurte om de kunne sjekke. Dette var svaret:

-Nei, de kunne ikke hjelpe.  :overrasket:  Og: -Hadde jeg sjekket selv?!!!! Jeg måtte gå og se selv! Det var ikke noe hun kunne gjøre. Hun var alene i resepsjonen. (Ansatte svermet rundt henne som hun glatt kunne spurt + de hadde direktetlf. til baren som lå 10 skritt utenfor viste det seg i ettertid)

Jeg svarte bare sint: Thank you VERY much for your help! og la på røret.

5 minutter senere ankom vi hotellet. Jeg sa til familien min at jeg skulle vedde på at de var minst 2 i resepsjonen. Og det viste seg å stemme. :riste:

P.S: Vi fikk lommeboken av han i baren som hadde tatt vare på den. (Det var han som fortalte at han hadde ringt resepsjonen og sagt at de hadde funnet en lommebok der)

StarTour skulle gi oss penger tilbake p.g.a at vi måtte bytte leilighet. Får nå vente å se hvor mye det blir..

takk for nyttig info rakel!!

reiser til albena om akkrat en mnd i dag, og har blandede følelser må jeg si.

Skal på det samme hotellet som jossa er på nå, og hun lovte å skrive om sin ferie etter den 4.august. er fryktelig spent iallefall.

høres utrivelig ut med den servicen de gir der nede, men man får vel bare prøve å ha så lite kontakt med de som mulig.

hvordan er utvalget på klær, vesker, smykker, belter ol?

er vel sikkert mest fake varer der nede også tenker jeg, men det gjør meg ikke så mye.

forferdelig at dere ble syke, men var maten spiselig?

har bestilt frokost og middag inkludert i reisen og denne skal inntas på en restaurant som heter slavyaka, ligger 50 meter unna hotellet vårt som forøvrig er et ving resort hotell og hetr flamingo. masse missvisende bilder i katalogen i forhold til det vi får på uteområdet.

vel vel, får iallefall håpe vi slipper å bli bombet der da, tyrkia er vel ikke plassen man reiser til nå likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gjest: Dette jeg beskrev var kun på hotellet, som i forkant hadde fått svært dårlig kritikk. Med god grunn fant jeg ut.

Ellers er det jo et flott land, og Albena er et godt utgangspunkt dersom du vil se deg litt rundt. Det går taxi til de forskjelige byene rundt omkring som koster mellom 2-300 kr. tur/retur.

Jeg vil absolutt anbefale å reise en tur til Balchik. Det går buss fra bussstasjonen dit. Turen tar kun 10-15 min. og koster 6-7 kr. Veldig koselig. Jeg reiste dit flere ganger. Ikke så mye turisme, og dette er byen de fleste som arbeider i Albena bor. billigere er det også! ;)

I albena er det ikke så mye å kjøpe, og de få butikkene som er der selger varene til 2-3 ganger dyrere pris. For å shoppe må man reise til Varna eller Dobrich, 1/2-1 time fra Albena. Dobrich er billigere, men med mindre utvalg. Varna er en diger by med fullt av butikker av alle slag. Her finner du både ekte varer og fake, det du måtte ønske. Men synes ikke det var så billig der, og det går for det meste på sommerklær og jeans. Sko og belter er billig og verdt å kjøpe.

Maten var grei den, men Bulgaria er ikke akkurat kjent for sin gourmetmat. Den smakte helt o.k, men ikke noe mer.

P.S: På restauranten "Poco Loco" reklamerer de med norsk mat. Måtte le da jeg så fiskepinner! på menyen. :TooHappy:

Håper du får en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Oddveig

Hei!

Kom nettopp hjem fra ferie i Bulgaria, og dir drar jeg nok ikke igjen med det første nei!!!

FØRST DET NEGATIVE:

Vi var på Golden Sands på et hotell som heter Gradina hotel. Dette var et gammelt, nedslitt hotell hvor de glorete, rosa rommene luktet fryktelig av mugg, røyk og råte. Det var felles balkong med dem i rommet ved siden av(!) så vi måtte ligge med balkongdøra lukket om natta. Hele hotellet var skittent og uhygienisk, noe som gikk igjen både på kjøkkenet, toalettene og ved basseng og restauranten. Hver morgen var det samme styret for å finne rene (eller tilnærmet rene) kopper, glass og fat så vi kunne spise frokost. Det var tydelig at oppvasken ble foretatt under rennende kaldt vann..... Dette så jeg også på andre restauranter både i Albena, Varna og Balchic da vi reiste litt rundt.

Toalettene var også en historie for seg.........huff!!! Jeg vet at jeg er litt nøye og "fin på det" når det gjelder hygiene, men det kan da ikke være nødvendig å ha det så skittent og grisete??

Du må stort sett betale ca 1 lev for å få benytte toaletter ved restauranter eller andre offentlige steder. Da får du ca 15 cm dopapir hvis du er så heldig at du får papir i det hele tatt da... Jeg var forberedt og hadde heldigvis med meg dopapir i veska. Det er fryktelig skittent noen steder og bøttene man skal legge det brukte dopapiret i står ofte uten lokk........ Det er heller ikke så uvandlig at menn og damer bruker samme toalett og når det da ikke går an å låse døra blir det fryktelig utrivelig........ :tristbla:

SÅ DET POSITIVE:

Når dette er sagt må jeg få rose de ansatte ved hotellet som virkelig gjorde sitt for å yte god service :-) Selv om bartenderen ikke kunne å blande helt vanlige drinker, så gjorde han det i alle fall med et smil. Selv om det var skittent og fælt på rommet vårt så var stuepiken som byttet sengetøy og håndklær blid og hyggelig og gjorde sitt for å hjelpe oss. Ja til og med han som serverte frokosten var hyggelig og vennlig på tross av at han var dekket av nazistiske tattoveringer og så ut som om han var klar til kamp når som helst............ :klappe:

Det beste for oss var den utrolig hyggelige og flinke taxisjåføren som bodde på hotellet og som kjørte oss rundt og guidet oss !! Han viste oss klippene ved Kaliakri og fortalt oss historien bak de ulike monumentene der, viste oss små landsbyer og fortalte ivrig om tiden før og etter kommunsitmens fall og før og etter EU-medlemskapet nå i januar. Han tok oss blant annet med til en nydelig liten fiskelandsby hvor vi spise deilig middag og hvor vi fikk muligheten til å snakke med "ekte" mennesker om hverdagslige ting. Dette ble et absolutt høydepunkt for oss!!

:sol: Bulgaria kan være sol,strand,deilig mat og late dager :sol:

:overrasket: Desverre fikk vi se et land som er preget av mafia, kriminalitet, prostitusjon, korrupsjon og store sosiale problemer :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...