Gå til innhold

Tromsø - LAX Vol. 2


Centri

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har laget en tråd tidligere om dette, men jeg føler at det blir mer oversiktlig med en ny tråd nå som jeg har fått mer info om turen.

Jeg skal reise til USA tidlig i august, og skal begynne allerede nå med å fikse pass, ESTA-skjema og reiseforsikring. Er det noe annet jeg må huske på, eller er det alt? Jeg vet adressen jeg skal bo på første natta, og jeg har tilstrekkelige penger til å forsørge meg selv hele reisen (vet at det er noen slike spørsmål på ESTA-skjemaet).

Hvordan er det med å bestille selve flyreisen? Hvilket flyselskap bør jeg benytte meg av? Jeg skal reise fra Tromsø/Bardufoss – LAX. Hvor burde jeg mellomlande? Hvilken flyplass er lett? Jeg har sett på Newark, og den ser veldig grei ut. Vil det for eksempel være enklere å mellomlande i London?

Ellers dersom noen har tips, tar jeg selvfølgelig i mot det. Hvor stor baggasje bør jeg ha med, bør jeg skaffe meg adapter andre plasser enn på flyplassen, hvilke adapter trenger jeg, må jeg ha adapter for å bruke mini-jack på flyet for å bruke mine egne høretelefoner. Spørsmål som det florerer det av.

Takk på forhånd.

Endret av Centri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har erfaring med å reise til USA? Fikk mye hjelp i den andre tråden, men det ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt - derfor opprettet jeg en ny tråd med litt mer spesifik info.

Jeg har sjekket med SAS, Tromsø - LAX. Mellomlanding i Oslo og Newark. Holder det med 45 minutter mellomlanding i Oslo? I Newark får jeg 2-3 timer mellomlanding, og det burde nok gå. Gjør det ikke?

Er det noe spesielt jeg bør forberede meg på? Jeg har søkt om pass, og får det i posten mandag eller tirsdag kommende uke. Med en gang det dukker opp i posten fikser jeg de ESTA-skjema greiene. Etter det bestiller jeg billett. Dato får jeg i kveld eller i morra tidlig.

Håper noen kan ta seg tid å svare, og komme med tips.

Endret av Centri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme inn i USA må du ha søkt om ESTA og den må være godkjent.

Du må ha et pass som er gyldig 6 mnd etter hjemkomst.

Du må registrere passinformasjon og mer på skjema som heter APIS. Denne innhenter du fra flyselskapet og returnerer til de før reisen eller ved innsjekk.

Dersom du velger å mellomlande i Newark og skal videre til USA, så husk at du må hente din bagasje i Newark og sjekke den inn på nytt pga du skal fly videre innenlands. Dette skal du ikke behøve om du flyr via London (og kommer fra Norge, og skal til USA), men du kan få annen beskjed ved innsjekk i Tromsø/Bardufoss.

Det er flyselskapet som setter krav til hvor mye tid du behøver for mellomlanding, så du kan sjekke med de eller ditt reisebyrå nøyaktig hvor mye tid som kreves på denne mellomlandingen du skal ha. 45 minutter i Oslo synes jeg høres rett ut, jeg tror de bare krever 30 minutter.

Se også informasjon her:

https://www.visumservice.no/no/Countries/%28country_from%29/NO/%28country_to%29/US

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prisen er grei hos SAS hadde jeg valgt å fly med de fremfor BA. 45 minutter i Oslo er nok og 2 timer i Newark også. Skulle det være noen forsinkelser så booker flyselskapet deg om så lenge du har en gjennomgående billett.

Som Azila skriver skal du hente ut bagasjen i Newark, ta den gjennom tollen og så levere rett utenfor men det går greit. Etter det må du antagelig bytte terminal, men det er godt skiltet og går et shuttle tog imellom.

Du får lov å ha med 1 stk bagasje på maks 23 kilo (+ hådnbagasje) så få tak i en koffert som ikke veier så mye så du har plass til mest mulig. Strømadapter kjøper du enten på Clas Ohlson før du reiser eller på en elektrobutikk når du kommer frem (dyrt på flyplassen).

Hvis du velger SAS så husk å meld deg inn i Eurobonus før du drar. En reise til LAX (hvis du flyr videre med United i USA) gir nok poeng til en tur/retur innenriks når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme inn i USA må du ha søkt om ESTA og den må være godkjent.

Du må ha et pass som er gyldig 6 mnd etter hjemkomst.

Du må registrere passinformasjon og mer på skjema som heter APIS. Denne innhenter du fra flyselskapet og returnerer til de før reisen eller ved innsjekk.

Dersom du velger å mellomlande i Newark og skal videre til USA, så husk at du må hente din bagasje i Newark og sjekke den inn på nytt pga du skal fly videre innenlands. Dette skal du ikke behøve om du flyr via London (og kommer fra Norge, og skal til USA), men du kan få annen beskjed ved innsjekk i Tromsø/Bardufoss.

Det er flyselskapet som setter krav til hvor mye tid du behøver for mellomlanding, så du kan sjekke med de eller ditt reisebyrå nøyaktig hvor mye tid som kreves på denne mellomlandingen du skal ha. 45 minutter i Oslo synes jeg høres rett ut, jeg tror de bare krever 30 minutter.

Se også informasjon her:

https://www.visumser...(country_to)/US

Jeg tenkte å søke om ESTA etter at jeg har fått nytt pass i posten. Søkte om pass i dag, og det er i posten mandag/tirsdag regner de (politiet) med.

APIS har jeg ikke hørt om før nå. Kan du si litt mer om det? Jeg har nemlig fått beskjed om at ESTA er nok, og at det har erstattet både visum og et skjema man pleide å få på flyet tidligere.

Er det noe stress å hente/innsjekke bagasjen i Newark? Jeg synes bare flyplassen Newark ser så utrolig oversiktlig og enkel ut. Flyr jeg via London, må jeg sjekke inn bagasjen der og, eller sjekker jeg den da inn i Tromsø, og henter den i/på LAX? (Ønsker nok å fly fra Tromsø da jeg får gjennomgående billett til LAX. Fra Bardufoss må jeg ha billett fra Bardufoss - Oslo, og så gjennomgående billett til LAX)

Jeg får vel hjelp av noen dersom det er noe som går i dass. Det er vel ikke verdens undergang om jeg må vente noen timer ekstra heller, dersom det blir for knapt med tid, og jeg har forstått det slik at det alltid er noen som er behjelpelig - uansett.

Takk for et veldig flott svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prisen er grei hos SAS hadde jeg valgt å fly med de fremfor BA. 45 minutter i Oslo er nok og 2 timer i Newark også. Skulle det være noen forsinkelser så booker flyselskapet deg om så lenge du har en gjennomgående billett.

Som Azila skriver skal du hente ut bagasjen i Newark, ta den gjennom tollen og så levere rett utenfor men det går greit. Etter det må du antagelig bytte terminal, men det er godt skiltet og går et shuttle tog imellom.

Du får lov å ha med 1 stk bagasje på maks 23 kilo (+ hådnbagasje) så få tak i en koffert som ikke veier så mye så du har plass til mest mulig. Strømadapter kjøper du enten på Clas Ohlson før du reiser eller på en elektrobutikk når du kommer frem (dyrt på flyplassen).

Hvis du velger SAS så husk å meld deg inn i Eurobonus før du drar. En reise til LAX (hvis du flyr videre med United i USA) gir nok poeng til en tur/retur innenriks når du kommer hjem.

Prisen hos SAS er veldig grei. Fra 8000-11000. Noe jeg er veldig fornøyd med. Jeg tar heller om så 16000 for SAS, dersom de har god service osv, enn 4000 for et billigselskap som ikke bryr seg om kundene. Jeg vet dog ikke om SAS er et bra selskap, men det er det eneste jeg vet om som gir meg gjennomgående billett fra Tromsø - LAX. Det setter jeg pris på.

Ja, jeg må bytte terminal. Har hørt at det går et slags tog mellom terminalene, og at det tar 2-5 minutter. Ikke vits å beregne tid på det engang. Det jeg er litt nervøs for er at jeg har hørt at det er kaos med å mellomlande i USA. En jeg kjenner fortalte at det er vanskelig å huske på alt. Han reiste før ESTA, og måtte fylle ut et skjema, usikker på hvor han skulle levere skjemaet, hente bagasje, sjekke inn bagasje, toll, immigrasjonskontroll, sikkerhetskontroll, passkontroll osv. Personlig tror jeg at det er noe overdrevet. Mye går vel på det samme, og det er vel bare en rekkefølge å gjøre tingene i?

Per nå er planen å ta en sekk med, der jeg kan ha en PC (er det mulig å lade den på flyet?), ei bok eller noe - rett og slett bare ting for å få tida til å gå. Kanskje en genser eller noe i tillegg. Har ikke planlagt det veldig godt enda.

Takk for tipset - skal prøve å huske på det :-)

Takk for et godt innlegg! Jeg setter stor pris på tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig hadde jeg mellomlandet i London, og så direkte til LAX. 8-11000 høres ikke billig ut, men du er vel ganske sent ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det: sjekker du billettpriser Tromsø - LAX, og sammenligner prisene med Oslo -LAX, vil du helt sikkert finne mye billigere billetter fra Oslo. For meg har det nesten alltid lønnet seg å bestille fly fra Oslo sammenlignet med annen destinasjon i Nord-Norge, og så heller hatt separat billett mellom Nord-Norge og Oslo.

Pass bare på at flighten fra Oslo går på et tidspunkt på dagen hvor du slipper overnatting på hotell på Gardemoen før avreise. SAS OSL- Newark er forøvrig helt grei, og enkel for deg som ikke har så mye reiseerfaring fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg mellomlandet i London, og så direkte til LAX. 8-11000 høres ikke billig ut, men du er vel ganske sent ute.

Som sagt, prisen har ikke noe å si for min del. Vel, litt har det å si, men jeg betaler gjerne rundt 10000 kroner for denne reisen. Har heller ingen problemer med 15000.

Bare for å ha sagt det: sjekker du billettpriser Tromsø - LAX, og sammenligner prisene med Oslo -LAX, vil du helt sikkert finne mye billigere billetter fra Oslo. For meg har det nesten alltid lønnet seg å bestille fly fra Oslo sammenlignet med annen destinasjon i Nord-Norge, og så heller hatt separat billett mellom Nord-Norge og Oslo.

Pass bare på at flighten fra Oslo går på et tidspunkt på dagen hvor du slipper overnatting på hotell på Gardemoen før avreise. SAS OSL- Newark er forøvrig helt grei, og enkel for deg som ikke har så mye reiseerfaring fra før.

Jeg ser helst at jeg får en gjennomgående billett. Sjekket litt ut nå med SAS Oslo - LAX. Det billigste jeg får til sånn rimelig tidlig er 5800 (midten av september) + 1200 for å komme meg til og fra Oslo. Da er vi uansett oppe på 7000, så voldsomt mye billigere blir det ikke. Men takk for tipset! Får se hvordan jeg gjør det. Betaler gjerne ekstra for å slippe stress siden dette er min første flytur nærsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok klokt å velge en gjennomgående billett hvis det er første gang du reiser. Har du 2 separate billetter med ulike flyselskap og du mister forbindelsen på grunn av forsinkelser får du ikke hjelp. Med gjennomgående billett vil flyselskapet booke deg om på et senere fly.

Apis er i tillegg til Esta. Du må oppgi passinformasjon, hos SAS for eksempel kan det gjøres via en link. Du må også oppgi adressen der du skal bo første natten enten på forhånd eller ved innsjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok klokt å velge en gjennomgående billett hvis det er første gang du reiser. Har du 2 separate billetter med ulike flyselskap og du mister forbindelsen på grunn av forsinkelser får du ikke hjelp. Med gjennomgående billett vil flyselskapet booke deg om på et senere fly.

Apis er i tillegg til Esta. Du må oppgi passinformasjon, hos SAS for eksempel kan det gjøres via en link. Du må også oppgi adressen der du skal bo første natten enten på forhånd eller ved innsjekk.

Merkelig at jeg aldri har hørt om det før nå. Ser ut til at jeg må ringe SAS i morgen, og sørge for at jeg får den informasjonen jeg trenger.

Har også et litt annet spørsmål. Du som antakelig har reist litt, hvordan gjør du det med soving? Den flyruten jeg ser på nå, så går flyet fra Tromsø klokka 08:30, 45 min mellomlanding i Oslo, til New York klokka 11:05, er i New York 13:10 lokal tid (8 timer og 5 minutter flytur, altså 19:10 norsk tid), så 5 timer og 25 minutter mellomlanding (!), drar fra New York 18:35 lokal tid (00:35 norsk tid) og er ved LAX 21:40 lokal tid (06:40 norsk tid).

Hvor tidlig burde jeg være ved flyplassen i Tromsø? Times tid før flyet går? Halvannen time? Da må jeg stå opp halv 5 dersom jeg pakker alt dagen før. Da sovner jeg nok tidlig på flyet fra Oslo - New York (tar ikke sjansen på å sove på den korte flyturen fra Tromsø - Oslo). Det passer jo i grunn ganske perfekt, da jeg vil være uthvilt til jeg skal vente på Newark, så slipper jeg å sove der, så kan jeg kanskje blunde på turen til Los Angeles.

Høres det ut som en god plan? Hehe, alle de idiotiske spørsmålene jeg stiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mail fra SAS iallefall med link til alle opplysninger som du kan legge inn elektronisk.

Når det gjelder soving, er det bare å sove når du blir trøtt på reisen. På en så lang reise er det lurt å bare sove mye! Alltid deilig å komme "uthvilt" til bestemmelsesstedet. Det føles bare sånn, for når du da lander, finner bagasje, kommet deg til hotellet, så er du likevel så sliten at du bare vil legge deg igjen ;-)

Sånn kjennes jetleg ut for meg iallefall...... Det er når du kommer fra at det er viktig å sove seg inn i riktig døgnrytme.

Tromsø: oppmøte en times tid før, det holder. Det er jo bare som en vanlig innenlands flight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mail fra SAS iallefall med link til alle opplysninger som du kan legge inn elektronisk.

Når det gjelder soving, er det bare å sove når du blir trøtt på reisen. På en så lang reise er det lurt å bare sove mye! Alltid deilig å komme "uthvilt" til bestemmelsesstedet. Det føles bare sånn, for når du da lander, finner bagasje, kommet deg til hotellet, så er du likevel så sliten at du bare vil legge deg igjen ;-)

Sånn kjennes jetleg ut for meg iallefall...... Det er når du kommer fra at det er viktig å sove seg inn i riktig døgnrytme.

Tromsø: oppmøte en times tid før, det holder. Det er jo bare som en vanlig innenlands flight.

Akkurat! :)

Ok, jeg skjønner. Har vært innom tanken å bare sove litt på første flyturen for å ha litt energi når jeg skal bytte fly, også være våken hele flyreisen til LAX, slik at jeg får sove på kvelden. Problemet er vel at det blir vel lite søvn da, men det ordner seg alltids. Jeg tror faktisk tida blir å gå overraskende fort både når det gjelder flyturen, og ventetida på flyplassen. Jeg har jo knapt nok vært ute av huset tidligere, så det er nok mye å se på.

Aha. Så det er som en vanlig tur til Oslo? Hva "ekstra" er det jeg må igjennom i Oslo da? Sliter med å skjønne at 45 minutter i Oslo skal være nok, men...

En annen ting jeg kom til å tenke på: cash. Hvor kan jeg veksle til USD, og hvor mye er det lurt å ha på seg? Funker et vanlig visa-kort i USA? Mye rart her, håper dere ikke blir voldsomt lei ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å google litt også ;) der står det meste av sånne praktiske ting..

Dollar kan du ta ut i banken hjemme, eller ut på minibanker på gardermoen. Visa kort funker også

Anonym poster: 76b9f32dd2759d07b8279dc1729e08bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å google litt også ;) der står det meste av sånne praktiske ting..

Dollar kan du ta ut i banken hjemme, eller ut på minibanker på gardermoen. Visa kort funker også

Anonym poster: 76b9f32dd2759d07b8279dc1729e08bb

Jeg vet det ikke ser sånn ut, men jeg googler mye! Problemet mitt er at jeg gjerne ønsker å vite ALT før jeg reiser. Altså vil jeg være erfaren før jeg begynner på min første reise, om du skjønner hva jeg mener. Jeg googler, hører med andre, skriver på forumet her, og sammenligner infoen jeg får. Helt idiot.

Er det sånn at jeg burde ordne 100 USD eller noe å ha med på reisen "i tilfelle"? I tillegg til kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke ser sånn ut, men jeg googler mye! Problemet mitt er at jeg gjerne ønsker å vite ALT før jeg reiser. Altså vil jeg være erfaren før jeg begynner på min første reise, om du skjønner hva jeg mener. Jeg googler, hører med andre, skriver på forumet her, og sammenligner infoen jeg får. Helt idiot.

Er det sånn at jeg burde ordne 100 USD eller noe å ha med på reisen "i tilfelle"? I tillegg til kort?

Okey, men da så :) Er også veldig glad i å planlegge ting på forhånd, men tror nok du slår meg ;)

Er alltid greit å ha litt kontanter klart, så man slipper å begynne og lete etter minibank når man lander. 100-200 dollar er sikkert greit, da har man nok til taxi (hvis du skal ta det) hvis kortet plutselig streike.

Anonym poster: 76b9f32dd2759d07b8279dc1729e08bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du lander i USA må du igjennom immigrasjonskontrollen og tollen. Denne prosessen tok meg 2 timer på LAX så jeg ville beregnet gooood tid i NY. Jeg var så "heldig" at jeg fikk et litt mer omfattende intervju med spørsmål som hva bensinprisen er i Norge, hvordan kjente jeg han jeg skulle besøke, hva gjorde jeg på fritiden etc. Jeg hadde derfor foretrukket å ha LAX som første landingssted i USA.

Anonym poster: 3e0681e3a5ecf4640446e81f92fd0be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men da så :) Er også veldig glad i å planlegge ting på forhånd, men tror nok du slår meg ;)

Er alltid greit å ha litt kontanter klart, så man slipper å begynne og lete etter minibank når man lander. 100-200 dollar er sikkert greit, da har man nok til taxi (hvis du skal ta det) hvis kortet plutselig streike.

Anonym poster: 76b9f32dd2759d07b8279dc1729e08bb

Jeg overdriver nok litt, ja. Jeg tenker i bakhodet at såfremt man ikke er lettere tilbakestående, så skjønner de fleste mennesker hvordan man reiser fra A til B med fly. Kanskje jeg overdriver siden det er den første turen? Ikke vet jeg.

Ok, så jeg må ikke betale noen avgifter eller noe på flyplassen(e)? Har en kamerat som plukker meg opp på flyplassen, så kontanter på grunn av det er ikke viktig. Når jeg lander på LAX, og kommer meg ut derfra er jeg en lykkelig mann ;-)

Når du lander i USA må du igjennom immigrasjonskontrollen og tollen. Denne prosessen tok meg 2 timer på LAX så jeg ville beregnet gooood tid i NY. Jeg var så "heldig" at jeg fikk et litt mer omfattende intervju med spørsmål som hva bensinprisen er i Norge, hvordan kjente jeg han jeg skulle besøke, hva gjorde jeg på fritiden etc. Jeg hadde derfor foretrukket å ha LAX som første landingssted i USA.

Anonym poster: 3e0681e3a5ecf4640446e81f92fd0be4

Det er jeg klar over :) Jeg har gjenomgående billett, så jeg kommer meg alltids frem, selv om jeg blir sittende i intervju leeeeeeenge. I tillegg har jeg det travelt på Gardermoen, mens jeg har god til når jeg lander ved Newark. Tror det er 45 minutter på Gardermoen, og 5 timer og 25 minutter ved Newark.

Tør jeg spørre hvorfor de stiller slike spørsmål? Er det noen sjanse for at jeg ikke slipper inn, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke ser sånn ut, men jeg googler mye! Problemet mitt er at jeg gjerne ønsker å vite ALT før jeg reiser. Altså vil jeg være erfaren før jeg begynner på min første reise, om du skjønner hva jeg mener. Jeg googler, hører med andre, skriver på forumet her, og sammenligner infoen jeg får. Helt idiot.

Er det sånn at jeg burde ordne 100 USD eller noe å ha med på reisen "i tilfelle"? I tillegg til kort?

Lurt med litt kontanter i landets valuta før du kommer. Får du tid, kan du ta ut i minibank på Gardemoen når du lander der. Disse ligger like etter at du har passert taxfri-butikkere på avgang utland. Ellers kan du veksle USD i banken hjemme (dårligere kurs enn å bruke minibank).

Når du lander på Gardemoen, går du bare på "transfer" i det du kommer inn i flyplassbygningen, går ned trappa og inn i avgangshallen. Deretter går du til avgangshallen for utland, gjennom taxfri-butikkene og langt ut til gate 52 eller deromkring. Der må du ha pass og ombordstigningskort klart.

Når du lander i New York, er det ofte noe kø før du kommer gjennom. Det vanligste spørsmålet er: hva skal du gjøre i USA? Ferie eller business? Ha et hyggelig opphold! Så tar de fingeravtrykk av deg, og bilde av deg. Stempel og versegod passèr. Enkelt og greitt. Har du ikke løyet på ESTA eller gjort mye straffbart på forhånd, er det ingenting å frykte. God tur!

Endret av reiseglad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å søke om ESTA etter at jeg har fått nytt pass i posten. Søkte om pass i dag, og det er i posten mandag/tirsdag regner de (politiet) med.

APIS har jeg ikke hørt om før nå. Kan du si litt mer om det? Jeg har nemlig fått beskjed om at ESTA er nok, og at det har erstattet både visum og et skjema man pleide å få på flyet tidligere.

Er det noe stress å hente/innsjekke bagasjen i Newark? Jeg synes bare flyplassen Newark ser så utrolig oversiktlig og enkel ut. Flyr jeg via London, må jeg sjekke inn bagasjen der og, eller sjekker jeg den da inn i Tromsø, og henter den i/på LAX? (Ønsker nok å fly fra Tromsø da jeg får gjennomgående billett til LAX. Fra Bardufoss må jeg ha billett fra Bardufoss - Oslo, og så gjennomgående billett til LAX)

Jeg får vel hjelp av noen dersom det er noe som går i dass. Det er vel ikke verdens undergang om jeg må vente noen timer ekstra heller, dersom det blir for knapt med tid, og jeg har forstått det slik at det alltid er noen som er behjelpelig - uansett.

Takk for et veldig flott svar :)

Tror du har fått svar på det meste nå.

APIS er i tillegg til ESTA, og dersom du ikke får fylt det ut før du skal reise så gjør du det på flyplassen. Det ikke noe som skal bli godkjent, det er bare informasjon om deg som skal ligge i bestillingen.

Dersom du flyr via London så skal bagasjen din i teorien sendes direkte til LAX (pga du flyr international - international; i motsetning til international - domestic), men dette avhenger også av innsjekk så du kan bli nødt til å hente bagasjen også i London.

Dersom du har en gjennomgående billett (som jeg ser du har tenkt å kjøpe) og du blir forsinket pga flyselskapet så hjelper flyselskapet deg med ombooking, men du må jo forsøke så godt du kan å komme deg frem til gate i tide! :-)

Sjekk på www.checkmytrip.com før du skal reise hvilken terminal du lander på i Newark, og hvilken terminal neste fly går fra. Du kan sjekke kart over Newark her, så er du bedre forberedt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...