Gå til innhold

Jeg har ikke noe sted å bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Katten.

Hvordan vil det være å flytte til varmere strøk? Synes å huske noe om stønader/boliger/instanser for de som trenger varmere strøk pga helsen.

Bare en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vil det være å flytte til varmere strøk? Synes å huske noe om stønader/boliger/instanser for de som trenger varmere strøk pga helsen.

Bare en idé.

Da har vi den problematikken igjen at jeg vil bli værende alene og langt fra venner og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis bare bare for en med ME å oppholde seg utendørs så mye som mulig, noen er ganske så bundet til hjemmet dessverre. Det dreier seg vel egentlig ikke om allergi heller, det er mange med ME sliter med inneklima-problemetatikk.

Uansett kan man ikke trylle fram et hus med perfekt inneklima. Man må finne midlertidige løsninger inntil man får en akseptabel bosituasjon.

Og har man en balkong/hage så går det bedre å oppholde seg ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan man ikke trylle fram et hus med perfekt inneklima. Man må finne midlertidige løsninger inntil man får en akseptabel bosituasjon.

Og har man en balkong/hage så går det bedre å oppholde seg ute.

Fra en som har hatt ME i flere år, så vet du ikke hva du snakker om. Èn time i et inneklima som er uheldig for en med ME kan være nok til å slå en ut i dagesvis. Det er ikke snakk om å bli litt sliten her, men å regelrett gå ned for telling. Det hjelper ikke å oppolde seg utendørs 20 timer i døgnet hvis 4 av de må oppholde seg inne i et inneklima som ødelegger. TS har da holdt på med midlertidige løsninger i 1 år, man kan jo bli syk av mindre.

Det finnes boliger med godt inneklima, problemet er at disse er så dyre at man gjerne ikke har råd når man ikke har noe ordentlig inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Da har vi den problematikken igjen at jeg vil bli værende alene og langt fra venner og familie.

Noen gang må man våge for å vinne :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS her.

Jeg skal i møte med fastlegen for å få dokumentert problematikken. Jeg har innsett at jeg må bo i nyere bolig som har svært god naturlig ventilasjon, og skal nå søke om startlån for å få til dette. Jeg kommer til å søke i den kommunen jeg har bodd i for mange år siden og har familie/venner i nærheten, men jeg er godt kjent i hele fylket og kan bo i de fleste kommunene. Må jeg da søke startlån i alle kommunene som kan være aktuelle, eller kan jeg kjøpe leilighet i nabokommunen hvis det er nettopp der jeg skulle finne en passende bolig?

Dette fylket er relativt rimelig å bo i sammenlignet med resten av landet, så det vil være det mest realistiske stedet og flytte til også med tanke på mine behov og det økonomiske.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg skal i møte med fastlegen for å få dokumentert problematikken. Jeg har innsett at jeg må bo i nyere bolig som har svært god naturlig ventilasjon, og skal nå søke om startlån for å få til dette. Jeg kommer til å søke i den kommunen jeg har bodd i for mange år siden og har familie/venner i nærheten, men jeg er godt kjent i hele fylket og kan bo i de fleste kommunene. Må jeg da søke startlån i alle kommunene som kan være aktuelle, eller kan jeg kjøpe leilighet i nabokommunen hvis det er nettopp der jeg skulle finne en passende bolig?

Dette fylket er relativt rimelig å bo i sammenlignet med resten av landet, så det vil være det mest realistiske stedet og flytte til også med tanke på mine behov og det økonomiske.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Om jeg ikke tar helt feil, så må du søke om startlån i alle de aktuelle kommunene.

Lykke til uansett :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Kontakt først og fremst lokalavisen. Hjelper ikke det så prøv de store avisene.

Er en god story. Lykke ti!!!!!!

Anonym poster: 1034fa89364776d4154cfc3ecb0e1ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt først og fremst lokalavisen. Hjelper ikke det så prøv de store avisene.

Er en god story. Lykke ti!!!!!!

Anonym poster: 1034fa89364776d4154cfc3ecb0e1ecc

Så en hjerteskjærende historie skal få fremmede mennesker til å finne en leilighet til meg?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snakket med flere kommuner som sier at min faste inntekt fra NAV ikke kvalifiseres som fast inntekt. Hadde jeg dog vært uføretrygdet, så hadde det blitt regnet som fast inntekt. AAP regnes som usikkert, og de vet derfor ikke hvordan inntekten om 5 år. Dette gir jo ingen mening for meg, når jeg er så heldig å kunne jobbe igjen, så vil jeg jo få høyere inntekt, aldri gå ned i inntekt. I dont get it :/

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har stått frem i avisen. Dvs ikke med min fulle historie, men med at jeg har vært bostedsløs i 1 år. Uten snev av resultat. Jeg skal nå i møte med et par kommuner for å snakke om startlån. Jeg kan dokumentere godt både at jeg har vært hjemløs i 1 år, og at helsetilstanden min krever at jeg bor et sted med godt inneklima (dok fra lege). Dette betyr igjen at jeg gjerne må bo i nyere bygg, og aller helst med mekanisk avtrekk/balansert ventilasjon. Disse boligene er jo ikke akkurat billige, blir brått 2 mill ++. Jeg har en ganske grei inntekt selv om jeg går på AAP, men så lukurativt har det aldri vært å være på NAV sine "lønningslister". Får man da et makslån som er forsvarlig, og evnt tilskudd for å dekke resten?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det funke for deg og dele hus/leilighet med noen? :)

På ingen måte! :)

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stått frem i avisen. Dvs ikke med min fulle historie, men med at jeg har vært bostedsløs i 1 år. Uten snev av resultat. Jeg skal nå i møte med et par kommuner for å snakke om startlån. Jeg kan dokumentere godt både at jeg har vært hjemløs i 1 år, og at helsetilstanden min krever at jeg bor et sted med godt inneklima (dok fra lege). Dette betyr igjen at jeg gjerne må bo i nyere bygg, og aller helst med mekanisk avtrekk/balansert ventilasjon. Disse boligene er jo ikke akkurat billige, blir brått 2 mill ++. Jeg har en ganske grei inntekt selv om jeg går på AAP, men så lukurativt har det aldri vært å være på NAV sine "lønningslister". Får man da et makslån som er forsvarlig, og evnt tilskudd for å dekke resten?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Jeg regner med at du vil kunne få et lån som du kan betjene med din inntekt, en typisk kalkulator pleier å være 3 x inntekt, selv om det sikkert er mulig å gjøre et unntak i noen tilfeller. Om du tjener 300.000,- i året vil du ifølge et slikt regnestykke kunne få et lån på 900.000,- til eksempel :)

Om du leier bolig kan du vel få bostøtte, men jeg er usikker på om man får dette når man eier evt. Du kan jo forsøke å få leid en klimavennlig bolig om du ikke har nok inntekt til å få kjøpt?

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du vil kunne få et lån som du kan betjene med din inntekt, en typisk kalkulator pleier å være 3 x inntekt, selv om det sikkert er mulig å gjøre et unntak i noen tilfeller. Om du tjener 300.000,- i året vil du ifølge et slikt regnestykke kunne få et lån på 900.000,- til eksempel :)

Om du leier bolig kan du vel få bostøtte, men jeg er usikker på om man får dette når man eier evt. Du kan jo forsøke å få leid en klimavennlig bolig om du ikke har nok inntekt til å få kjøpt?

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Da er jeg vel egentlig usikker på om hva som er vitsen med startlån i min situasjon? Man får jo ikke akkurat en nyere bolig med godt inneklima som jeg er helt avhengig av å ha for en slik sum. Skal jeg ha en sånn bolig må jeg minimum ut med 1,5 og oppover.

Jeg har jo prøvd å finne en egnet leiebolig i 1 år. De få boligene som dukker opp med egnet inneklima koster langt mer enn jeg har mulighet til å betale. Har søkt om bostøtte til å få råd til å leie en slik bolig, men fått avslag fordi NAV følger sifo sine retningslinjer for livsopphold. Det taes ikke hensyn til at jeg har et matbudsjett på 3 ganger så mye for å holde meg frisk. Må jeg fravike dietten, så blir jeg dårlig, og jeg blir lenger og lenger unna å kunne komme meg i jobb. Så det blir en dårlig sirkel for å si det mildt.

Leieboliger med slike kriterier dukker dessverre ikke opp ofte her heller, og siden det er mange om beinet stiller jeg som ikke har jobb nederst på lista. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg har pøvd i 4 fylker, og nå må det være nok, for det går på helsa løs og fortsette på denne måten :(

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes unntakstilstander, dette er jo også et særskilt tilfelle. Jeg har kjente som har fått startlån og tilskudd, det beste er å komme seg i møte med kommunen og høre hvordan de stiller seg til din konkrete situasjon. Med tilstrekkelig dokuementasjon vil jeg tro at de vil gjøre alt de kan for å hjelpe, det er jo også i NAV (og dermed kommunens) interesse å få folk ut i arbeid, og da må man også få en bolig som innfrir behovene.

Hørte om en dame som var på God MorgenNorge for noen uker siden, hun var i en lignende situasjon, måtte stadig flytte fordi hun ble syk av inneklima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ei jeg kjenner fikk faktisk støtte til bolig da hun hadde spesielle behov pga handikappet barn. Hun var i full jobb og hadde grei inntekt, men fikk da tilskudd i tillegg til lån for å finne en egnet bolig pga barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg vel egentlig usikker på om hva som er vitsen med startlån i min situasjon? Man får jo ikke akkurat en nyere bolig med godt inneklima som jeg er helt avhengig av å ha for en slik sum. Skal jeg ha en sånn bolig må jeg minimum ut med 1,5 og oppover.

Jeg har jo prøvd å finne en egnet leiebolig i 1 år. De få boligene som dukker opp med egnet inneklima koster langt mer enn jeg har mulighet til å betale. Har søkt om bostøtte til å få råd til å leie en slik bolig, men fått avslag fordi NAV følger sifo sine retningslinjer for livsopphold. Det taes ikke hensyn til at jeg har et matbudsjett på 3 ganger så mye for å holde meg frisk. Må jeg fravike dietten, så blir jeg dårlig, og jeg blir lenger og lenger unna å kunne komme meg i jobb. Så det blir en dårlig sirkel for å si det mildt.

Leieboliger med slike kriterier dukker dessverre ikke opp ofte her heller, og siden det er mange om beinet stiller jeg som ikke har jobb nederst på lista. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg har pøvd i 4 fylker, og nå må det være nok, for det går på helsa løs og fortsette på denne måten :(

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Du skriver startLÅN. Lån betyr at du skal betale tilbake hver mnd. Man gir ikke lån om en ser folk ikke kan betale tilbake. Vel, boliger er dyrt.

Ser du nevner balansert ventilasjonsanlegg. Hva er det som får deg til å si at du må ha det?

Er det reklamen som sier det, leller hva er det?

I norge er det ingen krav til monteringen av disse anleggene. Det kan være snekkeren, elektrikeren som mnterer de i husene da de bygges. Ikke noen fra fabrikanten er der.

Jeg og flere har dette. Da husene bygdes, så var norge, regjering og husbanken inne i enøkhjørnet,og tanken på miljø gikk først. Det var et (er) krav fra husbanken at det ble montert.

De som bygde fikk sågar et tilkudd på 10.000.

Er det bra?

Ikke går det mindre energi. Ingen som har bygd,montert kan noe om det. Jada, du får en bruksanvisning.

La oss si noen år til. Hva med renhold av dette? Det går igjennom hele huset inne i vegger og tak.

Det blir som skolene er nå.....det blir en miljøbombe om noen år.

Ang. kosten din. Du skriver at du bruker 3 g så mye på mat, enn hva som er vanlig. Har du grunnstønad? har spesialist dokumentert at du blir syk om du ikke får den maten? Har du utgifter pga din sykdom , som det ikke er vanlig å ha, så får du grunnstønad.

Nav kan ikke trekke (sosialstønad) fra grunnstønaden heller. for stønaden dekker det ekstra. De som søker sosialhjelp skal ha for vanlig mat, det andre får de dekket ved grunnstønad. (vel, dekket og dekket fru Blom)

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver startLÅN. Lån betyr at du skal betale tilbake hver mnd. Man gir ikke lån om en ser folk ikke kan betale tilbake. Vel, boliger er dyrt.

Ser du nevner balansert ventilasjonsanlegg. Hva er det som får deg til å si at du må ha det?

Er det reklamen som sier det, leller hva er det?

I norge er det ingen krav til monteringen av disse anleggene. Det kan være snekkeren, elektrikeren som mnterer de i husene da de bygges. Ikke noen fra fabrikanten er der.

Jeg og flere har dette. Da husene bygdes, så var norge, regjering og husbanken inne i enøkhjørnet,og tanken på miljø gikk først. Det var et (er) krav fra husbanken at det ble montert.

De som bygde fikk sågar et tilkudd på 10.000.

Er det bra?

Ikke går det mindre energi. Ingen som har bygd,montert kan noe om det. Jada, du får en bruksanvisning.

La oss si noen år til. Hva med renhold av dette? Det går igjennom hele huset inne i vegger og tak.

Det blir som skolene er nå.....det blir en miljøbombe om noen år.

Ang. kosten din. Du skriver at du bruker 3 g så mye på mat, enn hva som er vanlig. Har du grunnstønad? har spesialist dokumentert at du blir syk om du ikke får den maten? Har du utgifter pga din sykdom , som det ikke er vanlig å ha, så får du grunnstønad.

Nav kan ikke trekke (sosialstønad) fra grunnstønaden heller. for stønaden dekker det ekstra. De som søker sosialhjelp skal ha for vanlig mat, det andre får de dekket ved grunnstønad. (vel, dekket og dekket fru Blom)

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Nå er det KG´ere som har anbefalt meg denne retningen i og med at jeg faktisk har vært hjemløs i 1 år - pga helsetilstanden.

Jeg opplever at jeg tåler inneklimaet i boliger som har slik type ventilasjon, evnt mekanisk avtrekk (som egentlig er enda bedre). Ingen reklame som sier det, det er eksperter på inneklima som råder meg til å finne nyere bolig med slik type ventilasjon med tanke på helsetilstanden min (i tillegg til da egen erfaring). Uansett bør jeg bo i nyere bygg, balansert ventilasjon eller ikke, så er dette dyrt. Mulig det var mekanisk avtrekk de egentlig anbefalte fremfor noe annet. Poenget er at jeg nytt er dyrt.

Ja jeg har dokumentasjon på at denne kosten er nødvendig, men siden det ikke er vitenskapelig dokumentert at det er nødvendig, så får jeg ikke noe ekstra for dette. Jeg har holdt på med dette i flere år med NAV, jeg vet inderlig godt hva jeg har krav på av stønad og hva jeg absolutt ikke får godkjent.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden er uansett avslått. AAP regnes ikke som fast inntekt, og derfor får jeg ikke heller ikke lån. Hadde jeg vært ufør eller i arbeid, så hadde jeg fått lån. Jeg kvalifiserer ikke til å bli ufør, men jeg kommer meg heller ikke ut i arbeid før jeg finner meg et sted å bo. AAP stønaden min går også snart ut. Så hva i all verden skal jeg gjøre nå?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...