Gå til innhold

Er jeg hekta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Altså, jeg har ikke lest så mye på den hektabloggen/boken, men jeg har jo fått med meg at den finnes.

Jeg kom over et blogginnlegg som skrev om disse faresignalene, og mange av de faresignalene stemmer. MEN alt er ikke pga kjæresten min. Jeg er også deprimert, og har utviklet sosial angst etterhvert. Jeg ble ikke deprimert pga han, men en omveltning som skjedde i livet mitt for et år siden. Uansett, jeg syns det var litt ekkelt at disse tegnene stemte på noen punkter, og lurte på om noen her kanskje visste litt mer om det å være hektet, og kanskje kunne si meg om jeg var det eller ikke?

Her er faresignalene: ( jeg har svart på de med rød skrift)

  • Du føler deg ofte avvist (partneren er f.eks. sparsom med kjærtegn)
  • Ikke ofte, men det hender jeg føler meg litt avist om han er treg til å svare på meldinger eller dårlig til å ringe meg når vi har avtalt det. Men han aviser meg aldri når jeg er sammen med han. Da føler jeg elsket. Det skal ikke mye til før jeg føler meg avvist uansett, om en veninne glemmer å svare på en melding/ikke har tid til finne på noe, så føler jeg meg også fort avvist.
  • Du blir handlingslammet (det blir feil det du gjør, du vet ikke hvordan du skal te deg)
  • Ja, men dette skjer ikke bare i situasjoner med kjæresten, men også med venner og familie. Jeg blir sittende å gruble på hva de syns om meg, eller om jeg svarte riktig på det de spurte meg om osv...
  • Du mister grepet om daglige rutiner (konsentrasjonsproblemer, det «glipper» litt for deg)
  • Har konsentrasjonsproblemer, men jeg tenker på myyye annet enn kjæresten. en av ti tanker er sikkert tanker om kjæresten.
  • Du føler seg på evig jakt. (en evig jakt etter hengivenhetstegn)
  • Nja. Jeg blir veldig glad når jeg får uventede meldinger, er flinkere til å huske at han har sagt noe feil enn han gjør noe rett.
  • Du overveldes av motstridende følelser (frykt blandet med forventning, du føler deg redd, usikker og dum)
  • Ja, men det skjer både på skolen, i familibesøk, hos svigers, med kjæresten, med noen venner osv.
  • Du føler deg urolig (indre uro, det kribler på en ubehagelig måte)
  • Ja, fordi jeg tenker så mye :(
  • Du undertrykker magefølelsen
  • Jeg vet ikke lenger hva magefølelsen forteller meg....
  • Du lider av tolkningsfeber
  • Jeg grubler ekstremt mye ja.
  • Du er ofte flau og skamfull
  • Nei. Bare om jeg har tenkt på noe jeg har gjort/sagt i fortiden som jeg skjemmes over.
  • Panikkfølelse (hva skal jeg gjøre, hvor lenge skal jeg vente?)
  • Ja, panikk over hvorfor jeg er som jeg er, hvorfor jeg tenker så mye, og hvorfor ikke alt bare kan være som det var før.
  • Isolasjon
  • Jeg har ikke så lyst å være med folk lenger, men jeg prøver å tvinge meg selv.
  • Du opplever at selvfølelsen skranter (fremmedfølelse, hvem er jeg?)
  • Ja absolutt.


Anonymous poster hash: 041e8...f88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikke hekta. Det er som du sier, du er deppa og har sosial angst. Ta kontakt med fastlege for hjelp.

Et hekt har med hormoner å gjøre (og noen ganger usikkerhet) og det tar fullstendig overhånd over både kropp og sjel, holder deg våken om natta, gjør det småsprø i hodet og ødelegger hvert et minutt av dagen. Det er grusomt og kan ødelegge deg.

Jeg vet. Jeg har vært i et hekt og jeg mistet både nattesøvn og matlyst. Jeg gikk ned over 10 kg, fikk angstanfall og selvmordstanker.

Et hekt oppstår når han holder deg på gress, han gir litt og tar det bort igjen. Om og om igjen. Som ei rotte som trykker febrilsk på knappen som gir ho en søtsak, slik blir du. Trykker hun mange ganger nok får hun det. Det blir skapt en fryktelig usunn avhengighet og du behøver ikke like fyren en gang.

Håper det var litt oppklarende? Du er ikke hekta, men har mer grunnleggende problemer. Ta tak i de og få det bedre. Jeg ønsker deg lykke til, klem :)



Anonymous poster hash: 6911f...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...