Gå til innhold

Nordmenn velter seg i ferieluksus mens flyktninger kommer i land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Registrerer det som skjer i middelhavet. Hvordan kan folk sitte og sole seg på stranda i all sin luksus, mens det kommer tusenvis av mennesker over havet, på flukt fra krig, terror og tortur?

 

Tenk om alle nordmenn som har reist på ferie i år, i stedet hadde brukt samme summen til å hjelpe flyktningene? Tenk så mange man kunne ha hjulpet. Så mange liv reddet. I stedet prioriterer vi oss selv og vår egen kropp, der vi sprader rundt toppløs og i minimal bikinitruse.....

 

Hvordan har vi blitt så kalde?



Anonymous poster hash: 5d01d...6ad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mangelen på solidaritet og hjelp overfor flyktinger medfører ikke nødvendigvis at vi er kalde. Jeg tror det har noe å gjøre med at vi ikke er i stand til å leve oss fullt inn i situasjonen til disse menneskene. En etnisk nordmann født og oppvokst under trygge rammer i Norge, kan nemlig ikke relatere seg til en somalier født omkring HIV, anarki, krig, sult, pirater etc., etc. - og uten denne innlevelsen og forståelsen for dette mennesket, er det av naturlige årsaker vanskelig å forså hvorfor en skal bidra med hjelp på bekostning av sine egne goder.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig også. Joda, vi reiste på ferie og vi koste oss, noe jeg ikke skjemmes over i det hele tatt. Det var mine hardt oppsparte midler som ble brukt på ferie, og det ser jeg ingen grunn til å skamme meg over. Og skal vi tenke sånn så kan vi nordmenn egentlig unne oss noe som helst, siden vi tross alt har det veldig godt i dette landet.

 

MEN, jeg synes faktisk det er fælt det som skjer, og derfor har jeg også gitt min støtte til blant annet Norsk folkehjelp m.fl. Jeg har gitt bort klær/sko og jeg har gitt penger. Jeg skulle gjerne dratt ned for å hjulpet dem personlig, men jeg har dessverre ikke mulighet til det, så da hjelper jeg gjerne der jeg kan.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Registrerer det som skjer i middelhavet. Hvordan kan folk sitte og sole seg på stranda i all sin luksus, mens det kommer tusenvis av mennesker over havet, på flukt fra krig, terror og tortur?

 

Tenk om alle nordmenn som har reist på ferie i år, i stedet hadde brukt samme summen til å hjelpe flyktningene? Tenk så mange man kunne ha hjulpet. Så mange liv reddet. I stedet prioriterer vi oss selv og vår egen kropp, der vi sprader rundt toppløs og i minimal bikinitruse.....

 

Hvordan har vi blitt så kalde?

Anonymous poster hash: 5d01d...6ad

 

 

Tror du har fått et par gode svar allerede. 

 

Hva gjør du for situasjonen? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Registrerer det som skjer i middelhavet. Hvordan kan folk sitte og sole seg på stranda i all sin luksus, mens det kommer tusenvis av mennesker over havet, på flukt fra krig, terror og tortur?

 

Tenk om alle nordmenn som har reist på ferie i år, i stedet hadde brukt samme summen til å hjelpe flyktningene? Tenk så mange man kunne ha hjulpet. Så mange liv reddet. I stedet prioriterer vi oss selv og vår egen kropp, der vi sprader rundt toppløs og i minimal bikinitruse.....

 

Hvordan har vi blitt så kalde?

Anonymous poster hash: 5d01d...6ad

 

 

Har du selv vært på ferie i år? Da veltet vel du deg også i DIN ferieluksus hva nå enn den besto i?

Eller var du tilstede på ei øy der og da flyktningene kom?

 

Jeg var på ferie på Kreta i mai, og da så jeg ingen flyktninger. Hadde de dukket opp i nærheten, hadde jeg helt klart forlatt solsenga og hva ellers, og hjulpet til. 

 

I sommer har vi vært i Sverige med campingvogn. Der var det ikke behov for hjelp. Ikke det vi kunne se, ihvertfall ;)

 

Mener du at vi alle skulle reist ned for å delta i redningsarbeid? Det er en god tanke, og noe jeg gjerne skulle gjort. Men om alle gjorde det, ville det vel blitt kaotisk? Forøvrig er det først den siste mnd at folk har blitt klar over omfanget av flyktninger som kommer i land på de greske øyer, og da har de fleste allerede vært på sin ferie. Mange har altså vært på ferie i nærheten av at mange flyktninger har kommet i land der, uten å være klar over det.

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: f23c1...296

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Ja TS er du villig til å donere alle feriepengene dine år etter år til flyktninger? Du skjønner det blir aldri slutt på flyktninger og folk i nød. Skal alle nordmenn droppe ferien i hundrevis av år fremover i tid? Nei vet du hva det er ren mannskit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja TS er du villig til å donere alle feriepengene dine år etter år til flyktninger? Du skjønner det blir aldri slutt på flyktninger og folk i nød. Skal alle nordmenn droppe ferien i hundrevis av år fremover i tid? Nei vet du hva det er ren mannskit.

 

Har jeg sagt at jeg er noe bedre? Jeg sier jo "VI". Min tanke var at enn hvis alle nordmenn sa fra seg sin ferie bare ETT år, og donerte tilsvarende beløp til disse menneskene som trenger det mest? Vi hadde snakket om enorme summer, og trolig hundrevis, kanskje tusenvis av liv spart. Og igjen, jeg er ikke bedre enn andre, jeg har selv "veltet" meg i norsk velstand.

 

Men når man ser slike bilder, så begynner man å tenke litt:

 

A_Turkish_gendarmerie_stands_next_to_a_y

Anonymous poster hash: 5d01d...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

 

Har jeg sagt at jeg er noe bedre? Jeg sier jo "VI". Min tanke var at enn hvis alle nordmenn sa fra seg sin ferie bare ETT år, og donerte tilsvarende beløp til disse menneskene som trenger det mest? Vi hadde snakket om enorme summer, og trolig hundrevis, kanskje tusenvis av liv spart. Og igjen, jeg er ikke bedre enn andre, jeg har selv "veltet" meg i norsk velstand.

 

Men når man ser slike bilder, så begynner man å tenke litt:

 

A_Turkish_gendarmerie_stands_next_to_a_y

Anonymous poster hash: 5d01d...6ad

 

Men, hvordan forhindre at de setter seg på en utrygg båt? Sende de penger, slik at de kan ta fly? Sånne bilder er hjerteskjærende, og det har eksistert båtflyktninger fra mange mange år tilbake. Jeg tror ikke vi kan redde verden, men så klart kan man hjelpe litt. Man skal likevel ikke slutte å leve, fordi folk i andre verdensdeler er i nød. Det går faktisk an å hjelpe folk i nød og samtidig kunne ha en ferie. Syns denne tråden er upassende på reiseforumet her, men jeg skjønner hva du vil med tråden. Likevel, hvordan kan vi forhindre at de setter seg på en båt da, når den båten kanskje er det tryggeste stedet for de, og en råsjanse å ta, men kanskje den siste sjansen de har, til å overleve... Å sette seg inn i situasjonen og å prøve å forstå hvorfor og hva, er også noe man kan gjøre, før man starter sånne tråder om et så alvorlig tema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når så mange materialistisk motiverte religiøse "flyktninger" presser seg mot gratis NAV penger fra Norge så kan man lure på hvorfor så mange stortingspolitikere ikke tør å ta et oppgjør med sin egen u-hjelpspolitikk:

 

Norge bruker milliarder hvert å på uhjelp. Våre skattepenger som kunne ha gått til å integrere alle muslimene som allerede er i landet går istedenfor til masse flotte korrupsjonsprosjekter i nesten alle muslimske u-land. Vi bruker faktisk mer penger på u-hjelp enn vi bruker på å bygge infrastrukturen for vår neste generasjon. Næringslivet i Norge sliter med å konkurrere med andre land. Resultatet av denne feilslåtte politikken at Norge produserer flere IS sympatisører enn mange andre land som igjen drar til midtøsten og lager kaos slik at flere potensielle muslimske terrorister reiser til Norge som "flyktninger".

 

Når så alle 10 talls milliardene vi bruker i året ikke strekker til så har enkelte en ide om at hvis vi bruker mer så blir alt bedre.

 

Snakk om selvbedrag.



Anonymous poster hash: 85876...6b6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvordan forhindre at de setter seg på en utrygg båt? Sende de penger, slik at de kan ta fly?

 

Det er over 10 milloner flyktninger der, så det er meningen at det skal være umulig for de fleste å komme til Europa. Det vi burde gjøre var å slutte å lokke de mest ressurssterke til å ta slike sjanser, siden det er de som trenger hjelpen minst som får den. I stedet burde vi gi pengene som trengs for å hjelpe dem i nærområdene. Erna sa på Valgstudio at hun er klar over det, men hun har ikke tenkt å gjøre noe med det. I blandt føler jeg at jeg lever i en verden der alle har blitt gale og tar like dårlige avgjørelser som i en skrekkfilm.

Anonymous poster hash: 5d923...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

 

Det er over 10 milloner flyktninger der, så det er meningen at det skal være umulig for de fleste å komme til Europa. Det vi burde gjøre var å slutte å lokke de mest ressurssterke til å ta slike sjanser, siden det er de som trenger hjelpen minst som får den. I stedet burde vi gi pengene som trengs for å hjelpe dem i nærområdene. Erna sa på Valgstudio at hun er klar over det, men hun har ikke tenkt å gjøre noe med det. I blandt føler jeg at jeg lever i en verden der alle har blitt gale og tar like dårlige avgjørelser som i en skrekkfilm.

Anonymous poster hash: 5d923...92f

 

Er det noen som vet hva vi i Norge kan gjøre herifra for de? 

 

Innsamling ,noe? Folk er i sin største livskrise, og folk er så apatiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har jeg sagt at jeg er noe bedre? Jeg sier jo "VI". Min tanke var at enn hvis alle nordmenn sa fra seg sin ferie bare ETT år, og donerte tilsvarende beløp til disse menneskene som trenger det mest? Vi hadde snakket om enorme summer, og trolig hundrevis, kanskje tusenvis av liv spart. Og igjen, jeg er ikke bedre enn andre, jeg har selv "veltet" meg i norsk velstand.

 

Men når man ser slike bilder, så begynner man å tenke litt:

 

A_Turkish_gendarmerie_stands_next_to_a_y

Anonymous poster hash: 5d01d...6ad

 

 

 

 

Pappaen ville til Sverige for å få tannbehandling. Han ofret sønnene sine og kona for det.

Anonymous poster hash: 9ab9e...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle folk sluttet å dra på ferie til Hellas, ville det tatt knekken på de siste restene av gresk økonomi. Så reis til Hellas med god samvittighet, men ligg helst unna all inclusive siden det skader det lokale næringslivet mer enn det hjelper det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hva vi i Norge kan gjøre herifra for de? 

 

Innsamling ,noe? Folk er i sin største livskrise, og folk er så apatiske?

 

Gi penger til en hjelpeorganisasjon. Så vidt jeg forstår har disse operasjoner både i flyktningeleirer og Syria: Kirkens Nødhjelp, CARE, Leger uten grenser, Redd Barna, Røde Kors. Det finnes sikkert flere også. Husk at du kan få skattefradrag for opptil til sammen 16 800 kr. Jeg tror alle over kvalifiserer.

Anonymous poster hash: 5d923...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Registrerer det som skjer i middelhavet. Hvordan kan folk sitte og sole seg på stranda i all sin luksus, mens det kommer tusenvis av mennesker over havet, på flukt fra krig, terror og tortur?

 

Tenk om alle nordmenn som har reist på ferie i år, i stedet hadde brukt samme summen til å hjelpe flyktningene? Tenk så mange man kunne ha hjulpet. Så mange liv reddet. I stedet prioriterer vi oss selv og vår egen kropp, der vi sprader rundt toppløs og i minimal bikinitruse.....

 

Hvordan har vi blitt så kalde?

Anonymous poster hash: 5d01d...6ad

 

 

Hvor mye penger og tid har du donert til flyktningene da TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Gi penger til en hjelpeorganisasjon. Så vidt jeg forstår har disse operasjoner både i flyktningeleirer og Syria: Kirkens Nødhjelp, CARE, Leger uten grenser, Redd Barna, Røde Kors. Det finnes sikkert flere også. Husk at du kan få skattefradrag for opptil til sammen 16 800 kr. Jeg tror alle over kvalifiserer.

Anonymous poster hash: 5d923...92f

 

Alle kvalifiserer til å gi hvor mye, sa du? 

Anonymous poster hash: 2ff40...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja TS er du villig til å donere alle feriepengene dine år etter år til flyktninger? Du skjønner det blir aldri slutt på flyktninger og folk i nød. Skal alle nordmenn droppe ferien i hundrevis av år fremover i tid? Nei vet du hva det er ren mannskit.

mannskit,mannskit,mannskit...

Anonymous poster hash: 2c66f...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle kvalifiserer til å gi hvor mye, sa du? 

Anonymous poster hash: 2ff40...376

 

Alle kvalifiserer til å få skattefradrag. Du gir så mye du kan og vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør heller: Hvor er rikingene i landet? De som også får igjen millioner på skatt. Hvorfor donerer de ALDRI noe. Det gjør kjendiser i USA til stadig, men vårt lands rikinger sitter på rumpa og gir aldri noe, hvor er de?

 

De er hel tiden avbildet med sine power døtre og div i media, samler inn penger på investeringer og når sånt skjer er det helt borte fra media. 



Anonymous poster hash: 2c66f...56c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...