Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker Effaclar H fra La Roche Posay, fungerer greit den :) Men jeg bruker Decléor sin fuktmaske et par ganger i uka i tillegg, for det er fortsatt tørt selv om jeg bruker Effaclar H. Fuktmasken bruker jeg kun før jeg legger meg forresten, for den er rimelig feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg 18 tabletter igjen før jeg sier meg ferdig med denne kuren. Huden er helt glatt og fin, og sett bort fra (falmende) røde merker så er det ingen tegn til aknen som jeg tidligere hadde. Banker i bordet og håper på at det holder når jeg avslutter kuren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Nå har jeg tatt min første tablett!!

Legen har skrevet 1 morgen og 1 kveld, men jeg tror jeg bare tar 1 ut sommeren. I hvert fall til jeg kommer hjem fra syden. (Ca 3-4 uker til) Hva tenker dere om det? Er det noe jeg kan bare styre selv? Eller er det ikke vits?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Nå har jeg tatt min første tablett!!

Legen har skrevet 1 morgen og 1 kveld, men jeg tror jeg bare tar 1 ut sommeren. I hvert fall til jeg kommer hjem fra syden. (Ca 3-4 uker til) Hva tenker dere om det? Er det noe jeg kan bare styre selv? Eller er det ikke vits?

:-)

Min anbefaling er å starte på riktig dose med en gang. Det kommer utbrudd hver gang du øker dosen. Jeg fikk enormt utbrudd da jeg etter to måneder gikk opp fra to til tre tbl. Nå når jeg har ca 20 tbl igjen heiv jeg i noen dager innpå fire stk, og de siste tre whiteheadsen eg hadde ble kviser. Så min og flere andre sin erfaring er å holde seg til satt dose hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test - kan jeg skrive her uten å være medlem?

Anonym poster: 3b3680a812e171121960892b6ee7cf49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det funka! :)

Jeg henger meg litt på her, -nå med en del spørsmål...

Takk for tips, info og råd gjennom her!

Jeg begynte på kuren 24. mai, og tok ti dagers pause før jeg begynte igjen 9. juni. Nå har jeg tatt 75 tabletter tilsammen. Vet noen om slike pauser har noe å si? Jeg tok 2 tabletter noen dager, før jeg ble utålmodig og gikk opp til 3 daglig. Jeg har de vanlige bivirkningene; tørra lepper, flasser litt, og har litt vondt i muskler. Det går helt greit, det som plager meg mest er at jeg har blitt så nedstemt og tung til sinns. Jeg orker veldig lite, og er deppa. Har noen andre her opplevd det samme, -å bli veldig tung pg deppa? Er det noe som varer hele kuren, og kan det vare etter kuren er ferdig? Jeg stiller kanskje spørsmål som ikke er lett å svare på, men jeg gjør et forsøk ;) Jeg har fått et utbrudd nå som er verre enn det har vært før jeg begynte på kuren, jeg leser at det er for å tømme huden for kviser, men må man klemme ut litt, for at det skal "tømmes"? Eller gjør huden et eller annet så det fikser seg av seg selv? Jeg begynte i mai, og har hele sommeren og noe av høsten igjen. Det hadde vært så utrolig kjipt om jeg skulle gå rundt å være deppa og tiltaksløs hele sommeren... Vurderer å trappe ned til 2 eller 1 ut juli. Vet noen om det fortsatt har samme effekt ut kuren, som om jeg fortsetter å ta tre daglig? Orker bare ikke alle disse bivirkningene, -viktigst tiltaksløsheten og tungheten. Jeg er psykisk syk fra før, en heavy psykiatrisk pasient med titalls innleggelser bak meg. Det går mye bedre nå, men merker at denne kuren gjør tungheten verre. Fatter ikke at jeg til tross for det uansett fikk denne kuren, men jeg slutter ikke uansett. Det er utrolig motiverende å lese litt i dette forumet!! :) Nå har jeg skrevet mye her, det jeg egentlig lurer på om noen kan svare på er; mister kuren noe av effekten om jeg tar en pause, eller trapper litt ned noen uker i sommer, for så å begynne for fult igjen? jeg veier ca 65 kg, skal egentlig ta tre om dagen, og en kur på totalt 400 tabletter. Er det flere her som kan oppleve tungheten etter fullført kur, og om det letter litt å trappe litt ned? 4 uker i kuren, og jeg er DRITTLEI! Tusen takk om noen kan svare på noen av disse spørsmålene, og uansett takker jeg for all infoen jeg har fått av å lese deres erfaringer :) Takk!

Og stå på alle sammen ;) we can do it!

Anonym poster: 3b3680a812e171121960892b6ee7cf49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Hei!

Er helt ny her, -får jeg beskjed når noen skriver mer under her, eller må jeg gå inn og se senere..? Finner vel ut av det :)

Jeg skrev innlegget over, men nå er jeg ikke anonym lenger!! :D

Har noen av dere blitt helt gul rundt øynene? Eller fått sånn merkelig gulfarge i ansiktet av og til?

I dag trapper jeg ned fra 3 til 2 ut juli - tror jeg...

Noen andre her som trappa ned i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å starte på riktig dose med en gang. Det kommer utbrudd hver gang du øker dosen. Jeg fikk enormt utbrudd da jeg etter to måneder gikk opp fra to til tre tbl. Nå når jeg har ca 20 tbl igjen heiv jeg i noen dager innpå fire stk, og de siste tre whiteheadsen eg hadde ble kviser. Så min og flere andre sin erfaring er å holde seg til satt dose hele tiden.

Men jeg vil heller ha et utbrudd etter sommeren, enn i sommerferien og på ferie.

Eller kommer jeg mest sansynlig til å få det uansett? Nå har jeg nettopp tatt min 2 pille, hehe..

Kommer til å sitte på dette forumet to ganger for dagen og oppdatere om at jeg har tatt min3,4,5,6,7,8,9,10...pille. Hahah, neida :)

Jeg er redd jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kontroll igjen i dag, og det ser veldig bra ut. Jeg tåler godt medisinen, prøvene er helt perfekte, og han reknet på hvor mye jeg har spist til nå, og hvis jeg fortsetter å gå på tre tabletter om dagen i en måned til er jeg kanskje ferdig!!! Da har jeg akkurat nådd anbefalt dose, men det kan hende at jeg skal gå på tablettene en liten måned til etter det, sånn for sikkerhets skyld. Herregud, så deilig det hadde vært å være ferdig om en god måned, ååh!

Oppdatering på bivirkninger: Fortsatt tørr hud, nå spesielt i ansikt, på leggene og oppover hendene. Vonde hofter, litt tørre øyne, og veldig tørr inni neseborene. Har vært veldig mye forkjøla i det siste, og jeg spurte legen om det kunne være medisinen, noe han trodde det kunne være, fordi slimhinnene er så tørre. Ellers har jeg et utslett på hendene som kommer og går, men det er helt levbart, smører med en god og feit krem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Lumos!!! Glad på dine vegne!! :-)

Jeg har et spørsmål til alle sammen: Hvilken produkter bruker dere til huden?

Sminkefjerner, hudrens,tonic, serum, krem, solkrem..

Ja, alt!

Hudlegen sa nemlig til meg at jeg skulle slutte med ALT av produkter, og KUN vaske med vanlig såpe.... whaaaat? :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Høres veldig rart ut at du skal kutte ut alle produkter. Jeg har ikke fått en sånn beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil ikke det.. Skjønner at man ikke skal bruke uttørkene produkter og gjerne ikke produkter med aktive syrer og slikt.. Men hva med pleienede, heelende og fuktgivende?

Noen som har noen tips? :-)

VIl ikke bruke så mye penger på det, det har jeg brent meg på 1000000 ganger før... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm..mye snakk om medisiner her. I gamle dager var forklaringen på at folk hadde kviser fordi de onanerte for mye. Du kan tenke deg hvor flaut det var å gå rundt med mye kviser; "hun der onanerer sannelig mye.."

Anonym poster: 8709c1b9d3aa93c8d945eceee1def5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort kan man begynne å merke bivirkninger etter man har begynt på Iso? Noen som vet?

Hadde trengt et raskt svar! :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort kan man begynne å merke bivirkninger etter man har begynt på Iso? Noen som vet?

Hadde trengt et raskt svar! :O

Jeg tror leppene mine var helt uttørket på dag 4. (Jeg begynte med en pille per dag) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, takk for svar! :-)

Jeg har nemlig en real deppedag idag. Gråter og gråter og gråter.. Sittet innpå rommet i flere timer og ikke visst hva jeg skal ta meg til. ALT er ille, og alle mine relativt middels problemer er plutselig enorme.

Kan det være pillene?? (Jeg har aldri slitt med depresjon og slikt før, men har selvfølgelig hatt "deppedager".

Men dette kom så plutselig..

Er på min 6 dag, og har tatt 1 om dagen..

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! :-)

Jeg har nemlig en real deppedag idag. Gråter og gråter og gråter.. Sittet innpå rommet i flere timer og ikke visst hva jeg skal ta meg til. ALT er ille, og alle mine relativt middels problemer er plutselig enorme.

Kan det være pillene?? (Jeg har aldri slitt med depresjon og slikt før, men har selvfølgelig hatt "deppedager".

Men dette kom så plutselig..

Er på min 6 dag, og har tatt 1 om dagen..

:kjefte:

Det er definitivt kuren som gjør deg deppa. Jeg hadde en pause på én måned før jeg begynte på kuren igjen, og da merka jeg det med én gang. Humøret svinger helt sykt på denne kuren. Jeg er ikke meg selv i det hele tatt. Blir lettere aggressiv, irritabel, frustrert, oppgitt, sint, stressa, deppa, osv. Iso forsterker absolutt alt av følelser, og da av de negative. Går ikke en dag uten en berg-og dalbane av emosjoner. For en stund tilbake grein jeg over den minste ting. Helt plutselig. Det har aldri skjedd før. Ble rimelig satt ut. Forsto ingenting og gråt mer pga reaksjonen. Har også hatt selvmordstanker, men det skremmer meg ikke, for jeg vet det bare er pga tablettene og ikke noe jeg kommer til å gjøre. Hadde selvmordstanker da jeg gikk på p-piller også.

Endret av vegan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Jeg tenkte å ta en pause fra iso en måned, siden det er sommer. Jeg har gått på de en måned nå. Vet noen om det kan ødelegge noe av effekten på hele kuren, om jeg tar en så lang pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt kuren som gjør deg deppa. Jeg hadde en pause på én måned før jeg begynte på kuren igjen, og da merka jeg det med én gang. Humøret svinger helt sykt på denne kuren. Jeg er ikke meg selv i det hele tatt. Blir lettere aggressiv, irritabel, frustrert, oppgitt, sint, stressa, deppa, osv. Iso forsterker absolutt alt av følelser, og da av de negative. Går ikke en dag uten en berg-og dalbane av emosjoner. For en stund tilbake grein jeg over den minste ting. Helt plutselig. Det har aldri skjedd før. Ble rimelig satt ut. Forsto ingenting og gråt mer pga reaksjonen. Har også hatt selvmordstanker, men det skremmer meg ikke, for jeg vet det bare er pga tablettene og ikke noe jeg kommer til å gjøre. Hadde selvmordstanker da jeg gikk på p-piller også.

Og du har det bra med deg selv ellers? Utenom kuren liksom?

Fy faen så jævlig.... Håper denne bivirkningen er noe som går over, ettersom jeg skal 2 uker til syden nå straks!! Satt på restaurant igår, og holdt på å begynne å gråte helt plutselig. Av ingenting. Tenkte bare "Flaks jeg har solbriller på!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...